Tja, als ik dat wist...Ajax Rules schreef:Je stelt een vraag, maar wat is jouw antwoord op die vraag dan?Yopii schreef:Waarom konden de scouts niet zien wat iedereen zag?
Er speelt zeker meer. Ik noem de rol van Essel Sports, het ego van de betrokkenen, sentiment gebaseerd op prestaties uit het verleden, contacten met makelaars, enz.Is er een complot? Worden mensen betaald of omgekocht? Wordt Ajax door zaakwaarnemers 'verplicht' om prutsers te kopen? Maar zelfs als dat zo is, dan nog heeft Wimpey's advies om hier mee op te houden weinig zin. Want dan is het kennelijk in het belang van de betrokkenen. Of speelt er in ieder geval meer.
Essel Sports: dit kantoor scout voor Ajax maar heeft een belang bij voorselectie, want het neemt vaak aankopen zelf onder contract. Ik noem Orejuela, Magallan, Martinez. Essel Sports zit door Swart Lerby zo dicht op Ajax dat men misschien niet voldoende afstand houdt.
Ego van de betrokkenen: de een of de ander gaat het er prat op de speler als eerste te hebben gezien. Overmars: 'Frenkie viel me al op toen hij een jaar of vijftien was.' Dan wordt zo'n transfer een persoonlijk prestigeproject. Helaas zag Overmars Sam Hendriks en nog een paar anderen ook als eerste.

Wiens prestigeproject was Scherpen?

Prestaties uit het verleden: Veldmate 'ontdekte' Suarez, dat hij ook veel prutsers naar Groningen haalde, is iedereen vergeten.
John Steen Olsen, sinds mensenheugenis scout voor Ajax. De man van Zlatan en Eriksen inderdaad, maar ook van een inmiddels imponerende rij miskopen voor de jeugd. Wat is zijn track record? Ajax betaalde op zijn gezag miljoenen voor Victor Jensen. Weggegooid geld?
Hasaert hetzelfde verhaal: hoogbejaard inmiddels. Beginnen de jaren te tellen en zag hij niet meer zo helder dat Marin er weinig van kan?
Contacten met makelaars: grote spelers in het veld (Bertolucci) te vriend houden. Voor wat hoort wat?
Ik zie geen complot of corruptie en wil dat ook niet zolang er geen concrete aanwijzing is. Ik gooi het eerder op menselijk falen. Falend beleid is het wel, want er wordt te veel geld verspild aan spelers die aanwijsbaar niet goed genoeg zijn.