Man die Kim Jong-un-imitateerde uit ijshockeystadion gezet op Winterspelen
Een man die was verkleed als de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un is woensdag uit een ijshockeystadion in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang gezet door beveiligers. Hij zou Noord-Koreaanse cheerleaders hebben lastiggevallen tijdens de wedstrijd van het gecombineerde Koreaanse ijshockeyteam tegen Japan.
De man, die zichzelf alleen voorstelde als Howard en die een grote gelijkenis met de Noord-Koreaanse leider vertoont, verscheen op de tribune bij het vak met Noord-Koreaanse cheerleaders. Sommige van hen giechelden, maar de meeste wendden direct hun ogen af. Howard zwaaide en glimlachte naar het publiek in het stadion.
"Ze spelen goed, ze hebben een keer gescoord. Als president is dat alles wat ik van ze kan vragen", zei de man, kort nadat hij door leden van het Zuid-Koreaanse Contra-Terrorisme Centrum werd weggeleid. De cheerleaders deden het ook prima, zei de man. "Ik bedoel, ik heb ze zelf opgeleid, dus natuurlijk zijn ze de besten ter wereld."
Volgens Howard werd hij tijdens de wedstrijd kort vastgehouden op een politiepost, waarna hem "beleefd werd gevraagd te vertrekken".
'Te politiek'
De Australische krant The Sydney Morning Herald meldt dat Howard een Australiër van Chinese afkomst is. Afgelopen vrijdag zorgde hij ook voor reuring, toen hij samen met een imitator van de Amerikaanse president Donald Trump uit het stadion werden gezet tijdens de openingsceremonie van de Winterspelen.
"Mijn gezicht is te politiek", zei de Kim-imitator toen hij het stadion verliet. "Ik ben geboren met dit gezicht, ik moet ermee leven."
De eindstand van de wedstrijd tussen het gecombineerde Koreaanse team en Japan was 1-4.
https://www.nu.nl/opmerkelijk/5134544/k ... redirect=1