Sparta - Ajax 07-08-2016

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax

Re: Sparta - Ajax 07-08-2016

Bericht door Mr. Ajax » zo aug 07, 2016 10:23 pm

Inderdaad, die 2-1 heeft hij opgezet.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Alexander

Bericht door Alexander » zo aug 07, 2016 10:48 pm

Overigens zou Mensah als verdediger ook nog zeer welkom zijn. Die jongen zat volgens mij vandaag weer niet bij de selectie van Manchester.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo aug 07, 2016 11:08 pm

De 2-1 ingezet, maar volgens mij komen er nog een paar anderen na hem aan de bal; zo zou je Veltman kunnen noemen die de bal naar voren schiet, een kopbal van Breuer de pass van Sinkgraven en Cassiera die scoort, maar dat heeft niets meer met de bal van Veltman te maken. Moet zeggen dat Cassiera gemakkelijk scoort door een soort versnelling bij de laatste bal, waardoor de keeper uit positie is. Die snelheid met de bal en dat laatste tikje doet klasse vermoeden, maar het is wel SP AR TA, geen Rostov (vandaag een gelijkspel tegen Ural, maar Rostov wel een tijd met tien man, de voorzitter van Ural had de scheidsrechter blijkbaar meer geld geboden)
Op de lange termijn gaan we de vruchten plukken van de ontwikkeling die nu onder Bosz is ingezet.
In voetbal is er nauwelijks een lange termijn, zeker bij Ajax. Blinkt een speler uit, dan wordt hij verkocht, zelfs Milik die niet zeker was van een plaats in de basis wordt verkocht. Ajax moet de volgende wedstrijd winnen, je kunt niet bouwen aan een elftal, tenzij je meer betaalt dan de concurrent.

Wat het tegendoelpunt betreft, ik heb maar weer eens naar de samenvatting gekeken, maar Gudelj staat in het doelgebied en verandert de bal van richting. Moet Cillessen weten dat hij de bal van richting verandert? Hij ziet de bal naderen, recht op hem af. Moet Cillessen dan ook weten waar de bal terechtkomt? Hoog? Laag? Met een snelheid van 72 km per uur (is niet extreem hard, Zlatan haalt geloof ik 120 km per uur) verplaatst de bal zich met 20 meter per seconde. Het doelgebied is 5,50 meter van de achterlijn, Gudelj staat binnen het doelgebied, Cillessen ook, m.a.w. een afstand van 5 meter, Cillessen heeft exact 0,25 seconde om te reageren op de van richting veranderde bal en om zijn armen in die andere richting te bewegen. Geen lichaam kan zo snel reageren, laat staan ernaar handelen. De speler van Sparta gaf op Rijnmond tv toe dat de bal van richting werd veranderd.

Cillessen kan weinig goeds meer doen? Onana moet zijn plaats innemen? Boer? In de jeugd was ik fan van Jeffrey de Lange, maar ook hij blunderde vorig seizoen een keer. Hij kan worden afgevoerd? Derksen en Van der Gijp zien het niet zitten in Cillessen en hup daar gaat AT? Voor Derksen e.c. is het "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt", maar je kunt ook zonder Derksen tot een oordeel komen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 07, 2016 11:34 pm

Trab schreef:Met het terughalen van Riedwald naar achteren en het herstellen van het eenzijdige middenveld Gudelj-Bazoer-Klaassen is alles weer bij het oude. Ik zie de verschillen niet. De opbouw gaat nog altijd even traag en Gudelj zal nooit een spelversneller worden op het middenveld. Al leidde hij de 2-1 wel fraai in vandaag.
Gudelj moet ook verkocht worden en Van de Beek in het elftal, met Nouri als stand-in. Gudelj moet deze weken meeballen voor de marktwaarde. Kan hij alleen wel beter in het andere doel proberen te scoren...
Ajax!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma aug 08, 2016 12:06 am

Gudelj moet ook verkocht worden en Van de Beek in het elftal, met Nouri als stand-in.
Van der Beek en Nouri zijn twee totaal verschillende spelers, Van der Beek lijkt veel meer op de hardlopers die nu op het middenveld staan, Appie meer op een Sinkgraven, maar in mijn ogen iets geraffineerder, inventiever, kortom op een speler die met één beweging iets kan forceren, de spits vrij voor de keeper kan zetten. Heeft Ajax die spits?

Waar richt je je op? Op wat de ene speler verkeerd doet en op wat de ander goed doet? Bij Ajax speelt niet de speler die foutloos speelt, iedere wedstrijd scoort enz. Richt Ajax zich op de geprogrammeerde speler of juist op de speler die andere paden bewandelt? De keuze tussen Van der Beek en Appie. Ik denk dat Ajax zich richt op die geprogrammeerde speler, de laatste jaren in mijn ogen wel.

Ik was blij verrast dat Bosz vandaag koos voor Sinkgraven en Cassiera, twee spelers die meer vanuit hun gevoel spelen dan vanuit een computerspel.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma aug 08, 2016 6:58 am

Bazoer, Klaassen en Van de Beek zijn geen hardlopers, daarmee doe je ze ontzettend tekort. Wees blij dat onze talenten het hedendaagse voetbal kunnen bijbenen, is in het verleden wel eens anders geweest.

Nouri zal een voorbeeld moeten nemen aan Van der Vaart en Sneijder, die de pech hadden elkaars concurrenten te zijn. Maar is het talent van Nouri uitzonderlijk genoeg om in hun voetsporen te treden? Lijkt me dat hij daarvoor de traptechniek en het scorend vermogen mist. Dan wordt het een lastig verhaal voor zo'n fysiek gemankeerde speler, maar de toekomst zal het uitwijzen. Hij heeft wel iets.

Of Ajax een spits heeft die voor de keeper gezet kan worden, kijk naar de 1-3.
Ajax!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma aug 08, 2016 7:33 am

Demosthenes schreef:De 2-1 ingezet, maar volgens mij komen er nog een paar anderen na hem aan de bal; zo zou je Veltman kunnen noemen die de bal naar voren schiet, een kopbal van Breuer de pass van Sinkgraven en Cassiera die scoort, maar dat heeft niets meer met de bal van Veltman te maken. Moet zeggen dat Cassiera gemakkelijk scoort door een soort versnelling bij de laatste bal, waardoor de keeper uit positie is. Die snelheid met de bal en dat laatste tikje doet klasse vermoeden, maar het is wel SP AR TA, geen Rostov (vandaag een gelijkspel tegen Ural, maar Rostov wel een tijd met tien man, de voorzitter van Ural had de scheidsrechter blijkbaar meer geld geboden)
Ik heb het over de 2-1, jij over de 3-1. De 2-1 heeft hij opgezet, daarna kwamen Klaassen en Cassiera/teentje van Sparta nog aan eventjes aan de bal, en schoot Sinkgraven hem in.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma aug 08, 2016 7:34 am

Of Ajax een spits heeft die voor de keeper gezet kan worden, kijk naar de 1-3.
Die mijn waardering al heeft gekregen in deze of een andere topic, maar laten we nog niet te vroeg juichen, hij heeft één wedstrijd in de spits gespeeld (en misschien in de voorbereiding even) en dat tegen Sparta.

Sinkgraven opstellen is een keuze voor iets ander voetbal, voor meer raffinement en minder hard heen en weer lopen. HtC zetten Perez linksbuiten, omdat hij als middenvelder verdedigend te weinig bracht. Eriksen heeft onder Jol ook linksbuiten gestaan, Sinkgraven kan het op dezelfde manier gaan invullen of wordt het toch Youness als die fit is en het middenveld van vorig seizoen, want dan verandert er niet veel, vrees ik.

Appie komt niet aan de bak, zelfs niet als er twaalf man op de reservebank mogen zitten, tijd om te vertrekken. Nogmaals, Ziyech vervangen door Appie lijkt mij geen slechte optie voor Twente.

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 08, 2016 10:26 am

Niets gezien behalve 2e goal. Die was goed uitgespeeld. Na 3-5-2 tegen PAOK nu een middenvelder als 'buiten'. En ik zie dat de technisch en tactische onbeholpen 'winnaar' Gudelj er nog steeds in staat. Wat is jullie eerste indruk: loopt Bosz tegen hetzelfde kwaliteitsgebrek aan als z'n voorganger(s)? Of zit er wel degelijk schort in het spel? Ik heb alleen PAOK-thuis gezien. Dat was wat opportunistischer en directer dan vorig seizoen, maar niet uitgesproken beter.

Alexander

Bericht door Alexander » ma aug 08, 2016 10:33 am

Intentie is wel iets anders, maar zie nog steeds weinig verschil. Wat me van de pot tegen Sparta wel heel erg beviel was dat Ajax bij corners van Sparta met 2 a 3 man voorin bleef. Vond het altijd al te gek voor woorden dat we in de NL competitie met alle spelers terug gingen.

Probleem blijft natuurlijk wel dat er een paar jongens tussen lopen die er niet veel van kunnen. Gudelj speelt op een cruciale positie en doet iedere pot zo verdomd weinig goed. Domme overtredingen maken en balletjes terug. Bazoer, Klaassen en Gudelj is gewoon teveel van het goede. Die eerste 2 horen altijd te spelen, dus moet Gudelj weg. Zolang die blijft staan, blijf je natuurlijk wel die problemen op het middenveld houden.

Dijks kan het niveau natuurlijk ook niet aan. Veel kracht en behoorlijk snel, maar technisch zo matig.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma aug 08, 2016 10:48 am

wimpey schreef:Niets gezien behalve 2e goal. Die was goed uitgespeeld. Na 3-5-2 tegen PAOK nu een middenvelder als 'buiten'. En ik zie dat de technisch en tactische onbeholpen 'winnaar' Gudelj er nog steeds in staat.
Als je van de hele wedstrijd alleen de 2de goal hebt gezien, dan moet Gudelj het wat jou betreft fantastisch hebben gedaan. Als je een beetje oprecht bent.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma aug 08, 2016 11:22 am

Wat me van de pot tegen Sparta wel heel erg beviel was dat Ajax bij corners van Sparta met 2 a 3 man voorin bleef. Vond het altijd al te gek voor woorden dat we in de NL competitie met alle spelers terug gingen.
Heb ik ook nooit gesnapt, want tel maar mee: de keeper van de tegenpartij en degene die de corner neemt zullen niet scoren (Die ene keer in de 90ste minuut dat het wel gebeurt is de uitzondering die de regel bevestigt). Blijven er negen tegenstanders over die dat wel kunnen tegenover elf eigen spelers, de aanvallende ploeg beschikt over 82% van het spelersaantal van de verdedigende partij.

Staan er twee (buiten)spelers van de verdedigende partij scherp opgesteld, dan zal de aanvallende partij daar twee verdedigers tegenover zetten, het wordt dan bij de corner zeven tegen negen, 78% i.p.v. 82%, maar de invloed erop van de keeper is groter geworden en hij heeft meer ruimte om zich te bewegen. Soms houdt de aanvallende ploeg nog een derde man achter, dan is de winst nog groter.

De keuze om drie snelle mannen voorin te houden is er een waarvan de coach zal moeten bepalen of het uitspelen van de kans met drie tegen drie gemakkelijker is dan met twee tegen twee.

Vorig seizoen Twente uit, dan zie je hoe het niet moet (werd een gelijkspel i.p.v. een overwinning), want de negen Ajacieden die in/rond het eigen strafschopgebied staan, verschuilen zich, er zijn er zo veel, een ander zal het wel opknappen.

Houd je negen man voor, dan kan de tegenstander niet scoren? :ajaxsmiley.gif: Waar ligt het omslagpunt?

Plaats reactie