Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Fuglsang de sterkste vandaag. Ik gun 't hem wel. Vaak vooraan in een zware maar winnen is meestal moeilijk omdat hij absoluut geen sprint heeft. Nu na Luik met il Lombardia toch onderweg naar zijn tweede monument.
Nil volentibus arduum
-
- AT Toto winner 15/16
Reed net een vrouwtje vrolijk met haar auto het parcours op en voor de zeker reed ze iemand van z'n sokken.. was wel grappig om te zien.
De score wat betreft incidenten van vandaag zo los uit de pols:
Valpartij en uitvallen van Kruijswijk en Buchmann op een afdaling waarvan je nu hoort dat deze niet in het parcours zou mogen zitten vanwege gaten in het wegdek en grind in combinatie met 15% omlaag.
Auto op parcours in de finale van il Lombardia met een aanrijding met Schachmann tot gevolg.
Zware valpartij Evenepoel tijdens een afdaling, een afdaling met een hoog technisch gehalte en gebrek aan enige vorm van uitloop. Hier gaan we, mede afhankelijk van de ernst van de situatie met Evenepoel, weer veel verhalen over horen van renners/oud renners die nu publiekelijk gaan vertellen dat ze dit eigenlijk al jaren een slecht plan vinden (maar nooit een punt hebben gemaakt).
Volgens mij heeft de UCI nog wel wat werk te doen.
Valpartij en uitvallen van Kruijswijk en Buchmann op een afdaling waarvan je nu hoort dat deze niet in het parcours zou mogen zitten vanwege gaten in het wegdek en grind in combinatie met 15% omlaag.
Auto op parcours in de finale van il Lombardia met een aanrijding met Schachmann tot gevolg.
Zware valpartij Evenepoel tijdens een afdaling, een afdaling met een hoog technisch gehalte en gebrek aan enige vorm van uitloop. Hier gaan we, mede afhankelijk van de ernst van de situatie met Evenepoel, weer veel verhalen over horen van renners/oud renners die nu publiekelijk gaan vertellen dat ze dit eigenlijk al jaren een slecht plan vinden (maar nooit een punt hebben gemaakt).
Volgens mij heeft de UCI nog wel wat werk te doen.
Nil volentibus arduum
Tja beetje zinloze opmerking.
Sprinters moeten maar langzamer fietsen?
Ze moeten maar om zich heen kijken of er geen verkeer van rechts komt?
Ze moeten elke bocht in afdaling vooraf testen?
Bij voldoende aandacht voor veiligheid vliegen dranghekken niet alle kanten op en wordt er niet met 80 maar met 70 gesprint
Rijden er geen auto s zomaar het parcours op
Worden gevaarlijke bochten in afhaling duidelijk aangegeven en beschermd
Sprinters moeten maar langzamer fietsen?
Ze moeten maar om zich heen kijken of er geen verkeer van rechts komt?
Ze moeten elke bocht in afdaling vooraf testen?
Bij voldoende aandacht voor veiligheid vliegen dranghekken niet alle kanten op en wordt er niet met 80 maar met 70 gesprint
Rijden er geen auto s zomaar het parcours op
Worden gevaarlijke bochten in afhaling duidelijk aangegeven en beschermd
Tja, het is geen baanwielrennen natuurlijk. Er zit wel ergens een grens aan wat je kunt voorkomen.
Wat die auto op het parcours betreft:
Edo Maas was vorig seizoen renner bij de beloften van Sunweb en deelnemer aan de Ronde van Lombardije voor die klasse. Ook toen kwam er een auto op het parcours alleen stond hij niet meer op maar zit 'ie nu in een rolstoel.
Deze organisatie heeft dus gewoon haar zaken niet op orde.
Dat verhaal uit de Dauphine klinkt ook gewoon als een heel slecht verhaal. Putten en gaten, grind en dan ook nog steil naar beneden. Ik ken dat stuk niet en heb het niet gezien. Maar dat is ook gewoon een gevaarlijke combinatie. Waarom zou je dat opzoeken?
Over die afdaling in Lombardije kun je discussiëren. Hij is echt wel gevaarlijk door de hoeveelheid opeenvolgende snelle bochten waar je geen marges hebt én geen overzicht. Het wegdek is daar echter wel in orde en je kunt er inderdaad dus voor kiezen om iets minder hard te gaan. Al is dat een lastige keuze in de finale van een koers als de tegenstand de druk erop zet.
Dat laatste is wat er gebeurde. Nibali is sowieso een snelle daler en hij is daar kind aan huis. Bergop is hij op het moment niet sterk genoeg dus probeert hij in de afdaling het verschil te maken. Evenepoel zat op een gaatje en nam dus teveel risico om bij te blijven. Misschien gebrek aan ervaring maar hij is beslist niet de eerste. In deze afdaling is het al meerdere keren vrij ernstig misgegaan. Ik vind dit een ander verhaal dan los grind, putten en kuilen maar je kunt je afvragen of het een slimme keuze is. Als renners het niet zien zitten moeten ze vooraf protesteren. Iedereen weet dat dit stuk erin zit.
Van mij mag een afdaling beslist technisch zijn. Los grind of wegdek dat echt beneden de maat is kan eigenlijk niet.
Edo Maas was vorig seizoen renner bij de beloften van Sunweb en deelnemer aan de Ronde van Lombardije voor die klasse. Ook toen kwam er een auto op het parcours alleen stond hij niet meer op maar zit 'ie nu in een rolstoel.
Deze organisatie heeft dus gewoon haar zaken niet op orde.
Dat verhaal uit de Dauphine klinkt ook gewoon als een heel slecht verhaal. Putten en gaten, grind en dan ook nog steil naar beneden. Ik ken dat stuk niet en heb het niet gezien. Maar dat is ook gewoon een gevaarlijke combinatie. Waarom zou je dat opzoeken?
Over die afdaling in Lombardije kun je discussiëren. Hij is echt wel gevaarlijk door de hoeveelheid opeenvolgende snelle bochten waar je geen marges hebt én geen overzicht. Het wegdek is daar echter wel in orde en je kunt er inderdaad dus voor kiezen om iets minder hard te gaan. Al is dat een lastige keuze in de finale van een koers als de tegenstand de druk erop zet.
Dat laatste is wat er gebeurde. Nibali is sowieso een snelle daler en hij is daar kind aan huis. Bergop is hij op het moment niet sterk genoeg dus probeert hij in de afdaling het verschil te maken. Evenepoel zat op een gaatje en nam dus teveel risico om bij te blijven. Misschien gebrek aan ervaring maar hij is beslist niet de eerste. In deze afdaling is het al meerdere keren vrij ernstig misgegaan. Ik vind dit een ander verhaal dan los grind, putten en kuilen maar je kunt je afvragen of het een slimme keuze is. Als renners het niet zien zitten moeten ze vooraf protesteren. Iedereen weet dat dit stuk erin zit.
Van mij mag een afdaling beslist technisch zijn. Los grind of wegdek dat echt beneden de maat is kan eigenlijk niet.
Nil volentibus arduum
Bekken gebroken blijkbaar.Marillion schreef: ↑za aug 15, 2020 4:20 pmIk heb een jaar abonnement. Kost een paar tientjes uit m'n hoofd. Dat is het mij wel waard aangezien ze alle koersen uitzenden.
Evenepoel nu in de ambulance. Dit is nu al de tweede keer sinds de herstart van het seizoen dat ik met de nodige angst de gevolgen van een crash zit af te wachten. Ben er weer van slag van. Zo hebben we het over wat die jongen allemaal gaat winnen de komende jaren en nu moeten we maar weer afwachten in welke staat hij straks is.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
En 'gekneusde long', wat dat ook moge zijn.Frank schreef: ↑za aug 15, 2020 8:04 pmBekken gebroken blijkbaar.Marillion schreef: ↑za aug 15, 2020 4:20 pmIk heb een jaar abonnement. Kost een paar tientjes uit m'n hoofd. Dat is het mij wel waard aangezien ze alle koersen uitzenden.
Evenepoel nu in de ambulance. Dit is nu al de tweede keer sinds de herstart van het seizoen dat ik met de nodige angst de gevolgen van een crash zit af te wachten. Ben er weer van slag van. Zo hebben we het over wat die jongen allemaal gaat winnen de komende jaren en nu moeten we maar weer afwachten in welke staat hij straks is.
Einde seizoen volgens Lefevre.
In ruim een week tijd twee jonge supertalenten weg.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Ja, dan is het wel klaar voor dit seizoen. Maar als je zo naar beneden gaat kun je denk ik niet anders dan blij zijn dat het bij deze schade blijft.
Wat een dagje wielersport zeg. Roglic ook twijfelachtig of hij morgen gaat starten in de slotrit van de Dauphine. Bernal was al uitgestapt met rugproblemen.
Wat een dagje wielersport zeg. Roglic ook twijfelachtig of hij morgen gaat starten in de slotrit van de Dauphine. Bernal was al uitgestapt met rugproblemen.
Nil volentibus arduum
Zwelling van en vochtophoping in de long(blaasjes). Hierdoor functioneert de long minder goed.
Vaak bij gebrokken ribben, maar hier blijkbaar geen gebroken ribben.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Thanks!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Kruiswijk èn Roglic onzeker voor Tour.
Spel van Jumbo of serieuze zorgen?
Spel van Jumbo of serieuze zorgen?
Ik sluit niet uit dat ze van de gelegenheid gebruik maken om wat mist te creëren. Want de druk kwam door de goede prestaties wel heel erg bij Jumbo Visma te liggen.
Overigens, als ik Kruijswijk was zou ik stiekem nog een keertje over de Giro nadenken. In de Tour gaat 'ie het nooit meer beter doen dan die 3e plek. Als de Tour nou aan de vroege kant komt kan hij wat extra tijd nemen en voor de Giro gaan.
Overigens, als ik Kruijswijk was zou ik stiekem nog een keertje over de Giro nadenken. In de Tour gaat 'ie het nooit meer beter doen dan die 3e plek. Als de Tour nou aan de vroege kant komt kan hij wat extra tijd nemen en voor de Giro gaan.
Nil volentibus arduum
De wonderploeg wint opnieuw!
Dumoulin gaat een goede Tour rijden, dat zie je wel aankomen.
Dumoulin gaat een goede Tour rijden, dat zie je wel aankomen.
Ja, dat gaat absoluut de goede kant op. Is 'm van harte gegund.
Die Kuss is ook echt wel een groot talent hoor. Prachtige stijl ook bergop.
Die Kuss is ook echt wel een groot talent hoor. Prachtige stijl ook bergop.
Nil volentibus arduum
Kan dus ook meehelpen in de bergen. Weten ze al of hij de Tour rijdt?
Ja, die gaat mee en is daar straks ook gewoon één van de allerbeste renners bergop.
Nil volentibus arduum
Jep, stond al met potlood op papier. Wat ik gelezen had was de beoogde tourploeg:
Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Kuss, Martin, van Aert, Gesink en Bennett.
Ik ga er van uit dat Roglic gewoon in Frankrijk start. Kruijswijk wordt een vraagteken denk ik, Tolhoek al vervanger?
Roglic start honderd procent hoor. Ik denk dat ze gewoon geen risico wilden nemen en hem zo de tijd geven om te herstellen. Ook al heb je slechts schaafwonden, je lichaam moet daar toch van herstellen en dat kost energie.
Als ik het goed begrijp was dit wel een typisch Roglic momentje. Even niet opletten tijdens de bevoorrading. Niet de eerste keer dat hij op zo'n moment op het asfalt ligt of de slag mist omdat hij niet oplet. Daar moeten ze nog wel even aan sleutelen.
Als Kruijswijk niet zou starten kunnen ze ook Grondahl Jansen nog meepakken. Die kan dan wellicht Van Aert en Martin wat ontlasten. Maar als de schouder "een beetje netjes" uit de kom was dan gaat 'ie volgens mij gewoon rijden. Of ze moeten dit dus zien als een aanleiding om hem toch richting Giro te schuiven. Kwestie van meer tijd om te herstellen plus mooie kansen daar. Met Evenepoel is (ondanks zijn jeugd) daar toch een kanshebber weggevallen.
Als ik het goed begrijp was dit wel een typisch Roglic momentje. Even niet opletten tijdens de bevoorrading. Niet de eerste keer dat hij op zo'n moment op het asfalt ligt of de slag mist omdat hij niet oplet. Daar moeten ze nog wel even aan sleutelen.
Als Kruijswijk niet zou starten kunnen ze ook Grondahl Jansen nog meepakken. Die kan dan wellicht Van Aert en Martin wat ontlasten. Maar als de schouder "een beetje netjes" uit de kom was dan gaat 'ie volgens mij gewoon rijden. Of ze moeten dit dus zien als een aanleiding om hem toch richting Giro te schuiven. Kwestie van meer tijd om te herstellen plus mooie kansen daar. Met Evenepoel is (ondanks zijn jeugd) daar toch een kanshebber weggevallen.
Nil volentibus arduum
Of dat hij Tour duidelijker 'in dienst' rijdt - niet als potentiële kopman - en als 'voorbereiding' op Giro? Gaat het de eerste week toch goed, kunnen ze altijd nog doorschakelen.
Ik zou dan eerder voor die Noor gaan of iemand als van Emden.
De ploeg heeft meer dan genoeg klimgeweld, Tony Martin kan nog wel een
andere hardrijder gebruiken zodat hij niet elke eerste 100km op kop hoeft te rijden
De ploeg heeft meer dan genoeg klimgeweld, Tony Martin kan nog wel een
andere hardrijder gebruiken zodat hij niet elke eerste 100km op kop hoeft te rijden
Inderdaad! Ik was even vergeten dat die Noor ook nog in de ploeg zat 

Voorzichtig positief nieuws over Jacobsen:
Lijkt er op dat zijn 'wielren'-onderdelen in orde zijn. Is natuurlijk wel in één klap al zijn kracht en conditie kwijt. Als je dit leest, lijkt het een kwestie van zijn 'hoofd' laten helen, opbouwen en dan zou hij er in het voorjaar van 2021 weer kunnen staan. Vraag is wel: hoe gaat het psychisch? Durft hij zich weer vol in zo'n sprint te storten?Fabio Jakobsen: ‘Ik was bang dat ik het niet zou overleven’
Fabio Jakobsen is weer thuis, in zijn ouderlijke woning in Heukelum. De 23-jarige renner van Deceuninck-Quickstep, die twee weken geleden zwaar ten val kwam in de Ronde van Polen, zal de komende maanden nog verschillende operaties en behandelingen moeten ondergaan aan de verwondingen in zijn gezicht. Hij heeft ook een zware hersenschudding opgelopen.
Rob Gollin18 augustus 2020, 17:37
Fabio Jakobsen, tijdens de eerste rit van de Ronde van Polen, voor zijn zware valpartij. Beeld BELGA
Tijdens een massasprint in Katowice schoot Jakobsen door de dranghekken bij een poging zijn landgenoot Dylan Groenewegen aan diens rechterkant te passeren. Toen de sprinter van Jumbo-Visma van zijn lijn afweek, raakte hij in grote moeilijkheden.
In een verklaring op de website van zijn ploeg prijst Jakobsen de artsen en verplegers die hem bij de finish eerste hulp hebben verleend en hem op de intensive care in het naburige ziekenhuis van Sosnowiec hebben verzorgd. ‘Zij hebben mijn leven gered. Daar ben ik ze uiterst dankbaar voor.’
Na een operatie van vijf uur is hij nog twee dagen kunstmatig in coma gehouden. Hij verbleef een week op de intensive care. Jakobsen spreekt van een moeilijke, donkere periode in het ziekenhuis. ‘Ik was bang dat ik het niet zou overleven.’ De aanwezigheid van de familie en de vele blijken van medeleven hebben hem, schrijft hij, veel steun gegeven.
‘Stap voor stap’
Vorige week woensdag is hij per vliegtuig naar Nederland gebracht, het lukte hem op eigen kracht de trap naar het toestel te nemen. In het Leids Universitair Medisch Centrum is hij verder behandeld. ‘Stap voor stap’, laat hij weten, slaagt hij erin zichzelf steeds meer te redden.
De arts van zijn ploeg, Yvan Vanmol, die de renner in het ziekenhuis in Polen heeft bijgestaan, gelooft dat de schade in het gezicht van Jakobsen goeddeels kan worden hersteld. ‘De esthetische chirurgie is zo ver gevorderd dat de sporen van die val later nog amper te zien zullen zijn’, zei hij tegen Sporza. De renner verloor het grootste gedeelte van zijn gebit, de spieren rond zijn mond zijn beschadigd. Eerdere berichten dat bij de val zowel de luchtpijp als het gehemelte waren verbrijzeld, sprak de arts tegen.
Vanmol denkt dat Jakobsen weer wielrenner kan worden. ‘Iedereen heeft gezien wat voor val dit was. Maar hij is opnieuw mobiel, hij kan staan, hij heeft geen breuken aan zijn onderste ledematen, dan mag je gerust spreken van een mirakel.’
Evenepoel
Dinsdag kwam ook zijn ploeggenoot Remco Evenepoel naar buiten met een reactie op zijn valpartij afgelopen zaterdag in de Ronde van Lombardije. Het 20-jarige toptalent uit België botste tegen een muurtje en tuimelde in een metersdiep ravijn. Daarbij brak hij zijn bekken. Vanuit het ziekenhuis in Herenthals liet Evenepoel weten dat hij het goed maakt. Een operatie is niet noodzakelijk, maar hij zal dit seizoen niet meer in actie komen. ‘We gaan het rustig opbouwen. We gaan er alles aan doen om een nog betere renner te worden en sterker te worden dan ik al was.’
Ook Jakobsen kijkt al ‘voorzichtig’ weer naar de toekomst, meldt hij in de verklaring. ‘Ik zal vechten om er weer bovenop te komen.’ Bron: VK
Kb ook zijn dat ie door de klap het moment zelf helemaa kwijt is. Dan is de angst wellicht niet in z’n systeem is gekomen, wat soms met een bijna ongeluk wel gebeurd doordat je het gevaar zo bewust meemaakt.
In elk geval al heel positief dat z’n leven verder kan, buiten wielrennen.
In elk geval al heel positief dat z’n leven verder kan, buiten wielrennen.