Opstelling Nederland: Zoet, Veltman, Bruma, Blind, Willems, Wijnaldum, Strootman, Sneijder, Berghuis, Janssen, Promes.
Als dit het niveau is, dan zou ik wat minder de bal willen en ook wat minder via de vleugels willen aanvallen.

Moderator: mods
Lucas heeft een Blind-fetisj, die gaat hem echt niet afvallen, negeren of goedpraten is het devies.Zlatan schreef:Ik ben zo benieuwd naar het perspectief van Lucas. Immer de pretentie om objectief te zijn. Tot oogappeltje (objectief gezien?) de slechtst presterende Ajax en Oranje coach aller tijden is. Lucas?
Ik oordeel daar waar het om het Nederlands elftal gaat puur op de resultaten want ik ga er niet voor zitten om dat anderhalf uur aan te zien. Zeker niet als het gaat om vriendschappelijk voetbal want dat gaat nergens over. Wat dat betreft is die aardige serie uitslagen ook niet relevant.Le T. schreef:Die oefenwedstrijden waren gewoon bestaardig, en deze een halfuur lang. Ik vond de benoeming van Blind nergens op slaan en ik hoop eigenlijk op een kantelmoment met een nieuwe trainer. Maar het voetbal is wel een stuk beter dan onder Hiddink en hoewel gisteren te weinig zie ik weer aanvallen die het resultaat zijn van goed trainen. Wat er aan klasse ontbreekt, Berghuis is gewoon niet goed genoeg en Promes is niet alleen slecht maar maakt ook verkeerde keuzes, moet je compenseren met collectief opereren en vooral met zulke spelers gaat dat best goed.Marillion schreef:Dat verhaal van een aardige serie oefenwedstrijden kan in ieder geval ook weer de kast in. Alles minder dan winst tegen Zweden is een serieus probleem. Maar zelf zal hij niet opstappen. Het moment daarvoor ligt al wel een tijdje achter ons. Wie gaat 'm wegsturen? Die meneer van de ontbijtkoeken?
Waar binnenlandse en buitenlandse trainers wachten op die individuele actie van een klassespeler of verzuchten dat je nooit door een hechte verdediging komt, zie ik onder Blind beperkte spelers compromisloos bewegen zonder bal, met vol commitment rennen voor de bal die er met 1 keer raken wel of niet tussendoor komt. Dat is gewoon goed bedacht en goed op getraind en dat mag ook wel eens gezegd worden.
Nederlandse ziekte he: de as onvoldoende bezetten. Heb je 3 man op rechts staan, die niets klaarspelen.Peter schreef: Als dit het niveau is, dan zou ik wat minder de bal willen en ook wat minder via de vleugels willen aanvallen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Aanvallend zag het er heel behoorlijk uit. Zeker de 1e helft. Probleem lag vooral achterin. Als de tegenstander met 2 spitsen speelt zal jezelf door moeten dekken van achteruit anders kom je er 1 tekort op het middenveld. Dat werd niet gedaan waardoor de Grieken steeds een vrije man konden vinden.Le T. schreef:Die oefenwedstrijden waren gewoon bestaardig, en deze een halfuur lang. Ik vond de benoeming van Blind nergens op slaan en ik hoop eigenlijk op een kantelmoment met een nieuwe trainer. Maar het voetbal is wel een stuk beter dan onder Hiddink en hoewel gisteren te weinig zie ik weer aanvallen die het resultaat zijn van goed trainen. Wat er aan klasse ontbreekt, Berghuis is gewoon niet goed genoeg en Promes is niet alleen slecht maar maakt ook verkeerde keuzes, moet je compenseren met collectief opereren en vooral met zulke spelers gaat dat best goed.Marillion schreef:Dat verhaal van een aardige serie oefenwedstrijden kan in ieder geval ook weer de kast in. Alles minder dan winst tegen Zweden is een serieus probleem. Maar zelf zal hij niet opstappen. Het moment daarvoor ligt al wel een tijdje achter ons. Wie gaat 'm wegsturen? Die meneer van de ontbijtkoeken?
Waar binnenlandse en buitenlandse trainers wachten op die individuele actie van een klassespeler of verzuchten dat je nooit door een hechte verdediging komt, zie ik onder Blind beperkte spelers compromisloos bewegen zonder bal, met vol commitment rennen voor de bal die er met 1 keer raken wel of niet tussendoor komt. Dat is gewoon goed bedacht en goed op getraind en dat mag ook wel eens gezegd worden.
LucaS schreef:
En laten we wel wezen, het Nederlandse voetbal stelt geen ruk meer voor, dat geldt ook voor de spelers die evt in aanmerking komen voor oranje. Het zou wat naief zijn om te veronderstellen dat de problemen van het Nederlandse voetbal oranje voorbij zouden gaan.
Misschien is de realiteit wel dat we achteruit zijn gegaan naar dat niveau.Mr. Ajax schreef:LucaS schreef:
En laten we wel wezen, het Nederlandse voetbal stelt geen ruk meer voor, dat geldt ook voor de spelers die evt in aanmerking komen voor oranje. Het zou wat naief zijn om te veronderstellen dat de problemen van het Nederlandse voetbal oranje voorbij zouden gaan.
Dat het Nederlandse voetbal in rap tempo achteruit gaat is een ding, dat je niet van Ijsland, Turkije, Tjsechie en Griekenland kunt winnen (of gelijkspelen!) is een tweede. Is dus gewoon geen excuus.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel illegalen jij dan in Nederland meetelt, maar in Italië wonen meer dan 61 miljoen mensen.Jöhnk schreef:Zo klein is Nederland toch helemaal niet? Qua inwoners eerder te vergelijken met Italië dan met IJsland. En qua aantal aangesloten voetballers hoort Nederland tot de absolute wereldtop.
Jöhnk schreef:Zo klein is Nederland toch helemaal niet? Qua inwoners eerder te vergelijken met Italië dan met IJsland. En qua aantal aangesloten voetballers hoort Nederland tot de absolute wereldtop.
Een voetbaleeuw 'klein' Nederland
PARIJS - Op een WK voetbal een halve finale te hebben mogen spelen tegen Brazilië: het is een prestatie om trots op te zijn. Hier wordt weer eens benadrukt waarin een klein land groot kan zijn. Toch?
Bij nadere beschouwing valt het eigenlijke wel mee met dat 'kleine Nederland'. Van de vijftien Europese landen die zich kwalificeerden voor de eindronde van het zestiende WK-voetbal, tellen acht landen minder tot véél minder inwoners dan Nederland. En van die vijftien landen staan alleen in Duitsland, Engeland en Frankrijk meer leden geregistreerd dan bij in Nederland. Er zijn 6,1 miljoen Duitse, 2,3 miljoen Engelse en 2,1 miljoen Franse voetballers.
Land, aantal inwoners (miljoenen), aantal geregistreerde voetballers, en aantal voetballers per 1000 inwoners (afgerond).
Duitsland 80,6 6 100 000 75 Engeland48,8 2 300 000 47 Frankrijk 57,4 2 100 000 37 Nederland 15,5 1 009 000 65 Brazilië 165,0 932 000 6 Spanje 39,7 537 000 14 België 10,2 455 000 45 Oostenrijk 8,1 386 000 48 Denemarken 5,2 304 000 58 Noorwegen4,3 276 000 64 Schotland5,1 131 000 26 Joegoslavië 10,3 125 000 1 Roemenië24,0 112 000 5 Kroatië 4,869 000 14 Bulgarije8,717 000 2
Het 'kleine Nederland' heeft op voetbalgebied in de loop der decennia eigenlijk alleen maar baat gehad bij de geringe oppervlakte. Zodoende konden al in het begin van deze eeuw leuke competities worden georganiseerd en was het ook al vroeg een koud kunstje om voor het Nederlands elftal centrale trainingen te regelen. Bovendien heeft de welvaart voor een uitnemende infrastructuur op sportgebied gezorgd. De amateurclubs vormen al vanaf de drie laatste decennia van de negentiende eeuw een solide basis. Zeker nadat het voetbal vanaf het midden van de jaren '20 van een elitesport veranderde in een volkssport, kwamen in het hele land uitstekende accommodaties beschikbaar.
Al deze, voor de ontwikkeling van de voetbalsport zo positieve factoren hebben er toe geleid dat het Nederlands elftal deze eeuw in alle tijdsgewrichten van zich heeft doen spreken. De gunstige voorwaarden hebben er toe geleid dat ook steeds topvoetballers van internationale allure aan de oppervlakte zijn gekomen:
DE JAREN TIEN
Veel eerder dan bijvoorbeeld in een groot land als Frankrijk, bereikt het spel in Nederland al vrij gauw een goed niveau. In 1913 is er de sensatie van een overwinning van Nederland op Engeland. Het is weliswaar het amateurelftal van de Engelsen dat op Houtrust met 2-1 wordt verslagen, maar ook door de Engelse professionals wordt dit 'Gentlemen Team' zeer serieus genomen. In die ploeg zitten diverse amateurs, die in de hoogste klasse spelen en ook A-international zijn. De beroemdste is de midvoor Vivian Woodward.
De internationale Nederlandse topspelers in dit decennium zijn Just Göbel, Bok de Korver, Louis Otten en Mannes Francken .
DE JAREN TWINTIG
In 1930 wordt pas begonnen met het WK-voetbal. Voor die tijd gelden de Olympische Spelen als wereldkampioenschap. Uruguay - dan met 2 miljoen inwoners een der kleinste landen in Zuid-Amerika - werkt al heel vroeg met verkapte professionals, en wint op de Spelen van 1924 en 1928 het voetbalgoud. Oranje is al zo ver gevorderd dat twee keer heel goed tegenstand wordt geboden tegen de winnaars.
De internationale topspelers: Dé Kessler, Harry Dénis, Pierre Massy.
DE JAREN DERTIG
Het Nederlands elftal speelt bijna gelijk tegen de Engelse profs. Op het continent behoort Oranje - nog altijd gevormd door amateurs - tot de topploegen. Dat blijkt wel wanneer in 1936 te Parijs met 6-1 van de Franse beroepsspelers wordt gewonnen. Nederland is één der favorieten op het WK van 1934 in Italië, maar dat valt tegen: een ongelukkige nederlaag tegen de veel lager ingeschatte Zwitsers doet in de eerste ronde de deur dicht. In 1938, op het WK in Frankrijk, is het beste er al af bij Oranje, maar toch wordt tegen de latere finalist Tsjechoslowakije een gelijkspel afgedwongen.
De internationale topspelers: Law Adam (ook één keer international voor Zwitserland), Puck van Heel, Mauk Weber, Beb Bakhuys, Kick Smit, Bertus Caldenhove.
DE JAREN VEERTIG
De Tweede Wereldoorlog stagneert jarenlang het excessieve talent van een aantal geboren voetballers. Zij zijn de eersten die onder tafel worden betaald. Velen zullen later naar buitenlandse profclubs vertrekken. In 1948 wordt in een sublieme wedstrijd het sterke Zweden met 1-0 geklopt. Dat geldt als een topprestatie in het Europese voetbal.
De internationale topspelers: Abe Lenstra, Bertus de Harder, Faas Wilkes, Kees Rijvers.
DE JAREN VIJFTIG
De belangstelling voor het in 1954 geïntroduceerde semi-beroepsvoetbal is overweldigend. De prestaties van het Nederlands elftal vallen in doorsnee nog wat tegen, ook al wordt in 1956 wereldkampioen West-Duitsland in Düsseldorf met 2-1 verslagen. De jaarlijkse hoogtepunten tegen België verlopen na 1954 meestal zonnig, met de 'Feijemoord' (9-1) in 1959 als hoogtepunt.
De internationale topspelers: Frans de Munck, Coen Moulijn, Cor van der Hart (en ook nog steeds Abe Lenstra, Faas Wilkes en Kees Rijvers).
DE JAREN ZESTIG
Het Ajax van Rinus Michels introduceert in 1965 het echte profvoetbal. Feyenoord volgt en zal de eerste Europa Cup voor Nederland winnen. Voor Oranje hebben de spelers nog niet veel belangstelling, maar Ajax en Feyenoord worden in Europa voor vol aangezien. In het nog half-amateuristische 1963 valt op het Nederlands elftal geen peil te trekken: winnen van wereldkampioen Brazilië en gewoon ook verliezen van Luxemburg.
De internationale topspelers: Henk Groot, Sjaak Swart, Rinus Israël, Piet Keizer, Jan van Beveren, Johan Cruijff.
DE JAREN ZEVENTIG
Feyenoord en Ajax beheersen het Europa Cup-voetbal tussen 1970 en 1973. De ongekend talentvolle generatie die net na de oorlog is geboren, ziet nu ook het belang van Oranje in. Twee keer is er zilver op de WK's van 1974 en 1978. Het totaalvoetbal wordt een internationaal begrip. In dit decennium is het Nederlands elftal de sterkste nationale voetbalploeg.
De internationale topspelers: Johan Cruijff, Johan Neeskens, Piet Keizer, Wim van Hanegem, Wim Jansen, Rob Rensenbrink, Ruud Krol, Willy van der Kuijlen, René van de Kerkhof.
DE JAREN TACHTIG
Na de overdaad aan succes in de jaren '70, is er eerst een weinig presterende tussen-generatie met bijvoorbeeld Jan Peters en Johnny Metgod. Een nieuwe toplichting staat echter al weer klaar. In 1988 is er de eerste hoofdprijs voor Oranje: kampioen van Europa.
De internationale topspelers: Frans Thijssen, Arnold Mühren, Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Marco van Basten, Ronald Koeman, Jan Wouters, Hans van Breukelen.
DE JAREN NEGENTIG
De gouden generatie van 1988 wordt getipt voor het wereldkampioenschap, maar wegens veel te veel intern gezanik wordt dat toernooi een regelrechte flop. Beter gaat het alweer met een half-vernieuwde groep in 1994. Ajax is op weg naar nieuwe triomfen en ook tal van PSV'ers spelen topvoetbal. De aard van de Nederlandse topvoetballer wordt niet verloochend: het blijft een kwestie van aanvallen. Zo ook op het bijna afgelopen WK in Frankrijk, waarbij Oranje ondanks de offensieve, en vooral positieve, instelling 'slechts' tot de laatste vier doordrong. Uiteindelijk schakelde Brazilië het elftal via strafschoppen uit. Voor de echte liefhebbers is nu alleen nog interessant welke Nederlandse speler vandaag het laatste WK-balcontact van deze eeuw zal hebben.
De internationale topspelers: Edwin van der Sar, Frank de Boer, Phillip Cocu, Wim Jonk, Edgar Davids, Wim Jonk, Ronald de Boer, Dennis Bergkamp, Boudewijn Zenden, Patrick Kluivert.
NL heeft qua visie op het spel nu eenmaal niet 'doorgeselecteerd'. Qua trainers / visionairs biedt zich al jarenlang geen vernieuwing aan. Het is een klein gesloten kringetje van mensen die ooit goed een bal konden raken, dat in stand wordt gehouden door bevriende media en schijterige bobo's.Jöhnk schreef:Inderdaad.
Bovendien spelen landen als IJsland en Hongarije tegenwoordig veel leuker voetbal dan Nederland. Wat Nederland doet, lijkt eigenlijk niet eens meer op voetbal. Ik word er ongemakkelijk van als ik ernaar kijk. Zoveel angst en onmacht, zo weinig lef en plezier.
Ronald Koeman, veel verder kom ik zo één, twee, drie niet.Sandro_Calaaabro schreef:Het valt me ook op dat veel spelers die eind jaren 80 en in de jaren 90 goed een bal konden raken na hun actieve carrière zo weinig gepresteerd hebben verder in de voetbalwereld.
That "whatever that may be" lijkt me niet zo lastig: iemand met kennis van zaken, met energie om de schouders er onder te zetten en die het verbaal weet over te brengen. Ik zie ze in Duitsland wel: Klopp, Tuchel, Schmidt, die jonge gast bij Hoffenheim. Toevallig (?) mensen die zelf niet goed konden voetballen... Je kunt je afvragen of dat type mensen in NL überhaupt aan het woord zou komen. In NL lopen de hazen anders. Je moet eerst langs Derksen, De T., het AD en een kluit als trainer gesjeesde ex-topvoetballers. In Duitsland word je blijkbaar op je merites beoordeeld, in NL op of je background wel de juiste is. Blind is niet voor niets bondscoach en bij Ajax is niet voor niets de klok terug gedraaid.Bert schreef:Er is in Nederland toch ook helemaal geen behoefte aan een visionair (whatever that may be). De jongens in Zeist zijn daar niet naar op zoek, de clubbestuurders niet, de mensen op de tribune niet, en de media ook niet.
Dan komt die visionair ook niet.