Onbetrouwbaar transfernieuws

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Lionel

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Lionel » zo jun 26, 2016 6:05 pm

Ik mag toch verwachten dat Ajax weet wat er in Kroatië rondloopt? Heb het niet over Gabon of Sierra Leone.
IK GELOOF!!!!!!

Sandro

Bericht door Sandro » zo jun 26, 2016 6:30 pm

Lionel schreef:Ik mag toch verwachten dat Ajax weet wat er in Kroatië rondloopt? Heb het niet over Gabon of Sierra Leone.
Dus? Denk jij dat Inter, Milan etc dat niet weten? :confused.gif:

Maar goed, stel je scout hem wel als eerst dan zou zijn club ook dom zijn om meteen te happen. Die weten ook wel dat er nog meer te halen valt en wachten even het EK af. En dan is hij voor Ajax onhaalbaar.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » zo jun 26, 2016 7:18 pm

Lionel schreef:Ik mag toch verwachten dat Ajax weet wat er in Kroatië rondloopt? Heb het niet over Gabon of Sierra Leone.
Jij kent duidelijk de situatie in Kroatië niet...
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Lionel

Bericht door Lionel » zo jun 26, 2016 7:25 pm

Meleg hebben ze toch ook uit Kroatië?
IK GELOOF!!!!!!

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » zo jun 26, 2016 7:36 pm

Lionel schreef:Meleg hebben ze toch ook uit Kroatië?
Euhm nee.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo jun 26, 2016 7:40 pm

Andriy Demchenko schreef:
Jij kent duidelijk de situatie in Kroatië niet...
Ik ook niet, hoe bedoel je dit?
YNWA

Sandro

Bericht door Sandro » zo jun 26, 2016 7:40 pm

Servië, Kroatië.... Ach, wat is het verschil :smallgrin.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » zo jun 26, 2016 8:23 pm

Zelfde gebied. Boeit niks dus. Zagreb is ook een bekende club. Zie het probleem niet.
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo jun 26, 2016 8:29 pm

Muric komt er toch ook vandaan?

wimpey

Bericht door wimpey » ma jun 27, 2016 8:09 am

Lionel schreef:Hadden ze hem niet eerder kunnen scouten?
Lijkt me een miljoen of 10 à 15 te laat.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jun 27, 2016 8:21 am

wimpey schreef:
Precies. Zo een gast kon 2 jaar geleden toch ook wel voetballen? Of is het een gevalletje Vincent Janssen?
IK GELOOF!!!!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jun 27, 2016 8:46 am

Ging in de zomer van 2014 voor 1 miljoen euro naar Dinamo. Blijkbaar viel toen de voorkeur van Ajax op Muric (en/of wilde Pjaca niet).

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma jun 27, 2016 9:49 am

Peter schreef:Ging in de zomer van 2014 voor 1 miljoen euro naar Dinamo. Blijkbaar viel toen de voorkeur van Ajax op Muric (en/of wilde Pjaca niet).
De naam Pjaca is toen gevallen? Kan me het niet herinneren, wel dat Ajax Muric wegkaapte voor Bayern enz. Het komt er nog niet uit bij Ajax, maar zit het er ook in, hij is al 20?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jun 27, 2016 11:35 am

Demosthenes schreef:
Peter schreef:Ging in de zomer van 2014 voor 1 miljoen euro naar Dinamo. Blijkbaar viel toen de voorkeur van Ajax op Muric (en/of wilde Pjaca niet).
De naam Pjaca is toen gevallen? Kan me het niet herinneren, wel dat Ajax Muric wegkaapte voor Bayern enz. Het komt er nog niet uit bij Ajax, maar zit het er ook in, hij is al 20?
Nee niet gevallen, hoor. Don't get me wrong. Vond het alleen toevallig dat we toen wel in die hoek 'kaapten'.

Muric is slechts 10 maanden jonger. Dan is zo'n Pjaca wel even wat verder he.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma jun 27, 2016 11:41 am

Tja, ik weet niet wie een groter talent was toen...

Manchester United, Chelsea en Tottenham Hotspur gaan komende zomer met elkaar de strijd aan om de handtekening van Robert Muric te bemachtigen. De zeventienjarige aanvaller maakt indruk bij Dinamo Zagreb en leek in eerste instantie op weg naar Ajax, maar de Amsterdammers hebben geen akkoord kunnen bereiken met de speler. De kans dat hij naar Engeland gaat, is daardoor bijzonder groot geworden. (Daily Express)

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » ma jun 27, 2016 12:24 pm

Omdat Innerharbour het zo vriendelijk vraagt want eigenlijk is het rete off topic en kost het me weer typwerk. :blush.gif:

Kroatië. Er is in Kroatië een voetbalcultuur (eigenlijk heel de Balkan) waarin ook de corruptie welig tiert. Enerzijds heb je de clubeigenaren die vaak onderdeel vormen van georganiseerde misdaad of er (gedeeltelijk) van onder controle staan. In Kroatië is het jarenlang zo erg geweest dat bepaalde clubeigenaren ook uitspraken in de rechtbank kochten m.b.t. rechtszaken over arbeidsconflicten. Ten tweede heb je de voetbalmakelaars die het principe van “Slavisch” wel heel letterlijk nemen als het om voetbaltalenten gaat.
De meest bekende club, zeg maar het Ajax van Kroatie, Dinamo Zagreb heeft tot voor kort echt een verschikkelijk figuur gehad in Zdravko Mamic. Deze man is echt fout in veel opzichten, Jesus Gyl e Gyl is een lieverdje vergeleken met hem. De man lijkt eindelijk te gaan hangen overigens; http://www.espnfc.com/dinamo-zagreb/sto ... on-charges Talenten van Dinamo worden zoveel mogelijk tegengehouden en eigenlijk quasi gedwongen contracten te tekenen. In Kroatië kon (en ik meen dat het nog steeds zo is) je contracten afsluiten voor tijdsduren van bijvoorbeeld 8 jaar. Dat kan een club als Ajax al niet. Spelers stonden daardoor lang onder contract wat de macht (volledig) bij de verkopende partij legt. Eens een jonge speler op doorbreken staat wordt hij dus onder druk gezet lang te tekenen tegen nog niet eens een heel groot salaris. Nu zijn er spelers die daar tegenin gaan. Miralem Sulejmani deed deed dat met zijn zaakwaarnemer in het verleden voor in dat geval een Servische club en werd vervolgens een half jaar niet vrijgegeven. Robert Muric zat in een vergelijkbaar parket, die heeft voor zijn overgang naar Ajax ook een hele tijd niet kunnen spelen omdat zijn club 'wraak' nam omdat hij niet bijtekende. Ook in het geval van Dejan Meleg ging het eigenlijk zo, waarbij Ajax de gulden middenweg vond. Een speler kunnen contracteren die eigenlijk nog geen (lang) contract heeft maar daarvoor wel een iets hogere vergoeding geven en er alsnog uitkomen met de corrupte eigenaar van Vojvodina Novi Sad. Saillant detail de eigenaar werd 2 maanden later geliquideerd.

Ajax heeft in het verleden ook meermaals zaken gedaan (willen doen) op de Balkan markt. De 'truc' is alleen dat wil je dat doen je met twee complicaties zit. De clubeigenaren en de zaakwaarnemers. Ajax heeft in het verleden ook wel met meerdere zaakwaarnemers 'samengewerkt', neem Ioan Becali, zaakwaarnemer van Chivu. Wat dan gebeurt is dat Ajax hem geen hoge fees geeft maar hem een vooruitzicht stelt tot meer zaken. Kortom Ajax neemt ook andere spelers uit zijn stal die zich kunnen ontwikkelen bij Ajax, danwel het stickertje heeft bij Ajax gespeeld als ze floppen, waardoor dergelijke spelers ook een goed contract kunnen tekenen bij een volgende club. Dat Nicolae Mitea en Bogdan Lobont (en Ovidiu Petre en Vlad Munteanu) allen bij Becali onder contract stonden mag geen verrassing heten. Ajax is vanwege de beursregels er niet zo aan genegen om geld zwart te betalen aan zaakwaarnemers en vanwege de hoge belasting op arbeid is het best moeilijk om wit de courtages voor zaakwaarnemers zomaar op tafel te leggen. De transfer van George Ogararu duurde ooit drie weken te lang omdat Van Geel nog onervaren was in de hele omkoopscene met de voorzitter van Steaue Boekarest.
Je merkt ook dat Ajax bij 'exotische' transfers vaak gebruik maakt van bevriende kantoren (met name Essel Sports). In 2008 bijvoorbeeld was de transfer van Ognjen Vukojevic zo bijna tot stand gekomen. Datzelfde jaar zorgde Essel wel dat Dario Cvitanich naar Amsterdam kwam. Met onze huidige Colombianen is het opnieuw Essel dat 'ineens' hun zaken behartigt, m.a.w. die hebben ook wel het een en ander gedaan voor Ajax. Vaak zijn zaakwaarnemerkantoren ook de derde partij die eventuele financiele betalingen naar clubs op creatieve manier tot stand kunnen brengen. Belangrijk voor Ajax want met de beurswaakhond moet alles wit gebeuren.

In het geval van Meleg had Ajax al vaker met die zaakwaarnemer (Stankovic) samengewerkt middels een Nederlandse intermediar. Diezelfde Stankovic had ook bijna Ante Roguljic (16) naar Ajax gebracht enkele jaren terug (talent stond al op de foto met Bergkamp). Echter bood Red Bull Salzburg ineens twee miljoen waardoor het feest niet doorging. Robert Muric is mede met behulp van Vlade Lemic en FirtsEleven (makelaarskantoor) naar Amsterdam gekomen. Lemic die een jaar later ook ineens zijn gage opstreek bij de transfers van de Gudeljes.
Kortom het is voor Ajax essentieel de zaakwaarnemer aan haar kant te hebben met zaken op de Balkan. En ja sommige zaakwaarnemers hebben heel andere plannen en die weten dat ze op korte termijn meer verdienen als ze niet in zee gaan met Ajax maar b.v. met een Italiaanse club.

Om terug te komen op Pjaca, de relatie tussen Lokomotiva en Dinamo Zagreb is nogal een innige. Dat is een soort spel onder tafel geweest, Dinamo had een streepje voor om het diplomatiek te zeggen. Verder zal Ajax ook bij Pjaca niet in contact gestaan hebben met zijn zaakwaarnemer destijds.
Overigens hoeven we er niet op te rekenen dat Pjaca nog komt, die gaat naar AC Milan.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma jun 27, 2016 12:32 pm

Goed verhaal!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jun 27, 2016 1:02 pm

Lionel schreef:Meleg hebben ze toch ook uit Kroatie?
Ehmm nee :blush.gif: Meleg komt niet uit Kroatie. :smile-ajax.gif: :blush.gif: :blush.gif:

Zo te lezen heb je inderdaad geen flauw idee :smallgrin.gif: hoe het er daar, op de Balkan, met eigendom constructies en met zaakwaarnemers aan toe gaat..... (no offense)

Lionel schreef:
wimpey schreef:
Precies. Zo een gast kon 2 jaar geleden toch ook wel voetballen? Of is het een gevalletje Vincent Janssen?

Sandro

Bericht door Sandro » ma jun 27, 2016 1:07 pm

Ik lees het al, we moeten weg van de beurs :neutral.gif:

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » ma jun 27, 2016 1:10 pm

Als je het heel technisch bekijkt is Meleg eigenlijk een halve Hongaar, maargoed. :hypocrite.gif

Punt is een beetje dat sommige mensen denken dat Ajax (en haar scoutingapparaat) de jeugdspelers van A-landen in Europa niet kennen. Geloof me dat is wel zo, elk Europees jeugdtoernooi wordt in de gaten gehouden. Maar er komt meer bij kijken. Het is niet zo dat als Ajax een potentievolle speler ziet niet meteen zomaar heeft, het is geen muntje wat je in een kauwgomballenapparaat gooit en altijd prijs.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jun 27, 2016 1:13 pm

Waarom nu interesse tonen? Als dat überhaupt waar was?
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma jun 27, 2016 1:18 pm

Zo te lezen heb je inderdaad geen flauw idee :smallgrin.gif: hoe het er daar, op de Balkan, met eigendom constructies en met zaakwaarnemers aan toe gaat..... (no offense)
Ik herinner me een uitspraak van Ploegsma (sr) over de transfer van Popescu. Hij zei zoiets als: "Het gaat er niet om wat de transfersom van een speler is, maar hoe vaak je die moet betalen". Beter kon hij de corruptie niet beschrijven. Hij zei dat in een tijd dat Roemenië nog geen lid was van de EU, anders krijgt die weer de schuld van de corruptie bij voetbaltransfers.
Roemenië is op 1 januari 2007 lid geworden van de Europese Unie.
https://www.europa-nu.nl/id/vh9idso8w1n ... opese_unie
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » ma jun 27, 2016 1:20 pm

Lionel schreef:Waarom nu interesse tonen? Als dat überhaupt waar was?
Een club - die belang heeft bij het opdrijven van de prijs -zegt dat Ajax geïnformeerd zou hebben. Dat kan - als het al waar is - makkelijk een jaar geleden of eerder zijn geweest als het al zo is. Het wordt ook niet voor niets in onbetrouwbaar transfernieuws besproken.

Sandro

Bericht door Sandro » ma jun 27, 2016 2:13 pm

Andriy Demchenko schreef:
Lionel schreef:Waarom nu interesse tonen? Als dat überhaupt waar was?
Een club - die belang heeft bij het opdrijven van de prijs -zegt dat Ajax geïnformeerd zou hebben. Dat kan - als het al waar is - makkelijk een jaar geleden of eerder zijn geweest als het al zo is. Het wordt ook niet voor niets in onbetrouwbaar transfernieuws besproken.
En de Sunday Telegraph moet ook elke keer weer vol he.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jun 27, 2016 2:20 pm

Prima. Dan houdt het op. Ik snapte de zogenaamde interesse niet. Dan zou Ajax nu al te laat zijn. Dat was mijn punt.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie