F1 en andere autosporten
Moderator: mods
- Monkey Tonk
- Berichten: 9667
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
- Locatie: route 66
Re: F1
Volgens mij niet hoor.
Re: F1
Zo te lezen doet Max voor spek en bonen mee in Abu Dhabi. Hij mag het met dezelfde auto doen als in Brazilië, die al een turboprobleem had, terwijl er geen nieuwe onderdelen zijn mocht er iets mis gaan, dus zal hij meer op 'safe' moeten rijden om een toch al brak apparaat niet teveel te belasten.


Red Bull zonder reserve-onderdelen Renault-motor naar Abu Dhabi
Foto: ANP
Gepubliceerd: 15 november 2017 09:01
Laatste update: 15 november 2017 09:12
In de laatste Grand Prix van het jaar heeft Red Bull Racing niet de beschikking over reserveonderdelen voor de motor. Het team van Max Verstappen moet hopen dat er geen defecten ontstaan tijdens de trainingen of kwalificatie.
"We zijn blij dat de motors de race in Brazilië overleefd hebben", zegt Red Bull-teambaas Christian Horner tegen Auto, Motor und Sport. "We kunnen dezelfde auto's gebruiken in Abu Dhabi."
Bij de Grand Prix in Sao Paulo reed Verstappen met een verouderde MGU-H in zijn motor, nadat de turbolader gescheurd was in de dagen voor de race. Op Interlagos kwam Verstappen niet in de buurt van de podiumplaatsen en moest hij genoegen nemen met de vijfde plek.
Alle auto's die gebruik maken van een Renault-motor hebben dit seizoen al vaak van krachtbron moeten wisselen. Verstappen en zijn teamgenoot Daniel Ricciardo hebben al zes motoren gebruikt. Nico Hülkenberg en Carlos Sainz rijden bij Renault inmiddels met hun vijfde motor. De auto's van Toro Rosso, die momenteel bestuurd worden door Pierre Gasly en Brandon Hartley, hebben respectievelijk vijf en zeven motoren nodig gehad.
Hartley viel in Brazilië uit met een motorprobleem. De Nieuw-Zeelander moet hopen dat dit opgelost wordt voor de race in Abu Dhabi. Op nieuwe onderdelen hoeft hij niet te rekenen.
Coureur hoopt dat teamgenoot Ricciardo blijftZie ook: Verstappen vertrouwt op goede relatie tussen Red Bull en Renault
Klein mirakel
"We moeten er niet aan denken dat we schade oplopen of dat er in de training in Abu Dhabi iets misgaat", zegt Horner. "Daar willen we het niet op aan laten komen, want het wordt een dure klus om dat op te lossen."
Als dat wel gebeurt, moeten de motoronderdelen gerepareerd worden, of moeten er gebruikte onderdelen van de teams Toro Rosso of Renault geleend worden.
Horner is desondanks erg te spreken over het werk van Renault. "Wat de monteurs van Renault hebben gepresteerd, is een klein mirakel. Ze zijn al weken bezig om oude onderdelen gereed te maken voor de nieuwe auto."
De Grand Prix van Abu Dhabi wordt op zondag 26 november om 17.00 uur Nederlandse tijd verreden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1
Dan moeten we maar hopen dat het regent in Abu Dhabi.
Maar dit is natuurlijk een afgang voor Renault, hoe vriendelijk Horner ook is. Vijf tot zeven motoren nodig in een seizoen, ongelofelijk.

Maar dit is natuurlijk een afgang voor Renault, hoe vriendelijk Horner ook is. Vijf tot zeven motoren nodig in een seizoen, ongelofelijk.

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
En dan zou over een paar maanden alles opeens top moeten zijn? Kan het amper geloven. Met die Renault shit kun je geen kampioen worden lijkt me.
- Monkey Tonk
- Berichten: 9667
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
- Locatie: route 66
Re: F1
Geen betrouwbare nieuwe onderdelen meer, zoals bleek in Mexico. Niet alleen dat, maar ze hebben de motor dus gewoon op veilig gezet voor Braziie zodat ze de eindstreep zouden halen.elliquido schreef:we rijden formule 1, en we hebben geen onderdelen meer. klikt een beetje vreemd niet>?
Terzijde, F1 krijgt binnen een jaar of tien sterke concurrentie. Telsa heeft net een electrische sportauto geintroduceerd die 400 km/uur haalt. Het is wel leuk dat F1 terug wil naar luidere motoren en V8 of V12's, maar als electrische autos straks harder gaan is de glans ervanaf.
-
- Berichten: 17872
- Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
- Locatie: Purmerend
Re: F1
Ik moet zeggen dat de Formule E nu al leuk om te zien is. Het geluid ontbreekt, maar het is wel een spannende race klasse.Monkey Tonk schreef:Geen betrouwbare nieuwe onderdelen meer, zoals bleek in Mexico. Niet alleen dat, maar ze hebben de motor dus gewoon op veilig gezet voor Braziie zodat ze de eindstreep zouden halen.elliquido schreef:we rijden formule 1, en we hebben geen onderdelen meer. klikt een beetje vreemd niet>?
Terzijde, F1 krijgt binnen een jaar of tien sterke concurrentie. Telsa heeft net een electrische sportauto geintroduceerd die 400 km/uur haalt. Het is wel leuk dat F1 terug wil naar luidere motoren en V8 of V12's, maar als electrische autos straks harder gaan is de glans ervanaf.
En wat bedoel je met 'harder gaan'? Ik bedoel, er zijn talloze voertuigen die harder gaan dan F1 auto's. Electrische aandrijving is al zo oud als elektriciteit bestaat. Elektromotoren hebben een enorme torsiekracht, geen verliezen in aandrijving en geen thermische inefficientie (brandstofmotoren zijn misschien maar 25% efficient om een auto aan te drijven, de rest is ongebruikte warmte energie). Dus qua prestaties liggen elektromotoren ver voor op conventionele verbrandingsmotoren, alleen de energiedichtheid is een probleem waardoor je grote en zware accu's nodig hebt. Maar voor een race van 70 ronden, wint een elektrische auto in bijna alle gevallen.
Whitey on the moon.
Re: F1
En minder kwetsbare onderdelen.GangstaRiB schreef: Ik moet zeggen dat de Formule E nu al leuk om te zien is. Het geluid ontbreekt, maar het is wel een spannende race klasse.
En wat bedoel je met 'harder gaan'? Ik bedoel, er zijn talloze voertuigen die harder gaan dan F1 auto's. Electrische aandrijving is al zo oud als elektriciteit bestaat. Elektromotoren hebben een enorme torsiekracht, geen verliezen in aandrijving en geen thermische inefficientie (brandstofmotoren zijn misschien maar 25% efficient om een auto aan te drijven, de rest is ongebruikte warmte energie). Dus qua prestaties liggen elektromotoren ver voor op conventionele verbrandingsmotoren, alleen de energiedichtheid is een probleem waardoor je grote en zware accu's nodig hebt. Maar voor een race van 70 ronden, wint een elektrische auto in bijna alle gevallen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Monkey Tonk
- Berichten: 9667
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
- Locatie: route 66
Re: F1
Is dat nu al zo? Ik heb electrische motoren niet echt gevolgd. Het gaat natuurlijk ook om snelle acceleratie, en die was volgens mij bij electriciteit een stuk minder. De nieuwste Tesla accelereert zeer snel vanuit stilstand.GangstaRiB schreef:Maar voor een race van 70 ronden, wint een elektrische auto in bijna alle gevallen.
-
- Berichten: 17872
- Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
- Locatie: Purmerend
Re: F1
Acceleratie is juist bij elektrisch vele malen beter. Geen koppeling, geen optimaal toerental, gewoon direct asvermogen. Op m'n werk hebben we Nissan Leafs en als je de 'eco' stand eraf haalt dan win je iedere stoplichtsprint.Monkey Tonk schreef:Is dat nu al zo? Ik heb electrische motoren niet echt gevolgd. Het gaat natuurlijk ook om snelle acceleratie, en die was volgens mij bij electriciteit een stuk minder. De nieuwste Tesla accelereert zeer snel vanuit stilstand.GangstaRiB schreef:Maar voor een race van 70 ronden, wint een elektrische auto in bijna alle gevallen.
Whitey on the moon.
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Geen beste kwalificatie van Max. Ik hoorde gisteren trouwens bij Formule 1 café op Ziggo Sport het gerucht dat Red Bull overweegt om vanaf 2019 met een zelf ontwikkelde motor te gaan rijden, evt in samenspel met Austin-Martin.
Re: F1
Aangezien het niet aan Max zal liggen, moet het wel de afstelling van de auto zijn.
Het is overigens Aston-Martin.

Het is overigens Aston-Martin.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Berichten: 23606
- Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
- Locatie: St. Neots, UK
- Contacteer:
Re: F1
Max is verantwoordelijk voor de afstellingDuke schreef:Aangezien het niet aan Max zal liggen, moet het wel de afstelling van de auto zijn.![]()
Het is overigens Aston-Martin.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Re: F1
Guardian blikt vooruit:
Max Verstappen shapes up as a next generation F1 champion
After two grands prix wins this season, the young and fearless Red Bull driver has shown the conviction to be challenging soon for the F1 world title
For a young driver in his third season in Formula One and just out of his teens, it might seem an unfeasibly early time to be anointing Max Verstappen as a future world champion. Yet within hours of ensuring his own position among the greats with a fourth title, Lewis Hamilton singled out the 20-year-old as the future of F1. It was a champion’s endorsement of a champion in waiting, one who firmly believes he is ready to take over from the old guard.
Verstappen had claimed his second win of the season in Mexico, where Hamilton had secured his title, when the Briton hailed him as an exceptional driver. “You’ve got a potential world champion within Max and he’s only going to get stronger with age,” he said. “He has a lot of raw talent and has got a long way to go but these wins, these experiences, are only adding to his great potential. I’m looking forward to battling with that.”
That it will be a battle, Verstappen has made clear from the start of his career in F1. He is uncompromising, fearless and not intimidated by going wheel to wheel with world champions.
On his debut for Toro Rosso at Australia in 2015 he was 17, not old enough to drive legally on the road. But in an F1 car he served notice of what was to come. At Spa that year he went round the outside of Blanchimont to pass Felipe Nasr. Overtaking through the long, high-speed corner is unheard of, yet Verstappen hung it out on the edge, put two wheels off the track and held control to out-brake Nasr into the chicane and take the place.
It was breathtaking stuff but in keeping with someone who has huge confidence. Several weeks later, Verstappen passed his driving test on his 18th birthday. The examiner picked him on two issues. “Both times I didn’t give way,” Verstappen said. “But from my perspective the other driver was so far away. So, that was the examiner’s opinion. The other time there were people crossing, but they were not even close to the edge of the road. Again, that was my opinion against his. But I got my licence.”
It is indicative of a young man with unerring self-belief. He is unafraid to have an opinion and reluctant to back down, a trait recognisable in some of the most successful drivers. At times it is a characteristic that could be tempered. His defence against Kimi Räikkönen on the Kemmel straight at Spa in 2016, which he refused to accept was dangerous, was one such incident. But it is part of the makeup that means he is recognised as world champion material.
As the former driver and Channel Four F1 presenter David Coulthard said: “If you don’t have conviction of your position then the chances are you are not able to make decisions. At 19 he looked more ready than I was at 30. I would take his talent, his commitment and speed and smooth out the rough edges rather than have a finessed version of not quite good enough. He will have a slightly different view and vision when he is older but right now he shouldn’t be anything other than what he is.”
Promoted to Red Bull in 2016, he won on his debut for the team at the Spanish Grand Prix. Although the season was far from perfect, some standout performances – such as in Brazil in the wet – left few in doubt that Coulthard’s assessment is spot on.
This season has shown further maturity. After a terrible opening in an off-the-pace Red Bull that included five DNFs in seven races, there was open frustration with the team. Verstappen gathered himself, however, and has finished well. Red Bull know it and have re-signed him.
In Abu Dhabi he stressed that every season has made him stronger. “I’ve improved but in general it’s all about experience,” he said. “If you haven’t really raced a lot in lower categories and you make the jump to Formula One you have to learn in Formula One and a lot more people are watching. The speed was already there last year.”
There have been errors, notably, having lost a place to his team-mate, Daniel Ricciardo, at Hungary, he then hit him braking too late. He did apologise but it illustrated Verstappen’s driving style: decisive and aggressive.
Perhaps unsurprisingly, Hamilton has said he must raise his game to stay ahead and Coulthard agrees. “These guys arrive with natural speed,” he said. “They don’t get faster but they get wiser and more mature. Max has strength, determination, absolute focus and maturity beyond his years.”
It has put Verstappen in the same rarified bracket as those he now challenges. “This sport and elite sport is about finding the exceptional, who can do exceptional things,” Coulthard said, echoing Hamilton’s description of Formula One’s coming man.
Bron
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Monkey Tonk
- Berichten: 9667
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
- Locatie: route 66
Re: F1
Volgend jaar komt de halo. Verschrikkelijk gedrocht.
Re: F1
In alle opzichten kwam vandaag weer aan de oppervlakte waarom van zo ongeveer alle autosport klassen de F1 zo ongeveer de saaiste is.
Na een hele tijd racen lagen de voorste 12 nog steeds op dezelfde positie als bij de start. Het is dat er na een tijd nog een autootje kapot ging, dat Ricciardo opnieuw weer eens wat pech had en dat bij een pitstop een linker voorwiel slecht bevestigd werd... anders was er helemaal niets gebeurd.
Na een hele tijd racen lagen de voorste 12 nog steeds op dezelfde positie als bij de start. Het is dat er na een tijd nog een autootje kapot ging, dat Ricciardo opnieuw weer eens wat pech had en dat bij een pitstop een linker voorwiel slecht bevestigd werd... anders was er helemaal niets gebeurd.
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
- Berichten: 34515
- Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: F1
Ik zag de enige zijn op dit forum die hier blij mee is (boeiuh...): Officieel: geen gridgirls meer op Formule 1-startopstelling



Re: F1
Wat ik vervelender vind is dat de standaard starttijd (blijkbaar) wordt veranderd van 14.00 uur naar 15.10 uur. Blijkbaar met het oog op de Amerikaanse markt. 

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Dat uurtje later is wel in het voordeel van Red Bull.