OGC Nice - Ajax 26-07-2017
Moderator: mods
Re: OGC Nice - Ajax 26-07-2017
Kluivert kon een paar keer diep worden gestuurd. Gebeurde niet. Passes ook slordig naar hem.
Laten we vooral een jongen van pas 18 afbranden.
Laten we vooral een jongen van pas 18 afbranden.
IK GELOOF!!!!!!
- Ajaciedjuh
Frenkie viel geweldig in, maar had de bal wel 2x moeten afleggen, dan zijn het bijna 2 zekere goals.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Zeker, maar geen paniek. We hebben Dijks nog.Ajaciedjuh schreef:Smetje zijn de vele gele kaarten.

Nil volentibus arduum
lekker europacupwedstrijdje.
1e helft veel te veel fout. 2e helft prima gespeeld. Thuis afmaken !
1e helft veel te veel fout. 2e helft prima gespeeld. Thuis afmaken !
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Sneue bijnaam Wimpey. Hij speelde waardeloos maar doen alsof hij dik is slaat nergens op.
- Giacomo Puccini
Trots op deze ploeg! Net als vorig seizoen in zware uitwedstrijden slecht begonnen, maar knap hersteld en opvallend dat het conditioneel zo goed voor elkaar lijkt, na toch een korte en verstoorde voorbereiding. Genoten van Van de Beek, Neres en De Jong. En Sanchez niet te vergeten. 1-1 is een prima resultaat, boven mijn verwachting, volgende week afmaken in de Arena.
Ajax!
Hij heeft een handje van sneue bijnamen... neem het hem niet kwalijk...T82 schreef:Sneue bijnaam Wimpey. Hij speelde waardeloos maar doen alsof hij dik is slaat nergens op.
- Giacomo Puccini
Keizer overigens beter geslaagd voor zijn eerste examen, dan Peter Bosz. Of ligt het aan de tactische zwakte van Favre? Het middenveld van Ajax werd nauwelijks onder druk gezet.
Alleen de volgende keer wel met Neres starten aub.
Alleen de volgende keer wel met Neres starten aub.
Ajax!
Iemand met een VI Pro account die dit artikel voor me kan ontsleutelen en hier kan plaatsen? https://www.vi.nl/pro/analyse/frenkie-d ... ar-in-nice
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Frenkie de Jong maakt hand van Marcel Keizer zichtbaar in Nice
26 juli 2017, 23:30 uur 1

Door:Pieter Zwart @PieterZwartNL
Dat Ajax bij Nice wegkomt met een 1-1 gelijkspel is behalve aan Yoan Cardinale te danken aan verse variaties in het aanvalsspel. De hand van Marcel Keizer is bij vlagen zichtbaar. Analyse van de debuutwedstrijd van de nieuwe Ajax-trainer.
Nick Viergever werpt de bal in de richting van Lasse Schöne, die geschaduwd wordt door Vincent Koziello. Vijf andere Nice-spelers begeven zich dicht in de buurt van de bal, waar Schöne slechts steun heeft van Amin Younes en Kasper Dolberg. In deze zes-tegen-vier-situatie verliest Schöne de bal. Jean Michael Seri gaat op avontuur en Mario Balotelli tikt binnen. Een cruciaal tegendoelpunt voor Ajax is een feit.

In de zone waar Nick Viergever de bal werpt, nemen vier Ajacieden het op tegen zes spelers van Nice. Aanleiding voor de openingstreffer.
Eigenlijk hetzelfde scenario als in de Europa League-finale tegen Manchester United. Een inworp voor Ajax links op de eigen speelhelft en slechts een paar tellen later een tegentreffer. Dat riep de vraag op of de Amsterdammers iets geleerd hebben van die nederlaag.
Sowieso was het treffen met Nice voor Ajax lange tijd een aha-erlebnis van de desillusie in Stockholm. Opnieuw werden de Amsterdammers geconfronteerd met een elftal dat zeer gegroepeerd verdedigt op eigen helft, met de linies kort op elkaar. Opnieuw had Kasper Dolberg moeite om tegen twee beulen te dienen als aanspeelpunt. Opnieuw konden Davinson Sánchez en Matthijs de Ligt van achteruit geen vrije man vinden. Opnieuw werden de buitenspelers zelden in een één-tegen-één gebracht. Opnieuw had Ajax het gros van het balbezit, zonder dit te vertalen in serieuze kansen.
Dit keer bleef dat zonder grote gevolgen, wat met name te danken was aan de hulp van Nice-keeper Yoan Cardinale. Voor rust creëerde hij de enige goede Ajax-kans door Dolberg de bal in zijn voeten te spelen. In de tweede helft gaf hij de assist op de gelijkmaker van Donny van de Beek door totaal mis te tasten bij een voorzet van Justin Kluivert.
HAND VAN KEIZER
Pas na de 1-1 werd langzaam de hand van de nieuwe coach Keizer langzaam zichtbaar. Dat zit hem in details, want net als vorig seizoen probeert Ajax hoog druk te zetten, de bal op goede posities te veroveren, snel naar voren te gaan en veel kansen te creëren.

De kleine verschillen zitten hem in de positionering van de middenvelders en buitenspelers, zowel in balbezit als bij de pressing. Hakim Ziyech komt bijvoorbeeld de bal een aantal keer naast de centrale verdedigers ophalen. Een loopactie die onder Peter Bosz nog uit de boze was, omdat de vorige Ajax-coach zijn middenvelders in de as wilde houden.

Hakim Ziyech komt de bal halen naast zijn centrale verdedigers. Een nieuwigheidje onder Marcel Keizer.
De buitenspelers hebben op hun beurt meer vrijheid om te variëren. Onder Bosz zaten Justin Kluivert en Amin Younes tot de laatste fase van de aanval vastgekleefd aan de zijlijn om het veld breed te houden. Keizer focust meer op het vrijspelen van middenvelders en aanvallers in de centrale zone voor de defensie van de tegenstander. Daar spelen ook de vleugelspelers een rol in door soms eerder naar de as te bewegen. Sowieso probeert Keizer de bal keer op keer zo snel mogelijk terug te brengen naar het centrum, om vanuit daar gevaar te creëren. Rechtsback Joël Veltman vertelde onlangs hoe hij de opdracht kreeg om niet langer recht naar voren te spelen.
De intenties van Keizer kwamen pas écht naar de oppervlakte toen Frenkie de Jong zijn entree maakte
De intenties van Keizer kwamen pas écht goed naar de oppervlakte toen Frenkie de Jong in de 73ste minuut Lasse Schöne kwam aflossen. Als controlerende middenvelder slaagde Donny van de Beek er vaker in om de drie-tegen-twee versus de twee voorste pionnen van Nice uit te spelen. Wanneer Seri in die gevallen uitstapte, vond De Jong keer op keer de ruimtes die vrijkwamen. Daarmee solliciteert de twintigjarige middenvelder al vroeg in het seizoen naar een basisplaats.
De pressing van Ajax lijkt onder Keizer nog extremer te zijn dan in de periode-Bosz. Waar Bosz vooral met de buitenspelers naar binnen drukte, zijn nu meer variaties zichtbaar. Ook in die situaties ligt de focus van Ajax vooral op het afschermen van de as, waarbij gestreefd wordt naar een overtal rondom de bal. Daarbij schromen de Amsterdammers niet om risico te nemen met het aantal spelers dat achter de bal blijft.

Illustratie van de agressieve pressing van Ajax. Alle veldspelers jagen door tot diep op de helft van Nice.
Wanneer dit balwinst oplevert, is het bijzonder spectaculair. Lukt het Ajax niet om de bal terug te winnen, dan is de ploeg kwetsbaar. Iets wat ook bij Jong Ajax een kenmerk was van het voetbal onder Keizer.

Neem bovenstaande situatie uit de extra tijd. Ajax heeft zojuist met vijf man geprobeerd aan de zijlijn de bal te veroveren, maar Nice speelt zich onder de druk uit. Daarna staan vier spelers van Nice in positie om een aanval te lanceren tegen slechts drie Ajax-verdedigers. Vrijwel al het gevaar van de Fransen ontstond uit dergelijke momenten. Bovendien pakte Ajax liefst vijf gele kaarten bij het stuiten van dreigende Nice-aanvallen.
Daarmee is direct duidelijk wat de punten zijn waar Keizer de komende weken aan gaat werken. De organisatie van de restverdediging in de pressing en het vinden van vrije mensen tussen de linies vanuit de opbouw. Voor die laatste uitdaging dient De Jong zich aan als oplossing. Daarmee is zijn overtuigende invalbeurt wellicht de belangrijkste vrucht van het Ajax-debuut van Keizer.
- InnerHarbour
Beter resultaat dan ik verwacht had dus goed gedaan maar het was een draak van een wedstrijd en wat hebben veel Ajacieden een gebrekkige functionele techniek op het moment dat ze hard worden aangespeeld en onder druk gezet worden.
BTW, de Ligt weer lelijk de fout in (tweemaal toe) in een Europese wedstrijd.
BTW2, schopploeg dat Ajax, 5 gele kaarten.
BTW, de Ligt weer lelijk de fout in (tweemaal toe) in een Europese wedstrijd.
BTW2, schopploeg dat Ajax, 5 gele kaarten.

YNWA
Dankerlui
Eiting
Savastano
Dijks.....
Dat houdt toch niet over in de verdediging als backup
Eiting
Savastano
Dijks.....
Dat houdt toch niet over in de verdediging als backup
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Ik wil de wedstrijd liever zo herinneren ipv over die gele kaarten te sipmuizen...

Grrrrrrrrr...ik had btw 1-1 voorspeld...
Ik zag toch echt een onderkin. Heeft het er goed van genomen deze zomer. Een paar maanden geleden had ie een strakker koppie. De appel valt niet ver van de boom: ook deze Kluivert heeft een kort lontje en een weegschaal waar een laag stof op ligt. Iets met discipline...T82 schreef:Sneue bijnaam Wimpey. Hij speelde waardeloos maar doen alsof hij dik is slaat nergens op.
En 'dik' is relatief. Een topsporter moet afgetraind zijn. Die jongen is 18. Z'n collega op links is ook niet afgetraind. Die vond ik nog slechter dan Kluivert. Ajax had 'm meteen na de Confed Cup moeten verpatsen. Ziyech oogt evenmin fit. Misschien leverde ie daarom vrijwel iedere bal in en stond ie blind op het doel te rammen... En Schöne oogt evenmin als een atleet.
Ajax ging voetballen toen de zeer afgetraind ogende De Jong en Neres erin kwamen. Toeval?
Lijkt me toch niet dat Keizer iemand opstelt die te dik is? Younes hadden ze moeten verkopen. Zonde.
Ik hoop dat die Braziliaan komt. Younes op links is om gek van te worden. Kluivert is ook beter op links.
Ik hoop dat die Braziliaan komt. Younes op links is om gek van te worden. Kluivert is ook beter op links.
IK GELOOF!!!!!!
Keizer heeft dat ongetwijfeld ook gezien. Als we door willen naar de volgende ronde zou ik die twee laten starten. Al verwacht ik dat in ieder geval Schöne nog de voorkeur krijgt, mede voor de balans kwa leeftijd en ervaring in het elftal.wimpey schreef: Ajax ging voetballen toen de zeer afgetraind ogende De Jong en Neres erin kwamen. Toeval?
Bij mij is ondanks dat er echt het nodige mis ging toch vooral de verbetering in de tweede helft blijven hangen. Ik ben enthousiast over de invalbeurt van de genoemde spelers. Over het feit dat het elftal niet in de touwen is blijven hangen toen ze het lastig hadden. En over het feit dat het elftal conditioneel sterker leek dan de tegenstander. Dat laatste kan van doorslaggevend belang zijn, zeker in combinatie met het thuisvoordeel en het publiek dat er massaal achter zal gaan staan.
Nil volentibus arduum
Afgetraind is ook relatief. https://www.instagram.com/p/BWxVGlqAa_4 ... ink_&hl=nlwimpey schreef:Ik zag toch echt een onderkin. Heeft het er goed van genomen deze zomer. Een paar maanden geleden had ie een strakker koppie. De appel valt niet ver van de boom: ook deze Kluivert heeft een kort lontje en een weegschaal waar een laag stof op ligt. Iets met discipline...T82 schreef:Sneue bijnaam Wimpey. Hij speelde waardeloos maar doen alsof hij dik is slaat nergens op.
En 'dik' is relatief. Een topsporter moet afgetraind zijn. Die jongen is 18. Z'n collega op links is ook niet afgetraind. Die vond ik nog slechter dan Kluivert. Ajax had 'm meteen na de Confed Cup moeten verpatsen. Ziyech oogt evenmin fit. Misschien leverde ie daarom vrijwel iedere bal in en stond ie blind op het doel te rammen... En Schöne oogt evenmin als een atleet.
Ajax ging voetballen toen de zeer afgetraind ogende De Jong en Neres erin kwamen. Toeval?
Nice was inmiddels ook een beetje moe. Dat moet je ook mee'wegen'.
Laatst gewijzigd door T82 op do jul 27, 2017 9:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De ploeg ging pas in de 2e helft voetballen. Niet dankzij de sterkhouders, maar dankzij Beek. Die gaf agressiviteit in de duels en was heel balvast. In tegenstelling tot de hier zo bewierookte Ziyech. Die zat weer op inleveren.
Vleugels waren onzichtbaar helaas. Younes is in alles het tegenovergestelde van wat een linksbuiten moet hebben, en is ook nog eens totaal niet fit. Kluivert vind ik op links veel beter renderen dan op rechts. Heeft wel diepgang en snelheid, maar is nog wel wat licht. Niet vergeten dat die jongen pas 18 jaar is. Neres viel geweldig in overigens. Werd tijd ook dat we wat van hem zagen.
Invalbeurt van de Jong is al veel over gezegd. Wat die jongen doet lijkt op voetbal. Middenveld stond in de eerste helft voor geen meter. 2e helft begon het te draaien, mede door het wisselen van Schone. Sympathieke jongen, maar komt veel te kort voor Ajax 1 en zeker als het wat sneller gaat.
Vleugels waren onzichtbaar helaas. Younes is in alles het tegenovergestelde van wat een linksbuiten moet hebben, en is ook nog eens totaal niet fit. Kluivert vind ik op links veel beter renderen dan op rechts. Heeft wel diepgang en snelheid, maar is nog wel wat licht. Niet vergeten dat die jongen pas 18 jaar is. Neres viel geweldig in overigens. Werd tijd ook dat we wat van hem zagen.
Invalbeurt van de Jong is al veel over gezegd. Wat die jongen doet lijkt op voetbal. Middenveld stond in de eerste helft voor geen meter. 2e helft begon het te draaien, mede door het wisselen van Schone. Sympathieke jongen, maar komt veel te kort voor Ajax 1 en zeker als het wat sneller gaat.
Dat denk ik ook. Keizer beklaagde terecht het gebrek aan organisatie op het middenveld in de slotfase.Marillion schreef: Al verwacht ik dat in ieder geval Schöne nog de voorkeur krijgt, mede voor de balans kwa leeftijd en ervaring in het elftal.
Dat laatste wel. Dat eerste niet. Die 1-1 was een keepersfout, die goal viel echt uit de lucht. Ajax had nog geen kans gehad. Dat was een mokerslag voor Nice, ze gingen uit de organisatie lopen en qua fitness was het ook niet je dat. Maar Ajax speelde het slordig uit en deed veel te weinig met al dat balbezit op hun helft. Mijn vriend met 11 deed niets goed en Ziyech leek enkel voor zichzelf te spelen.Bij mij is ondanks dat er echt het nodige mis ging toch vooral de verbetering in de tweede helft blijven hangen. Ik ben enthousiast over de invalbeurt van de genoemde spelers.
Met de invallers kwam er eindelijk diepgang in. Werd eindelijk Dolberg (die i.m.o. wel 70 minuten te passief was) in het spel betrokken. Mag ik zeggen: werd er eindelijk gevoetbald? Er werd ineens gecombineerd via de as en 'doorbewogen', je had met Neres een speler die anderen lanceerde en zelf gelanceerd kon worden. Dat zag er prima uit. De Jong zorgde voor gevaar en acties, maar zijn keuzes bij z'n kansen waren niet optimaal.
Maar je zag in de slotfase ook hoe Ajax extreem kwetsbaar is. Nice speelde ineens energiek en va banque. Sloeg een linie over en hun middenvelders gingen diep. Opportunisme dus. Dan raakt Ajax - net als vorig seizoen - de controle en organisatie kwijt. Die Dalbert viel goed in op links. Schijnt naar Inter te gaan. Voor de return hopelijk.

Mijn optimisme heeft ook te maken met het verwachtingspatroon. Ajax was al kwetsbaar voor een tegenstander die de beuk erin gooit. Dat is niet ineens anders want voorlopig zijn we alleen Klaassen en Traore kwijt en is er niemand bij. Neem daarbij de korte voorbereiding en de impact van het drama Nouri en dan ben ik blij dat het elftal er in de loop van de wedstrijd toch bovenop komt. Ook al ging er zelfs toen nog behoorlijk veel fout. Zo'n wedstrijd is vaak genoeg afgelopen met een kansloze nederlaag. Nu gaan we naar de Arena met een goede kans om de volgende ronde te halen.
Kortom, het was allemaal zeker niet geweldig maar ik zie perspectief. Nu is het de vraag of er een stijgende lijn in komt en of we nog versterkingen krijgen.
Kortom, het was allemaal zeker niet geweldig maar ik zie perspectief. Nu is het de vraag of er een stijgende lijn in komt en of we nog versterkingen krijgen.
Nil volentibus arduum
- InnerHarbour
JuistDat laatste wel. Dat eerste niet. Die 1-1 was een keepersfout, die goal viel echt uit de lucht. Ajax had nog geen kans gehad. Dat was een mokerslag voor Nice, ze gingen uit de organisatie lopen en qua fitness was het ook niet je dat. Maar Ajax speelde het slordig uit en deed veel te weinig met al dat balbezit op hun helft. Mijn vriend met 11 deed niets goed en Ziyech leek enkel voor zichzelf te spelen.
YNWA
Overigens is dit voor Ziyech wel een cruciaal seizoen. Vorig seizoen was hij soms beslissend maar soms ook zwak. De verwachtingen voor dit seizoen mogen omhoog. Nu Klaassen vertrokken is zou hij één van de spelers moeten zijn die de kar trekt. Daar was gisteren niets van te zien. Volgende week herkansing.
Nil volentibus arduum
Waarom toch die neiging om de zoon af te rekenen op de vader? Was bij Daley ook al zo'n 'projectje'. Rare neiging ook om zo'n jonge jongen alweer zo af te willen fakkelen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Nu was Kluivert gisteren wel echt dramatisch. Niet door zijn vader, wel door zichzelf.
Er waren er meer, Younes, Viergever, Sanchez in de passing, Schone, De Ligt (afgezien van die verdedigende kopbal tegen Ballotelli), Veltman om er maar een paar te noemen, maar Kluivert spande de kroon.
Er waren er meer, Younes, Viergever, Sanchez in de passing, Schone, De Ligt (afgezien van die verdedigende kopbal tegen Ballotelli), Veltman om er maar een paar te noemen, maar Kluivert spande de kroon.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!