www.ed.nlCocu: Blamage? Nee, we hebben dominant gespeeld
PSV blameerde zich vanavond door thuis met 0-1 te verliezen van het kleine NK Osijek uit Kroatië, maar van die term wilde trainer Phillip Cocu niets weten. Aanvoerder Marco van Ginkel zag op zijn beurt dat hij en zijn teamgenoten er niet álles aan deden.
PSV wacht volgende week een hels karwei om de laatste voorronde van het toernooi om de Europa League te bereiken, en dat kwam door het slechte optreden van donderdagavond. ,,Een valse start'', zo oordeelde Cocu tegenover FOX Sports.
Op de vraag of hij het een blamage wilde noemen, antwoordde hij: ,,Nee, daarvan spreek je als je niet dominant hebt gespeeld. En we kunnen toch met z'n allen niet ontkennen dat wij dat wél hebben gedaan. We hadden ruim zeventig procent balbezit, zetten in de omschakeling meteen druk, dus die intentie hebben we echt wel laten zien.''
Wel vond Cocu dat de opbouw van achteruit bij vlagen niet goed was. Zo werd hij in de eerste helft boos op zijn centrale verdedigingsduo. ,,Ik ging even over de rooie, ja. Als je de bal krijgt van je collega achterin, en er is verder geen tegenstander, dan dribbel je toch in? Dat vond ik heel erg matig.''
Tempo
Aanvoerder Marco van Ginkel, die de band over heeft genomen van Luuk de Jong, baalde eveneens als een stekker. ,,Ik heb hier niet echt een verklaring voor. Je moet deze gasten kapot spelen, en dat hebben we niet gedaan. We hadden ze de eerste minuten best wel onder druk, maar daarna gingen we mee in hun spel. Het veld werd groot, we waren slordig aan de bal, speelden in een laag tempo. Dan krijg je dus zo'n wedstrijd. De echte wil om te winnen ontbrak, we hebben volgende week wat recht te zetten.''
Ah, de wil om te winnen was onvoldoende! Nu maar hopen dat die volgende week wél groot genoeg is.