Ajax - FC Utrecht 02-10-2016
Moderator: mods
Re: Ajax - FC Utrecht 02-10-2016
Hmmz. Dat vind ik wel een mooie vondst, indirect dreigend. Goede analyse van Younes zijn spel Mano. 

Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Het is wat mij betreft niet de bedoeling dat de linksbuiten (of dat nu Youness is of iemand anders) structureel zijn man laat lopen. Maar je kunt wel incalculeren dat dit een paar keer zal gebeuren als je zo'n type opstelt. In dat geval moeten de verdediger en middenvelder daarachter dat wel een keer kunnen opvangen. Ik wil maar zeggen: het kan wat mij betreft niet zo zijn dat we geen echte buitenspeler op kunnen stellen omdat de back dan door zijn hoeven zakt.Mano schreef:Marillion schreef: Ajax moet in Nederland toch zeker wel met een linksbuiten kunnen spelen? Als we nou gewoon een back opstellen die kan verdedigen is er ook niets aan de hand als er een keer een speler doorloopt. Zeker als de halfspeler dan nog een keer helpt.
Ajax moet zeker met een Linksbuiten kunnen ballen in de eredivisie. Of een back kan verdedigen of niet staat er verder los van. Jij schetst hier dat de Links buiten niet hoeft mee te doen bij verdedigen want back + half lost het op.
als beide buitenspelers + Spits zo denken, loop je je op het middenveld helemaal stuk.
Hoe moeilijk is het voor younes om mee te lopen en te zorgen dat zijn back de bal niet (makkelijk) krijgt?![]()
Nil volentibus arduum
Grotendeels mee eens. Younes komt zijn man wel erg vaak voorbij. Er zit alleen zelden tot nooit een idee achter - koppie naar beneden, mannetje langs, en hopen dat er dan een of ander passje uit komt. Daarbij blijf ik het ook een tactisch nitwit vinden. Het is hier al vaker gezegd, maar die jongen doet alleen mee als hij de bal in de voeten krijgt. Je ziet hem nooit een loopactie in de diepte maken (of welk andere richting dan ook). Hoe vaak zie je wel niet in een wedstrijd dat de linksback/half langs de lijn opstoomt, en dat die Younes dan lekker blijft staan en zodoende de ruimte dichtloopt, in plaats van te gaan lopen om zo ruimte te creeren en eventueel de bal op snelheid te krijgen. Is allemaal te ingewikkeld voor meneer. Verder vind ik hem redelijk lui; gebeurt ook best vaak tijdens een wedstrijd dat hij ballen die wel redelijk haalbaar lijken niet eens achterna gaat. Nee, die jongen wilt alleen meedoen als het allemaal leuk en comfortabel is.Mano schreef:Marillion schreef: Ajax moet in Nederland toch zeker wel met een linksbuiten kunnen spelen? Als we nou gewoon een back opstellen die kan verdedigen is er ook niets aan de hand als er een keer een speler doorloopt. Zeker als de halfspeler dan nog een keer helpt.
Ajax moet zeker met een Linksbuiten kunnen ballen in de eredivisie. Of een back kan verdedigen of niet staat er verder los van. Jij schetst hier dat de Links buiten niet hoeft mee te doen bij verdedigen want back + half lost het op.
als beide buitenspelers + Spits zo denken, loop je je op het middenveld helemaal stuk.
Hoe moeilijk is het voor younes om mee te lopen en te zorgen dat zijn back de bal niet (makkelijk) krijgt?![]()
Younes is indirect dreigend. Doordat hij mannetjes uitspeelt, dienen andere verdedigers in te grijpen waardoor de organisatie even weg is. Daar kan Ajax van profiteren en kwamen een paar kansen uit.
Younes is qua directe assists en doelpunten stukken minder. Zijn schoten zijn slecht, zijn voorzetten vaak net niet goed. Tel daar bij op dat hij slecht mee verdedigd en ik snap dat mensen hem 'slecht' vinden.
In vergelijk met AEG of Cerny zouden deze 2 beter scoren in directe assists en doelpunten. Daarentegen komen zij in een gesloten organisatie hun man niet voorbij en dus niet tot de mogelijkheid van een assist/doelpunt.
beide heren verdedigen ook uitermate zwak mee.
Bruikbaar om erbij te hebben, maar ik zie liever wat meer gogme en variatie op die plek.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Er is bij Youness absoluut ruimte voor verbetering. Ik zou daar als trainer wel tijd in willen steken want hij heeft wel een wapen dat veel andere spelers niet hebben. Het moet toch mogelijk zijn om zo'n jongen een paar looplijnen aan te leren? Het is allemaal vrij overzichtelijk op zijn positie.
Nil volentibus arduum
Marillion schreef:Er is bij Youness absoluut ruimte voor verbetering. Ik zou daar als trainer wel tijd in willen steken want hij heeft wel een wapen dat veel andere spelers niet hebben. Het moet toch mogelijk zijn om zo'n jongen een paar looplijnen aan te leren? Het is allemaal vrij overzichtelijk op zijn positie.
Dit is hem zeker aan te leren.
Al oogt hij ook vaak leeg na 60min.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Ook dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Dat is gewoon een kwestie van maatwerk in zijn training.
Kijk, Youness gaat niet de intelligente spelverdeler worden. Ook niet een speler die de hele wedstrijd van zestien naar zestien gaat. Maar geef die jongen wat meer inhoud en leer hem een aantal looplijnen die hij in samenwerking met de spelers om hem heen kan toepassen en je hebt gewoon een uitstekende buitenspeler aan hem.
Het lijkt me makkelijker om dit op te lossen dan om iemand als Dijks een verfijnde techniek aan te leren om maar eens wat te noemen. Youness heeft die actie al. Aan de trainers (en hemzelf uiteraard) om de rest er bij te ontwikkelen.
Kijk, Youness gaat niet de intelligente spelverdeler worden. Ook niet een speler die de hele wedstrijd van zestien naar zestien gaat. Maar geef die jongen wat meer inhoud en leer hem een aantal looplijnen die hij in samenwerking met de spelers om hem heen kan toepassen en je hebt gewoon een uitstekende buitenspeler aan hem.
Het lijkt me makkelijker om dit op te lossen dan om iemand als Dijks een verfijnde techniek aan te leren om maar eens wat te noemen. Youness heeft die actie al. Aan de trainers (en hemzelf uiteraard) om de rest er bij te ontwikkelen.
Nil volentibus arduum
Dit seizoen heeft hij een stuk meer inhoud en heeft hij al een aantal keer de 90 minuten volgemaakt (zie bijvoorbeeld zijn actie in de 90e minuut, gooit er nog ff een goede sprint uit hoor!)
Hij heeft tot twee weken terug altijd Dijks achter zich gehad. Wat voor looplijnen had hij moeten maken dan? Die Dijks is gek he..
IK GELOOF!!!!!!
Op tijd opzij stappen als Mitchell weer eens aan kwam stormen. 

Nil volentibus arduum
Ik was ook bij de zijlijn gebleven. Die Dijks slingerde de bal vanaf de middenlijn al voor.
IK GELOOF!!!!!!
Waar je ook op het veld staat - als een teamgenoot met bal aan de voet in jouw richting loopt (rent), dan ga je toch bewegen om zo ruimte voor hem te creeren en eventueel zelf aanspeelbaar te zijn? Leer je toch bij de F-jes??Lionel schreef:Ik was ook bij de zijlijn gebleven. Die Dijks slingerde de bal vanaf de middenlijn al voor.
Younes zijn sterke punt is zijn passeerbeweging, waarmee hij zeer makkelijk tegenstander(s) langs vliegt. het blijft echter een ontzettend domme, ietwat luie speler.
Iets anders waar ik helemaal gek van word: Ziyech (of wie dan ook rechts voorin staat) staat tegenover twee a drie man, en mijnheer Veltman staat een beetje leuk te kijken hoe hij dat op gaat lossen. In plaats van als een speer over hem heen te sprinten om er een of twee mee te trekken en eventueel zelf gelanceerd te worden. Dat is toch een to-ta-le gebrek aan voetbalverstand??
Punt 2 ben ik met je eens. Zet daar maar Tete neer.
Punt 1 niet. Die Dijks deed maar wat he. En wie had, voordat Ziyech op het middenveld stond, Younes diep moeten sturen?
Punt 1 niet. Die Dijks deed maar wat he. En wie had, voordat Ziyech op het middenveld stond, Younes diep moeten sturen?
IK GELOOF!!!!!!
Lionel schreef:Punt 2 ben ik met je eens. Zet daar maar Tete neer.
Het komt (kwam) echt niet door Dijks hoor. Heb nog goed op mijn netvlies staan dat ene moment vorig seizoen (weet niet meer precies welk wedstrijd het was) waart Klaassen hem letterlijk heel nadrukkelijk ging wijzen waar hij allemaal moet gaan lopen, omdat Younes maar een beetje zijn ballen stond te krabben daar aan de zijlijn en een beetje toe te kijken.
Heb jij hem dan ooit op eigen initiatief een goed getimede loopactie in de diepte zien maken?
Ik denkt dat het een vrij veilige constatering is om te stellen dat beide heren op positioneel gebied nog ruimte voor verbetering hebben. Tenminste dat hoop ik dan maar. 

Nil volentibus arduum
Wat heft Veltman voor op Tete waardoor hij bijv ook wordt geselecteerd voor Oranje?
Verdedigend is hij minder?
aanvallend is hij beter?
heeft een inspeelpass?

Verdedigend is hij minder?
aanvallend is hij beter?
heeft een inspeelpass?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Veltman speelt wekelijks en Tete niet.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Scherp om 09.15uSandro_Calaaabro schreef:Veltman speelt wekelijks en Tete niet.