Ach, normaal... Leven en laten leven.wimpey schreef: Mag ik eigenlijk nog een beetje besmuikt lachen wanneer ik iemand in een rok zie, die overduidelijk géén vrouw is? Of moet ik dat normaal vinden? Dat laatste wordt echt heel moeilijk voor me.![]()
J.P. Coen was een massamoordenaar.Het heeft er voor mij veel van weg dat alles dat we lange tijd gewoon vonden door een soort van fatsoensmaffia wordt getoetst. Ik hoorde laatst op Radio 1 iemand, die vindt dat de Witte de Witstraat en de Coentunnel niet meer kunnen. Koloniaal verleden he.
Wat zou je ervan vinden als ze in Duitsland een Hitlerallee of een Himmlerstrasse hadden, omdat het Nazisme nu eenmaal bij de geschiedenis van Duitsland hoorde? Horst Wesselplatz? Zou dat kunnen? Hier in Amsterdam hadden we ooit de Stalinlaan. Belachelijk om die een andere naam te geven?
(Voor alle duidelijkheid: ik vergelijk J.P. Coen níet met Hitler.)
Met andere woorden, er is wel degelijk een grens. Over die grens mogen we best discussiëren. Op voorhand zeggen dat er niets veranderd mag worden is óók conservatief. Nederlanders zijn zo lichtgeraakt als het op het verleden aankomt. Alles wat ingaat tegen ons zelfbeeld van nobele, avontuurlijke handelaars is taboe.