Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer
Moderator: mods
-
Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer
Ik kan me eigenlijk wel in je analyse vinden, BZ. Ik zou qua leuke wedstrijden misschien nog wat neigen naar +/- , want die zijn tamelijk schaars.
De benchmark tov Feijenoord lijkt me niet terecht. Feijenoord presteert nu eenmaal beduidend beter dit jaar.
Tja, ook Bosz heeft nou niet allemaal Messies tot zijn beschikking ...
Blij met de punten ...
www.telegraaf.nlBosz scoort onvoldoende
Na het gelijkspel bij Excelsior lijkt Peter Bosz met Ajax de landstitel te kunnen vergeten. Onder Frank de Boer hadden de Amsterdammers vorig seizoen twee punten meer in deze fase van de competitie.
Het eerste seizoen van Peter Bosz bij Ajax lijkt – ondanks de knappe kwartfinaleplaats in de Europa League – op een deceptie uit te draaien. Door het gelijkspel bij Excelsior (1-1) zijn de kampioenskansen geminimaliseerd en vormt het Europese avontuur opeens de kortste weg naar de Champions League, die is weggelegd voor de Europa League-winnaar.
Iedere Ajax-trainer krijgt voor het seizoen drie doelstellingen mee: tot de laatste speeldag strijden om de landstitel, de KNVB-beker winnen en Europees overwinteren. Alleen dat laatste lukte Bosz, waardoor – bij het daadwerkelijk mislopen van de landstitel – een pittige evaluatie zou zijn gerechtvaardigd. Doordat de Ajax-leiding de ex-Feyenoorder, wiens visie het dichtst bij die van wijlen Johan Cruijff zou liggen, zó graag wilde inlijven, zal de directie echter waarschijnlijk in een tien-minuten-gesprek zijn vertrouwen uitspreken.
Maar hoe terecht is dat? Bosz kreeg – op Jasper Cillessen, Mike van der Hoorn en Arek Milik na – de beschikking over het elftal dat vorig seizoen onder Frank de Boer vlak voor de finish struikelde bij De Graafschap. Daarnaast trok directeur Marc Overmars ruim 35 miljoen euro uit voor nieuwe spelers – Hakim Ziyech (11 miljoen), David Neres (12 miljoen), Davinson Sanchez (5 miljoen), Mateo Cassierra (5 miljoen euro), Bertrand Traoré (huursom 2 miljoen) en Tim Krul (huursom 2 miljoen) – en stonden parels uit de jeugdopleiding als Donny van de Beek, Frenkie de Jong, Abdelhak Nouri en Matthijs de Ligt klaar achter de coulissen.
Hoewel donderdag na de topprestatie tegen FC Kopenhagen (2-0) nog de polonaise werd gelopen, is de Amsterdamse oogst wel heel erg mager. SC Cambuur tackelde de Amsterdammers in de derde ronde van de KNVB-beker. En Feyenoord kan Ajax op 2 april tijdens de Klassieker in de ArenA de definitieve knock-out geven. In speelronde 28… De Boer werd vier keer kampioen en verspeelde in zijn laatste seizoen de titel op de valreep.
Wat in het nadeel van Bosz – een fervent aanhanger van de Raymond Verheijen-methode – spreekt, is dat zijn conditioneel kwetsbare team op Kopenhagen na nog geen enkele keer in staat is geweest een tegenstander écht zijn wil op te leggen. Bovendien jaagt hij door zijn gebrekkige communicatie met de niet-basisspelers het ene na het andere product van De Toekomst weg.
Anwar El Ghazi (OSC Lille) botste op de training letterlijk met Bosz en ook Riechedly Bazoer (VfL Wolfsburg) zag voor zichzelf geen toekomst onder de rechtlijnige (lees: halsstarrige) coach. Kenny Tete, Jairo Riedewald en Vaclav Cerny zijn de volgenden die hun vertrekwens kenbaar hebben gemaakt. De laatste maanden speelde hij meestal maar met twee zelfopgeleide spelers in de basis, gisteren met vier.
Bosz slaagde er aanvankelijk – vooral de fase voor de winterstop – nog in Ajax aantrekkelijker voetbal op de mat te laten leggen dan onder De Boer, die steeds meer kritiek kreeg op zijn speelwijze. Inmiddels heeft Bosz echter niet alleen twee punten minder dan vorig seizoen onder zijn voorganger, maar Ajax ook tien keer minder laten scoren. Dus hoezo aantrekkelijker?
Het sierde de trainer dat hij bij Excelsior, waar zijn elftal opnieuw bewees niet twee wedstrijden in de week volle bak te kunnen spelen, niet naar excuses zocht. ,,We hebben terecht niet gewonnen, omdat we niet goed genoeg waren. Ik heb een heleboel verklaringen waarom we niet wonnen. Maar die hou ik voor mezelf, omdat die anders als excuses klinken. En voor niet winnen van Excelsior zijn geen excuses. Bovendien doe ik Excelsior dan tekort.”
Spelers kunnen vermoeid zijn na de wedstrijd tegen Kopenhagen.
Bosz: ,,En dan nog moeten we winnen van Excelsior.”
Je mist met Kasper Dolberg een spits die balvast is.
,,En dan nog moeten we winnen van Excelsior.”
Het kunstgras was stroef, omdat het niet was gesproeid.
,,En dan nog moeten we winnen van Excelsior.”
In het kleine perszaaltje leek Bosz te beseffen dat hij het seizoen met een onvoldoende lijkt te beëindigen. Misschien mede daardoor weigerde hij in de kampioensstrijd al met de witte vlag te wapperen. ,,Ja, natuurlijk is het mogelijk om zeven punten (Feyenoord heeft zes punten meer én een beter doelsaldo, red.) in te lopen. Dat hebben we in andere competities en andere jaren ook al gezien. We spelen over twee weken tegen Feyenoord. En als we dan nog vier punten moeten goedmaken, dan gaan we dat doen.”
Zo doorzichtig, die Mike Verweij.

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Maar we kunnen wel stellen dat het een volstrekt mislukt jaar is?
Als jij dat graag wil. 

Salvador Dali
Salvador Dali
Is het seizoen al afgelopen dan?Alexander schreef:Maar we kunnen wel stellen dat het een volstrekt mislukt jaar is?

De T. heeft een agenda. Bosz heeft Cassie, Westermann en Krul niet aangetrokken. Ik zou bijna Neres ook al in dat rijtje opnemen.

Ajax speelt vaak niet best, haalt vaak nipte overwinningen. Je kon erop wachten dat dat een keer mis zou gaan. Blijkbaar schort er dus het e.e.a. aan de selectie. Die door Overmars is samengesteld dus. Ajax heeft maar één spits, geen serieus te nemen buitenspelers. Feit lijkt me ook dat Ajax in Groningen en gisteren de scheidsrechter ronduit tegen had.
Bosz begon het seizoen heel zwak, daarna haalt ie er m.i. een goed rendement uit. Hij doet (neem ik aan) steeds een beroep op hetzelfde kleine kringetje spelers, omdat ie te weinig vertrouwen heeft in Nouri, Cassie, Neres, Riedewald, Donny, Frenkie e.c.
Die zwakke start nekt hem nu.
En laten we reëel zijn: een seizoen zoals Feyenoord nu draait, maken ze nooit meer mee.
En laten we reëel zijn: een seizoen zoals Feyenoord nu draait, maken ze nooit meer mee.
Salvador Dali
Salvador Dali
Bosz is zeker niet de enige schuldige. Vandaag vaker gezegd, Overmars is voor minstens hetzelfde deel schuldig.
Ik vind dat Bosz de beschikking heeft over beter materiaal dan de Boer de laatste 2 jaar. Het spel is echter even slecht. En ik constateer dat spelers die vorig jaar heel goed presteerde, dit jaar totaal zijn afgebrand of al voor een spotprijs de deur zijn uitgegaan. Dat neem ik Bosz vooral kwalijk. De verdediging stond vorig jaar met Tete en Riedewald prima. Op het middenveld heeft Bazoer het geweldig gedaan. Vind ik het grootste NL talent wat we hebben. Dit jaar heeft hij helemaal niet meer mogen spelen en zijn we allemaal in de hype Lasse Schone gaan geloven. Beek en Cerny heb ik vorig jaar geweldige potten zien spelen. Dit jaar krijgen ze nauwelijks een kans en lijken ze zonder enig vertrouwen te spelen. En tot slot natuurlijk de soap met Traore en Ghazi. Traore heeft me nog niet 1 seconde kunnen overtuigen en speelt alleen voor zichzelf. Als ik Dolberg zou vragen met wie hij liever samen zou spelen, dan weet ik het wel. Met de huidige vleugels is hij verzekert van niet 1 goede voorzet per wedstrijd.
Ik had zo gehoopt dat we onder Bosz weer tot Ajax voetbal waren gekomen, met Ajax spelers. Het tegendeel blijkt waar.
Ik vind dat Bosz de beschikking heeft over beter materiaal dan de Boer de laatste 2 jaar. Het spel is echter even slecht. En ik constateer dat spelers die vorig jaar heel goed presteerde, dit jaar totaal zijn afgebrand of al voor een spotprijs de deur zijn uitgegaan. Dat neem ik Bosz vooral kwalijk. De verdediging stond vorig jaar met Tete en Riedewald prima. Op het middenveld heeft Bazoer het geweldig gedaan. Vind ik het grootste NL talent wat we hebben. Dit jaar heeft hij helemaal niet meer mogen spelen en zijn we allemaal in de hype Lasse Schone gaan geloven. Beek en Cerny heb ik vorig jaar geweldige potten zien spelen. Dit jaar krijgen ze nauwelijks een kans en lijken ze zonder enig vertrouwen te spelen. En tot slot natuurlijk de soap met Traore en Ghazi. Traore heeft me nog niet 1 seconde kunnen overtuigen en speelt alleen voor zichzelf. Als ik Dolberg zou vragen met wie hij liever samen zou spelen, dan weet ik het wel. Met de huidige vleugels is hij verzekert van niet 1 goede voorzet per wedstrijd.
Ik had zo gehoopt dat we onder Bosz weer tot Ajax voetbal waren gekomen, met Ajax spelers. Het tegendeel blijkt waar.
Mwah, niveau van NL clubs schiet omlaag. Het is een schande dat Ajax met budgetten die maal 10 zijn van de tegenstander zoveel zaadpotten op de mat legt en punten verspeelt tegen zulke kleine clubs. Zullen we ooit 2e gestaan hebben na 27 potten, en zo weinig goals gemaakt hebben?Duke schreef:Die zwakke start nekt hem nu.
Ik geef Bosz toch echt niet de schuld van het gelijke spel gisteren, eerder de spelers..
IK GELOOF!!!!!!
Ach, Feyenoord verliest van Sparta waardoor AJAX de kans kreeg om de druk te verhogen op Feyenoord.En wat doet het elftal tegen Groningen, eigenlijk een beetje hetzelfde als wat ze tegen excelsior deden.Maken een ongeïnteresseerde indruk en gaan zitten klooien tel daarbij op de blinde scheidsrechter en je heb het hetzelfde scenario tegen Excelsior.
Dan dat geroep om Cerny en Kluivert.Kweet niet maar beide overtuigen mij nog lang niet, en zeg nu zelf gewoon van wat je er nu van beide spelers gezien hebt, waar zie je deze spelers ergens eindigen in het buitenland ?
Wat Dolberg betreft, die heeft er net ook een rits wedstrijdjes bijzitten waar hij er verloren bij liep, en dat lag heus niet alleen aan de buitenspelers.
Dit team faalt ook op de momenten dat het er toe doet, dat je je achterstand kan verkleinen, dat je nog in de race voor het kampioenschap kan blijven.Mijn inziens gewoon omdat je met de verkeerde instelling het veld instapt. Je geeft de tegenstander, juist als heter op aankomt, de gelegenheid, het idee, dat er iets te halen valt.En dat is niet de eerste keer ...
Dan dat geroep om Cerny en Kluivert.Kweet niet maar beide overtuigen mij nog lang niet, en zeg nu zelf gewoon van wat je er nu van beide spelers gezien hebt, waar zie je deze spelers ergens eindigen in het buitenland ?
Wat Dolberg betreft, die heeft er net ook een rits wedstrijdjes bijzitten waar hij er verloren bij liep, en dat lag heus niet alleen aan de buitenspelers.
Dit team faalt ook op de momenten dat het er toe doet, dat je je achterstand kan verkleinen, dat je nog in de race voor het kampioenschap kan blijven.Mijn inziens gewoon omdat je met de verkeerde instelling het veld instapt. Je geeft de tegenstander, juist als heter op aankomt, de gelegenheid, het idee, dat er iets te halen valt.En dat is niet de eerste keer ...
Blij met de punten ...
Is het niet de taak van de trainer om de selectie op en top gemotiveerd klaar te maken voor een wedstrijd?Lionel schreef:Ik geef Bosz toch echt niet de schuld van het gelijke spel gisteren, eerder de spelers..
-
Nee man. We gaan de Europa League winnen!Alexander schreef:Maar we kunnen wel stellen dat het een volstrekt mislukt jaar is?
Pcs. 10 wedstrijden na de winterstop hebben ze nog steeds 8 punten voor op edsv. En zijn 1 punt uitgelopen op Ajax.Duke schreef: En laten we reëel zijn: een seizoen zoals Feyenoord nu draait, maken ze nooit meer mee.
Het gaat er niet om of wij het ze gunnen, maar om de vraag of ze het afdwingen. MVG verdient een groot compliment v.w.b. Jones en Jörgensen. Met Vermeer en Kramer deden ze niet eens mee om de titel.
Hoezo moet een trainer hiervoor zorgen? Vind ik echt zo een flauwekul...Alexander schreef:Is het niet de taak van de trainer om de selectie op en top gemotiveerd klaar te maken voor een wedstrijd?Lionel schreef:Ik geef Bosz toch echt niet de schuld van het gelijke spel gisteren, eerder de spelers..
IK GELOOF!!!!!!
-
Nu Bosz vervangen? We geven de ene manier van trainen vijf tot zeven jaar, de andere manier zeven maanden?Duke schreef:Die zwakke start nekt hem nu.
Bosz eruit, ik las ook Overmars eruit, zullen we dan ook maar spelers als Onana, Sanchez eruit gooien, die zijn onder Bosz aangetrokken of door hem opgesteld.
Al langer geschreven wordt dat Veltman, Traore, Younes moeten vertrekken, kortom seizoen 2017-2018 een nieuwe trainer, met een nieuwe visie (Lange mannen kopen? In Kopenhagen spelen er nogal wat) en een nieuw elftal? Ik kan wel inschatten wat er na een paar maanden op AT wordt beweerd.
Feyenoord doet het misschien wel goed, omdat het 't oudste team in de eredivisie is (inschatting 27 jaar gemiddeld), dat er geen spelers zijn vertrokken afgelopen zomer/winter en dat in wedstrijden het ook gewoon mee zit, niet alleen door de scheidsrechter, maar ook Kramer die een bal tegen zijn rug krijgt (scheelde, dacht ik twee punten), een beetje buitenspel mag enz.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
En of die Neres wat gaat worden, tja, dat eerst in jong-AJAX om te leren is natuurlijk ook geen goed teken .. meestal, maar goed wonderen zijn de wereld nog niet uit, geeft dat aan dat ie MINDER is dan wat we zelf al in huis hebben ...
Blij met de punten ...
Ajax komt op een hoger aantal punten uit dan onder de 5 jaar van fdB. Het spel is weer vergelijkbaar met de eerste 2 jaar van FdB. Je staat in de kwartfinale EL en doet nog mee om de titel, al heb je het niet in eigen hand.
Zo mislukt is dit seizoen dus niet. Feyenoord stijgt boven zichzelf uit dit jaar.
Sommige pruimen Bosz niet vanwege zijn feyenoord verleden, kansloze beredenering.
fdB kreeg tijd om te bouwen, Bosz niet. Bosz selecteert goed door (nietsnutten als AEG, Bazoer, Gudelj hebben ruim baan gemaakt)
Spelen deze jongens bij hun nieuwe club? Nee, allemaal bankspelers maar nu hoor je ze niet meer. (meer geld)
Okay, sommige spelers laat hij te lang staan of hebben te veel krediet. Zijn we FdB vergeten? Younes en Boilesen waren onder hem ook onbesproken, terwijl Boilesen echt gruwelijk slecht was.
Zo heeft elke trainer een blinde vlek voor 1 a 2 spelers.
Dit huidige Ajax mist het karakter van een Chivu of Vertonghen. Zo'n speler die de groep wist op te peppen als het niet liep waardoor de winst alsnog werd gepakt. Ook Chivu en Vertonghen hadden een dergelijke rol pas in hetlaatste jaar van Ajax.
Achterin heb je broekies (Sanchez, Tete, Sinkgraven) aangevuld met een dienende speler als Viergever.
middenveld heb je Schone en Klaassen daar verwacht je het van maar Schone is gewoon niet zo'n speler.
Volgend jaar kan Ziyech die rol wellicht pakken als hij meer geacclimatiseerd is bij Ajax, samen met Sanchez.
Voorin loopt ook niemand die een dergelijke instelling heeft. Dolberg/Younes/Traore/Kluivert/Neres allen broekies of flegmatieke spelers.
Ik snap dat je supporter bent en baalt als je de titel mist of slap spel ziet, maar de boel af fikken vanaf de fundering is belachelijk... doelgerichte kritiek
Zo mislukt is dit seizoen dus niet. Feyenoord stijgt boven zichzelf uit dit jaar.
Sommige pruimen Bosz niet vanwege zijn feyenoord verleden, kansloze beredenering.
fdB kreeg tijd om te bouwen, Bosz niet. Bosz selecteert goed door (nietsnutten als AEG, Bazoer, Gudelj hebben ruim baan gemaakt)
Spelen deze jongens bij hun nieuwe club? Nee, allemaal bankspelers maar nu hoor je ze niet meer. (meer geld)
Okay, sommige spelers laat hij te lang staan of hebben te veel krediet. Zijn we FdB vergeten? Younes en Boilesen waren onder hem ook onbesproken, terwijl Boilesen echt gruwelijk slecht was.
Zo heeft elke trainer een blinde vlek voor 1 a 2 spelers.
Dit huidige Ajax mist het karakter van een Chivu of Vertonghen. Zo'n speler die de groep wist op te peppen als het niet liep waardoor de winst alsnog werd gepakt. Ook Chivu en Vertonghen hadden een dergelijke rol pas in hetlaatste jaar van Ajax.
Achterin heb je broekies (Sanchez, Tete, Sinkgraven) aangevuld met een dienende speler als Viergever.
middenveld heb je Schone en Klaassen daar verwacht je het van maar Schone is gewoon niet zo'n speler.
Volgend jaar kan Ziyech die rol wellicht pakken als hij meer geacclimatiseerd is bij Ajax, samen met Sanchez.
Voorin loopt ook niemand die een dergelijke instelling heeft. Dolberg/Younes/Traore/Kluivert/Neres allen broekies of flegmatieke spelers.
Ik snap dat je supporter bent en baalt als je de titel mist of slap spel ziet, maar de boel af fikken vanaf de fundering is belachelijk... doelgerichte kritiek
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Ah....de stinkende ratjes van de Telegraaf kruipen weer uit hun holen...
Wat is dit keer de agenda? Wie willen ze nog meet kapot maken?
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Telegraaf stelde een aantal kritische, populistische vragen bij de Persco en Bosz deelde vervolgens een paar sneren uit. En dat moet je niet doen bij de verslaggevers van de Telegraaf, want dan pakken ze uit.Rednose schreef:Ah....de stinkende ratjes van de Telegraaf kruipen weer uit hun holen...

-
Bosz was aardig duidelijk gisteren in Rondo (op Ziggo). Al die kletspraatjes zoals tijdens VI konden gelijk de prullenbak in. Zoals het feit dat Ziyech op de rechtsbuiten positie moest beginnen. Bij VI begonnen ze gelijk over de verkrachting van Ziyech maar dat weerlegde Bosz keurig. Ook over traore. Ajax was blijkbaar voor Huntelaar gegaan maar ving bot. Toen moesten ze verder zoeken want ze hadden op dat moment een 17 jarige Dolberg en een 19 jarige cassiera.
Whitey on the moon.
- peter
+ Veel beter spel en veel leukere wedstrijden. Veel meer kansen, maar helaas missen we er teveelbrigade zuid schreef:Ik geef Bosz een hele nipte voldoende tot nu toe.
+ Wat meer leuke wedstrijden, maar laten we het aub niet overdrijven
+ Prestaties in de Euroleague
+/- competitie, neigt naar een min aangezien het verleden heeft uitgewezen dat je wel heel erg je best moet doen om onder fnoord te eindigen en een ander minpunt is dat er wel erg weinig gescoord wordt.
- Beker, uitschakeling door Cambuur
- Eigen talenten die verpieteren, met name Tete is kwalijk.
6-
+ In Europa speel je met goed verzorgd voetbal een rol
+ Meer individuele klasse op het veld. Spelers waar je voor naar het stadion gaat
+ Meer idee waar Ajax voor staat en waar Bosz het heen wil brengen
- Het vertrek van Bazoer is zonde. Had dat niet beter gemanaged kunnen worden?
- Wisselvalligheid. Heel af en toe zakken ze door de ondergrens en dan is het direct ook echt knudde
8-.
Hij heeft de potentie om de beste coach van de afgelopen 10 jaar te worden
- peter
Zeker.
Vind het overigens ook wel interessant om te zien hoe hij het qua punten doet ten opzichte van de Boer
2010-2011: 73 punten (K)
2011-2012: 76 punten (K)
2012-2013: 76 punten (K)
2013-2014: 71 punten (K)
2014-2015: 71 punten (2)
2015-2016: 82 punten (2)
Nu dus 72 punten. Zit er dus dik in dat we in dat opzicht dicht in de buurt komen van het beste seizoen onder FdB.
Vind het overigens ook wel interessant om te zien hoe hij het qua punten doet ten opzichte van de Boer
2010-2011: 73 punten (K)
2011-2012: 76 punten (K)
2012-2013: 76 punten (K)
2013-2014: 71 punten (K)
2014-2015: 71 punten (2)
2015-2016: 82 punten (2)
Nu dus 72 punten. Zit er dus dik in dat we in dat opzicht dicht in de buurt komen van het beste seizoen onder FdB.