Ajax - PSV 10-12-2017

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Khraa

Re: Ajax - PSV 10-12-2017

Bericht door Khraa » zo dec 10, 2017 9:14 pm

Veltman speelde wel enigszins met vuur. Er zijn scheidsrechters die hem op de stip leggen bij die aktie op Lucassen(?). Hij stond volledig verkeerd en had zijn handen op de schouders van de PSVer. (Als je daar overigens van gaat vallen, worden de gezellige brabantse polonaises toch een stukje ingewikkelder).
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 10, 2017 9:29 pm

Gaizka1985 schreef: Ik heb alleen de samenvatting gezien, maar zou Ajax zonder die toevalstreffer van Neres ook hebben gewonnen?
Dan moet je toch echt even, al is het alleen maar even een kwartier de start van de 1e helft of die 20 minuten na rust terug kijken. Dan zie je echt weer het afjagen zoals bij Lyon, Schalke en thuis tegen Kopenhagen. Binnen een mum van tijd had Ajax elke keer de bal terug.

De samenvatting bij de NOS deed de wedstrijd bepaald geen recht. Het leek wel alsof commentator Jeroen Grueter een ander wedstrijd had gezien.
zou Ajax zonder die toevalstreffer van Neres ook hebben gewonnen?
Helemaal een toevalstreffer was dat niet. Bij een corner moet je wel precies zo opgesteld zijn. De Ligt is de belangrijkste kopper.. nu Viergever injured is en Sanchez weg zijn Veltman en de Ligt voornamelijk de luchtmacht. Dan moeten er dus een paar jongens uit de zestien wegblijven en zeker iemand die alleen een linkerbeen heeft moet dus met overtuiging naar de plek komen waar de afvallende bal voor dat linkerbeen komt.
Dat was precies wat er gebeurde.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 10, 2017 9:34 pm

Khraa schreef:Veltman speelde wel enigszins met vuur. Er zijn scheidsrechters die hem op de stip leggen bij die aktie op Lucassen(?). (Als je daar overigens van gaat vallen, worden de gezellige brabantse polonaises toch een stukje ingewikkelder).
Waren dit niet allemaal duels waar in competities met echte sterke mannen de scheids het lachend wegwuift? En moeten we niet via play-offs zorgen dat we veel vaker deze affiches hebben waarbij de duels in ieder geval echt op het scherpst zijn?

Khraa

Bericht door Khraa » zo dec 10, 2017 9:42 pm

Juist in de competities waar de sterke mannen staan, wordt dit uitgebuit. (denk aan Balotelli-VDH). Ook in PL duiken ze alsof ze allemaal voor Barcelona spelen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo dec 10, 2017 10:10 pm

Kraa heeft duidelijk City vaak zien spelen.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 10, 2017 10:24 pm

Klopt, maar dat geduik in de PL is al best de nodige jaren aan de gang. Het irritante is dat de meetlat van wat men tegenwoordig als een penalty beschouwt daardoor structureel verschuift.

Die aanstellers & duikboten die continu van die vieze strafschoppen versieren, zijn ook flink de realiteit kwijt. Je ziet dat ze zich gewoon echt verongelijkt, zelfs bestolen, voelen wanneer scheidsrechters terecht zo'n valpartij wegwuiven.

Dat achteraf schorsen bij een schwalbe is overigens wel een geweldige toevoeging. Dat die regel maar in veel competities mag volgen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 10, 2017 10:24 pm

Geen slechte middag vandaag. Het is nog niet gedaan in de competitie.

Ajax was zeker niet geweldig maar het elftal straalde wel vanaf de aftrap uit dat ze deze wedstrijd wilden winnen. Was dat iedere week het geval dan zouden we nu niet op 7 punten achterstand staan. Het was wel lastig om iets met het overwicht te doen door de beperkte ruimte die PSV liet bestaan. Ik snapte hun opzet wel. Vanuit een gesloten defensie gokken op de counter en anders voor een gelijkspel gaan. Maar tegelijkertijd heb ik er als liefhebber wel moeite mee dat een koploper zo weinig laat zien. Ze hadden traditiegetrouw ook weer lekker weinig supporters mee. Het blijft in alles een club van niets.

Al met al een aardige prestatie van Ajax. Nu zorgen dat we het de komende weken niet alsnog uit handen geven. Bijvoorbeeld in Alkmaar waar nog een lastige klus wacht.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 10, 2017 10:31 pm

Marillion schreef:Maar tegelijkertijd heb ik er als liefhebber wel moeite mee dat een koploper zo weinig laat zien. Ze hadden traditiegetrouw ook weer lekker weinig supporters mee. Het blijft in alles een club van niets.
Tja, dat is het dus vooral hé.
Dat je deze tactiek verkiest, zelfs bijna tot je club DNA maakt daar koop ik al geen seizoenkaart voor.

Maar als je dan ook nog eens niet winnend maar ruim verliezen die tactiek toepast heb je dus echt helemaal niets. Geen (zelf)respect, het publiek niet vermaakt, geen vertrouwen getankt, geen reclame gemaakt voor jezelf, de sport of wat dan ook.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 10, 2017 10:47 pm

Als koploper naar Amsterdam tegen de club die zij als hun aartsrivaal zien en dan niet eens het uitvak vol krijgen. Echt typisch PSV. En Zoet die echt vanaf de eerste minuut aan het tijdrekken is. Dat past niet bij een topclub.

Zoals ik al zei. Ik begreep best dat ze begonnen met een verdedigende formatie. Maar het was allemaal wel heel matig wat ze lieten zien. Na de 1-0 ook compleet niet in staat om nog iets te brengen. We mogen het onszelf echt aanrekenen dat we ook na deze zege nog op zo'n achterstand staan.

Ik ben overigens redelijk te spreken over de bezetting van onze vleugels. Er ligt nog genoeg ruimte voor verbetering maar er gaat vanaf beide kanten wel dreiging vanuit. Neres weer een doelpunt en een assist. Die jongen blijft prima cijfers verzamelen.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 10, 2017 11:03 pm

Cocu is een copy cat, net als de meeste trainers van zijn generatie. Zelf iets bedenken, ho maar.

Hoe vaak hebben we het niet gezien: PSV dat voor het doel ging liggen en loerde op die paar kansjes. Die ook kwamen waardoor Ajax verloor. Resultaat voorop. Verschil met toen is dat PSV in die tijd geweldige verdedigers had: Nielsen, Gerets, Koeman, Stam, Alex, enz. Met Luckassen gaat het niet lukken. :aai.gif:

Ajax heeft veel meer talent dan PSV. Blijf ik zeggen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 10, 2017 11:04 pm

Marillion schreef:Als koploper naar Amsterdam tegen de club die zij als hun aartsrivaal zien en dan niet eens het uitvak vol krijgen. Echt typisch PSV. En Zoet die echt vanaf de eerste minuut aan het tijdrekken is. Dat past niet bij een topclub.
Die liep wel héél ruim tijd te rekken hé en begon er al extreem vroeg in de wedstrijd mee.
Na de achterstand vond ik hem nog steeds vrij traag met zijn spelhervattingen. Gewoon alsof hij niet meer kon omschakelen naar een beetje rap naar voren spelen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 10, 2017 11:06 pm

Yopii schreef:Cocu is een copy cat, net als de meeste trainers van zijn generatie. Zelf iets bedenken, ho maar.

Hoe vaak hebben we het niet gezien: PSV dat voor het doel ging liggen en loerde op die paar kansjes. Die ook kwamen waardoor Ajax verloor. Resultaat voorop. Verschil met toen is dat PSV in die tijd geweldige verdedigers had: Nielsen, Gerets, Koeman, Stam, Alex, enz. Met Luckassen gaat het niet lukken. :aai.gif:

Ajax heeft veel meer talent dan PSV. Blijf ik zeggen.
Ja, dat is absoluut waar. We moeten het dan ook enkel en alleen onszelf aanrekenen dat we op 7 punten achterstand staan.

Ik ben nu heel benieuwd of het elftal hier een serie van kan maken. Want als we straks in Alkmaar verliezen zijn we misschien wel weer terug bij af.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 10, 2017 11:17 pm

Marillion schreef: Ik ben nu heel benieuwd of het elftal hier een serie van kan maken. Want als we straks in Alkmaar verliezen zijn we misschien wel weer terug bij af.
Die pot is wel extreem belangrijk.
En naast dat het lekker is om in de KNVB Beker door te bekeren is het voor het moreel ook even goed om Twente nog een keer van het eigen veld te vegen en de boel nu achterin wel dicht te houden.

Met a.s. donderdag alweer een thuiswedstrijd tegen Excelsior komen de wedstrijden nu rap achter elkaar dus je kunt nu wel nog even goed in een flow komen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo dec 10, 2017 11:25 pm

Zo te zien zit AC alweer de hele dag aan het bier. :smallgrin.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 10, 2017 11:45 pm

InnerHarbour schreef:Zo te zien zit AC alweer de hele dag aan het bier. :smallgrin.gif:
Ging jij niet juist altijd prat op je hele dagen in O'Caseys in weekenden dat er niet de omstandigheden zijn om te gaan golfen?
Of was het nu zelfs te koud voor je om überhaupt van je bank voor de buis naar een pub te gaan? :smile-ajax.gif:

zeux

Bericht door zeux » ma dec 11, 2017 12:44 am

Marillion schreef: Ze hadden traditiegetrouw ook weer lekker weinig supporters mee.
Dat ligt wel iets genuanceerder:
Enkele honderden supporters van PSV hebben het minder getroffen. De vijf bussen die hen naar de Arena vervoeren staan muurvast ter hoogte van Utrecht. Het is tien over vier en hoewel de wedstrijd met een kwartier is uitgesteld wegens de sneeuwval, vermoeden deze fans dan al dat ze die dag geen minuut van de wedstrijd zullen zien. En zo geschiedde. NRC
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 11, 2017 7:43 am

Wat een droevige club is het ook. Ik zou me doodschamen. Genoten van Ajax maar dit PSV was wel helemaal niks hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma dec 11, 2017 8:40 am

zeux schreef:
Marillion schreef: Ze hadden traditiegetrouw ook weer lekker weinig supporters mee.
Dat ligt wel iets genuanceerder:
Enkele honderden supporters van PSV hebben het minder getroffen. De vijf bussen die hen naar de Arena vervoeren staan muurvast ter hoogte van Utrecht. Het is tien over vier en hoewel de wedstrijd met een kwartier is uitgesteld wegens de sneeuwval, vermoeden deze fans dan al dat ze die dag geen minuut van de wedstrijd zullen zien. En zo geschiedde. NRC
Haha, dat is wel sneu dan. Maar het valt nu eenmaal niet op want ze komen regelmatig met weinig aanhang en als ze er wel zijn hoor je ze niet. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma dec 11, 2017 8:51 am

Marillion schreef:
Zoals ik al zei. Ik begreep best dat ze begonnen met een verdedigende formatie. Maar het was allemaal wel heel matig wat ze lieten zien.
Alleen het laatste kwartier van de eerste helft gezien maar daar was die verdedigende formatie al opgehouden met compact te spelen. Een veld van strafschopgebied naar strafschopgebied, zo dom. Die van Ajax waren overigens niet veel slimmer, neem die Veltman die heel theatraal zich laat vallen in die hoek nadat Lozano een beetje aan hem trok. Keurig een gele kaart aangenaaid :excited.gif: maar helaas was het gevolg dat Blom die schop van Hendrix niet zag/beoordeelde en zo zijn tweede geel niet kreeg, echt domme voetballers van beide kanten die niet voor niets in een vierderangs competitie spelen.
YNWA

Nihad

Bericht door Nihad » ma dec 11, 2017 10:20 am

Je gezeur begint vervelende proporties aan te nemen. We weten allemaal dat de eredivisie geen Primera Division is. Dus het zou je sieren als je eens ophoudt met belachelijk maken van de Eredivisie.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma dec 11, 2017 11:30 am

Heb alleen de samenvatting gezien. Stond ten tijde van de wedstrijd vast op de snelwegen. :excited.gif:

Vond Veltman eruit springen, negatief gezien dan. Als Ajax supporter heb ik een hekel gekregen aan die simpele schopper. In balbezit heb je er niks aan. Als de tegenstander aan de bal is, is hij een gevaar met onnodige vrije trappen. Ik zag één actie in de samenvatting waarbij hij een PSV'er pakt in het strafschopgebied... tsja.. 100% pingel. Daar is niks slims aan, het was pure mazzel dat de scheids het niet wilde zien.

Voor de rest wordt het misschien weer wat spannender nu. Als Ajax dit nu eens altijd kan laten zien.. maar dat antwoord laat zich raden.
Whitey on the moon.

Nihad

Bericht door Nihad » ma dec 11, 2017 11:57 am

Ik begin serieus te denken dat AZ wel eens kampioen kan worden.

PSV is zo matig, die gaan heel wat punten nog laten liggen.

Het is zo ongelofelijk zonde dat we een absolute prutser hebben als trainer, want de titel ligt voor het oprapen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » ma dec 11, 2017 12:01 pm

Netje sop tijd in de ArenA aanwezig gisteren. Sinds een paar maanden geleden woon ik in Limburg, dus rekening gehouden met weersomstandigheden rustig op pad gegaan door de sneeuw naar het Noorden. Gewoon op tijd vertrekken, geen centje pijn. Hoor zoveel mensen klagen over te laat komen, schuld van die of dit want ze wisten dat het ging sneeuwen.. maar dan vraag ik me toch echt af... dat wist je zelf dan toch ook? Met een kwartiertje eerder weg gaan van huis red je het dan niet nee.

Dan de wedstrijd. Eerste helft kreeg ik echt het gevoel zoals elke wedstrijd tegen PSV. Het lijkt langzaamaan steeds meer of je de overhand krijgt, en dan wordt het wachten op dat countertje wat je tegen krijgt. Blom hielp niet echt mee, maar ik heb er een hekel aan om over scheidsrechters te klagen. Video-ondersteuning is het enige wat daarbij kan helpen denk ik.

Maar uiteindelijk 2e helft genoten van de wedstrijd! En ik probeer het echt los te zien van de competitie, want anders kan ik er gewoon niet van genieten. Want zodra ik aan de competitie denk, dan komt FC Twente - Ajax weer voorbij, en nog een paar wedstrijden waarin we het kansloos weggeven. Ja, PSV heeft 'mazzel' met veel wedstrijden. Maar het is ook bijna een kwaliteit. Zo spelen ze nu eenmaal. Wachten, wachten, loeren op de counter. Dat ene kansje.. en voila.. gewonnen met 1 goal verschil. Ben blij dat we die laffe tactiek hebben kunnen afstraffen. Maar voor de competitie is het geen ruk waard als we nu niet ook uit bij AZ winnen.
Op naar de vierde ster!

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 11, 2017 12:03 pm

Als Ajax wint zondag staat AZ ook al 8 punten achter. Die wedstrijd gaat over wie de belangrijkste uitdager wordt, denk ik. Hoewel het ook zo maar kan zijn dat psv instort
I think I lost my fucking headache

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma dec 11, 2017 12:06 pm

Positief:
- Veel druk op de bal. De Ligt en Wober die goed doordekken (en dat ook durven).
- Tomeloze inzet. Neres die ieder duel aan gaat. Zelfs vanuit relatieve kansloze situatie drukt hij door en probeert hij wat te forceren. Continu dreigend ook.
- Inschuivende de Jong. Kreeg veel ruimte, maar deed het ook gewoon vaak goed.
- Regisseur Ziyech. Gaat wel eens wat mis, maar die jongen verlegt het spel fantastisch. Zag vaak de opening en geeft de bal dan ook.

Negatief:
- Kluivert kwam er niet aan te pas. Ajax had dat door en verlegde het spel ook continu naar de rechterkant.
- Veltman speelde een goede pot, maar al die randzaken moet hij achterwege laten. Groot voordeel van gisteren is dat hij niet mee op hoeft te komen.
- Smalle selectie. De wissel van Zeefuik was niet te voorkomen, maar het is een schande dat zo'n jongen in mag vallen. Kan er niks van.

Over PSV hoeven we het niet te hebben. Die kwamen als een Hoofdklasser naar de Arena. Inzakken op eigen helft, ruimtes tussen de linies proberen klein te houden en hopen op een lange peer naar de voorhoede. Had niks met voetbal te maken. Meest armoedige koploper ooit.

Plaats reactie