Champions League avontuur 18/19

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Monkey Tonk

Re: Champions League avontuur 18/19

Bericht door Monkey Tonk » za mar 09, 2019 3:48 pm

Yopii schreef: @MT: we gaan het zien. De prijzen worden pas later verdeeld.
RM heeft prima spelers, maar leverde een beroerde teamprestatie. Er zat ook niet veel fut in.
Bayern heeft het al gezien. Real Madrid ook. Zoals je zelf aangeeft, ga jij het alleen naderhand zien. Intussen speelt Ajax waanzinnig goed voetbal. Dan ziet de tegenstander er nu eenmaal een stuk minder uit.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 09, 2019 3:48 pm

Yopii schreef:Ik had het over deze wedstrijd, Jöhnk. Kansen genoeg aan beide kanten. En mogelijkheden op kansen, om met LVG te spreken.

RM zette amper druk en liet Ajax voetballen. Dat is natuurlijk ideaal.

Spreek je jezelf hier niet een klein beetje tegen?
Want Real moet echt wel vol druk zetten om een aantal van de kansen te krijgen die men dinsdag kreeg. Zelfs de achterhoede van Ajax geeft die niet zomaar aan iedereen cadeau.

Real Madrid ging er wel gewoon vol voor en er ook vol op.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 09, 2019 3:50 pm

Maar het ging toch over twee wedstrijden? :confused.gif:

Eens dat Real veel ruimte weggaf. Solari is blijkbaar een tactisch onbenul. Met de uitzakkende Tadic had Ajax continu een man meer op het middenveld. Solari stond erbij en keek ernaar.

Het feit dat Tadic net Messi leek zegt natuurlijk ook iets. Over Tadic, maar ook over de ruimte die er lag tussen de linies.

Lionel

Bericht door Lionel » za mar 09, 2019 3:50 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
Yopii schreef:Ja natuurlijk. Niemand zal dat ontkennen.

Ajax haalde vooral een veel hoger rendement dan Madrid. Wat kansen en percentage balbezit betreft was het verschil niet eens zo groot.

Ik verwacht dat de wedstrijd tegen PSV voor Ajax lastiger wordt dan die van afgelopen dinsdag. Ook verwacht ik dat Ajax het in de volgende ronde van de CL een stuk zwaarder zal krijgen.
Zou je niet misschien 1 enkel dagje heel blij en euforisch met ons willen zijn, Yopii?
Ongelooflijk hé. Wat een zuurpruim.
IK GELOOF!!!!!!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 09, 2019 3:52 pm

Lionel schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
Yopii schreef:Ja natuurlijk. Niemand zal dat ontkennen.

Ajax haalde vooral een veel hoger rendement dan Madrid. Wat kansen en percentage balbezit betreft was het verschil niet eens zo groot.

Ik verwacht dat de wedstrijd tegen PSV voor Ajax lastiger wordt dan die van afgelopen dinsdag. Ook verwacht ik dat Ajax het in de volgende ronde van de CL een stuk zwaarder zal krijgen.
Zou je niet misschien 1 enkel dagje heel blij en euforisch met ons willen zijn, Yopii?
Ongelooflijk hé. Wat een zuurpruim.
Niet te hard oordelen. We hangen hier al zo lang rond. Sommigen zouden wel eens seniel kunnen worden. Yopii ziet het echt niet meer.

Yopii

Bericht door Yopii » za mar 09, 2019 3:52 pm

Dus jij vindt dat LVG het verkeerd ziet? :666.gif:

O ja Weekend Cees, ik bekeek de wedstrijd in nuchtere toestand, zou dat ermee te maken hebben dat ik niet zo euforisch ben als jij? :666.gif: :smallgrin.gif:

Nihad

Bericht door Nihad » za mar 09, 2019 4:03 pm

Maar, misschien heb ik een andere wedstrijd gezien, Ajax speelde toch niet helemaal hetzelfde als thuis? Mij opviel is dat Ajax 3 goals maakte in de omschakling. Ajax liet Real juist komen en profiteerde in de omschakeling.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 09, 2019 4:04 pm

Kom op jongens, Yopii is een gewaardeerd forumlid en laten we zijn mening respecteren.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 09, 2019 4:06 pm

Yopii schreef:Dus jij vindt dat LVG het verkeerd ziet? :666.gif:
Ik volg LVG niet. Ik volg Ajax. Je mag mijn impressies van Ajax van dit seizoen teruglezen naar Augustus.

Ik weet niet wat LVG gezegd heeft, maar in Munchen stond hij in ieder geval nog volop te glunderen met deze selectie. EtH zal wellicht zijn niet-gevraagde adviezen naast zich neer hebben gelegd?

Yopii

Bericht door Yopii » za mar 09, 2019 4:16 pm

"Het resultaat was fantastisch. Ajax was zeer effectief. Maar de euforie die nu in de media is losgebarsten, vind ik zeer overdreven", laat Van Gaal weten aan het Algemeen Dagblad. De trainer, die de Amsterdammers in 1995 de Champions League bezorgde, zag dat Real Madrid een zwakke en vermoeide indruk maakte. Hij denkt dat Ajax in de kwartfinale beduidend meer tegenstand krijgt.
Dat zal het zijn, ja. LVG zegt dit omdat EtH hem beledigd heeft...

:smallgrin.gif:

Ik denk dat details de doorslag hebben gegeven: die paar dagen extra rust, de schorsing van Ramos en het snelle doelpunt.

Ik hoop maar dat Ajax een clean team loot, en niet bijvoorbeeld Atletico. Anders gaat de kaartenlast ons opbreken.
Laatst gewijzigd door Yopii op za mar 09, 2019 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 09, 2019 4:17 pm

Yopii schreef:
@WC: ik heb jullie toch netjes met rust gelaten? :smallgrin.gif:
Ja ben je weer een rondje gaan fietsen?
Of vond je het al wat te laat en te donker?

Yopii schreef:Schreef ik dat RM de betere kansen had? :confused.gif:

Normaal gesproken is Ajax niet zo koelbloedig.
Ik heb niets tegen Tadic, maar wel tegen het verdienmodel 'de kost gaat voor de baat uit'. Dat dit verdienmodel in dit geval zijn vruchten heeft afgeworpen, zegt niets over de lange termijn. Dat kun je in Enschede, Eindhoven, Glasgow, enz. navragen.
Wij weten helemaal niet wat het verdienmodel is.
Gaan we nu wat Derksen en Valentijn Driessen in een doorzichtig opzetje geroepen blind geloven?

Een aantal jaar terug was Siem de Jong de best betaalde speler met exact 1 miljoen. Ook Cillessen en Davy Klaassen bleven met een miniscule correctie beloond maar net boven dat miljoen.

Nu in een totaal andere markt krijgt Tadic, een veel betere speler dan Siem de Jong, zeker tonnen meer ja.
Bij VI hadden ze het eerst over tussen de 1,6 en 2 miljoen. Vervolgens gaat Derksen roepen dat Tadic tussen de 2 en 3 miljoen verdient en Blind zelfs nog meer.
Gijp gooit er met een schaterlach nog 5 ton bovenop en opeens is het 3,5 miljoen geworden.

Pure kletskoek maar als feiten gepresenteetd en grif overgenomen door tig mensen... Ook door jou merk ik.

Wat Tadic verdient dat weet jij niet en dat weet ik niet.
Wat ik je wel kan vertellen: bij Ajax bestaat het al jarenlang uit variabele bonussen na prestaties.
Als Graz, Standard § Dinamo Kiev niet geklopt waren was het fors minder geweest.

En of Blind, Tadic, Ziyech, De Jong, De Ligt nu nog een extra bonus krijgen?
Zou best kunnen. En van mij mag het.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 09, 2019 4:22 pm

Yopii schreef:
"Het resultaat was fantastisch. Ajax was zeer effectief. Maar de euforie die nu in de media is losgebarsten, vind ik zeer overdreven", laat Van Gaal weten aan het Algemeen Dagblad. De trainer, die de Amsterdammers in 1995 de Champions League bezorgde, zag dat Real Madrid een zwakke en vermoeide indruk maakte. Hij denkt dat Ajax in de kwartfinale beduidend meer tegenstand krijgt.
Dat zal het zijn, ja. LVG zegt dit omdat EtH hem beledigd heeft...
Oh, op die manier. Je weet dat LVG kleinzielig kan zijn. De 4-1 in Madrid overtrof zijn 2-0.

Hij probeerde in Munchen in ieder geval om invloed uit te oefenen op de taktiek, die hij te aanvallend vond. Verder is LVG hier helemaal niet van toepassing.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za mar 09, 2019 4:43 pm

Natuurlijk zat het Ajax niet tegen deze keer, zoals het niet mee zat in de heenwedstrijd. Alles klopte deze wedstrijd, de tactiek, de instelling, het scoreverloop. Maar dan nog is 1-4 een uitslag die aankomt. En 1-5 had ook prima gekund. :smallgrin.gif:

Ik snap overigens dat sommige mensen het nu wel mooi geweest vinden met die euforie. En terecht ook, morgen wacht immers Fortuna weer. Hopen dat iedereen de knop om kan zetten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za mar 09, 2019 5:43 pm

Yopii schreef:Ik had het over deze wedstrijd, Jöhnk. Kansen genoeg aan beide kanten. En mogelijkheden op kansen, om met LVG te spreken.

RM zette amper druk en liet Ajax voetballen. Dat is natuurlijk ideaal. Kan me niet voorstellen dat laten we zeggen Liverpool of Atletico Ajax zo zijn gang zou laten gaan. Die ploegen hebben minder kwaliteit dan RM maar veel meer drive.

De manier om Ajax te bestrijden is natuurlijk erop klappen, zoals PSV en Feyenoord eerder aantoonden. Dat kon RM niet opbrengen.
Het is goed dat je de uitspraak van LvG aanhaalt die de euforie - al dan niet terecht - probeert te temperen.
Wat je echter zegt over Real Madrid die Ajax amper onder druk zette en liet voetballen, klopt van geen kanten. Real zette Ajax juist vanaf minuut 1 vol onder druk. Het was alle hens aan dek voor Ajax. Het grote verschil met de wedstrijden tegen Heracles en Feyenoord was echter - en dat was in de heenwedstrijd ook zo - dat Ajax niet meer achterin probeert op te bouwen als het onder druk komt maar de lange bal op Tadic hanteert. Vooral bij Onana zie je dat. Geen gepiel meer achterin door de bal aan te nemen en proberen een verdediger in te spelen, maar de bal gewoon direct een knal naar voren geven. Dat verklaart ook het lagere percentage balbezit.
In tegenstelling tot de wedstrijd in Amsterdam speelde Ajax in Madrid meer uit de controle/omschakeling. Wim Kieft stelde in zijn column in de Telegraaf vandaag dat Ajax bewust ruimtes open liet om toe te slaan vanuit de omschakeling. Weet niet of dat zo was, maar bij die eerste kans van Varane zie je bijvoorbeeld twee man vrij staan op rechts om de voorzet te geven op Varane. Was dat bewust? Gokte Ajax bewust op het veroveren van de bal en om dan toe te slaan vanuit de omschakeling? Ik weet het niet. Persoonlijk vond ik - maar dat is mijn mening - de 1e helft thuis tegen Madrid beter dan de wedstrijd die we in Madrid speelden. Toen hadden we ze bij de strot, creëerden aardig wat grote kansen - waarbij het niet mee zat met de afgekeurde goal - en gaven we vrijwel 0 kansen weg aan Madrid.
In Madrid was het toch een soort open wedstrijd waarbij we weliswaar levensgevaarlijk waren vanuit de omschakeling, maar zelf ook behoorlijk wat kansen weggaven. Ik was er na de 3-1 ook nog niet gerust op met nog 25 minuten te spelen op de klok. Het is dat Schone een minuut later meteen die 4-1 maakte waardoor de wedstrijd beslist was, want anders wordt het nog billenknijpen.
Wat het vervolg van de CL betreft denk ik dat we best goede kansen hebben. Dit elftal zit gewoon goed in elkaar met een paar wereldtoppers in spe (De Ligt en De Jong), een Tadic die Litmanen-niveau haalt in de CL, backs die kunnen voetballen en scoren, diepgang en onvoorspelbaarheid van Neres, creativiteit van Zyiech en het extra wapen van Schone met zijn vrije trappen.
Er zitten nog een hoop Engelse ploegen in de CL die willen voetballen waardoor er kansen genoeg komen voor Ajax met de ruimtes achter de laatste linie en voor een ploeg als Barcelona ben ik ook niet bang. Daar kan Messi dan wel spelen, maar die verdediging van hun is ook zeer matig. De enige ploegen waar ik me meer zorgen over maak als we die loten, zijn Atletico en Porto. Dat zijn toch zeer verdedigende ploegen, waarbij Atletico ook nog heel hard en gemeen speelt en de scheids constant probeert te beinvloeden. Doe mij maar gewoon een Engelse ploeg of Barca.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Champions League avontuur 18/19

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za mar 09, 2019 5:46 pm

Ik ben eigenlijk wel naar 1 ding benieuwd. Er wordt door neutrale personen (en zelfs sommige Ajax-supporters) gezegd dat we bij tijd en wijle gezwijnd hebben, omdat Real niet in supervorm stak én enorme kansen miste.

Echter. Nog los van het feit dat ook Ajax énorme kansen heeft gemist (Neres en Ziyech bijvoorbeeld), in de thuiswedstrijd raakten wij het aluminium en misten enorme kansen, terwijl Real dodelijk efficiënt bleek: 3 kansen waarvan 2 goals. Toen was de tendens: dat is nu eenmaal het verschil tussen de eredivisie en de wereldtop; Ajax mist kansen en Real jankt ze erin.

Daar zit een gekke paradox in: als wij in de eerste wedstrijd beter zijn en Real efficiënt is, dan is dat omdat Real wereldtop is, maar als vervolgens in de tweede wedstrijd Real kansen mist en Ajax wederom beter is en de kansen wél afmaakt, is het mazzel...?
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog? op za mar 09, 2019 5:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 09, 2019 5:52 pm

Yopi heeft wel een punt: RM is al jaren niet geweldig, maar won wel steeds de CL. CR7 laten gaan was niet echt snugger...

Baffa is ook al jaren over the hill en wordt met regelmaat afgemaakt in Europa. City gaat er kansloos af tegen Monaco en Liverpool.

Bayern en United lijken op de weg terug, bij Liverpool ligt de prio bij de eerste PL-titel. Atletico en Juve lijken me voor Ajax héél vervelende ploegen. Porto ken ik niet, maar dat is steevast lastig. Spurs wint nooit iets.

Doe Baffa, City, Liverpool of Spurs maar.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za mar 09, 2019 6:12 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik ben eigenlijk wel naar 1 ding benieuwd. Er wordt door neutrale personen (en zelfs sommige Ajax-supporters) gezegd dat we bij tijd en wijle gezwijnd hebben, omdat Real niet in supervorm stak én enorme kansen miste.

Echter. Nog los van het feit dat ook Ajax énorme kansen heeft gemist (Neres en Ziyech bijvoorbeeld), in de thuiswedstrijd raakten wij het aluminium en misten enorme kansen, terwijl Real dodelijk efficiënt bleek: 3 kansen waarvan 2 goals. Toen was de tendens: dat is nu eenmaal het verschil tussen de eredivisie en de wereldtop; Ajax mist kansen en Real jankt ze erin.

Daar zit een gekke paradox in: als wij in de eerste wedstrijd beter zijn en Real efficiënt is, dan is dat omdat Real wereldtop is, maar als vervolgens in de tweede wedstrijd Real kansen mist en Ajax wederom beter is en de kansen wél afmaakt, is het mazzel...?
Dat Real niet in supervorm stak is klinklare onzin. Na de winterstop waren ze met een heel sterke reeks bezig en versloegen ze atletico in eigen huis met 1-3 voorafgaand aan de 1e wedstrijd in Amsterdam. Iedereen achtte Ajax kansloos, mede door de nederlagen tegen Feyenoord en Heracles.
Wat je zegt over die paradox klopt als een bus. Real was dodelijk efficiënt in Amsterdam, Ajax in Madrid. De enige mazzel die we hadden is dat Ramos niet meedeed en de twee buitenspelers vroeg uitvielen. Aan de andere kant: in Amsterdam waren ze compleet en speelden we ze - met name de 1e helft - overhoop. Vind dat we over twee wedstrijden gezien gewoon terecht door zijn.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » za mar 09, 2019 6:14 pm

Duke schreef:Natuurlijk zat het Ajax niet tegen deze keer, zoals het niet mee zat in de heenwedstrijd. Alles klopte deze wedstrijd, de tactiek, de instelling, het scoreverloop. Maar dan nog is 1-4 een uitslag die aankomt. En 1-5 had ook prima gekund. :smallgrin.gif:

Ik snap overigens dat sommige mensen het nu wel mooi geweest vinden met die euforie. En terecht ook, morgen wacht immers Fortuna weer. Hopen dat iedereen de knop om kan zetten.
Ik ook, maar persoonlijk krijg ik nog steeds een Big smile als ik terug denk aan... :blush.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 09, 2019 6:16 pm

Trab schreef: Dat verklaart ook het lagere percentage balbezit.
In tegenstelling tot de wedstrijd in Amsterdam speelde Ajax in Madrid meer uit de controle/omschakeling. Wim Kieft stelde in zijn column in de Telegraaf vandaag dat Ajax bewust ruimtes open liet om toe te slaan vanuit de omschakeling.
Prima tactiek, want Ajax heeft enkele niet al te snelle en wendbare spelers in de as staan. De achterste 4 stonden dichter bij de eigen 16 dan gebruikelijk. Ruimtes klein maken en dan nog weet je dat RM kansen krijgt en doorgaans zeer effectief is. Ook op dagen dat ze niet goed spelen, zie de thuiswedstrijd.

FdJ en Tadic vonden de ruimte in de omschakeling. Doordekken deden ze bij RM niet. Ajax leek me ook fitter dan RM, veel fitter zelfs. FdJ (die gast lijkt alles te hebben), Nous, Nico, Neres en Beek zijn uitstekende lopers. Op die vele meters leken m.n. Carvajal, Kroos, Bale en Casemiro geen antwoord te hebben.

Pas toen Ziyech z'n eigen wedstrijd ging spelen en qua takenpakket in teamverband compleet verzaakte, kwam RM er weer een beetje in. Jammer dat Veltman niet voor hém kwam, want er is no I in team. Wanneer Ziyech normaal had gedaan, had Ajax er nog 3 gemaakt...

Ik vind de reactie van LvG een beetje zonde. Dit Ajax beëindigt het tijdperk-RM. Zoals zijn Oranje het tijdperk-Spanje beëindigde. Football is a game of moments. Wanneer Varane de 1-0 maakt... Wanneer RVP die snoekduik niet had gemaakt... Spanje was over the hill, RM is over the hill. Je moet als tegenstander echt wel heel goed zijn om zo'n ploeg te demonteren. Anders hadden anderen het veel eerder wel gedaan.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 09, 2019 6:44 pm

Trab schreef: Persoonlijk vond ik - maar dat is mijn mening - de 1e helft thuis tegen Madrid beter dan de wedstrijd die we in Madrid speelden. Toen hadden we ze bij de strot, creëerden aardig wat grote kansen - waarbij het niet mee zat met de afgekeurde goal - en gaven we vrijwel 0 kansen weg aan Madrid.
In Madrid was het toch een soort open wedstrijd waarbij we weliswaar levensgevaarlijk waren vanuit de omschakeling, maar zelf ook behoorlijk wat kansen weggaven. Ik was er na de 3-1 ook nog niet gerust op met nog 25 minuten te spelen op de klok. Het is dat Schone een minuut later meteen die 4-1 maakte waardoor de wedstrijd beslist was, want anders wordt het nog billenknijpen.
Wat het vervolg van de CL betreft denk ik dat we best goede kansen hebben. Dit elftal zit gewoon goed in elkaar met een paar wereldtoppers in spe (De Ligt en De Jong), een Tadic die Litmanen-niveau haalt in de CL, backs die kunnen voetballen en scoren, diepgang en onvoorspelbaarheid van Neres, creativiteit van Zyiech en het extra wapen van Schone met zijn vrije trappen.

Er zat nog behoorlijk was roest op de laatste pass in de heenwedstrijd, met vaak net nog een voetje ertussen. Ajax was sterker maar speelde ook vrij rusteloos, alles of niks. In Madrid was dat veel beter geregeld. Ajax speelde daar vanuit een rust, en dus met meer precisie. Daarnaast kost die eerdere stijl (onophoudelijk jagen bij balverlies) ontzettend veel kracht, en zag je thuis tegen Real en daarvoor tegen Bayern dat Ajax op het eind van de wedstrijd stuk zat, en zeeen van ruimte weggaf. Ik was blij dat dat geraas er in de uitwedstrijd niet bijzat, want Ajax is goed genoeg om het tegen iedereen op puur voetballend vermogen te beslissen. Real was alleen sterker in de eerste tien minuten van beide helften. Zo'n openingsoffensief is te verwachten, net zoals na de rust toen ze met 2--0 achterstonden. Verder had Real niet veel in de melk te brokkelen. Ajax zou dat gejaag wat beter moeten doseren als dat weer het plan is in de volgende CL thuiswedstrijd. Je hoeft een team niet zo te overdonderen als je beter kan voetballen. Energiedistributie is belangrijk, want er zijn genoeg teams die alleen maar rond proberen te hangen en op het laatst een slotoffensiefje inzetten (zoals Man U tegen PSG).

Ik zie ook zeer zitten. Zo'n goede aanval, middenveld, en achterhoede als in Madrid kan ik me niet herinneren, met oa FdJ die Modric, winnaar van de Gouden Bal, nog net niet tot figurant deklasseert. Wereldklasse. De rust die Ajax in Madrid liet zien is voor mij de volgende stap in dit prachtige Ajax-proces. Van daaruit kun je controleren en iedereen overheersen (zonder je helemaal waanzinnig te lopen)

Het zal wel arrogant zijn, maar wij hebben de houders onttroont, dus wat mij betreft is die cup nu van ons, tenzij iemand anders het tegendeel bewijst. Laat ze maar komen.

:ajax.gif: :ajax.gif: :ajax.gif: :ajax.gif: + :ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 09, 2019 7:52 pm

De stap die Ajax in deze wedstrijd heeft gezet is dat het meer volwassen was. Er was duidelijk ook iets geleerd van de wedstrijden tegen Bayern en Real thuis. Ajax speelde wat minder roekeloos. Zoals Trab terecht aangeeft kreeg nu de veilige optie een aantal keren de voorkeur boven het ten alle tijden blijven proberen om iets voetballend op te lossen.
Dat laatste is soms heel waardevol maar er zijn situaties waar de bal gewoon weg moet. Ging dat dan altijd goed? Nee, zeker niet. Denk maar aan de situatie met De Jong die een bal verspeeld op de zestien meter omdat hij het vertikt om 'm weg te trappen. Als Ajax nog verder wil komen moeten dat soort momenten er echt helemaal uit.

De andere reden waarom het nu zo goed ging was natuurlijk dat we onze kansen nu wel hebben benut. Met name die snelle 0-1 was natuurlijk ontzettend belangrijk. En de 0-2 bracht het geloof dat het er echt in zat. Wat was er gebeurd als die bal van Varane wel binnen valt? We zullen het gelukkig nooit weten. Maakt ook niet uit want bijna iedere wedstrijd heeft wel zo'n moment waarop het ook de andere kant op kan omslaan.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za mar 09, 2019 8:16 pm

Monkey Tonk schreef:
Trab schreef: Persoonlijk vond ik - maar dat is mijn mening - de 1e helft thuis tegen Madrid beter dan de wedstrijd die we in Madrid speelden. Toen hadden we ze bij de strot, creëerden aardig wat grote kansen - waarbij het niet mee zat met de afgekeurde goal - en gaven we vrijwel 0 kansen weg aan Madrid.

Er zat nog behoorlijk was roest op de laatste pass in de heenwedstrijd, met vaak net nog een voetje ertussen. Ajax was sterker maar speelde ook vrij rusteloos, alles of niks. In Madrid was dat veel beter geregeld. Ajax speelde daar vanuit een rust, en dus met meer precisie. Daarnaast kost die eerdere stijl (onophoudelijk jagen bij balverlies) ontzettend veel kracht, en zag je thuis tegen Real en daarvoor tegen Bayern dat Ajax op het eind van de wedstrijd stuk zat, en zeeen van ruimte weggaf. Ik was blij dat dat geraas er in de uitwedstrijd niet bijzat, want Ajax is goed genoeg om het tegen iedereen op puur voetballend vermogen te beslissen. Real was alleen sterker in de eerste tien minuten van beide helften. Zo'n openingsoffensief is te verwachten, net zoals na de rust toen ze met 2--0 achterstonden. Verder had Real niet veel in de melk te brokkelen. Ajax zou dat gejaag wat beter moeten doseren als dat weer het plan is in de volgende CL thuiswedstrijd. Je hoeft een team niet zo te overdonderen als je beter kan voetballen. Energiedistributie is belangrijk, want er zijn genoeg teams die alleen maar rond proberen te hangen en op het laatst een slotoffensiefje inzetten (zoals Man U tegen PSG).

Ik zie ook zeer zitten. Zo'n goede aanval, middenveld, en achterhoede als in Madrid kan ik me niet herinneren, met oa FdJ die Modric, winnaar van de Gouden Bal, nog net niet tot figurant deklasseert. Wereldklasse. De rust die Ajax in Madrid liet zien is voor mij de volgende stap in dit prachtige Ajax-proces. Van daaruit kun je controleren en iedereen overheersen (zonder je helemaal waanzinnig te lopen)

Het zal wel arrogant zijn, maar wij hebben de houders onttroont, dus wat mij betreft is die cup nu van ons, tenzij iemand anders het tegendeel bewijst. Laat ze maar komen.

:ajax.gif: :ajax.gif: :ajax.gif: :ajax.gif: + :ajax.gif:
Vond niet dat Ajax rusteloos speelde in Amsterdam hoor. Ajax speelde energiek en gaf Madrid geen moment om op adem te komen. In Madrid was het meer vanuit de controle/omschakeling. Maar wat is controle? Voor mij is controle dat je een wedstrijd domineert en nauwelijks wat weg geeft. Dat was in Amsterdam - vooral de 1e helft - zo. In Madrid had ik dat gevoel niet. Ik zag heel vaak mensen van Madrid vrij aan de flanken komen en rond de 16. Gelukkig was de voorzet niet altijd op maat/werd de vrije man niet gezien of verdwenen schoten rakelings voorlangs (Benzema, assensio, Bale) of tegen de paal(Bale,varane).
Ajax was aan de bal wel heel rustig en de omschakeling was indrukwekkend. Bovendien scoorde het op de juiste momenten. Maar zat pas echt rustig na de 1-4.
Je vergelijking met Bayern thuis en Real thuis als zou Ajax er doorheen zitten door het constante jagen, vind ik niet helemaal opgaan. Tegen Bayern thuis speelde Ajax een zwakke 1e helft en had het de mazzel dat Bayern maar 1x scoorde. Pas in de 2e helft ging Ajax goed voetballen met constante druk en kwam het terecht op 2-1. Dat Bayern nog de 2-2 maakte in de 87e minuut kwam omdat tagliafico een onnodige penalty veroorzaakte en niet omdat Ajax met krachten had gesmeten.
Voor de rest ben ik het met je eens hoor dat Ajax beter moet kunnen doseren tussen jagen en wat gecontroleerder spelen.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 09, 2019 9:12 pm

Trab schreef:
Vond niet dat Ajax rusteloos speelde in Amsterdam hoor. Ajax speelde energiek en gaf Madrid geen moment om op adem te komen. In Madrid was het meer vanuit de controle/omschakeling. Maar wat is controle? Voor mij is controle dat je een wedstrijd domineert en nauwelijks wat weg geeft. Dat was in Amsterdam - vooral de 1e helft - zo. In Madrid had ik dat gevoel niet. Ik zag heel vaak mensen van Madrid vrij aan de flanken komen en rond de 16. Gelukkig was de voorzet niet altijd op maat/werd de vrije man niet gezien of verdwenen schoten rakelings voorlangs (Benzema, assensio, Bale) of tegen de paal(Bale,varane).
Ajax was aan de bal wel heel rustig en de omschakeling was indrukwekkend. Bovendien scoorde het op de juiste momenten. Maar zat pas echt rustig na de 1-4.
Je vergelijking met Bayern thuis en Real thuis als zou Ajax er doorheen zitten door het constante jagen, vind ik niet helemaal opgaan. Tegen Bayern thuis speelde Ajax een zwakke 1e helft en had het de mazzel dat Bayern maar 1x scoorde. Pas in de 2e helft ging Ajax goed voetballen met constante druk en kwam het terecht op 2-1. Dat Bayern nog de 2-2 maakte in de 87e minuut kwam omdat tagliafico een onnodige penalty veroorzaakte en niet omdat Ajax met krachten had gesmeten.
Voor de rest ben ik het met je eens hoor dat Ajax beter moet kunnen doseren tussen jagen en wat gecontroleerder spelen.
Hoe deel je een wedstrijd in? Thuis is het prima om te proberen een tegenstander helemaal te overdonderen, en ze geen centimeter ruimt te geven om te voetballen, zoals Ajax tegen Madrid, maar als dat na een minuut of 20 geen voorsprong oplevert, kun je volgens mij beter terugschakelen, want er hangt een prijskaartje aan het smijten met energie. Het eerste wat vermindert bij vermoeidheid is techniek. Dat zie je bij de nauwkeurigheid van de steekpass en het benutten van kansen. De laatste pass in de eerste helft kwam volgens mij 1 keer aan (Ziyech miste). Daarnaast worden de afstanden veel te groot op het eind van de wedstrijd. Als je compact blijft spelen valt die 2-1 toch niet in Amsterdam?

Voor mij maakte Ajax in Madrid een hele belangrijke stap. Voor het eerst zag ik Ajax dit seizoen tegen een Europese topclub vanuit rust spelen. De techniek bleef prima tot het eind, de passing inclusief steekpass was top, de afronding was bijna feilloos. Techniek besliste de wedstrijd. Je geeft de tegenstander ook meer ruimte om te voetballen, maar dat is op zich geen probleem als je zelf meer kwaliteit hebt, want je krijgt er ook meer ruimte door. We zien Ajax voor onze ogen groeien. Dit team is een stuk verder dan bij die twee uitputtingsslagen tegen Bayern (veel gemiste kansen in Munchen). Ik ben heel benieuwd naar de volgende stap, en of er nog een klein dalletje tussenzit of niet.

Hoe goed is Ajax? Zo goed: https://www.thesun.co.uk/sport/football ... al-madrid/

In ieder geval gaan we van psv winnen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za mar 09, 2019 9:58 pm

Monkey Tonk schreef:
Hoe deel je een wedstrijd in? Thuis is het prima om te proberen een tegenstander helemaal te overdonderen, en ze geen centimeter ruimt te geven om te voetballen, zoals Ajax tegen Madrid, maar als dat na een minuut of 20 geen voorsprong oplevert, kun je volgens mij beter terugschakelen, want er hangt een prijskaartje aan het smijten met energie. Het eerste wat vermindert bij vermoeidheid is techniek. Dat zie je bij de nauwkeurigheid van de steekpass en het benutten van kansen. De laatste pass in de eerste helft kwam volgens mij 1 keer aan (Ziyech miste). Daarnaast worden de afstanden veel te groot op het eind van de wedstrijd. Als je compact blijft spelen valt die 2-1 toch niet in Amsterdam?

Voor mij maakte Ajax in Madrid een hele belangrijke stap. Voor het eerst zag ik Ajax dit seizoen tegen een Europese topclub vanuit rust spelen. De techniek bleef prima tot het eind, de passing inclusief steekpass was top, de afronding was bijna feilloos. Techniek besliste de wedstrijd. Je geeft de tegenstander ook meer ruimte om te voetballen, maar dat is op zich geen probleem als je zelf meer kwaliteit hebt, want je krijgt er ook meer ruimte door. We zien Ajax voor onze ogen groeien. Dit team is een stuk verder dan bij die twee uitputtingsslagen tegen Bayern (veel gemiste kansen in Munchen). Ik ben heel benieuwd naar de volgende stap, en of er nog een klein dalletje tussenzit of niet.

In ieder geval gaan we van psv winnen.
De 2-1 in Amsterdam viel niet omdat Ajax niet compact speelde. Die viel omdat Mazraoui onnodig risico nam rond de middenlijn door te proberen 3 man uit te spelen, daarna een overtreding op Frenkie over het hoofd werd gezien en Onana niet goed timide op de voorzet van Carvajal. Dat heeft niks met compact spelen of gebrek aan energie te maken. Sterker nog, Ajax nam daarna het heft weer in handen en kreeg via Dolberg nog twee reuze kansen. Als Ajax er doorheen zat dan had het die kansen ook niet meer gecreëerd.
Ben het met je eens hoor dat Ajax vanuit rust speelde en vind het prima dat de ploeg wat meer inzakt en uit de omschakeling speelt. Alleen vond ik dat Ajax - bewust of niet bewust - teveel ruimte weggaf aan Madrid op de flanken. Voor mij is het heel simpel: iedere voorzet vanaf de flank is een potentiele doelkans. Zeker met Blind centraal die geen sterke kopper is. Dat zag je wel bij die kans van Varane. Je kan wel gokken van laat die Carvajal maar lopen we gokken op Neres in de omschakeling, maar dan speel je een soort casino voetbal.
Ik vind het belangrijk dat Ajax een wedstrijd controleert. Of dat nou meer vanuit de omschakeling is of door vol af te jagen maakt niet zoveel uit. In een uitwedstrijd is het logisch dat je wat meer vanuit de omschakeling speelt. Maar ik had nou niet de indruk dat Ajax de wedstrijd controleerde. Dan geef je niet zoveel weg. Alles kan anders lopen als Varane die bal erin kopt he? Of Bale die vogelvrij op Onana afkan en de bal tegen de paal schiet.
Weet niet of Ajax nou zo'n grote stap heeft gemaakt tov de wedstrijd Bayern uit. Volgens mij gaven we toen minder kansen weg en stond het centraal als een huis met Wober en De Ligt. Heb die hele Lewandowski niet gezien toen. Het enige verschil was dat we toen de vele kansen niet afmaakten en in Madrid wel. In dat opzicht hebben we wel een stap gezet.

Lionel

Bericht door Lionel » za mar 09, 2019 11:03 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik ben eigenlijk wel naar 1 ding benieuwd. Er wordt door neutrale personen (en zelfs sommige Ajax-supporters) gezegd dat we bij tijd en wijle gezwijnd hebben, omdat Real niet in supervorm stak én enorme kansen miste.

Dit dus inderdaad. Rare wereld.

@Wimpey: Kijk jij wel eens een wedstrijd of lees je achteraf alleen de uitslagen?
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie