Erik ten Hag

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

zeux

Re: Erik ten Hag

Bericht door zeux » do dec 28, 2017 9:37 pm

Marillion schreef:Inderdaad, met deze groep mag hij het wat mij betreft gaan doen. Linksback was mede door de blessures van Viergever en Sinkgraven een probleem. Dat is nu dan opgelost. Bovendien is Viergever straks weer terug. Op linksbuiten zal Younes nog wel vertrekken maar daar is geen aankoop nodig want Kluivert is daar basisspeler en er zit voldoende talent achter.

Ajax kan zich volledig op de Eredivisie richten. Dat moet met deze selectie geen enkel probleem zijn.
Dan ga je er van uit dat iedereen in januari blijft.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do dec 28, 2017 9:50 pm

Ja, dat lijkt me wel. Ajax zit namelijk in een positie die het prima toestaat om tussentijds geen transfers te laten plaatsvinden. Geld zat, er is nu slechts één prioriteit en dat is de landstitel. Er mogen logischerwijs alleen spelers weg die niets toevoegen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do dec 28, 2017 9:54 pm

Marillion schreef:Ja, dat lijkt me wel. Ajax zit namelijk in een positie die het prima toestaat om tussentijds geen transfers te laten plaatsvinden.
Je hebt ook nog de spelers zelf. Hoeveel zullen leren van de voorbeelden Riedewald, Tete, etc?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » do dec 28, 2017 9:55 pm

Marillion schreef:Inderdaad, met deze groep mag hij het wat mij betreft gaan doen. Linksback was mede door de blessures van Viergever en Sinkgraven een probleem. Dat is nu dan opgelost. Bovendien is Viergever straks weer terug. Op linksbuiten zal Younes nog wel vertrekken maar daar is geen aankoop nodig want Kluivert is daar basisspeler en er zit voldoende talent achter.

Ajax kan zich volledig op de Eredivisie richten. Dat moet met deze selectie geen enkel probleem zijn.
Je hebt met Dolberg, KJH en zelfs Cassiera drie prima spitsen. Met Frenkie, Schone, Ziyech, Donny en zelfs Siem 5 prima middenvelders. Ik blijf de rechtsbackpositie zwak vinden. Wat mij betreft komt daar nog iemand want die Orejuela lijkt er (nog) niet veel van te kunnen.

Als Ten Hag geen kampioen wordt heeft hij gewoon gefaald.
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » do dec 28, 2017 9:56 pm

Lionel schreef:Als Ten Hag geen kampioen wordt heeft hij gewoon gefaald.
Uhm, hij ligt om te beginnen al 5 punten achter op psv, waarvan hij er maar 3 in eigen hand heeft.

Lionel

Bericht door Lionel » do dec 28, 2017 9:59 pm

Oké als hij alles wint en geen kampioen wordt kan je hem niks kwalijk nemen.
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » do dec 28, 2017 10:15 pm

Lionel schreef:Oké als hij alles wint en geen kampioen wordt kan je hem niks kwalijk nemen.
Perfecte mensen bestaan niet. En er naar streven is gedoemd te mislukken.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do dec 28, 2017 10:15 pm

zeux schreef:
Marillion schreef:Ja, dat lijkt me wel. Ajax zit namelijk in een positie die het prima toestaat om tussentijds geen transfers te laten plaatsvinden.
Je hebt ook nog de spelers zelf. Hoeveel zullen leren van de voorbeelden Riedewald, Tete, etc?
Laten we hopen dat er niet teveel naar Tete kijken want die jongen is gewoon een gewaardeerde basisspeler bij Lyon.

Wat de doelstelling voor Ten Hag betreft. Zo gek is het toch niet om een kampioenschap te verwachten? De achterstand is 5 punten en we spelen nog een keer tegen PSV. Daarbij heeft Ajax voorlopig ook het voordeel van een beter doelsaldo wat in het slot van de competitie nog interessant kan zijn. Ik schat de selectie van Ajax kwalitatief gezien ook beter in als ik naar de concurrentie kijk.

Ajax heeft een gok genomen door nu nog van trainer te wisselen. Als hij het beter doet dan is het een goede zet. Maar ik wil niet straks horen dat het logisch is dat we overal naast grijpen omdat de trainer tijd nodig had om het naar zijn hand te zetten. Die afweging maken trainer en club vooraf. We doen in één competitie mee en die moet worden gewonnen.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » do dec 28, 2017 11:08 pm

zeux schreef:
Lionel schreef:Oké als hij alles wint en geen kampioen wordt kan je hem niks kwalijk nemen.
Hij hoeft met dit materiaal geen punten te laten liggen. Ajax speelt geen Europees en ook niet meer in de beker.
IK GELOOF!!!!!!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » vr dec 29, 2017 12:06 am

Lionel schreef:
zeux schreef:
Hij hoeft met dit materiaal geen punten te laten liggen. Ajax speelt geen Europees en ook niet meer in de beker.
Psv ook niet.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr dec 29, 2017 12:28 am

Ten Hag.. We gaan het meemaken. Maar als supporter heb ik als eerste gut feeling geen enthousiasme, geen opwinding, geen verwachtingen. Ik voel me niet blij.

Historicus

Bericht door Historicus » vr dec 29, 2017 3:17 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ten Hag.. We gaan het meemaken. Maar als supporter heb ik als eerste gut feeling geen enthousiasme, geen opwinding, geen verwachtingen. Ik voel me niet blij.
Mij gaat het net zo af, maar we moeten maar hopen dat het wel een goede keuze blijkt.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr dec 29, 2017 9:49 am

Peter schreef:
Joël Veltman heeft een verlate kerstboodschap voor zijn aanstaande trainer Erik ten Hag. „Ajax slaat een andere weg in, maar uiteindelijk willen we wel des Ajax’ spelen”, zegt de aanvoerder van Ajax, die naar de samenwerking met Ten Hag uitkijkt.

Telegraaf
Waar bemoeit Veltman zich eigenlijk mee? Met Keizer speelden we ook niet des Ajax.
Wat is hier nou mis mee? Vind ik een prima uitspraak, niks ongepast.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Sandro

Bericht door Sandro » vr dec 29, 2017 9:57 am

Spijkers op laag water zoeken.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr dec 29, 2017 10:04 am

Wat is des Ajax spelen? Voordat Bosz kwam hadden ze bij Ajax allen heel vaag van "counter-pressing" gehoord en onder de Boer viel de JC Arena collectief in slaap, dus waar lult die nep-verdediger nu over?
YNWA

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr dec 29, 2017 10:50 am

InnerHarbour schreef:Wat is des Ajax spelen? Voordat Bosz kwam hadden ze bij Ajax allen heel vaag van "counter-pressing" gehoord en onder de Boer viel de JC Arena collectief in slaap, dus waar lult die nep-verdediger nu over?

De twee laatste seizoenen onder De Boer waren niet des Ajax. De twee daarvoor wel, en onder Bosz was het ook zeker des Ajax. Het gaat wat mij betreft dan over initiatief nemen, hoog druk zetten, verzorgd en aanvallend voetbal als uitgangspunt. Dat kan je op verschillende manieren invullen natuurlijk. Maar niet des Ajax spelen is afwachtend, op eigen helft inzakken om via de counter toe te slaan en dat soort werk. Daar zit volgens mij niemand in de Arena op te wachten, inclusief de spelers. Ik vind het dan ook top dat je aanvoerder, die zijn hele leven bij de club rondloopt, dat ook uitspreekt.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr dec 29, 2017 10:56 am

Nou dat hoog druk zetten is echt van de laatste tijd hoor. Maar goed, die exponet van het middelmatige Nederlandse voetbal moet natuurlijk gewoon zijn mond houden en blij zijn dat hij mee mag doen, was niks, is niks en zal nooit wat worden.

Meneer wilde weg voor de zomer, geen hond kwam natuurlijk dus tekende hij snel bij en wordt aanvoerder gemaakt door die mafketel Keizer. :confused.gif:
YNWA

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr dec 29, 2017 11:20 am

Dat hoge druk is natuurlijk niet van de laatste tijd. In Liverpool misschien.

En natuurlijk mag hij dat zeggen. Zijn eigen niveau heeft er verder niks mee te maken.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr dec 29, 2017 11:27 am

De beste voetballers mogen in de kleedkamer wat zeggen, waterdragertjes zoals Veldmuis moeten heel stil zijn en in hun hoekje blijven ziteen, zijn de voetbalwetten.
YNWA

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr dec 29, 2017 11:42 am

InnerHarbour schreef:De beste voetballers mogen in de kleedkamer wat zeggen, waterdragertjes zoals Veldmuis moeten heel stil zijn en in hun hoekje blijven ziteen, zijn de voetbalwetten.
Ah zo. De voetbalwetten. Fuck the system dan maar.

:aai.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr dec 29, 2017 12:06 pm

Veltman was in zijn eigen leeftijdscategorie nog niet eens de beste speler van IJmuiden en is nu de aanvoerder van Ajax.
Of je nu een club bent uit een piepkleine of uit een grote competitie, met veel poen of met weinig poen, dan gaat er natuurlijk wel wat mis in het voortraject.
Wat is des Ajax spelen? Voordat Bosz kwam hadden ze bij Ajax allen heel vaag van "counter-pressing" gehoord en onder de Boer viel de JC Arena collectief in slaap
Dat wordt nu in koor geroepen over alle jaren onder De Boer, maar dat is makkelijke geschiedsvervalsing. Onder De Boer is diverse keren, vooral door de tactiek, flink uitgehaald tegen ploegen tegen wie dat gezien de budgetverschillen eigenlijk niet had moeten kunnen.

Sprak alleen niet in zijn voordeel dat zijn elftallen het tegen pakweg Steaua vaak weer moesten afleggen.

zeux

Bericht door zeux » vr dec 29, 2017 12:08 pm

Een aantal opinies over Ten Hag (pas op: veel tekst).

Het beeld dat opdoemt bevalt me wel. Het blijft afwachten, maar ik ben voorzichtig optimistisch.
Is de vernieuwende maar ook 'drammerige' Erik ten Hag de juiste trainer voor Ajax?

Erik ten Hag (47) tekende voor 2,5 jaar als trainer van Ajax. Hij is een kritische vernieuwer, dol op hard werken. Maar past hij verder ook bij Ajax?

Door: Willem Vissers 28 december 2017, 18:00

Plus

Erik ten Hag is een geboren trainer. Hij was meestal aanvoerder in zijn tijd als voetballer, hij heeft een kritische geest en hij is leergierig. Hij staat open voor vernieuwingen, of het nu het gebruik van beelden of data in het voetbal betreft of gezond eten.

Luister naar spits Ruud Boymans, die met hem werkte bij FC Utrecht: 'Ten Hag was mijn beste trainer ooit. Hij zet de ploeg perfect neer. Hij weet goed op tegenstanders te reageren. Iedereen weet precies wat hij moet doen, ook invallers. De opdrachten zijn heel duidelijk.'

Voetballer is een vak, zo tracht Ten Hag zijn spelers meer arbeidsethos bij te brengen. Hij is een controlfreak die niet scheutig is met complimenten. Hij doorliep alle sectoren: hoofd-opleidingen, assistent bij een topclub, werkzaam in het buitenland, hoofdtrainer. Met succes.

Ook durft hij van spelsysteem te wisselen. Ajax als biotoop van 4-3-3. Waarom? Bij Utrecht schakelde hij van de ene speelwijze naar de andere, soms in dezelfde wedstrijd, en liet hij de vleugels open in aanvallend opzicht of juist niet. Hij probeert de tegenstander te raken waar hij pijn verwacht. Waarom zou dat niet kunnen bij Ajax, meer variatie in de vastigheid?

Zijn spelers zijn fitter dan ze waren voor zijn komst. In het begin vonden ze hem soms een vreselijke bemoeial, zo valt te lezen in kranten van regio's waar Ten Hag werkzaam was. Maar dan zagen voetballers de resultaten komen, dan zagen ze in de spiegel fittere mannen. Dan accepteerden ze zijn nukken en wenden ze aan zijn werkwijze, aan zijn dwingende ogen. Niemand moet vreemd opkijken als hij een van de spelers meeneemt naar Ajax, Labyad bijvoorbeeld.

Boymans: 'Natuurlijk was er weerstand in het begin. We trainden soms drie uur aan één stuk, met veel tactische uitleg. Intussen bouwde hij een goede band op met spelers, ook met reserves. Met zogenaamd moeilijke spelers kon hij goed omgaan.'

Ajax is misschien ook gebaat bij een vernieuwende buitenstaander, al kent Ten Hag directeur spelerszaken Overmars uit zijn tijd bij Go Ahead, waarmee hij in 2013 promoveerde naar de eredivisie. Ten Hag, geboren in Haaksbergen als zoon van een makelaar en voormalig FC Twente-bestuurder Hennie, zei eens in VI: 'Ik ben eigenwijs en misschien een beetje drammerig.' Daarmee typeert hij zichzelf in één zin.

Min

Drammerig zijn is niet zo erg voor winnaars. Dan wordt die eigenschap beschouwd als positief. De winnaar heeft gelijk en stampt zijn evangelie met permissie in de hoofden van zijn volgers. Van Gaal was drammerig. Dat mocht. Ten Hag bouwt graag aan een team, aan een club zelfs. Alleen: opbouwen, dat kan bij FC Utrecht of bij Go Ahead of bij de reserves van Bayern, niet bij Ajax. Ze kunnen zeggen dat hij de tijd krijgt, maar dat is niet zo, zeker niet nu de laatste landstitel dateert van 2014.

Marcel Keizer is vorige week ontslagen omdat de leiding zijn resultaten te wisselvallig vond. Ajax was net uit de beker geknikkerd en al lang uit de Europa Cup. Het ging alleen nog om de competitie, waarin Keizer de achterstand had teruggebracht van tien naar vijf punten.

De spelers vonden hem niet consistent, maar ze steunden hem. Van hen hoefde Keizer niet weg. Dat bepaalden de directeuren Van der Sar en Overmars, één speelronde voor de winterstop. Ten Hag zal meteen moeten presteren, indachtig een lastige start. Op 21 januari ontvangt Ajax rivaal Feyenoord en op 28 januari is de uitwedstrijd tegen FC Utrecht, traditioneel moeilijk voor Ajax, al was daar vorig seizoen eindelijk een zege door een prachtig schot van Schöne.

Als het verschil met PSV in die eerste duels na de winterstop weer oploopt, zal er kritiek zijn, zeker op de leiding. De critici zullen zich afvragen waarom het ontslag van Keizer nodig was, die als betrekkelijk onervaren trainer begon met een uitgeklede selectie en invoelend omging met het drama rond Abdelhak Nouri.

Ten Hag is ook geen sexy trainer. Hij houdt niet zo van interviews, van het spel met de media dat zich bij Ajax afspeelt in een glazen huis. Hij praat gekleurd Tukkers. Dat is op zich niet erg, maar in talkshows zullen ze grappen over hem maken. Dat deden ze ook met Fred Rutten. Een puike trainer, vonden de critici, maar hij praatte vreemd. Ten Hag onderhoudt geen joviale band met de media, al meet hij zich ook geen superioriteit aan als Van Gaal.

Hij is weleens Louis II genoemd, omdat hij werkt als Van Gaal. Maar Van Gaal was een Amsterdammer, een Ajacied. En zelfs Van Gaal had het moeilijk in het begin, toen hij niet meteen alles won en het volk in De Meer om Cruijff zong. Ten Hag speelt ook niet per definitie aanvallend, terwijl Ajax eigenlijk de enige club is waar de supporters naast punten ook goed, dominant voetbal eisen. Een trainer met vier titels op rij (Frank de Boer) kon aan populariteit inboeten omdat het voetbal saai was.

Voormalig FC Utrecht-spits Ruud Boymans benadrukt dat Ten Hag zich goed kan instellen op de tegenstander, terwijl dat juist contrasteert met de huisstijl van Ajax. In die zin is Ten Hag de tegenpool van Bosz, de voorganger van Keizer. Die was ook geen Ajacied, maar hij doceerde voetbal dat ze graag zien in de Arena. Vol op de aanval.

De vraag is of Ten Hag aanvallender gaat denken nu hij beter spelersmateriaal treft. Winnen is niet het enige dat telt bij Ajax, maar het is van cruciaal belang. Boymans: 'Toen we met Utrecht wedstrijden gingen winnen, zagen we dat zijn werkwijze vruchten afwierp. Vanaf dat moment werd hij door iedereen geaccepteerd.' Bron: VK

Profiel uit 2014:
Dit is de nieuwe trainer van Ajax: eigenwijs, drammerig, en voorbestemd om ooit een grote prijs te pakken

Bij Bayern München was hij verantwoordelijk voor de 'beloften', en FC Utrecht hielp hij naar de Europa League: Erik ten Hag, Twent, gedijt in een omgeving waar alleen winnen telt. Hij is eigenwijs en drammerig. Kenners weten: Erik pakt een keer een grote prijs. Met Ajax wellicht, want hij wordt nu hoofdtrainer van de Amsterdamse club. In 2014 schreven we dit profiel, toen hij nog de beloften bij Bayern trainde.

Door: Jaap Stam 28 december 2017, 14:00

Erik ten Hag (44) is bezeten van voetbal. Dag en nacht is hij bezig met het spelletje, de klok rond: de trainer van het beloftenteam van Bayern München ís voetbal. Morgen speelt de hoofdmacht van Bayern de eerste halve finale van de Champions League in Madrid tegen Real. Zes spelers in de selectie die trainer Pep Guardiola heeft meegenomen, spelen geregeld in het elftal van Ten Hag. Zelf volgt Ten Hag de wedstrijd in München.

In zijn werkkamer op het trainingscomplex van Bayern hangt een whitebord waarop Ten Hag de namen van de komende tegenstander van zijn beloftenteam heeft geschreven. Vanachter zijn bureau kijkt hij er recht op. Kan hij zich vast inleven in de wedstrijd.

Op de laptop op zijn bureau bekijkt hij wedstrijdbeelden van de tegenstander. Zetten ze hoog druk? Halverwege? Hoe bouwen ze op? Waar zit de zwakke schakel in elke linie? Zo rijpt langzaam het strijdplan.

Kampioen worden met het beloftenteam en spelers klaarstomen voor het eerste van Bayern, regerend Europees en wereldkampioen, luidt de opdracht aan Ten Hag. Met nog zes wedstrijden te gaan en een wedstrijd minder gespeeld, staat zijn elftal drie punten los.

De Nederlandse trainer die dit seizoen aantrad in München, gedijt in een klimaat waar alleen winnen telt. Waar gemakzucht en lichtzinnigheid niet worden getolereerd. Waar het maximale van je wordt geëist, elke dag weer. Waar de concurrentie moordend is en de honger naar prijzen nooit gestild.

Beelden
'Ook als we met 3-0 hadden gewonnen, moesten we de volgende dag beelden van de wedstrijd bekijken om te leren van de fouten die we hadden gemaakt. Daar hadden we weleens de balen van, maar aan het eind van het jaar waren we wel gepromoveerd. Hij is de beste trainer die ik heb gehad', zegt Sjoerd Overgoor van Go Ahead Eagles, dat vorig jaar onder leiding van Ten Hag na zeventien jaar terugkeerde in de eredivisie.

'Tempo! Tempo!' Ten Hags stem schalt over het trainingsveld in München. 'Hé, vor dem Mann! Mitmachen!' Met brede armgebaren, soms met twee tegelijk, jut hij zijn spelers op. 'Ist zu stätisch.'

Er ontgaat Ten Hag weinig. Continu kijkt hij naar zijn spelers. Als hij in gesprek is met zijn hulptrainer, blijft zijn blik op hen gericht. Een doorgeschoten bal haalt hij achterom kijkend op. Hij neemt een speler apart, slaat een arm om zijn schouder en praat indringend met hem.

Ten Hag verslapt geen moment, is streng, zit er kort op en kan uit zijn slof schieten, zegt Overgoor van Go Ahead. Aan duidelijkheid geen gebrek bij Ten Hag. Je moet elkaar scherp houden. Je kunt beter met elf klootzakken winnen, dan met elf vrienden verliezen.

Het moet gaan zoals hij het zich heeft voorgenomen. Als Ten Hag een parcours heeft uitgezet waarover de spelers twee minuten moeten doen, moeten ze er twee minuten over doen. Kom niet na een minuut en vijftig seconden binnen, niet na twee minuten en tien seconden, nee exact na twee minuten.

Ten Hag is van de discipline, spelers moeten luisteren. Voetballers zijn net kinderen, als je de teugels te veel laat vieren, gaan ze met je op de loop. Tijdens de heenreis naar een uitwedstrijd mogen de spelers niet bellen. Dat is alleen op de terugweg toegestaan. De Kleine Louis en Louis II wordt hij genoemd, naar Louis van Gaal.

De eerste keer dat Ten Hag de training van Go Ahead leidde, gooiden de spelers na afloop de hesjes op een hoop. Dat is bij die ene keer gebleven, Ten Hag maakte meteen duidelijk dat hij daar niet van is gediend. Drie hoopjes wilde hij, gele hesjes bij gele hesjes, blauwe bij blauwe, oranje bij oranje.

De voetballer Ten Hag groeide op bij Bon Boys in het Overijsselse Haaksbergen, waar zijn shirt in de kantine hangt. Hij was een brutaaltje, de kleinste met de grootste mond. Het straalt ervanaf op foto's uit die tijd. Erik stapte niet opzij voor jongens die een kop groter waren.

De verrichtingen van 'zijn cluppie' volgt hij op de voet. Hij belt elke zondagavond met Leon ten Voorde, assistent trainer van het eerste, boezemvriend en achterneef, om te horen wat de vierdeklasser heeft gedaan.
Ook FC Twente, zijn tweede voetballiefde, volgt hij nauwgezet. 'We hadden dik voor moeten staan', whatsappte hij tijdens de laatste Ajax-Twente (3-0) naar Ten Voorde.

Als C-speler (12 tot 14 jaar) speelde Ten Hag al in de A1 (16 tot 18). Op 15-jarige leeftijd verkaste hij van Bon Boys naar FC Twente. Waar andere jongens door hun ouders werden gebracht, kwam Erik op de fiets naar de training in Enschede, 14 kilometer heen, 14 kilometer terug, weer of geen weer.

Het is Ten Hag niet komen aanwaaien. Hij was een goede eredivisiespeler, geen topper, die zijn tekortkomingen compenseerde met karakter en tactisch inzicht. Via De Graafschap, RKC en FC Utrecht keerde hij terug bij FC Twente.

Hij was aanvoerder van Twente dat in 2001 de KNVB-beker won na een bloedstollende strafschoppenserie tegen PSV. Hij was het die een jaar na de vuurwerkramp de beker toonde aan de 35 duizend mee gereisde supporters in de Rotterdamse Kuip. Daags daarna maakte de bekerwinnaar een triomftocht door de eigen stad, er viel weer iets te vieren in Enschede.

Ten Hag komt uit een gezin van drie jongens. Erik voetbalde altijd, op straat, op het schoolplein, thuis een balletje trappen tegen de garagedeur. Van bijna elk elftal is hij aanvoerder geweest, ook in de jeugd.

Op school ging het goed. Hij deed meao, haalde propedeuse heao en bekwaamde zich aan de Open Universiteit in marketing en statistiek. Tussendoor las hij boeken als De winnaar is gezien, van sportpsycholoog Peter Blitz.

Zijn broers zijn in het bedrijf van hun vader gaan werken. Vader Hennie heeft de grootste makelaardij in het oosten van het land opgebouwd, is lid van de raad van commissarissen van FC Twente en staat in de streek te boek als netwerkkoning. Moeder was verpleegster.

Als eigenwijs zijn een noodzakelijke voorwaarde is om een goede trainer te worden, dan wordt Ten Hag een grote. In een kamer vol tenniskijkers houdt hij ijzerenheinig vol dat de krachttennisser Nadal technisch beter is dan Federer, die alom wordt bewonderd om zijn fluwelen techniek.

'Ik ben eigenwijs en misschien een beetje drammerig', zei hij tegen Voetbal International, gevraagd naar zijn slechtste eigenschap. Stiekem vindt hij dat ook zijn beste eigenschap. Je moet met heel goede argumenten komen, wil hij van zijn mening afwijken. Dan zwicht hij heus, zegt hij. Vooral thuis, zijn vrouw is net zo eigenwijs.

Nadat hij was uitgevoetbald, heeft hij de voetbalacademie van FC Twente op poten gezet. De school trekt veel Duitse talentjes. Ten Hag hield over zijn aanpak geregeld spreekbeurten voor Duitse trainers. Het was in de tijd dat het Duitse voetbal, dat op het WK van 1998 en het EK twee jaar later was afgegaan, van Nederland afkeek hoe je voetballers opleidt.

De lezing belandde op het bureau van Matthias Sammer, Duits ex-international en bij de Duitse voetbalbond belast met de hervorming van de jeugdopleiding. Sammer was onder de indruk van het betoog van de man die met enige regelmaat Duitse jeugdinternationals afleverde. Hij zocht contact met Ten Hag. Het klikte tussen de oud-voetballers en ze bleven contact houden.

In 2012 stapte Sammer over naar Bayern München en werd verantwoordelijk voor de doorstroming van talenten uit de jeugdopleiding. Hij dacht onmiddellijk aan Ten Hag toen hij een trainer zocht voor het beloftenelftal.

Alles in het voetbal is al uitgevonden, dacht Ten Hag voordat hij bij Bayern belandde. In München kwam hij erachter dat dat niet zo is. Pep Guardiola, die dit seizoen het eerste coacht, heeft het voor elkaar gekregen om het beste team van de wereld nog beter te maken. Vooral de 'ontelbare oplossingen' die de vroegere trainer van Barcelona bedenkt om een ingegraven tegenstander uit de tent te lokken, bewondert Ten Hag.

Hij heeft geregeld maar niet wekelijks overleg met de Catalaanse trainer. Als de internationals verplichtingen hebben, worden het eerste en het tweede samengevoegd, doet Ten Hag de training en kijkt Guardiola toe.

Waar eindigt Ten Hag, die als speler (van De Graafschap) slechts een keer kampioen werd? Zelf zegt hij niet aan carrièreplanning te doen. Niet te snel hoofdtrainer worden, was het enige dat hij zich voornam toen hij in 2006 zijn diploma trainer betaald voetbal haalde. Daarvoor is dat vak te complex.

Trainers en voetballers wagen zich niet aan een voorspelling, wetend hoe grillig het voetbalwereldje is. Dat succes afhankelijk kan zijn van die ene bal die niet via binnenkant paal terug het veld in stuitert, maar smoort in het net.

Een enkeling wil het zeggen, anoniem: Erik ten Hag pakt als trainer nog een keer een grote prijs.

CV

1970 - Geboren in Haaksbergen, 2 februari
1989 - 2002 - Profvoetballer voor FC Twente, De Graafschap, RKC en FC Utrecht. Hij speelde 336 wedstrijden en scoorde 15 keer
2002 - 2008 - Hoofd opleidingen FC Twente
2009 - 2012 - Assistent-trainer PSV
2012 - 2013 - Coach Go Ahead Eagles
2013 - 2015 - Trainer beloftenteam Bayern München
2015 - 2017 - Trainer FC Utrecht
2017 - heden - Hoofdtrainer Ajax

Erik ten Hag is getrouwd en vader van twee dochters en een zoon.

Bron: VK
En de NRC:
Keiharde werker klaar voor de top
Erik ten Hag Hij is de interessantste – want veelzijdigste – coach in de eredivisie. „Hij heeft altijd veel van zichzelf gevraagd, en draagt dat ook over.”
Bart Hinke
22 december 2017

Erik ten Hag was nooit de meest getalenteerde voetballer, wel een hardwerkende. „Dat hij zo’n positie in het betaald voetbal zou bereiken, had ik niet gedacht”, zei vader Hennie ten Hag twee jaar geleden over zijn zoon, de trainer van FC Utrecht. „Hij heeft altijd veel van zichzelf gevraagd, en draagt dat ook over op anderen aan wie hij leiding geeft.”

Nu, over zijn positie in het betaald voetbal gesproken, is Ten Hag junior (47) beoogd opvolger van de donderdagmiddag ontslagen Ajax-trainer Marcel Keizer. Na de laatste speelronde van het kalenderjaar dit weekend, gaan de clubs en Ten Hag praten. Senior wil er niets over zeggen: „Jullie weten meer dan de mensen om wie het gaat”. Erik ten Hag voelt zich „gevleid”, zei hij bij Fox Sports – zonder te bevestigen dat er iets speelt.

Bij Go Ahead Eagles dwong Ten Hag meteen promotie af in zijn debuutseizoen als hoofdtrainer. Hij werd in 2012 naar Deventer gehaald door het naar Ajax vertrekkende bestuurslid technische zaken Marc Overmars. Ruim vijf jaar later is Ten Hag tactisch de interessantste – want veelzijdigste – coach in de eredivisie en klopt Overmars weer op zijn deur. Hij won de Rinus Michels Award - de prijs voor de beste trainer - in 2016 na zijn eerste seizoen bij FC Utrecht, waarin hij de bekerfinale haalde en vijfde werd in de competitie. Vorig seizoen: vierde en Europees voetbal.

Ten Hag, met het spelersmateriaal van FC Utrecht, stelt zich in op de tegenstander. Dat wordt boeiend, mocht het inderdaad Ajax worden en hij straks aan de top van het Nederlandse voetbal staat. Hij maakt bij FC Utrecht van spelers die prima voetballen zo ineens vlijtig counterende ontregelaars als de wedstrijd daarom vraagt. Zie het huzarenstukje in de Arena, waar hij Keizers Ajax in november met 2-1 versloeg. Hij sleepte daar, met de kennis van nu, misschien wel de belangrijkste functie in het Nederlandse clubvoetbal binnen.

Ten Hag voerde bij FC Utrecht een professionalisering door die de club naar een hoger plan tilde. Volledige overgave, ook op het gemoedelijke trainingscomplex Zoudenbalch. Geen telefoons in de kleedkamer, geen zoete inval in de kantine bij het eerste elftal. Hij voelt, zegt hij vaak, voor de wedstrijd hoe de spelers het veld in gaan. Of er spanning op zit, of ze op de voorvoeten staan: klaar voor actie, alert, aanwezig, agressief. Of niet. Na een nederlaag: „Ik zag meteen dat ze steeds een stap te laat waren. Al toen ze het veld opgingen. Hoe ze bewogen, hoe ze liepen.”

De geboren Haaksbergenaar baseerde zijn mores op zijn instelling als prof, zijn opvoeding als middelste zoon van een succesvolle ondernemer én het gedachtengoed van trainer Fred Rutten. Je leest zijn mentor terug in teksten van Ten Hag, zoals onlangs in een interview in Voetbal International: „Tegenwoordig overorganiseren wij opleiders. We regelen toch alles voor (jeugd)spelers? We kauwen ze toch alles voor? Wat we ermee bereiken is een type speler dat onzelfstandig is.”

Bij Twente, eigenlijk de gedroomde tussenstap in zijn carrièrepad naar de top, verdween hij uit beeld na een conflict met beleidsbepalers Joop Munsterman en Aldo van der Laan. Hij, assistent- trainer, zette kwaad bloed met zijn plotse vertrek naar PSV in 2009, waar hij herenigd werd met Rutten. Twente koos in 2013 voor Alfred Schreuder. Die kon de verwachtingen, gekoppeld aan zijn vorstelijke salaris en langjarig contract, niet waarmaken bij een club in heel zwaar weer.

Schreuder moet nu, zo wil Ajax, Ten Hag gaan assisteren. Het beoogde duo leerde het vak in Twente, maar relevanter voor Ajax is hun opgedane ervaring in Duitsland. Schreuder assisteert bij Hoffenheim Julian Nagelsmann, het dertigjarige wonderkind met zijn prikkelende oefenvormen. „Net als de spelers de oefening doorhebben, doen we weer wat anders”, zei Schreuder daarover in NRC.

Ten Hag deed twee jaar de beloften van Bayern München en deelde het trainingscomplex aan de Säbenerstrasse met Pep Guardiola. Al is hij de eerste om toe te geven dat zijn contact met de invloedrijkste hedendaagse coach redelijk beperkt was. Niettemin proefde hij van Guardiola’s beleving, visie, speelwijze en trainingsvormen. Zag Arjen Robben aan het werk, Manuel Neuer, Philipp Lahm. „Alles bereikt in hun carrière, maar als je dan zag met welke intensiteit ze trainden...”, zei hij in VI. „Die zoeken letterlijk de grens op van hun vermogen. Precies de essentie van topsport: grenzen verleggen en ze overtreffen.”

Yopii

Bericht door Yopii » vr dec 29, 2017 3:25 pm

Historicus schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ten Hag.. We gaan het meemaken. Maar als supporter heb ik als eerste gut feeling geen enthousiasme, geen opwinding, geen verwachtingen. Ik voel me niet blij.
Mij gaat het net zo af, maar we moeten maar hopen dat het wel een goede keuze blijkt.
Mij niet, ik zie wel wat in die man. Hij heeft over de landsgrenzen gekeken, dat spreekt me aan. Ik weet het, de grens is niet zo ver van Haaksbergen, maar toch...

Hopelijk geen gezanik meer over 'rustig opbouwen' en 'de bal rondspelen'. Net doen alsof het 2017 is, en er is al veel gewonnen.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » di jan 02, 2018 8:04 pm

Waar blijft Schreuder ? of komt er een plan B.. Geloof dat Hoffenheim niet echt meewerkt
Weer op zoek naar een Interim coach..

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 02, 2018 11:08 pm

Ze zoeken een vervanger.

Schreuder zal uiteindelijk wel komen. Hij wil ook terug omdat hij daar zonder zijn gezin zit. Meestal komen clubs een werknemer tegemoet in zo'n situatie.

Plaats reactie