Voorbereiding seizoen 2017/2018

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Voorbereiding seizoen 2017/2018

Bericht door Cruijff » ma mei 29, 2017 9:48 am

Ajaciedjuh schreef:Mocht inderdaad Klaassen, Veltman, Younes, Viergever vertrekken, dan valt bijna alle ervaring weg.

Schöne zal wel blijven, maar gaat zeer waarschijnlijk zijn positie verliezen aan Donny. Dat wil zeggen dat de scouting kwalitatiefsterke spelers moet halen..... dat is nou net niet het sterkste punt :blush.gif:
Younes en Viergever willen zelf graag blijven. Daar moet je dan wel op anticiperen, oftewel een contract onder hun neus leggen en een plaatje schetsen dat ze enthousiasmeert.
Ajaciedjuh schreef: Schöne zal wel blijven, maar ....... Dat wil zeggen dat de scouting kwalitatiefsterke spelers moet halen..... dat is nou net niet het sterkste punt :blush.gif:
Weet ik niet...
Schöne, Moisander, Cillessen, Milik, Ziyech, Sanchéz, Onana, Dolberg. Poulsen die een nuttige rol heeft gehad. Zie er vast nog een aantal over het hoofd, maar hier heb je al rap 9 aankopen die kwaliteit toe hebben gevoegd. Zo slecht doet de scouting het de laatste jaren niet.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma mei 29, 2017 10:08 am

Milik, Cillessen, Onana, Dolberg, Sánchez zijn/waren allemaal talentvolle spelers toen ze aangetrokken werden. Echt succesvolle ervaring is amper binnengehaald: Rijkaard, Poulsen (al speelde die lang niet alles) zijn de uitzonderingen (er zullen er vast meer zijn, maar ze schieten me niet meteen binnen). Schöne, Moisander zijn zeer bruikbare aankopen geweest (Schöne was zelfs gratis).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mei 29, 2017 10:26 am

Klopt. Er waren inderdaad nog wel meer aankopen die tussen 'bruikbaar' en goed inzitten, om nog maar niet te spreken over het aantal aankopen/verkopen dat je rendabel mag noemen wanneer je ziet hoeveel geld Overmars er uiteindelijk mee gecasht heeft.
Ajaciedjuh schreef:(er zullen er vast meer zijn, maar ze schieten me niet meteen binnen). Schöne, Moisander zijn zeer bruikbare aankopen geweest (Schöne was zelfs gratis).
De transfervrije Schöne is een nuttige toevoeging gebleken. Qua leeftijd was hij redelijk ervaren, maar met speeltijd bij Heerenveen (weinig), De Graafschap en NEC op zijn CV natuurlijk op voorhand geen jongen die je als ervaren speler voor de Eredivisie top beschouwde.
Ajaciedjuh schreef:Milik, Cillessen, Onana, Dolberg, Sánchez zijn/waren allemaal talentvolle spelers toen ze aangetrokken werden. Echt succesvolle ervaring is amper binnengehaald: Rijkaard, Poulsen (al speelde die lang niet alles) zijn de uitzonderingen
Klopt.
In de regel is het echter zo dat het terughalen van een echt ervaren jongen zelden goed uitpakt. De afgelopen 25 jaar zijn alleen Rijkaard en Cocu een uitmuntende toevoeging geweest na een terugkeer bij een Nederlandse topclub.

Of andere lieden nu Jaap Stam heten, Roy Makaay, Edgar Davids, Kevin Hofland, John Heitinga, Giovanni van Bronckhorst of Mark van Bommel, hun laatste seizoen(en) in de Eredivisie zijn redelijk mislukt. De les leert: uit pakweg Duitsland of Italië terugkeren en dan op je gemakje denken de lijnen te kunnen uitzetten. Meestal gaat dat niet lukken.

De Eredivisie mag dan een wat roekeloze competitie zijn waar vrij blind wordt aangevallen, er lopen wel vrij veel snelle aanvallers rond en de meeste teams hebben wel een aantal spelers die goed zijn in de combinatie of beschikken over een slimme steekpass. Op 70% denken te kunnen spelen nadat je zojuist uit een grote competitie bent gekomen... dan ga je doorgaans op je bek.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma mei 29, 2017 10:37 am

Toch heeft zich ook een andere positieve ontwikkeling ingezet. Echte Ajacieden zoals Klaassen blijven langer bij de club en Davy en bijvoorbeeld Vertonghen zie ik nog wel bij Ajax afsluiten.

Daarom is het ook belangrijk om mee te denken bij de carrières. Daarnaast is de bonus structuur om een speler nog wat langer bij de club te houden een goede ontwikkeling.
Instroom vanuit de jeugd & jeugdscouting, doorstroom iets langer de keyperspelers aan boord houden en op iets langere termijn oudspelers weer binnenhalen, waardoor een goede mix ontstaat.
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op ma mei 29, 2017 10:38 am, 2 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Alexander

Bericht door Alexander » ma mei 29, 2017 10:38 am

Ik zou Babel terughalen. Veel beter dan Younes, kracht en ervaring.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma mei 29, 2017 10:52 am

Hij maakt wel een mooie carriere door nu, he. Scoorde gisteren in de kampioenswedstrijd voor Besiktas.

Wat hebben jullie trouwens liever, CL of EL? Ik zou het namelijk echt niet erg vinden om weer Europa League te spelen, dat toernooi bevalt me zoveel beter dan de Champions League. Schappelijke prijzen, leukere tegenstanders, winstkansen veel hoger.

Dat Ajax dan minder geld krijgt is zo, maar daar zien we persoonlijk toch niks van.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mei 29, 2017 11:18 am

Thijs schreef:weer Europa League te spelen bevalt me zoveel beter dan de Champions League. Schappelijke prijzen, leukere tegenstanders, winstkansen veel hoger.

Dat Ajax dan minder geld krijgt is zo, maar daar zien we persoonlijk toch niks van.
Dat geld interesseert mij ook geen fluit, wel staat er in die voorronde wedstrijden prestige op het spel. Verliezen van bijv zo'n club FC FCSB zoals Steaua Boekarest tegenwoordig heet kan gewoon echt niet.

In de CL een Engelse ploeg loten die dit seizoen boven Man United eindigde en daar goede resultaten tegen boeken is me best een hoop waard. Ajax kwam heel beroerd voor de dag in de finale, wanneer er wel een goed niveau wordt gehaald zijn teams uit Manchester gewoon te verslaan is in recente jaren aangetoond met mindere selecties.
Thijs schreef: Wat hebben jullie trouwens liever, CL of EL? Ik zou het namelijk echt niet erg vinden om weer Europa League te spelen, dat toernooi bevalt me zoveel beter dan de Champions League.
Mee eens, maar om te voorkomen dat Ajax definitief als een Europa League club wordt beschouwd wil ik dat we goed presteren in de voorronde en in de CL zelf.
Poule doorkomen en met een redelijke loting ook de 1/8e finale van de CL overleven is gewoon een haalbaar doel.

Voor verder komen dan een kwartfinale CL heb je wel heel erg veel mazzel nodig, dus realistisch is dat je dan in maart 2018 Europees uitgespeeld bent.

Komend seizoen dient de landstitel te worden heroverd. Titel 2017/2018 = geen directe CL plaatsing, dus wat mij betreft spelen we het jaar daarop weer EL en dan inderdaad om de winst. Eenmalig met een middelmatige ploeg runner-up eindigen in de EL lukt Dnipro Dnipropetrovsk of Liverpool ook, bij Ajax moet dit het startpunt zijn van je structureel weer in Europa laten zien.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma mei 29, 2017 11:41 am

Mee eens, maar om te voorkomen dat Ajax definitief als een Europa League club wordt beschouwd wil ik dat we goed presteren in de voorronde en in de CL zelf.
De voorronde voor CL/El is de belangrijkste voor Ajax, dan maar loten tegen niveau-Sevilla en weer EL spelen, want Ajax heeft niets te zoeken in de CL, zeker niet met een team dat gemiddeld 22 jaar oud is.
Poule doorkomen en met een redelijke loting ook de 1/8e finale van de CL overleven is gewoon een haalbaar doel.
Ajax zal wel in poule 3 belanden bij de loting, Barcelona en Monaco zijn de ploegen die we moeten uitschakelen? :biggrin.gif: Vervolgens ook nog eens de 1/8-ste finale overleven?

Een Ajax in 2017 met spelers als Alderweireld, Vertonghen, Eriksen, Suarez en wie ik vergeet, zal een kans hebben de poule, mits gunstig geloot, te overleven.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma mei 29, 2017 11:52 am

Ook dan heb je gewoon geluk nodig.

Een optie is: Bayern Munchen, FC Barcelona, Ajax, AS Roma.

Maar ook:

Spartak Moskou, Sevilla, Ajax, Ludogorets

Wereld van verschil.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mei 29, 2017 12:04 pm

Thijs schreef:Ook dan heb je gewoon geluk nodig.

Maar ook:

Wereld van verschil
.
Precies.
Een ideale mix is een loting di
Laatst gewijzigd door Cruijff op ma mei 29, 2017 12:20 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mei 29, 2017 12:20 pm

Maar ook:

Wereld van verschil
.
Precies.
Een ideale mix is een loting zoals PSV twee seizoenen terug had. Op papier waren Wolfsburg, Manchester United en CSKA Moskou nog wel aardige namen. Maar allen ploegen in verval, elftallen die als team behoorlijk uit balans waren en met name in uitwedstrijden het snel laten lopen.

Zat toen ook niet tegen dat PSV als landskampioen van NL er in potje 1 inrolde, wat in jouw voorbeeld hierboven voor Spartak Moskou geldt.

Demosthenes schreef: Een Ajax in 2017 met spelers als Alderweireld, Vertonghen, Eriksen, Suarez en wie ik vergeet, zal een kans hebben de poule, mits gunstig geloot, te overleven.
Ajax heeft, ook in de seizoenen waarna de eindbalans als héél mager werd opgemaakt, altijd kansen gehad om minimaal de 3e of 2e plaats in je CL poule te pakken.
Een sneu seizoen waarin je in 4, 5 of 6 van je CL wedstrijden kansloos was zat er niet tussen.

één doelpuntje tekortkomen tegen AC Milan, Lyon dat een bizarre score neerzet uit bij Zagreb, rottige buitenspelsituaties of een bizarre penalty. Dat soort details zijn in een aantal van die campagnes voorbij gekomen. Ajax dat door al de tegenstanders in de poule van het veld werd geblazen, dat gebeurde echter niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mei 29, 2017 12:21 pm

Loting 1.....

Loting 2.....

Wereld van verschil.
Geluk, pech of voor gaas gaan zit vaak heel dichtbij elkaar. Enorm kleine details kunnen al een gigantisch verschil maken. Ook in finales.
Het is namelijk echt een wereld van verschil of in zo ongeveer de eerste minuut van de wedstrijd Schöne een bal op zijn slof neemt zoals dit seizoen bij Ajax-Feyenoord.

Of dat bij een ingooi een speler, normaal gesproken reserve, met een enorme klote actie cadeautjes uitdeelt nadat eerder een bal via via er al op een rottige manier in is gegaan. Dat zullen jullie met me eens zijn.

Toppie

Bericht door Toppie » ma mei 29, 2017 3:38 pm

Voordeel van dit jaar VCL is, dat Bosz er nu al is en dus met een paar aanpassingen verder kan bouwen, als zegt dat ook niet alles :blush.gif: :hypocrite.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma mei 29, 2017 8:18 pm

Thijs schreef:Hij maakt wel een mooie carriere door nu, he. Scoorde gisteren in de kampioenswedstrijd voor Besiktas.

Wat hebben jullie trouwens liever, CL of EL? Ik zou het namelijk echt niet erg vinden om weer Europa League te spelen, dat toernooi bevalt me zoveel beter dan de Champions League. Schappelijke prijzen, leukere tegenstanders, winstkansen veel hoger.

Kan toch allebei? CL en derde worden in de poule. Dat achterlijke PSV heeft met haar wanprestaties (op recettes na) bijna evenveel verdiend als Ajax.
I think I lost my fucking headache

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 29, 2017 10:25 pm

Ik word liever kampioen en lekker EL. In de CL hebben we niks te zoeken. Dan word je een keer tweede en worden we daarna veerkracht door een poule winnaar. Geef mij maar de halve of finale EL. Ook de kwartfinale CL boeit me niet.
IK GELOOF!!!!!!

Sandro

Bericht door Sandro » di mei 30, 2017 5:52 am

Liever halve finale EL dan kwartfinale CL? Zou allebei heel lekker zijn, daar niet van, maar kwartfinale CL is echt wel wat knapper. Finale EL is dan weer wat anders. Uiteindelijk doe je het allemaal om een finale te kunnen spelen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 30, 2017 6:31 am

Ik wil komend seizoen boven alles in ieder geval weer kampioen worden. Dat is namelijk alweer drie keer op rij niet gelukt.

Wat de Europese toernooien betreft heb ik meer met de EL dan met de CL. Het is in mindere mate een commercieel gedrocht en het toernooi is ook minder voorspelbaar. We kunnen immers 5 tot 6 van de 8 laatste deelnemers van de CL op dit moment al wel weer invullen. En als er geen gekke dingen gebeuren scoor je nog hoger. Als Ajax dus weer EL zou spelen is dat voor mij prima. Hoe minder aandacht voor de CL hoe beter. Welk toernooi het ook zal worden hoop ik in ieder geval dat Ajax weer een behoorlijke Europese campagne speelt. Je komt natuurlijk niet ieder jaar zo ver maar Europees overwinteren moet wel de doelstelling zijn.
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mei 30, 2017 7:12 am

Wat een hypocriet geleuter is dit nu weer, als Ajax Bayern zou heten en elk jaar have finale zou spelen hoorde je niemand over een "commercieel gedrocht" of "zo min mogelijk aandacht aan besteden", "ik speel liever EL".

Je moet als club altijd naar het hoogste streven dus kampioen worden en zo ver mogelijk komen in de CL.
YNWA

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 30, 2017 7:38 am

Ik vind de CL fantastisch maar niet voor Ajax. Doe mij dus maar de EL.

Of de Europese competitie waar Liverpool in speelde afgelopen jaar. Ongeslagen gebleven toch? :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 30, 2017 8:18 am

InnerHarbour schreef:Wat een hypocriet geleuter is dit nu weer, als Ajax Bayern zou heten en elk jaar have finale zou spelen hoorde je niemand over een "commercieel gedrocht" of "zo min mogelijk aandacht aan besteden", "ik speel liever EL".

Je moet als club altijd naar het hoogste streven dus kampioen worden en zo ver mogelijk komen in de CL.
Als je de CL bekijkt vanuit de positie van een neutrale liefhebber is er toch gewoon weinig aan door die voorspelbaarheid? Iedere keer dezelfde confrontaties en de rest doet mee voor spek en bonen. Ook loopt de financiële waardering compleet scheef. Hoe is het nu in hemelsnaam mogelijk dat de prestaties van PSV in Europa over het afgelopen seizoen meer geld opbrengen dan die van Ajax? Doordat de vaste deelnemers in de CL zulke bakken met geld verdienen is het voor de rest steeds moeilijker om een keertje aan te haken. Bovendien is het door de hoeveelheid deelnemers uit de grote competities voor die clubs vrijwel onmogelijk om de boot een keer te missen. Zelfs als ze een slecht jaar hebben.

Ik kijk echt alleen nog naar een CL wedstrijd als Ajax speelt. Verder zoeken ze het maar uit met dat toernooi.
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mei 30, 2017 8:20 am

Lionel schreef:Doe mij dus maar de EL.
Leuk dit soort geluiden hoorde ik hier bitter weinig de afgelopen jaren, toen wilde men voor de CL gaan maar 1 jaar waarmee Ajax dankzij een gunstige loting de finale haalt, waar zij overigens kansloos verloren tegen de eerste tegenstander die niet als een stel dwazen uit hun positie liepen, en nu moet Ajax ineens voor de EL gaan. En wat als zij dit jaar zoals gebruikelijk niet echt ver in Europa komen, wat dan weer? De jaarbeursbeker weer in het leven roepen? :smallgrin.gif:
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mei 30, 2017 8:29 am

Marillion schreef:
InnerHarbour schreef:Wat een hypocriet geleuter is dit nu weer, als Ajax Bayern zou heten en elk jaar have finale zou spelen hoorde je niemand over een "commercieel gedrocht" of "zo min mogelijk aandacht aan besteden", "ik speel liever EL".

Als je de CL bekijkt vanuit de positie van een neutrale liefhebber is er toch gewoon weinig aan door die voorspelbaarheid? Iedere keer dezelfde confrontaties en de rest doet mee voor spek en bonen. Ook loopt de financiële waardering compleet scheef. Hoe is het nu in hemelsnaam mogelijk dat de prestaties van PSV in Europa over het afgelopen seizoen meer geld opbrengen dan die van Ajax? Doordat de vaste deelnemers in de CL zulke bakken met geld verdienen is het voor de rest steeds moeilijker om een keertje aan te haken. Bovendien is het door de hoeveelheid deelnemers uit de grote competities voor die clubs vrijwel onmogelijk om de boot een keer te missen. Zelfs als ze een slecht jaar hebben.

Ik kijk echt alleen nog naar een CL wedstrijd als Ajax speelt. Verder zoeken ze het maar uit met dat toernooi.
Messi en Ronaldo hangen echt wel een keer hun schoenen aan de wilgen en dan wordt het voor die clubs ook een stuk moeilijker om zo dominant te blijven. Maar het doet niets aan het feit af dat je als club gewoon naar het hoogste moet streven en soms lukt dat. Als Feyenoord kampioen kan worden kan Ajax ook de kwartfinale CL halen en daar A Madrid met een slechte week treffen. :neutral.gif:
YNWA

Toppie

Bericht door Toppie » di mei 30, 2017 8:35 am

Met Feyenooit die Calimero club toch een hoop lol tussen Sept en December in de CL , zodat ze zonder glans dit jaar afsluiten en meer moeten voetballen door de weeks dan dat je eerder bent uigeschakelt in de EL :smallgrin.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 30, 2017 9:11 am

Ik vind de CL fantastisch. Maar niet voor Ajax.

Ajax presteert een jaartje prima en meteen wordt de boel leeggeroofd door domme Engelse clubs met teveel geld.

Geef mij maar in 2018 een stuk of 8-9 wedstrijdjes in de EL. Wellicht zes wedstrijdje in de herfst in de CL maar waarom zou ik blij zijn met een kwartfinale CL?
IK GELOOF!!!!!!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di mei 30, 2017 9:17 am

De huidige opzet van de CL vind ik belachelijk, neem de top 2 teams van de grootste 16 landen en laat het die uitvechten.

Plaats reactie