Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » di apr 18, 2017 2:16 pm

zeux schreef:Cruijff voorspelde vijf jaar wachten op terugkeer aan de Europese top. Dat werd later bijgesteld naar zeven. En inderdaad, na ongeveer zeven jaar komt Ajax nu weer in de buurt van de Europese top (al is het EL) en met precies dat wat hij voor ogen had: (zeer) jeugdige spelers.
:hypocrite.gif: :neutral.gif:

De weg erheen was kronkeliger dan van tevoren geschetst en zeker niet alles verliep vlekkeloos, mede door dogma's van Cruijff zelf. Zoals het aankoop- en salarisbeleid. Pas de laatste paar jaar begint daar iets van lijn in te komen met prima aankopen als Dolberg, Ziyech, Onana, Sanchez, Traore (huur), Younes, Neres en het behouden van Schöne. Dat gekoppeld aan de opkomende jonkies uit de opleiding geeft een elftal met potentie.
In financieel opzicht houdt Ajax zich aan de lijn van Cruijff. Eerst de tekorten wegwerken en vet op de botten kweken, daarna af en toe investeren in een speler die (direct) een meerwaarde is. Zo heeft Cruijff het een aantal jaren geleden geschetst in de VI.

Alleen, welke spelers zijn een meerwaarde? Daar had Frank de Boer weinig kijk op.

Alexander

Bericht door Alexander » di apr 18, 2017 2:56 pm

Grootste probleem nu zit 'm volgens mij in de jeugd. Goede ontwikkelingen zijn weer geschrapt. En het is pijnlijk om te zien dat grote talenten blijven vertrekken. Probleem was ook al tijdens Jonk en daar hebben we geen oplossing voor. Ik denk dat we onze grootste jonge talenten meer moeten betalen. Uiteindelijk gaat het ze daar om. Anderlecht betaalt z'n grootste talenten ook meer geld en die kunnen ze op het moment wel houden.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di apr 18, 2017 2:58 pm

Hate to spoil the party but,

Het gros wat er nu in Ajax speelt is gekocht/gehuurd, Onana, Sanchez, Viergever, die kleine linksbacks, Schöne, Ziyech, Younes, Dolberg, Neres, Traoré. Natuurlijk klopt de Ligt nadrukkelijk aan de poort en zal der ongetwijfeld gaan komen, Kluivert, Beek, mogelijkheden, meer niet IMHO. Volgens mij was de doelstelling van Cruijff spelers opleiden en een enkele kopen, nu is het andersom en alstublieft kom er niet mee dat Dolberg door Ajax opgeleid is.

Verder aansluiting Europese top? Op de eerste plaats is de EC geen Europese top en op de tweede plaats is het dit jaar niet echt een feest van subtoppers als ik zo zie tegen wie Ajax heeft gespeeld en wie het nog kan treffen. Lyon en United zijn zo'n beetje de sterkste en daar gaat Ajax er ook tegen beide af.
YNWA

Alexander

Bericht door Alexander » di apr 18, 2017 2:59 pm

Selectie had er heel anders uitgezien al als we o.a. Mensah van Manchester en Peeters die bij Real hadden kunnen houden. En zo een Malen die nu weer vertrekt, dat was de natuurlijke opvolger van Dolberg. Grootste uitdaging is hoe we ervoor gaan zorgen dat we juist die jongens gaan behouden.

Yopii

Bericht door Yopii » di apr 18, 2017 3:18 pm

Nee, de doelstelling van Cruijff was om bétere spelers op te leiden. Kwaliteit, geen kwantiteit.

Het probleem was juist dat de opleiding vooral dienende spelers voortbracht. En niet eens bijzonder goede.

Mano

Bericht door Mano » di apr 18, 2017 3:19 pm

Buiten het feit dat het onzin is, moet je niet willen concurreren met het grote geld uit het buitenland.

Van al die talenten die vanuit de jeugd de overstap hebben gemaakt naar Europese top, hoeveel halen daar ook het eerste? ik geef je het antwoord: 0
ze worden verhuurd/verkocht aan een lager niveau en daar komen ze (misschien) aan spelen toe.
van jongs af aan laten ze geld hun keuze bepalen dus zullen ze regelmatig de verkeerde keuze maken.
niet financieel, maar wel sportief.

Hoeveel geld hebben ze op hun bankrekening als ze 20 zijn?
met deze omzwerving een kleine 3 miljoen en waren ze bij Ajax gebleven 400.000

Zo'n Redan die het moment dat hij 16 wordt, gelijk voor geld kiest. :excited.gif:
Zet hij teksten op FB, dan zie je gewoon, deze jongen wordt niet begeleid in zijn keuzes..
De hoofdjes worden op hol gebracht en als de ouders ook naar geld smachten, is het gewoon klaar.

je moet in je 16 - 21 jaren ook hongerig blijven. Eigenlijk zegt het ook iets over je motivatie en mentaliteit.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di apr 18, 2017 3:23 pm

Tja, dat moeten die jongens zelf weten. Jij gaat geen collecte voor ze houden als ze mislukken bij Ajax.

Mano

Bericht door Mano » di apr 18, 2017 4:02 pm

Nee, dat moeten die jonkies zeker zelf weten.

Maar Ajax moet ze niet financieel tegemoet komen zodat ze blijven. Seizoen later, willen ze weer meer.
etc etc etc...

Als ze voor het geld gaan, gaan ze. Succes ermee en veel plezier met de munten. be wise!
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di apr 18, 2017 6:06 pm

Wat de jonkies betreft, ik heb al eerder aangegeven dat je het vertrek van de een of de ander niet kunt voorkomen. Toen onder Jonk een paar jongens vertrokken, lag dat (las ik overal) aan Jonk en uiteraard aan Cruijff. Maar helaas, nu Jonk weg is en Cruijff zelfs dood, is het nog net zo. Blijkbaar is de combinatie van geld en prestige onweerstaanbaar voor sommigen. Dat begrijp ik ergens nog wel ook.

Het punt is dat Ajax voorheen geen topkwaliteit had. De beste spelers (Deense en Belgische jongens met name) kwamen van buiten en hadden meteen een contract. Geen Engelse club liep warm voor Ebecilio of zo. Nu wordt Ajax op de voet gevolgd en dat merk je.

Het enige dat je kunt doen is méér goede spelers opleiden. Zodat de volgende klaarstaat als er iemand vertrekt.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di apr 18, 2017 7:08 pm

Van al die talenten die vanuit de jeugd de overstap hebben gemaakt naar Europese top, hoeveel halen daar ook het eerste? ik geef je het antwoord: 0
ze worden verhuurd/verkocht aan een lager niveau en daar komen ze (misschien) aan spelen toe.
van jongs af aan laten ze geld hun keuze bepalen dus zullen ze regelmatig de verkeerde keuze maken.
Neem de A1 van een paar jaar geleden en wat is er van de meeste spelers terechtgekomen? Zij zijn in Nederland gebleven en hebben echt niet die € 400.000. Degenen die vertrekken kunnen altijd terugkeren naar Nederland, kunnen terecht bij bijvoorbeeld PSV (Bruma, Rekik) of Twente (Ebecilio)

Dat er de laatste jaren meer spelers vertrekken heeft te maken met de homegrown-regel, ooit ingevoerd in de verwachting dat de rijke clubs minder buitenlanders zouden kopen. Wat is er gebeurd, ze worden op jongere leeftijd gekocht.
De UEFA wil echter juist wel dat clubs investeren in de ontwikkeling van jeugd. Mede hierom heeft de UEFA vanaf 2006 geleidelijk de huidige ‘Home Grown Player Rule’ ingevoerd. Kortweg houdt deze regel in dat clubs die deelnemen aan de Champions League of Europa League op een lijst van vijfentwintig speelgerechtigde spelers minimaal acht plaatsen moeten reserveren voor zogenaamde ‘Home Grown Players’. In de reglementen van de UEFA wordt in officiële termen gesproken van “locally trained players”, waaronder zowel “club trained players” als “association trained players” vallen.

Een speler is “club trained” als hij tussen zijn 15e en 21e voor drie volledige seizoenen, althans 36 maanden, geregistreerd is geweest als speler van zijn huidige club, ongeacht of deze periode onderbroken is geweest en ongeacht de nationaliteit en leeftijd van de speler. Als een speler tussen zijn 15e en 21e voor eenzelfde periode geregistreerd is geweest als speler van een of meerdere clubs die verbonden zijn aan dezelfde nationale voetbalbond als zijn huidige club, wederom ongeacht nationaliteit en leeftijd, dan geldt hij als “association trained”.
http://www.sportnext.nl/berichten/is_de ... eredivisie

De zestienjarigen die Ajax verruilen voor een grotere club, zijn op hun negentiende "homegrown".
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Khraa

Bericht door Khraa » di apr 18, 2017 9:45 pm

Als de Brexit een beetje gunstig uitpakt, dan is dat probleem toch wel opgelost.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Mano

Bericht door Mano » wo apr 19, 2017 8:12 am

Demosthenes schreef:
Neem de A1 van een paar jaar geleden en wat is er van de meeste spelers terechtgekomen? Zij zijn in Nederland gebleven en hebben echt niet die € 400.000. Degenen die vertrekken kunnen altijd terugkeren naar Nederland, kunnen terecht bij bijvoorbeeld PSV (Bruma, Rekik) of Twente (Ebecilio)

Aantal jaar geleden was de A1 ook niet veel soeps, ik heb het over die talenten die nu al (met 16jaar) met kop en schouders boven anderen uitsteken. Die hebben de keuze. Ajax stoomt ze klaar voor het eerste of het buitenland.
En zij gaan in beide gevallen een meer dan prima boterhammetje verdienen.

Ik ben trouwens niet zuur als er spelers zo jong verkassen, dat is echt hun eigen keus, ik zie alleen wel hoe weinig er sportief boven komen drijven. Financieel snap ik het prima.
Ik vind alleen dat Ajax daarin ook geen aanpassing moet doen. Dit bieden wij, niet goed genoeg, veel plezier daar.
(en gelukkig doen ze dat ook)

Le T.

Bericht door Le T. » do apr 20, 2017 5:46 pm

Alexander schreef:Grootste probleem nu zit 'm volgens mij in de jeugd. Goede ontwikkelingen zijn weer geschrapt. En het is pijnlijk om te zien dat grote talenten blijven vertrekken. Probleem was ook al tijdens Jonk en daar hebben we geen oplossing voor.
Het probleem wordt al opgelost. Als het aan Jonk lag dan waren we nu volledig afhankelijk van Cerny, De Jong, Van de Beek, Clement etc, aangevuld met Sam Hendriks en Tobias Sana. Dan hebben die jongens dus slechts uitzicht op spelen met leeftijdgenoten van vergelijkbaar en lager niveau, om dan vervolgens na 3-4 jaar via Stoke, St.Petersburg of Bordeaux de stap naar hun maximale niveau te zetten. Als ze dat al halen nadat ze cruciale fase van hun carriere tussen 18 en 21 hebben verlummeld bij een veredeld jeugdteam.

Maar als je op je 18e al een halve finale EL op je CV hebt en je daarna doorontwikkelt dan komt de echte top en het daarmee het echt grote geld wel. Als over 4 jaar van de huidige jonge spelers er 5 bij een hele grote club spelen terwijl AEG, Kishna en degenen die als jeugdspeler al vertrokken zijn wat onder de Europese subtop aan het modderen zijn dan zien de jeugdspelers van dan dat ook wel.
Ik denk dat we onze grootste jonge talenten meer moeten betalen. Uiteindelijk gaat het ze daar om. Anderlecht betaalt z'n grootste talenten ook meer geld en die kunnen ze op het moment wel houden.
Ik ben niet voor dogma's daarin, maar uiteindelijk zul je talenten toch aan moet trekken met het feit dat Ajax de beste mogelijkheid is om ooit een grote speler te worden en dus het meest te verdienen.

De club is in rustig vaarwater, we hebben weer een trainer die zowel bekwaam als een echt voorstander van Ajax-voetbal is. Dan is dat een mooie gelegenheid om Ajax weer neer te zetten als de club waar talenten moeten wezen, omdat ze er heel veel kunnen leren en heel veel ervaring op kunnen doen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma apr 24, 2017 11:33 pm

Ok. Ik snap hier geen reet van, maar iemand heeft de moeite gedaan om de huidige selectie hun potentieel af te zetten tegen hun huidige performance...
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Sandro

Bericht door Sandro » di apr 25, 2017 7:17 am

Dit heeft een sterk Football Manager gehalte...
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo mei 24, 2017 8:57 am

Van AS
Ajax mag dan op sportief gebied een geweldig jaar hebben, maar op financieel gebied valt het in verhouding tot
de prestaties behoorlijk tegen. PSV speelde alleen de groepsfase van de Champions League en verdiende daarin net zoveel als Ajax wanneer men de finale wint.

De Europa League staat natuurlijk bekend als het kleine broertje van de Champions League en daar is geen woord van gelogen. Niet alleen qua ploegen die erin uitkomen, maar ook zeker wat betreft financiën. In het totaal wordt er 1,7 miljard euro uitgekeerd over de twee competities. Echter, 1,3 miljard daarvan gaat naar de Champions League en 'slechts' 400 miljoen euro gaat naar de Europa League, zo meldt het Financieel Dagblad.

Ajax heeft in het totaal negentien wedstrijden gespeeld na de finale, waarmee het ­ mits Ajax de finale wint ­ beloond wordt met 25 miljoen euro. Ter vergelijking, PSV speelde zes Europese wedstrijden dit seizoen, maar deed dat wel in de Champions League, waardoor het uiteindelijk met dertien wedstrijd minder ook 25 miljoen euro kan verwachten van de UEFA.
OP AS stond een paar dagen geleden dat Ajax al 13,7 miljoen aan prijzengeld had verdiend en dat er minimaal 3,5 bijkomt als de finale wordt verloren. Volgens mij heb je dan al ruim 17 miljoen. Tel daar de tv-inkomsten bij, na de poule de enige Nederlandse vertegenwoordiger, dan kom je tot zo'n 20 miljoen. Ik kan me niet voorstellen dat de negen thuiswedstrijden aan recettes maar vijf miljoen opleveren.

Zal toch niets te maken hebben met Feyenoord dat CL speelt?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

zeux

Bericht door zeux » wo mei 24, 2017 9:38 am

Demosthenes schreef:Van AS
Ajax mag dan op sportief gebied een geweldig jaar hebben, maar op financieel gebied valt het in verhouding tot
de prestaties behoorlijk tegen. PSV speelde alleen de groepsfase van de Champions League en verdiende daarin net zoveel als Ajax wanneer men de finale wint.

De Europa League staat natuurlijk bekend als het kleine broertje van de Champions League en daar is geen woord van gelogen. Niet alleen qua ploegen die erin uitkomen, maar ook zeker wat betreft financiën. In het totaal wordt er 1,7 miljard euro uitgekeerd over de twee competities. Echter, 1,3 miljard daarvan gaat naar de Champions League en 'slechts' 400 miljoen euro gaat naar de Europa League, zo meldt het Financieel Dagblad.

Ajax heeft in het totaal negentien wedstrijden gespeeld na de finale, waarmee het ­ mits Ajax de finale wint ­ beloond wordt met 25 miljoen euro. Ter vergelijking, PSV speelde zes Europese wedstrijden dit seizoen, maar deed dat wel in de Champions League, waardoor het uiteindelijk met dertien wedstrijd minder ook 25 miljoen euro kan verwachten van de UEFA.
OP AS stond een paar dagen geleden dat Ajax al 13,7 miljoen aan prijzengeld had verdiend en dat er minimaal 3,5 bijkomt als de finale wordt verloren. Volgens mij heb je dan al ruim 17 miljoen. Tel daar de tv-inkomsten bij, na de poule de enige Nederlandse vertegenwoordiger, dan kom je tot zo'n 20 miljoen. Ik kan me niet voorstellen dat de negen thuiswedstrijden aan recettes maar vijf miljoen opleveren.

Zal toch niets te maken hebben met Feyenoord dat CL speelt?
Volgens mij gaat dit stukje over de directe vergoedingen vanuit de UEFA, ex recettes. Dus ik ga er van uit dat Ajax per saldo meer heeft verdiend omdat het zoveel meer thuiswedstrijden had.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr jun 16, 2017 11:53 am

De verdeling van de TV gelden na de resultaten van afgelopen seizoen. 8 miljoen en een beetje voor Ajax op basis van de prestaties van de laatste 10 jaar.

Afbeelding

En gewoon voor de fun de verdeling van de TV gelden in Engeland. De nummer laatst krijgt daar al meer dan de hele begroting van Ajax.

http://www.itwm.nl/uploads/c9d62a694491 ... 899535.jpg
Afbeelding

Het plaatje uit Engeland wordt verneukt... Lees en check hier alles:
http://www.itwm.nl/artikel.php?t=Ingezo ... chtvaardig?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr jun 16, 2017 12:25 pm

Je link gaat alleen naar de reacties ergens op en je gegevens over de PL kloppen niet, dit is beter.

PL
YNWA

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr jun 16, 2017 12:56 pm

Ah ja rotmobieltjes altijd. PC/Laptop is toch beter. Tnx. :biggthumpup.gif:

Toppie

Bericht door Toppie » za jun 17, 2017 6:46 am

En gaan we al richting de 200 miljoen :blush.gif: :excited.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za jun 17, 2017 6:28 pm

Hebben we eigenlijk een transfersom gehad voor Zivko naar Oostende?

beelzebub

Bericht door beelzebub » za jun 17, 2017 7:09 pm

Onder de zes miljoen hoeft Ajax daar geen mededelingen over te doen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jun 19, 2017 11:59 am

Place your bets....
Ajax legt Chinees gokbedrijf vast als sponsor voor Aziatische markt

19 juni 2017 - Ajax.nl

Het Chinese KB88 sluit per 1 juli 2017 aan bij de exclusieve groep van partners van Ajax. KB88 wordt gedurende de seizoenen 2017-2018 en 2018-2019 de officiële Asian Betting Partner van Ajax.

Darren Royle, vertegenwoordiger van KB88 Azië reageert: ,,Ajax is een grote club met geweldige historie en staat bekend om de jeugdopleiding en haar zelf opgeleide spelers. Ajax zal uitsluitend in de pan-Aziatische regio (o.a. China en Japan) voor promotie gaan zorgen.''

Edwin van der Sar, directeur van Ajax: ,,We zijn verheugd ons nieuwe partnership met KB88 bekend te maken. We kijken voortdurend naar de mogelijkheden om onze groeiende Aziatische fanschare verder te enthousiasmeren en de club wereldwijd te promoten. Na eerdere samenwerkingen met Aziatische bedrijven als CST en Huawei, voelt dit partnerschap heel goed en zien we uit naar deze pan-Aziatische samenwerking.''
De eerste de beste keer dat één van onze spelers opzichtig een kans mist of een doelpunt weggeeft ga je er toch anders tegenaan kijken. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do jul 06, 2017 10:51 am

https://www.ft.com/content/548155cc-9bc ... 4?mhq5j=e1

Interessant interview met Raiola. Een quote:
As an outsider who physically resembled the rotund English fictional character Billy Bunter, Raiola was sometimes snubbed by insiders. He was often asked, “Who are you?” But the disdain was mutual. He recalls: “I was absolutely not impressed.” Many of football’s leading executives had been appointed chiefly because they were clubbable ex-players. “Incest makes that world weak,” he says. “It’s dumb because they want to keep it dumb. It’s a closed world, with gigantic potential, and a huge turnover of money, but often managed by people of whom I think, ‘What the f***?’”
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie