Over het algemeen wordt Ajax weinig wijzer van zulke kassuccessen.
Moderator: mods
Ik heb nu wel echt het idee dat we (sinds deze zomer) op een nieuw punt in de Ajax-geschiedenis zijn, en dat Ajax vanaf nu voor iedere positie probeert om echt goede spelers te halen (desnoods tegen substantiele bedragen).Yopii schreef:Over het algemeen wordt Ajax weinig wijzer van zulke kassuccessen.
Yopii schreef:Clubs weten nu bovendien dat Ajax geld heeft. Reken maar dat de prijzen omhoog gaan.
Het wordt denk ik alleen maar moeilijker. Zodra Ajax zich meldt, kunnen clubs in de verleiding komen dat bekend te maken in de hoop dat een club (welke dan ook) uit een grote competitie zich meldt met een beter bod.
Ik vrees dat Ajax om de supporters tevreden te stellen voor grote bedragen toptalenten gaat halen die geen toptalenten blijken te zijn. Dan zit je straks met een stuwmeer aan onverkoopbare spelers.
Meen je dat nou?WP_Legend schreef:Mwah zo goed was Frenkie niet hoor... altijd een 6 of 7.. nooit eens een 8 of 9...
Daley kan op zijn positie net zo belangrijk zijn.
MdL zal een veel grotere aderlating worden, die kan je niet vervangen.
Ja, maar goed ik ben nooit FdJ fan geweest... vond het een aardige speler, maar hij behoorde mijns insziens niet eens tot de top 4 beste spelers van Ajax...Lionel schreef:Meen je dat nou?WP_Legend schreef:Mwah zo goed was Frenkie niet hoor... altijd een 6 of 7.. nooit eens een 8 of 9...
Mbt passing wel, maar Blind heeft geen individuele actie en veel minder snelheid. Frenkie wordt verdedigend zwaar onderschat. Wint heel veel duels en heeft de snelheid om te corrigeren.WP_Legend schreef:Mwah zo goed was Frenkie niet hoor... altijd een 6 of 7.. nooit eens een 8 of 9...
Ze hebben de afgelopen jaren directe kwaliteitsimpulsen als Sanchez, Zyiech, Blind, Tadic en Tagliafico weten te halen. Daarnaast waren ze close met Lainez en Richarlison (telt niet totdat je ze echt binnenhebt, maar er lagen daar wel kansen). Dan heb ik het nog niet over de jeugdscouting met jongens als Onana, Frenkie en Dolberg.Yopii schreef:Vergeet het maar. Het is juist moeilijker dan ooit. Bij transferonderhandelingen wordt Ajax simpel opzij gezet door Watford of Betis Sevilla.
Lainez was vóór FdJ dus die prijs staat los van FdJ. Jij doet voorkomen dat de prijs hoog is vanwege FdJ.Yopii schreef:@Mano: 75 miljoen - het aandeel Willem II/RKC - belastingen - wat houd je eraan over? En vooral, wat haal je ervoor terug? Neem Lainez: een talent nog maar, het kan vriezen, het kan dooien. 15 miljoen + doorverkooppercentage + makelaarsfees + salaris, dan zit je zowat aan een halve Frenkie.
En dan is de deal met Frenkie nog abnormaal lucratief geweest.
Ahum, alleen Blind en Tadic zijn van het zogenaamde nieuwe beleid, dus extra duur. Waarbij Blind op een dood spoor zat en in ruil voor een PL-salaris zich in de kijker komt spelen. Blind is natuurlijk ook een uitzondering in die zin dat zijn vader in de RVC zit. Hij heeft meer banden met Ajax dan de gemiddelde speler.Ajax Rules schreef: Ze hebben de afgelopen jaren directe kwaliteitsimpulsen als Sanchez, Zyiech, Blind, Tadic en Tagliafico weten te halen.
Daarnaast waren ze close met Lainez en Richarlison (telt niet totdat je ze echt binnenhebt, maar er lagen daar wel kansen).
Dolberg en Frenkie zitten al jaren bij Ajax...Dan heb ik het nog niet over de jeugdscouting met jongens als Onana, Frenkie en Dolberg.
Ze hebben echt geinvesteerd in de scouting.
Droom maar lekker door.En de financiele mogelijkheden zijn nu NOG (veel) beter dan in de afgelopen jaren. Het valt niet uit te sluiten dat ze Richarlison nu wel hadden binnengehaald, gegeven de huidige salarissen en de grotere slagkracht.
Die slagkracht was er een paar weken terug ook, en toch kreeg Ajax Lainez niet binnen. Er spelen heel andere factoren. als ik schrijf dat Ajax een kleine speler op de markt, is, bedoel ik dat niet denigrerend. Zo is de voetbalpiramide nu eenmaal. Voetballers gaan waar het geld zit, en het geld zit niet in Nederland. Op het moment dat een speler als Richarlison liever naar Watford gaat dan naar Ajax, dan weet je hoe laat het is.Het is ook echt een (typisch Yopiaanse) misvatting dat Ajax "simpel" opzij is gezet door Watford en Sevilla. Als Ajax maar kleiner gemaakt kan worden....![]()
Er is ook alle reden om aan te nemen dat er komend jaar waardeloze spelers gehaald gaan worden. Het verleden is een goede voorspeller van de toekomst. Overmars heeft elk jaar waardeloze spelers gehaald, waarom zou hij dit jaar een uitzondering maken? Zijn moyenne is zo'n beetje één voltreffer op drie tot vier missers.Er is alle reden om aan te nemen dat er komend jaar opnieuw prima spelers gehaald gaan worden. Het blijft natuurlijk een voorspelling, maar wel eentje die nadrukkelijk gefundeerd is in feiten.
Je vindt het aan de ene kant schokkend dat ze het afleggen tegen Watford, maar tegelijk vind je het zo onvermijdelijk /obvious dat iedereen die er een nuancering op aanbrengt een dromer is?Yopii schreef:Droom maar lekker door.
Waar heb je het in Godsnaam over man?Yopii schreef: Wat dacht je? Dat hij zo genoot van wandelen langs de grachten? OMG, in welk universum leef jij? Geloof je werkelijk al die PR-BS?
Ik zie een duidelijk stijgende trend. Niet alleen Veldmate is gehaald, maar ook nog twee andere, bewezen scouts. Er wordt meer betaald, de lat ligt duidelijk hoger. Dat moyenne wordt steeds beter en de voltreffers wegen vele malen zwaarder dan de (relatief onschuldige) missers. Bovendien is er geen enkele club alleen maar succesvol met de scouting.Yopii schreef: Er is ook alle reden om aan te nemen dat er komend jaar waardeloze spelers gehaald gaan worden. Het verleden is een goede voorspeller van de toekomst. Overmars heeft elk jaar waardeloze spelers gehaald, waarom zou hij dit jaar een uitzondering maken? Zijn moyenne is zo'n beetje één voltreffer op drie tot vier missers.
Yopii schreef:Dolberg en Frenkie zitten al jaren bij Ajax...Ajax Rules schreef: Dan heb ik het nog niet over de jeugdscouting met jongens als Onana, Frenkie en Dolberg.
Niets nieuws aan. Zeker in het geval van Dolberg, hij is de zoveelste Deen. Ik zie het verschil niet tussen zijn transfer en die van bijvoorbeeld Eriksen. Overigens zijn die Denen best duur...
Onder meer Fischer en Kristensen zijn qua transfersom vrij duur geweest, ja.Yopii schreef:Ajax Rules schreef:Ze hebben echt geinvesteerd in de scouting.
Leg uit...Je doelt op Veldmate? Is zijn track record zo bijzonder? Orejuela? Cassiera?
Ik vind het juist vies tegenvallen. Hoe kun je een speler als Kristensen halen? Dat is me een raadsel, hoor.![]()
Ik zie die trend eigenlijk niet. Of je moet de spelers erbij pakken die niet kwamen (Richarlison, Lainez), en zelfs dan...Ajax Rules schreef:Ik zie een duidelijk stijgende trend. Niet alleen Veldmate is gehaald, maar ook nog twee andere, bewezen scouts. Er wordt meer betaald, de lat ligt duidelijk hoger. Dat moyenne wordt steeds beter en de voltreffers wegen vele malen zwaarder dan de (relatief onschuldige) missers. Bovendien is er geen enkele club alleen maar succesvol met de scouting.
Blind is geen topper. Is een van de eersten die door de mand valt. Heeft De Ligt een keer z'n dag niet, dan zakt Blind zelfs door het ijs.Jöhnk schreef: Zonder dit soort transfers is het überhaupt onmogelijk voor Ajax om 'toppers' als Tadic en Blind te halen.
Hier ben ik het mee eens. Overmars heeft in de afgelopen 2,5-3 jaar Onana, Frenkie, Ziyech, Neres, Tagliafico, Huntelaar, Blind en Tadic gehaald. Stuk voor stuk sterkhouders die van enorm veel waarde zijn (Huntelaar zal misschien geen absolute sterkhouder zijn, maar is toch erg belangrijk). Dat er dan een Cassiera, een Orejuela en een Kristensen (hij is er nog wel) het niet halen - dat kunnen we hebben. Geen een club heeft een 100% score qua aankopen.Ajax Rules schreef: Ik zie een duidelijk stijgende trend. Niet alleen Veldmate is gehaald, maar ook nog twee andere, bewezen scouts. Er wordt meer betaald, de lat ligt duidelijk hoger. Dat moyenne wordt steeds beter en de voltreffers wegen vele malen zwaarder dan de (relatief onschuldige) missers. Bovendien is er geen enkele club alleen maar succesvol met de scouting.
Grote onzin natuurlijk. Blind is een van de absolute sterkhouders van dit Ajax. Jij komt klaar - samen met IH - tijdens een wedstrijd zoals afgelopen zondag. Het gebeurt niet vaak, maar als ie een keer een mindere dag heeft gaat de vlag uit bij jullie en horen we het meteen.wimpey schreef:
Blind is geen topper. Is een van de eersten die door de mand valt. Heeft De Ligt een keer z'n dag niet, dan zakt Blind zelfs door het ijs.
Jij turft gewoon per geval: zo van Cassie, Johnsen, Kristensen en Orejuela, Jensen. Dat zijn vijf missers, waar een voltreffer (Frenkie) tegenover staat. Maar dat sommetje klopt natuurlijk niet. Een voltreffer kan wel twintig missers compenseren.wimpey schreef:Ajax heeft miljoenen kapot geslagen op Cassie, Johnsen, Kristensen, Orejuela e.c. Die Jensen was peperduur, maar kan er weinig van.
Ik vind de overall picture niet geweldig, verre van zelfs. Ajax heeft enorm veel contractspelers, maar meer kaf dan koren.
Blind is een goede speler maar geen top. Vandaar ook de aanhalingstekens.wimpey schreef:Blind is geen topper. Is een van de eersten die door de mand valt. Heeft De Ligt een keer z'n dag niet, dan zakt Blind zelfs door het ijs.Jöhnk schreef: Zonder dit soort transfers is het überhaupt onmogelijk voor Ajax om 'toppers' als Tadic en Blind te halen.
Ajax heeft miljoenen kapot geslagen op Cassie, Johnsen, Kristensen, Orejuela e.c. Die Jensen was peperduur, maar kan er weinig van.
Ik vind de overall picture niet geweldig, verre van zelfs. Ajax heeft enorm veel contractspelers, maar meer kaf dan koren.
Daar heb ik dus een andere mening over dan jij. Blind is een goede controlerende middenvelder en een matige verdediger. Hij heeft mazzel dat De Ligt naast hem staat, die haalt een hoop voor 'm weg.Mr. Ajax schreef: Blind is een van de absolute sterkhouders van dit Ajax.
I.m.o. moet je iedere aankoop inderdaad afzonderlijk bekijken i.p.v. in verhouding tot het bedrag dat FdJ nu oplevert. Met 10 miskopen en 1 voltreffer win je geen wedstrijden. Zoals je ook niet kunt stellen dat Ajax goed opleidt, "omdat De Ligt eigen jeugd is".Ajax Rules schreef: Jij turft gewoon per geval: zo van Cassie, Johnsen, Kristensen en Orejuela, Jensen. Dat zijn vijf missers, waar een voltreffer (Frenkie) tegenover staat. Maar dat sommetje klopt natuurlijk niet. Een voltreffer kan wel twintig missers compenseren.
Even hypothetisch: hoe denk je dat Ziyech het zou doen als centrale verdediger?wimpey schreef:Daar heb ik dus een andere mening over dan jij. Blind is een goede controlerende middenvelder en een matige verdediger. Hij heeft mazzel dat De Ligt naast hem staat, die haalt een hoop voor 'm weg.Mr. Ajax schreef: Blind is een van de absolute sterkhouders van dit Ajax.
Ik zie al sinds het begin van het seizoen (weer) z'n oude gebreken. Hij dekt niet door, waardoor er gaten vallen. En in de duels is hij te weinig weerbaar. In a nutshell: geen verdediger.
Verhouding prijs : kwaliteit is bij Blind m.i. zoek. De duurste aankoop ooit. Ik vind dat nogal wat voor een gemankeerde speler.