Het is een gevolg van globalisering. Dit is nog maar het begin, wen er maar aan.
Het kan de Australische bond ook zomaar overkomen dat een talent voor Oranje kiest. Als hij dan goed genoeg is, staat iedereen te juichen. Niemand zegt: wat schofterig tegenover Australië.
Ik zie niet in waarom je het in het bijzonder Marokkaanse Nederlanders zou moeten nadragen. Ieder mens maakt zijn eigen keuzes.
Er wordt veel te sentimenteel tegenaan gekeken. Alsof je een landverrader bent op het moment dat je het Vaderland laat zitten. Voor een voetballer is het in principe niet anders dan voor een ander: hij doet wat voor hemzelf het beste lijkt. Stel dat je net bent afgestudeerd, dan heb je dus een jaar of achttien Nederlands onderwijs genoten. Geprofiteerd van, zeggen sommigen dan. Op dat moment krijg je een baan aangeboden in de VS of Australië, waar je meer perspectief in ziet. Zeg je dan: 'Ik blijf hier, want ik ben moreel verplicht Nederland terug te betalen'? Geen mens doet dat, toch?

Ik lees dan dat die jongens 'toch maar mooi' van de Nederlandse opleiding hebben geprofiteerd. Tja... Wat hadden ze anders moeten doen? In het weekend op en neer naar Casablanca? Daarbij, Ajax heeft niet in Mazraoui geïnvesteerd omdat hij zo'n aardige jongen is. Het is gewoon business.
Het is de eigen schuld van de KNVB. Door het slechte beleid van de bond is Nederland afgezakt tot een niveau van niets. Twee grote toernooien missen, dat ga je voelen. Oranje wordt er een stuk minder aantrekkelijk door.