Ajax - Dinamo Kiev 22-08-2018

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?

Re: Ajax - Dinamo Kiev 22-08-2018

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo aug 22, 2018 11:48 pm

Het is nog niet gespeeld voor mijn gevoel, helaas. Na de 1-1 wankelden we en natuurlijk zonde om zowel lat als paal te raken. We zullen uit echt moeten scoren. Hopen maar dat Neres weer terug is dan.

By the way, onlangs werd op het forum gevraagd of iemand zich een goede wedstrijd van Nico kan herinneren. Momenteel kan ik dat. Net als tegen Standard. Zonde dat uitgerekend hij er niet bij is in Kiev.

Ik vond nogal wat beslissingen van de scheidsrechter discutabel. Met name wat gele kaarten voor Ajacieden, het niet geven van een penalty voor een overtreding op Van de Beek en door laten spelen na ogenschijnlijke overtredingen op Ajacieden. Klopt dit, of stellen de televisiekijkende AT’ers dat hij prima floot?

zeux

Bericht door zeux » wo aug 22, 2018 11:52 pm

Ik weet niet zeker of de actie in de zestien op een Kiev-speler de VAR had overleefd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo aug 22, 2018 11:54 pm

Da’s op zich geen antwoord op mijn vraag?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do aug 23, 2018 12:14 am

Ik zag dat Benfica - PAOK in 1-1 is geëindigd. Stel nou dat PAOK Benfica uitschakelt en Ajax zich ten koste van Kiev kwalificeert voor de CL.. Dan zou Liverpool in pot 2 terecht komen en kunnen wij de Scousers loten...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do aug 23, 2018 12:34 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik zag dat Benfica - PAOK in 1-1 is geëindigd. Stel nou dat PAOK Benfica uitschakelt en Ajax zich ten koste van Kiev kwalificeert voor de CL.. Dan zou Liverpool in pot 2 terecht komen en kunnen wij de Scousers loten...
Joh echt, dat zou wat zijn toch. :smallgrin.gif: Dan nog kijken of jij een kaartje regelt voor mij in de JC Arena. :hypocrite.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do aug 23, 2018 1:58 am

InnerHarbour schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik zag dat Benfica - PAOK in 1-1 is geëindigd. Stel nou dat PAOK Benfica uitschakelt en Ajax zich ten koste van Kiev kwalificeert voor de CL.. Dan zou Liverpool in pot 2 terecht komen en kunnen wij de Scousers loten...
Joh echt, dat zou wat zijn toch. :smallgrin.gif: Dan nog kijken of jij een kaartje regelt voor mij in de JC Arena. :hypocrite.gif:
Idd regel 't in dat geval inderdaad maar met WiekentCees.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » do aug 23, 2018 6:25 am

Deze wedstrijd zou de Bosz-index® van Europees-waardige wedstrijden wel halen hoor. Met hetzelfde fortuin als we in onze laatste succesvolle Europese campagne hadden, halen we dan ditmaal CL.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » do aug 23, 2018 6:42 am

Uitstekende wedstrijd van Ajax, dit was het beste voetbal wat ik sinds Bosz heb gezien. Kiev is zeker geen slechte ploeg, voor de zekerheid in Kiev toch maar even scoren, maar dat komt wel in orde.
Ajax!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do aug 23, 2018 7:29 am

Wel een compliment naar Kiev dat ze kwamen om te voetballen. Zo'n open wedstrijd is veel leuker.

Weer drie doelpunten. Het is niet niks. Leuk dat die opkomende linksachter weer zo'n voorzet geeft, net als tegen Standard ingetikt bij de eerste paal. Je ziet dat dit ploegen verwart, want bij Standard gingen er twee man met Huntelaar mee, en bij Kiev ging er niemand mee met Tadic.

Wat een prachtige assist van Tadic bij de eerste. Je moet het maar zien om die bal daar, meteen na de aanname, zo in die ruimte neer te leggen. Dat doen niet veel spelers hem na. Met zo iemand in je team is het afgelopen met toevalsvoetbal. Je kunt zeggen dat Ajax mazzel had bij de eerste twee goals, maar als je zestien keer gericht afdrukt, komen die fouten wel.

Ik zou Huntelaar ver weg houden van de eigen verdediging. Zijn slechte techniek leidt een hele belangrijke tegengoal in, en dan pakt hij ook nog een onnodige gele kaart in een verdedigende rol. Worden de gele kaarten kwijtgescholden na de voorronde? Zo niet, dan het is helemaal stom, zolang Dolberg niet fit is.

Sandro

Bericht door Sandro » do aug 23, 2018 7:39 am

Monkey Tonk schreef:Wel een compliment naar Kiev dat ze kwamen om te voetballen. Zo'n open wedstrijd is veel leuker.
Afgedwongen door Ajax (en de blunderende keeper). Als het niet meteen al 1-0 was geworden dan had ik nog moeten zien of Kiev wilde voetballen.

En bij 3-1 moesten ze in de tweede helft ook wat proberen natuurlijk.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

T82

Bericht door T82 » do aug 23, 2018 7:51 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik vond nogal wat beslissingen van de scheidsrechter discutabel. Met name wat gele kaarten voor Ajacieden, het niet geven van een penalty voor een overtreding op Van de Beek en door laten spelen na ogenschijnlijke overtredingen op Ajacieden. Klopt dit, of stellen de televisiekijkende AT’ers dat hij prima floot?
Vooral kleine overtredingen werden inderdaad meerdere keren in de tweede helft niet bestraft in het nadeel van Ajax. Begon irritant te worden.

Las dat mensen Schöne niet goed vonden. Die speelde in mijn ogen een dijk van een wedstrijd.

wimpey

Bericht door wimpey » do aug 23, 2018 7:58 am

Monkey Tonk schreef: Ik zou Huntelaar ver weg houden van de eigen verdediging. Zijn slechte techniek leidt een hele belangrijke tegengoal in, en dan pakt hij ook nog een onnodige gele kaart in een verdedigende rol.
Dat vond De Ligt ook. :smallgrin.gif: Die schold 'm de huid vol toen ie na rust inzakte en mee ging voetballen. Na afloop waren die 2 nog steeds in discussie. Bizar hoe die gast die corner weggaf. Na rust had Blind ook een mispeer die tot een corner leidde. Tricky, want Ajax heeft weinig defensieve (kop)kracht, zoals we zagen.

Had verwacht dat Ajax na rust voor the kill zou gaan. Kiev was een aangetelde bokser. I.m.o. waren die gevreesde counters niet zo gevaarlijk. Corners en het inzakken van Ajax wél, ook al omdat je zonder Neres geen speerpunt in de counter hebt en omdat Ajax defensief agressie mist.

Vrees dat het nog niet gedaan is, die 4-1 was o-zo lekker geweest. Nu krijg je met Wöber op LB een wel heel defensief kwetsbaar linkerverdedigingsblok. Blind kan defensief maar een klein gebied bespelen, stapt niet uit en kan hem geen rugdekking geven. Daardoor moet Tadic steeds achter z'n back aan. Bij Schöne - FdJ ging qua handelingssnelheid, passing en defensief vermogen ook weer veel mis. Gevaar bestaat dat je in Kiev een pot krijgt als in Luik na rust, met Ajax dat terug wordt gedrongen. Dan is 2-0 voor Kiev te doen.

Erg positief was het 2e kwart van de wedstrijd. Uitstekende backs en de '3 tienen' die steeds in hun 16 kwamen. Ziyech was mijn MOTM. Tadic is voor Ziyech wat Ronaldo voor Özil en Di Maria was: de perfecte bliksemafleider.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do aug 23, 2018 7:58 am

Sandro schreef:
Monkey Tonk schreef:Wel een compliment naar Kiev dat ze kwamen om te voetballen. Zo'n open wedstrijd is veel leuker.
Afgedwongen door Ajax (en de blunderende keeper). Als het niet meteen al 1-0 was geworden dan had ik nog moeten zien of Kiev wilde voetballen.
Kan zijn. Ik weet niks van Kiev. Maar over het algemeen gooit een ploeg die komt om de bus te parkeren het niet meteen om door een tegengoal. Zeker niet een snelle tegengoal, want dan vraag je in zo'n zinderende openingsfase om nummer twee. Het leek er voor mij op dat ze wisten dat Ajax achterin ruimte weggeeft en -nog- niet goed met druk omgaat. Dat had de slotfase tegen Standard blootgelegd. Het eerste beetje druk en het was snel 1-1. Ze wilden die uitgoal...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do aug 23, 2018 8:08 am

@Wimpey; ik vond Kiev ook na de 3-1 niet overkomen als een aangestelde bokser. Ze bleven juist rustig, het leek wel of ze dachten dat het allemaal goed gaat komen in Kiev.

Fysiek waren ze trouwens ook een stuk sterker dan onze boys. Het wordt nog een heet avondje volgende week dinsdag.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do aug 23, 2018 8:16 am

Net de goals voorbij zien komen, man, man, man het zat weer niet tegen alleen die goal van Tadic was een normale. Wat moet dat worden als jullie niet in het begin geholpen worden door de tegenstander?
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » do aug 23, 2018 8:17 am

InnerHarbour schreef:Net de goals voorbij zien komen, man, man, man het zat weer niet tegen alleen die goal van Tadic was een normale. Wat moet dat worden als jullie niet in het begin geholpen worden door de tegenstander?
Schijnt dat die keeper een hersenschudding had. :hypocrite.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » do aug 23, 2018 8:25 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:@Wimpey; ik vond Kiev ook na de 3-1 niet overkomen als een aangestelde bokser. Ze bleven juist rustig, het leek wel of ze dachten dat het allemaal goed gaat komen in Kiev.
Ze werden afgejaagd en hadden geen antwoord op Ajax' aanvalsgolven. 2e kwart was volledig voor Ajax, Kiev kreeg geen poot aan de grond. Vond ik knap, want die 1-1 was natuurlijk een enorme dreun. Ik had gehoopt dat de ploeg op die voet verder zou gaan en naar de 4e op zoek zou gaan.
Fysiek waren ze trouwens ook een stuk sterker dan onze boys. Het wordt nog een heet avondje volgende week dinsdag.
Daarom: ga in vredesnaam niet achterover leunen. Met deze defensie ontkom je er niet aan dat verdedigen veel te dicht bij de eigen 16 gebeurt. Ajax moet daar spelen om er 1 of 2 te maken, want anders loert een Luik-na-rust scenario.

Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 » do aug 23, 2018 9:39 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Het is nog niet gespeeld voor mijn gevoel, helaas. Na de 1-1 wankelden we en natuurlijk zonde om zowel lat als paal te raken. We zullen uit echt moeten scoren. Hopen maar dat Neres weer terug is dan.

By the way, onlangs werd op het forum gevraagd of iemand zich een goede wedstrijd van Nico kan herinneren. Momenteel kan ik dat. Net als tegen Standard. Zonde dat uitgerekend hij er niet bij is in Kiev.

Ik vond nogal wat beslissingen van de scheidsrechter discutabel. Met name wat gele kaarten voor Ajacieden, het niet geven van een penalty voor een overtreding op Van de Beek en door laten spelen na ogenschijnlijke overtredingen op Ajacieden. Klopt dit, of stellen de televisiekijkende AT’ers dat hij prima floot?
Ajax heeft maar 2 gele kaarten gekregen, Huntelaar en Nico. En die waren beide terecht.

Ik vond die scheids lekker fluiten, liet veel toe aan beide kanten waardoor er tempo in de wedstrijd bleef. En zowel Ajax als Kiev had een penalty kunnen krijgen, hij gaf ze gelukkig beide niet.

Alexander

Bericht door Alexander » do aug 23, 2018 9:46 am

Defensief blijft het toch wat kwetsbaar. Ik geloof dat we Europees hoge ogen kunnen gooien als we naast de Ligt een dijk van een CV kunnen halen en Daley kunnen doorschuiven naar de positie van Schone.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do aug 23, 2018 10:08 am

Precies, als we dit jaar toch nog een Sanchez hadden he.. Je merkt het ook wel in het stadion, de hele tweede helft zat iedereen toch in spanning bij een Oekraïense aanval...Met 3-2 heb je echt wel een probleem in Kiev.

Desalniettemin een geweldige avond gehad. Nooit verwacht (zeker een paar maanden geleden niet) dat we nu op de drempel van de Champions League zouden staan. Het blijft toch wel kicken allemaal, Europese avondjes hebben altijd iets magisch.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do aug 23, 2018 10:15 am

Wanneer is Dolberg nou een keer fit? Je moet er niet aan denken dat KJH wegvalt want dan heb je gewoon helemaal niks, ja Sierhuis maar dat kun je niet serieus menen, die jongen is echt nog niet goed genoeg voor CL niveau. Als Dolberg een probleemgeval blijft vind ik dat je toch moet overwegen om ook nog een spits er bij te halen.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do aug 23, 2018 10:34 am

InnerHarbour schreef:Net de goals voorbij zien komen, man, man, man het zat weer niet tegen alleen die goal van Tadic was een normale. Wat moet dat worden als jullie niet in het begin geholpen worden door de tegenstander?
Voetbal is een spel van fouten. Bij alle vier de doelpunten was er sprake van een fout. Met zestien gerichte doelpogingen (geen toevalsvoetbal) valt het kwartje vaker goed dan bij een schotje of drie, vier. De entourage van zo'n kolkend stadion zal ook meespelen bij zo'n keepersfout bij zijn eerste balcontact. Mooi dat dit bij Ajax zo gebeurt.

Ajax scoort erg gemakkelijk in Europa. Weer drie goals. Staat de teller inmiddels op 14-4? Dat is toch wat Cruijff voor ogen had? Meer scoren dan de tegenstander met aanvallend voetbal. We hebben Ajax terug!

Het wordt nog moeilijk genoeg in Kiev. Stel je voor dat je snel met 0-1 achterkomt... Verder een prima Europese ervaring zo met deze voorronden. Een team krijgt daardoor de gelegenheid om snel te groeien. De verdediging is nog niet echt getest. Op zich kan het geen kwaad als Kiev die eens wat aan de tand gaat voelen.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do aug 23, 2018 10:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 23, 2018 10:49 am

Monkey Tonk schreef: Het wordt nog moeilijk genoeg in Kiev. Stel je voor dat je snel met 0-1 achterkomt...
Het voordeel van snel op achterstand komen is dat je lang de tijd hebt om het te herstellen.

Het is aan Ajax om te laten zien dat we ook uit een fatsoenlijke wedstrijd kunnen spelen. Het verschil tussen thuis en uit is Europees met regelmaat te groot. Niet achteruit lopen maar gewoon voetballen om een doelpunt te maken. We waren gisteravond niet ongelukkig maar als je er een hele wedstrijd voor speelt moet het ook mogelijk zijn om daar een doelpunt te maken.

De spitspositie is wel een probleem. Dat was natuurlijk al duidelijk. Huntelaar heeft zijn beste tijd gehad. Is geen aanspeelpunt en je kunt 'm niet diep sturen. Dit terwijl we met Ziyech en Tadic wel spelers hebben die dat kunnen. Mooi dat die twee elkaar weer een paar keer wisten te vinden. Die 1-0 is gelukkig door de keeper maar de aanval was mooi opgezet.

Een ander probleem is dat lopen met de bal van Frenkie de Jong. Als hij nou zo graag een keer naar Barcelona wil zal hij dat echt moeten afleren. Anders moet hij gewoon een kaartje kopen om daar een wedstrijd te bezoeken.

Al met al een mooi resultaat. Volgende week eigen spel spelen, vanaf het begin opletten bij hun corners. En dan moet die poulefase haalbaar zijn.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » do aug 23, 2018 10:59 am

Het is deels natuurlijk ook zn kracht om puur door timing een man voorbij te lopen, tegenstanders zijn er niet op voorbereid om dat op te vangen.
Ronald de Boer kon dat ook goed in zn tijd, goal tegen Argentinië mooi voorbeeld daarvan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 23, 2018 11:01 am

Maar ook daar komt startsnelheid bij kijken. Het is gewoon niet meer wat het geweest is.
Gaizka1985 schreef:
Ajax heeft maar 2 gele kaarten gekregen, Huntelaar en Nico. En die waren beide terecht.

Ik vond die scheids lekker fluiten, liet veel toe aan beide kanten waardoor er tempo in de wedstrijd bleef. En zowel Ajax als Kiev had een penalty kunnen krijgen, hij gaf ze gelukkig beide niet.

Mee eens, die man floot een uitstekende wedstrijd. Lekker doorvoetballen als het even kan.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie