Speculatie: wie volgt Bosz op?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie is de meest geschikte trainer om Peter op te volgen?

Louis van Gaal
0
Geen stemmen
Erik ten Hag
6
19%
Clarence Seedorf
0
Geen stemmen
Jaap Stam
0
Geen stemmen
Marcel Keizer
5
16%
Martin Schmidt
1
3%
Roger Schmidt
4
13%
Thomas Tuchel
8
25%
Hein Vanhaezebrouck
1
3%
Roberto Martinez
0
Geen stemmen
Anders, namelijk...
7
22%

Totaal aantal stemmen: 32

wimpey

Re: Speculatie: wie volgt Bosz op?

Bericht door wimpey » di jun 06, 2017 8:29 am

Marillion schreef: Roger Smidt zou dus kandidaat nummer één zijn. Ik heb geen idee hoe ik die man moet inschatten.
Schmidt had contract bij Bayer t.e.m. 2019. Zal 3 à 4 M per seizoen hebben gepakt. Neem aan dat hij nog 'gewoon' op de payroll staat daar. Dus: is ie überhaupt beschikbaar? Spreekt ie Engels? Mij lijkt het name dropping...

Denk dat ze voor Keizer gaan, iemand vanuit de boezem van de club. Ten Hag zal net als Bosz wat te lastig zijn.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di jun 06, 2017 8:34 am

Genoeg interessante opties, maar gezien het incestueuze gekonkel binnen Ajax (die hier ook door een aantal leden wordt omarmt, vreemd genoeg) zal de nieuwe trainer wel 'uit eigen geledingen dan wel netwerk' komen.

Dat zoeklijstje zal er ongeveer zo uitzien, vermoed ik:

[ ] Ajax verleden en/of heden is hoogst noodzakelijk
[ ] Onderhoud minimaal een 'uitstekende werkrelatie' met de huidige TH 'sterkhouders', is noodzakelijk
[ ] Voldoende trainers ervaring op het hoogste niveau in Nederland is een pre.
[ ] Buitenlandse ervaring is een pre, maar geen noodzaak
[ ] Werkt graag met jonge talenten

Dus komen ze met een lijstje zoals:

> Ten Hag
> Van de Brom
> Blind
> Keizer
> Stam
> Seedorf
> Winter

En zo zijn er nog wel een aantal te verzinnen.
Laatst gewijzigd door Cluijffert op di jun 06, 2017 8:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jun 06, 2017 8:34 am

Ik heb er te weinig kaas van gegeten. Al die trainers zeggen me geen ruk.
Mij, eerlijk gezegd, ook niet. Er zal volgend seizoen wel een trainer voor de groep staan.

Stel dat Ajax met een trainer op de proppen komt die hetzelfde denkt als Bosz, waar ging het conflict dan over? Over poppetjes? Spijkerman had wel een stap opzij willen doen, hij wordt in oktober 67, krijgt al AOW en zal de schijnwerpers niet missen, want die zoekt hij niet, net als Bergkamp en Rekelhof (De naam zei mij niets)

Wat als de nieuwe trainer ook werkt met de "methode-Verheijen"? Ik heb op AT alleen maar negatieve berichten over Verheijen gelezen, totdat bekend werd dat Bosz volgens zijn methode werkte en dat er geen spierblessures waren, Ajax fit oogde enz. Onder Jol hadden we ook zo'n jaar, maar toen het TH begon en FdB trainer was, waren we spelers soms maanden kwijt door een spierblessure, in ieder geval Fischer en Boilesen. Voor mij is "methode-Verheijen" een juiste keuze.

Welke trainers er dan resteren? Geen idee.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

ferry

Bericht door ferry » di jun 06, 2017 9:22 am

Demosthenes schreef:
Ik heb op AT alleen maar negatieve berichten over Verheijen gelezen, totdat bekend werd dat Bosz volgens zijn methode werkte en dat er geen spierblessures waren, Ajax fit oogde enz. Onder Jol hadden we ook zo'n jaar, maar toen het TH begon en FdB trainer was, waren we spelers soms maanden kwijt door een spierblessure, in ieder geval Fischer en Boilesen. Voor mij is "methode-Verheijen" een juiste keuze.
Wat mij betreft is er een verschil tussen de "methode Verheijen" en de persoon Verheijen. Volgens mij werkt die methode prima, zoals je zegt: op het eind van het seizoen zag het er allemaal nogal fit uit, en we hadden weinig blessures.
De persoon Verheijen is een ijdeltuit eerste klas die overal waar een spierblessure optreedt meteen klaarstaat om zijn ongevraagde commentaar te geven. Ik vind het een naar mannetje, maar zijn methode lijkt prima te werken.

Ik baal toch wel van dit hele gedoe weer hoor. Eindelijk leuk voetbal waar je op door kunt bouwen, en dan zijn het de interne geledingen weer die de boel de das om doen. :kots:
Graag iemand die op de lijn Bos door kan bouwen, en met jonkies overweg kan. (en met Bergkamp, Spijkerman, v/d Sar, Rekelhof, Sjaak Swart etc)

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jun 06, 2017 9:33 am

Ferry schreef:
Demosthenes schreef:
Ik heb op AT alleen maar negatieve berichten over Verheijen gelezen, totdat bekend werd dat Bosz volgens zijn methode werkte en dat er geen spierblessures waren, Ajax fit oogde enz. Onder Jol hadden we ook zo'n jaar, maar toen het TH begon en FdB trainer was, waren we spelers soms maanden kwijt door een spierblessure, in ieder geval Fischer en Boilesen. Voor mij is "methode-Verheijen" een juiste keuze.
Wat mij betreft is er een verschil tussen de "methode Verheijen" en de persoon Verheijen. Volgens mij werkt die methode prima, zoals je zegt: op het eind van het seizoen zag het er allemaal nogal fit uit, en we hadden weinig blessures.
De persoon Verheijen is een ijdeltuit eerste klas die overal waar een spierblessure optreedt meteen klaarstaat om zijn ongevraagde commentaar te geven. Ik vind het een naar mannetje, maar zijn methode lijkt prima te werken.
Mee eens, ik ben absoluut een voorstander van het gebruik van moderne trainingsmethodes in het voetbal. Ik heb ook wel de indruk dat die Verheijen, op dat gebied, kennis van zaken heeft. Hij moet zich alleen niet overal vanaf een afstand mee willen bemoeien.

Wat Bosz betreft merk ik dat ik nu voor de tweede keer te maken heb met onvrede. Eerst omdat hij met zijn Feyenoord verleden als trainer bij Ajax binnen kwam. Ik was daardoor geen tegenstander want zijn visie sprak me wel aan. Maar het zorgde toch voor een dubbel gevoel. En nu dus omdat hij snel vertrekt. Daaruit kun je de conclusie trekken dat hij wat mij betreft toch wel het een en ander goed heeft gedaan. Zeker gezien het feit dat er geen prijs gewonnen is. Er zat na een stroeve start vooruitgang in het spel, de resultaten waren daarna ook goed en hij presenteerde zich zoals je dat van een Ajax trainer mag verwachten. Echt jammer dat we komend seizoen niet kunnen zien waar dit naartoe had kunnen leiden.

Je ziet nu dus ook weer hoe belangrijk het is dat je binnen de club weet hoe je met iedereen moet omgaan. Maar met iedereen vrienden worden is natuurlijk onmogelijk. Dat zou ook niet nodig moeten zijn als iedereen zich professioneel weet te gedragen.

Wat mij betreft moet dit toch ook weer aanleiding zijn om weer eens naar de structuur te kijken. Het hoeft niet allemaal overhoop, maar met name de dubbelrol van Bergkamp is toch een vreemde. Ik zou zeggen dat het beter is om te kiezen voor één van de twee rollen. Hij is de cultuurbewaker in het technisch hart óf hij is assistent trainer. Eventueel kan hij naast zijn rol in het technisch hart wel op individuele basis met spelers trainen. Maar assistent zijn en tegelijkertijd iets te zeggen hebben over het functioneren van de hoofdtrainer is gewoon niet handig.
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jun 06, 2017 9:58 am

De persoon Verheijen is een ijdeltuit eerste klas die overal waar een spierblessure optreedt meteen klaarstaat om zijn ongevraagde commentaar te geven. Ik vind het een naar mannetje,
Ken de man niet, maar als ik de quote lees, denk ik dat hij zo in ieder praatprogramma over voetbal kan zitten, want die "kenners" doen niets anders, maar dan wel zonder dat zij een werkende methode hebben voor de problemen die ze aankaarten.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di jun 06, 2017 10:00 am

Verheijen heeft zelden ongelijk, en hij steekt zijn nek uit. Dat is een combinatie waar Nederlanders over het algemeen niet zoveel mee hebben. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jun 06, 2017 10:08 am

De visie van Verheijen (wedstrijden altijd met de vaste elf, trainingen als bezigheidstherapie) heeft Ajax misschien wel de titel gekost. Pas na PSV uit leek Bosz door te krijgen dat hij misschien beter kon rouleren op bepaalde momenten, en dat hij daar ook het materiaal voor had.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 10:42 am

Duke schreef:Verheijen heeft zelden ongelijk, en hij steekt zijn nek uit. Dat is een combinatie waar Nederlanders over het algemeen niet zoveel mee hebben. :smallgrin.gif:
I beg to differ. Zijn wijsheid is niet de enige wijsheid in het voetbal. In het eerste jaar van Klopp bij Liverpool schreeuwen dat hij te hard traint en daardoor blessures heeft terwijl hij door de veelvoud aan wedstrijden niets anders deed dan uitlopen en hersteltrainingen.
YNWA

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jun 06, 2017 10:50 am

Je kunt pas iets zeggen over trainingsmethodes bij een andere club als je daar dagelijks ziet wat er gebeurd. Verheijen laat zich nogal eens verleiden tot uitspraken terwijl hij niet in die positie zit. Dan weet je dus niet waar je commentaar op geeft en het is ook nog eens oncollegiaal. Maar goed, Verheijen staat hier niet ter discussie. Bosz was verantwoordelijk voor de trainingen bij Ajax.

Ik hoop dat Ajax snel zaken doet als het gaat om de opvolging. Je wil bij de start van de voorbereiding toch echt je zaken wel op orde hebben. Liefst zover mogelijk daarvoor zodat je met elkaar kunt bepalen hoe je gaat starten. Ik zit er niet op te wachten dat er pas in de loop van dat proces iemand instapt.
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 11:00 am

Oke het lijstje dan.

Louis van Gaal, nee dank u, passé
Erik ten Hag, geen idee zag Utrecht nooit spelen
Clarence Seedorf, pffff nee dank u
Jaap Stam, gaat niet weg uit Engeland
Marcel Keizer, zie JA nooit spelen
Martin Schmidt ken ik niet
Roger Schmidt ken ik niet
Thomas Tuchel kan mij niet voorstellen dat die na een topclub uit Duitsland voor de Nederlandse comp zou kiezen
Hein Vanhaezebrouck wie is dit?
Roberto Martinez idem

Ik zit dus in het Mano kamp, geen idee wie het moet worden. Net zoals zo velen heb ik het vertrek van Bosz niet zien aankomen, spelers ja, trainer nee.
YNWA

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di jun 06, 2017 11:14 am

Martinez was jarenlang coach van de club van Liverpool. Die ken je toch wel? :hypocrite.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 11:25 am

Ah Roberto Martinez van de Bitters, sorry had die connectie even niet gemaakt. :smallgrin.gif: Kan mij geen bijzondere wedstrijd, of speelstijl van hem herinneren, waarom zou die het moeten worden?
YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jun 06, 2017 11:44 am

“Ik ga er vanuit dat ik blijf, als ik niet word ontslagen tenminste”, zegt Bosz.
https://www.ajaxfanatics.nl/nieuws/1070 ... lagen-word

De uitspraak heb ik in een krant gelezen, staat op diverse websites als quote, ik neem dat Bosz het ook echt heeft gezegd. Er werd toen geen aandacht aan besteed, maar die uitspraak kan nu, door de andere context, er ook bijgehaald worden, hij zag dat de problemen voor zijn ontslag konden zorgen?

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di jun 06, 2017 12:25 pm

Roger Schmidt heeft mijn absolute voorkeur. Heeft veel indruk gemaakt op mij bij Red Bull, en heeft het de eerste 2 jaar gewoon heel goed gedaan bij leverkusen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jun 06, 2017 12:29 pm

WP_Legend schreef:Roger Schmidt heeft mijn absolute voorkeur. Heeft veel indruk gemaakt op mij bij Red Bull, en heeft het de eerste 2 jaar gewoon heel goed gedaan bij leverkusen.
Die dubbele oorwassing die we kregen van Red Bull heeft toen wel indruk gemaakt. Al moet je jezelf daarbij ook de vraag stellen of zij zo goed waren of wij zo slecht. Want het is uit m'n hoofd niet zo dat RB Salzburg daarna nog een glorieuze Europese campagne heeft gehad.

Waarom is hij nu beschikbaar? Kennelijk is hij bij Leverkusen uiteindelijk toch ontslagen en heeft hij nu nog geen andere club.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » di jun 06, 2017 12:35 pm

Ik roep ook maar wat, Ron Jans ?
Blij met de punten ...

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di jun 06, 2017 12:37 pm

Marillion schreef:
WP_Legend schreef:Roger Schmidt heeft mijn absolute voorkeur. Heeft veel indruk gemaakt op mij bij Red Bull, en heeft het de eerste 2 jaar gewoon heel goed gedaan bij leverkusen.
Die dubbele oorwassing die we kregen van Red Bull heeft toen wel indruk gemaakt. Al moet je jezelf daarbij ook de vraag stellen of zij zo goed waren of wij zo slecht. Want het is uit m'n hoofd niet zo dat RB Salzburg daarna nog een glorieuze Europese campagne heeft gehad.

Waarom is hij nu beschikbaar? Kennelijk is hij bij Leverkusen uiteindelijk toch ontslagen en heeft hij nu nog geen andere club.
Het laatste jaar was niet zo goed nee. 't is ook een opgewonden stadje, misschien met beperkte houdbaarheid?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di jun 06, 2017 1:07 pm

Marillion schreef:Die dubbele oorwassing die we kregen van Red Bull heeft toen wel indruk gemaakt. Al moet je jezelf daarbij ook de vraag stellen of zij zo goed waren of wij zo slecht. Want het is uit m'n hoofd niet zo dat RB Salzburg daarna nog een glorieuze Europese campagne heeft gehad.
Klopt, ze lagen er een ronde later meteen uit, tegen FC Basel.

Niettemin heeft hij het inderdaad gewoon goed gedaan bij Leverkusen. Alleen dit seizoen was minder, al kun je niet zeggen dat Leverkusen beter ging spelen na het vertrek van Schmidt.

Ron Jans is hopelijk geen kandidaat, toch??

Sandro

Bericht door Sandro » di jun 06, 2017 1:14 pm

Ron Jans...kom op.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jun 06, 2017 1:20 pm

We kunnen stoppen met zoeken. Gertjan Verbeek voelt zich niet te groot voor Ajax. :drecul.gif:
'Bij Ajax staat mooi voetbal voorop, in Duitsland gaat het alleen om punten'

De aanstaande overstap van Peter Bosz van Ajax naar Borussia Dortmund is niet zonder risico. De trainer zal in Duitsland meteen resultaat moeten halen, zegt Gertjan Verbeek. Volgens de coach van Tweede Bundesligaclub VfL Bochum zijn de verschillen tussen Ajax en Dortmund groot. "Bij Ajax staat mooi voetbal spelen voorop. In Duitsland gaat het alleen om de punten", aldus Verbeek tegen NUsport. In 2012 werd Dortmund voor het laatst landskampioen. "Dat vinden ze bij die club te lang geleden", laat Verbeek weten.

"De doelstellingen van Borussia zijn niet mis: overwinteren in de Champions League, meedoen om de landstitel in Duitsland en ver komen in de beker. Maar de club beschikt over genoeg geld, dus die doelstellingen zijn terecht." Bayern München werd vijf jaar op rij kampioen van Duitsland. "Maar die hegemonie kan doorbroken worden", meent Verbeek. "Arjen Robben en Franck Ribery worden weer een jaartje ouder en Xabi Alonso en Philipp Lahm zijn gestopt. Het is een uitdaging om Bayern van de troon te stoten, maar het gaat een keer gebeuren." "Het zal belangrijk worden of Pierre-Emerick Aubameyang bij Dortmund blijft", stelt Verbeek. "Hij was afgelopen seizoen met 31 goals enorm waardevol en staat in de belangstelling van enkele grote clubs."

Bestuur
Verbeek, die in 2008 trainer was van Feyenoord onder technisch directeur Bosz, denkt dat zijn collega vooral moet zorgen dat hij goed ligt bij het bestuur. "Zijn voorganger Thomas Tuchel is weggestuurd na onenigheid met de directie. Deze week heeft Dortmund terwijl het zonder trainer zat twee spelers (Dan-Axel Zagadou en Maximilian Philipp, red.) aangetrokken. Dat geeft wel aan dat je als trainer niet veel inspraak hebt over het aankoopbeleid." "Dortmund is een club met een heel groot umfeld waar allerlei krachtenvelden spelen. Pers, scouting, sponsors en supporters hebben allemaal hun mening klaar. Het is belangrijk om goede afspraken te maken met de clubleiding."

Afgelopen seizoen kende Bosz een moeizame opstartperiode bij Ajax, waarna het elftal na de winterstop wel veel indruk maakte in enkele spectaculaire wedstrijden. "Maar vergeet niet dat ze bijvoorbeeld tegen Excelsior en FC Groningen ook slechte wedstrijden hebben gespeeld. Wat vooral blijft hangen zijn de Europese wedstrijden", zegt Verbeek.

In die duels kwam Bosz op de radar bij Dortmund. "Vooral de 2-0 thuiszege op Schalke 04 heeft hier in de Ruhrpott veel indruk gemaakt", aldus Verbeek, die bij Bochum op twintig kilometer afstand van Dortmund werkt. "Juist in die periode begon het voor het eerst te rommelen rondom Tuchel. In de wedstrijden tussen Ajax en Olympique Lyon is Bosz vervolgens met argusogen gevolgd en dat is gunstig voor hem uitgevallen."

Opvolging
Ajax begint over drie weken alweer aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Eind juli spelen de Amsterdammers in de voorronde van de Champions League. Daarom zal de club haast maken met de opvolging van Bosz. "Ze mogen me bellen hoor, geen probleem", laat Verbeek weten. "Ajax is een mooie club en ik voel me er zeker niet te groot voor."

Onder anderen Roger Schmidt, Jaap Stam, Clarence Seedorf en Erik ten Hag worden in de pers genoemd. "Er gaan allerlei namen rond, maar ik geloof daar niet zo in", zegt Verbeek. "Marc Overmars (directeur voetbalzaken, red.) heeft zijn lijstje vast al klaar." "Ajax zal sowieso bij een Nederlandse trainer uitkomen, omdat het heel belangrijk is om 4-3-3 te spelen. Louis van Gaal zie ik het niet doen en Henk ten Cate heeft al gezegd dat hij geen interesse heeft. En Ten Hag is een totaal ander type trainer dan Bosz. Die speelt bij FC Utrecht vaak met drie verdedigers en vijf middenvelders."

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 1:24 pm

Zo'n arrogante houding zou Amsterdammers zeker moeten aanspreken. :hypocrite.gif:
YNWA

Yopii

Bericht door Yopii » di jun 06, 2017 1:29 pm

Verbeek heeft humor. :smallgrin.gif: :biggthumpup.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di jun 06, 2017 2:46 pm

Roger Schmidt is wel een heetgebakerd persoon. Weet niet of dat nou zo'n succes bij Ajax wordt. Kan hij met de druk omgaan?

Ik sluit niet uit dat het die Keizer wordt, hoor.

999

Bericht door 999 » di jun 06, 2017 4:59 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Ron Jans...kom op.
Ja dat riep men bij Peter Bosz ook ...
Blij met de punten ...

Plaats reactie