De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Yopi
Erelid

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Yopi » za mar 26, 2016 11:33 pm

Ja, het moet even, want ik wil het kwijt.

Uit een andere topic:
Luciano schreef:Ik lees hier al enkele jaren mee, evenals op andere fora zoals bijvoorbeeld Ajax Netwerk. Waar AjaxTalk altijd een forum was met een ietwat hoger niveau, genuanceerdere en goed gefundeerde meningen is het tegenwoordig soms schrikbarend... Wat een ontiegelijke haat jegens Cruijff. Ik ben geen Cruijffiaan, maar om de grootste Ajacied aller tijden een psychopaat te noemen, allerlei ziektes en de dood toe te wensen en tot op het bot toe te beledigen is Ajax- en mens onwaardig.
Als de forumleden op wie Luciano duidt nu opeens gaan rouwen om Cruijff, krijg ik een vieze smaak in mijn mond.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma mar 28, 2016 10:08 am

Afbeelding
Huichelaar van der Sar die een speech over Cruijff houdt op de Toekomst. :kots:

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma mar 28, 2016 10:28 am

Kan er niet gewoon herdacht/gerouwd worden zonder een kampenstrijd te moeten voeren?

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 28, 2016 10:39 am

Onzinbericht van Egbers door Carole Thate al de wereld uit geholpen. Er zijn gewoon tal van lui die zich willen profileren over de rug van de overledene. Disgusting.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma mar 28, 2016 10:42 am

Edwin Van der Sar is als een echtgenoot die van zijn terminaal zieke vrouw is gescheiden maar op de begrafenis het hoogste woord heeft hoe erg hij het allemaal vindt. Op AT wordt dit gedrag nog eens dunnetjes over gedaan. Ik zie niet in waarom we die mensen in hun waarde zouden moeten laten.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mar 28, 2016 11:33 am

wimpey schreef:Onzinbericht van Egbers door Carole Thate al de wereld uit geholpen. Er zijn gewoon tal van lui die zich willen profileren over de rug van de overledene. Disgusting.
Yep, dat bedoelde ik dus. De NOS wilde aandacht. :kots:

De familie van Johan Cruijff houdt zich op de vlakte over berichtgeving van de mogelijke vernoeming van de stadions van Ajax en Barcelona naar Johan Cruijff. Tom Egbers meldde zondagavond bij Studio Voetbal dat de familie een dergelijke vernoeming zou steunen. Voor een vernoeming is het een voorwaarde dat de familie het er mee eens is. De melding bij Studio Voetbal kreeg nogal wat aandacht, maar in een verklaring heeft het management van Cruijff laten weten dat de familie 'niets naar buiten heeft gebracht' over naamgeving. Dat zou voor nu niet aan de orde zijn.
Ajax Netwerk
Laat die mensen rouwen. Als ze er t.z.t. aan toe zijn om over zulke dingen na te denken is er nog tijd genoeg om iets te doen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mar 28, 2016 12:06 pm

Ik heb altijd respect voor Cruijff gehad. Dat kan niet iedereen zeggen.

Afbeelding

zeux

Bericht door zeux » ma mar 28, 2016 12:35 pm

Jij voelt je echt de eigenaar van Cruijff, hé Yopi?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mar 28, 2016 12:43 pm

Nee hoor. Cruijff is van de hele wereld. Minus de mensen die hem ondergekotst, belachelijk gemaakt, een mes in de rug gestoken en/of dood gewenst hebben. Die moeten even passen, vind ik.

Ik zag een filmpje van Wim Jonk. Échte emoties, het verdriet stond op zijn gezicht te lezen.

De emoties van de supporters (hier en in Barcelona) zijn ook indrukwekkend.

Daar tegenover: al die egotrippers die hem claimen.

Je moet niet vergeten dat Cruijff de pest had aan hypocrisie. Hij was eraan gewend dat mensen (zeker bij Ajax) hem probeerden te claimen en voor hun karretje te spannen en daar hield hij helemaal niet van.

999

Bericht door 999 » ma mar 28, 2016 1:00 pm

Ik sluit me aan bij de eerdere post van Scherrer, vecht je wedstrijd in een die andere topic uit ...
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 28, 2016 1:02 pm

zeux schreef:Jij voelt je echt de eigenaar van Cruijff, hé Yopi?
@Yopi: laat je niet provoceren. Het is niet zo dat jij je moet rechtvaardigen voor het feit dat een leger aan hypocrieten Cruijff bij leven belachelijk maakte en nu de loftrompet uitsteekt.

999

Bericht door 999 » ma mar 28, 2016 4:48 pm

wimpey schreef:
zeux schreef:Jij voelt je echt de eigenaar van Cruijff, hé Yopi?
@Yopi: laat je niet provoceren. Het is niet zo dat jij je moet rechtvaardigen voor het feit dat een leger aan hypocrieten Cruijff bij leven belachelijk maakte en nu de loftrompet uitsteekt.
En vooral jij was altijd zo positief over Cruijff toch ?
Blij met de punten ...

Mano

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Mano » di mar 29, 2016 9:18 am

Als je in je leven minimaal 1x kritisch bent geweest op Cruijff, heb je plotseling geen recht meer om te rouwen. :excited.gif:
Echt een kansloze respons :blackcat.gif:

Dat er mensen zijn die Cruijff niet blind volgde, wil niet zeggen dat zij Cruijff niet waardeerden. Zij waardeerden hem als voetballer en coach en in mindere mate als adviseur/bestuurder.

Cruijff had naast hypocrisie misschien wel een grotere hekel aan blinde meelopers... Die stuurde hij graag het bos in.

Zal mij een worst zijn wie er rouwt om JC, ieder op zijn manier.
Tuurlijk zend de NOS beelden uit van JC, zij hebben tenslotte ook de meeste beelden. Het is hun plicht om die beelden met ons te delen. En ik zie niemand JC claimen, ik zie wel misplaatste rancune van blinde volgers.

Iedere Nederlander heeft wel een verhaal waarin JC zit. Een mooi moment in zijn leven waarbij JC een rol speelde.
Dat kan zo nietig zijn als vol geluk zijn als hij NED weer eens een ronde verder schopt tot een echte 1 op 1 moment.

Heb nog niemand een ode zien geven over zijn extreem goede bestuurlijke visie.
Wel als voetballer, coach en met name als mens en familieman.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 29, 2016 10:22 am

Mano schreef:Als je in je leven minimaal 1x kritisch bent geweest op Cruijff, heb je plotseling geen recht meer om te rouwen. :excited.gif:
Echt een kansloze respons :blackcat.gif:
Met kritisch zijn is niets mis. Maar Cruijff werd in NL vaak belachelijk gemaakt en men probeerde hem van alles en nog wat in de schoenen te schuiven. Racist, verrijkte zich aan Ajax, machtswellusteling etc.

Hij heeft meerdere keren geprobeerd om zijn voetbalvisie op de Ajax-jeugd over te dragen. Bassie ging het enkel om geld verbrassen voor Ajax-1, Jonk stond volledig open voor Cruijff's visie - maar z'n bazen niet.

Op mij intelligent overkomende mensen als Rijkaard en Guardiola heeft luisteren naar Cruijff geen windeieren gelegd. Als men in NL ook wat meer had geluisterd i.p.v. continu tegengas te geven, dan zou ons voetbal er wellicht wat beter voorstaan.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 29, 2016 10:28 am

Leuk om te zien dat de rest van de wereld wél respect had voor de man en zijn voetbalvisie. Keer op keer benadrukken groten uit de voetbalwereld zijn invloed op het spel, tijdens en na zijn actieve carrière. :biggthumpup.gif:

In Nederland was het toch: hij kon leuk voetballen maar hij moet zijn bek houden.

Mano

Bericht door Mano » di mar 29, 2016 10:37 am

Er zijn genoeg mensen die luisterde naar Cruijff maar niet iedereen had de skills om er goede invulling aan te geven.

wat niet per definitie betekent dat zij anti - cruijff waren
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » di mar 29, 2016 10:42 am

Yopi schreef:Leuk om te zien dat de rest van de wereld wél respect had voor de man en zijn voetbalvisie. Keer op keer benadrukken groten uit de voetbalwereld zijn invloed op het spel, tijdens en na zijn actieve carrière. :biggthumpup.gif:

In Nederland was het toch: hij kon leuk voetballen maar hij moet zijn bek houden.

Wow, als een AT'er in elk andere discussies mensen zo over één kam scheert, sta je op de barricade. Met Cruijff verloochen je al die principes....

Wow... en Cruijff had zo'n hekel aan meelopers.... :drecul.gif:

Mano

Bericht door Mano » di mar 29, 2016 10:43 am

wimpey schreef: Met kritisch zijn is niets mis. Maar Cruijff werd in NL vaak belachelijk gemaakt en men probeerde hem van alles en nog wat in de schoenen te schuiven. Racist, verrijkte zich aan Ajax, machtswellusteling etc.

Hij heeft meerdere keren geprobeerd om zijn voetbalvisie op de Ajax-jeugd over te dragen. Bassie ging het enkel om geld verbrassen voor Ajax-1, Jonk stond volledig open voor Cruijff's visie - maar z'n bazen niet.

Op mij intelligent overkomende mensen als Rijkaard en Guardiola heeft luisteren naar Cruijff geen windeieren gelegd. Als men in NL ook wat meer had geluisterd i.p.v. continu tegengas te geven, dan zou ons voetbal er wellicht wat beter voorstaan.
Je kan geen omelet maken zonder eieren te breken... hij zal absoluut tegenstanders hebben gehad.

999

Bericht door 999 » di mar 29, 2016 11:14 am

Mano schreef:
wimpey schreef: Met kritisch zijn is niets mis. Maar Cruijff werd in NL vaak belachelijk gemaakt en men probeerde hem van alles en nog wat in de schoenen te schuiven. Racist, verrijkte zich aan Ajax, machtswellusteling etc.

Je kan geen omelet maken zonder eieren te breken... hij zal absoluut tegenstanders hebben gehad.
Tjonge die Wimpey, die durft wel zeg.Je noemde Cruijjf o.a een hypocriet mannetje,
wimpey schreef:
LucaS schreef: Cruijff vertrok twee maanden na van Basten,
Ook dat is JC eigen, bij het eerste zuchtje tegenwind er de brui aan geven. Stapleton, Sorensen, Meijer en meer van dat soort kneuzen halen. Wederom falen in de nationale competitie en dan het bijltje er maar bij neergooien.

Om vervolgens uit rancune jaar en dag de boel via de media te ondermijnen. Zie zijn vendetta met LVG, zie de Blauwe Olifant, zie het geschil met MVB.

Groot voetballer, klein mannetje. Dom, kleinzielig, verwend. Hij had in een rol op de achtergrond zoveel voor Ajax en Oranje kunnen betekenen (zie Franz bij Bayern en Duitsland, Charlton bij Man U, Eusebio bij Benfica etc.), maar hij wil / durft / kan / mag niet.
Volgens Wimpey stamt de visie van JC uit de tijd van de postkoets .. en zo kun je nog wel even door gaan, en dan nu proberen een wit voetje te halen ... Lol ...

Tjonge wat zou JC een hekel aan je hebben gehad ...

Maar van mij mag het hoor, JC had ook mindere kanten en die mogen best genoemd/benoemd worden .. Dat deed zijn vriend ( JC gebruikte dus de media ) Derksen in V.I. maandag j.l. ook ...Die mindere kanten doen niks af aan zijn grootheid als voetballer en zijn successen als trainer ...
Blij met de punten ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di mar 29, 2016 11:32 am

Yopi schreef:Leuk om te zien dat de rest van de wereld wél respect had voor de man en zijn voetbalvisie. Keer op keer benadrukken groten uit de voetbalwereld zijn invloed op het spel, tijdens en na zijn actieve carrière. :biggthumpup.gif:
Heel mooi inderdaad. En inderdaad, het staat in groot contrast met de (in Nederland erg populaire) opvatting dat Cruijff achterhaald en ouderwets is.

Ik vind het ook frappant dat de NOS voorop loopt in de rouwpolonaise, terwijl dezelfde omroep Cruijff niet lang geleden als racist heeft proberen weg te zetten.

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 29, 2016 11:34 am

999 schreef: Tjonge die Wimpey, die durft wel zeg.Je noemde Cruijjf o.a een hypocriet mannetje,
Ik dacht dat je hier niet meer postte, joh. Lange teentjes ingetrokken. :aai.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 29, 2016 11:34 am

Mano schreef:

Wow, als een AT'er in elk andere discussies mensen zo over één kam scheert, sta je op de barricade. Met Cruijff verloochen je al die principes....

Wow... en Cruijff had zo'n hekel aan meelopers.... :drecul.gif:
WOW! :biggrin.gif:

Wil je dat ik precies aangeef wie ik bedoel? Daar doe ik de mods vast geen plezier mee. :smallgrin.gif:
Cruijff was natuurlijk anti-intellectueel. Iemand met meer dan lagere school is op zijn minst kritisch tegenover hem. :smallgrin.gif:
Zou interessant zijn om dat eens uit te zoeken.

Natuurlijk was Cruijff niet gemakkelijk. Dat beweert ook niemand. Dat komt ook maar zelden voor bij mensen met een zo extreme begaafdheid. Die hebben vaak niet eens een normaal privéleven. Cruijff was voor iemand van die status juist opmerkelijk gewoon.

Desondanks, er zijn hem heel wat onterechte verwijten gemaakt: racist, zich via Ajax willen verrijken, psychopaat, machtswellusteling, enz. Die verwijten kwamen vaak uit verdachte hoek: van de kant van mensen die hem wilden liquideren omdat ze last van hem hadden.

Wimpey weet intussen beter. Kwestie van de juiste mensen kennen. :biggthumpup.gif:

Wat ik mooi vond aan Cruijff: zijn toewijding. De meeste ex-topspelers zijn verzadigd na hun carrière. Ze hebben hun portie roem gehad. Hun ideaalbeeld: beetje kletsen op tv, af en toe een column, stichtinkje, hippe bril op, tweede of derde of vierde vrouw nemen en vooral lekker veel geld uitgeven. Als ze iets 'doen' in het voetbal willen ze meteen toptrainer worden, anders hebben ze er niet meer zoveel zin in.

Cruijff heeft dat nooit gehad. Toen hij trainer was bij Ajax, liep hij elk weekend op Voorland rond. HIj zag alles, hij wist alles, stond met zijn poten in de modder. Daar krijg je geen complimenten voor, dat doe je omdat je het wilt. Seedorf zei hij afgelopen weekend nog, hij kende Cruijff van toen. Cruijff zag het talent van Seedorf en was al met hem bezig. Seedorf was nog een D'tje! Cruijff was bij Ajax trainer, TD en opleider tegelijk. En grondlegger, want zonder hem geen CL-winst in 1995.

Later, na zijn gezondheidsproblemen, stopte hij als trainer, maar hij nam onverminderd alles wat hij deed serieus. Hij was altijd bezig: met zijn Foundation (een enorme organisatie), met voetbal. Allerlei organisaties konden een beroep om hem doen om mee te denken. Dat zag en hoorde je niet zo, want hij hoefde dat niet zo nodig in de krant te hebben. Hij heeft zich echt maatschappelijk enorm verdienstelijk gemaakt. Niet uit ijdelheid, maar omdat hij iets voor zijn medemens wilde betekenen. :biggthumpup.gif:

Het mooie is, juist daardoor wordt hij nu zo gewaardeerd. Als hij alleen een fantastische voetballer was geweest, was hij allang half vergeten.
Laatst gewijzigd door Yopi op di mar 29, 2016 12:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 29, 2016 12:02 pm

Yopi schreef: Wimpey weet intussen beter. Kwestie van de juiste mensen kennen. :biggthumpup.gif:
Ik kwam er achter dat ik het mis had. Kon / kan me niemand voor de geest halen die een rol als 'voortrekker' / 'voordenker' zowel tijdens - als na een exceptionele carrière als speler vervulde.

Daarnaast was de 'mainstream' wel te porren voor het binnenhalen van de naam, maar wilden ze zelf bepalen wat ze tot op welke hoogte met z'n ideeën deden.

Dát had ik dan weer wel in een vroegtijdig stadium door: óf je haalt 'm binnen en luistert. Of je houdt 'm buiten en doet het op je eigen manier. Een andere variant functioneert niet.

De mensen die oprecht open stonden voor z'n ideeën zijn er niet slechter van geworden. Het is jammer dat z'n legacy aan ideeën aan Ajax voorbij is gegaan.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 29, 2016 12:12 pm

Ze zeggen altijd dat niemand groter is dan de club, maar Cruijff was natuurlijk veel groter dan Ajax. Ajax is een zieltogende club, sportief gesproken. Een naam uit het verleden. In het moderne voetbal telt Ajax niet meer mee. Cru gezegd: het maakt voor het voetbal als geheel niet uit wat ze bij Ajax doen.

De legacy van Cruijff leeft voort op het allerhoogste niveau. Bij Barcelona, bij Bayern, bij City. Zo hoort dat ook, want bij Cruijff past geen middelmaat. :biggthumpup.gif:

Mano

Bericht door Mano » di mar 29, 2016 12:25 pm

Ik vind het bizar dat er posters zijn die ruzies tussen JC en betreffende personen aangrijpen om condoleances uit te kotsen.

denk je nou echt dat MvB niet is geraakt door het feit dat JC is overleden? Dat de ruzie tussen MvB en JC zo was dat hij niet mag 'rouwen' ??? Wat een rancuneuze gedachte. MvB heeft misschien een andere voetbal visie maar thats it. Hij heeft ook veel goede jaren met JC gehad.

En dat Ajax hypocriet is :excited.gif:
Ajax is meer dan een TH + Bestuur, wat een bekrompen gedachte.
wimpey schreef: Ook dat is JC eigen, bij het eerste zuchtje tegenwind er de brui aan geven. Stapleton, Sorensen, Meijer en meer van dat soort kneuzen halen. Wederom falen in de nationale competitie en dan het bijltje er maar bij neergooien.

Om vervolgens uit rancune jaar en dag de boel via de media te ondermijnen. Zie zijn vendetta met LVG, zie de Blauwe Olifant, zie het geschil met MVB.
Ja, ook dit was Cruijff.

Plaats reactie