Johan Cruijff, 1947-2016

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

zeux

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door zeux » vr mar 25, 2016 7:12 pm

generaal schreef:Mooie speciale Cruijff-uitzending door VI van gisteravond:
https://www.youtube.com/watch?v=IqD9P2QIBds :biggthumpup.gif: .
Had het nog niet gezien, net gekeken, prachtig inderdaad!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Rednose

Bericht door Rednose » vr mar 25, 2016 7:29 pm

zeux schreef:Bedoel je deze Rednose:

Afbeelding
Ja, dank je!
Mag iets meer en profil graag :anew.gif:
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Sandro

Bericht door Sandro » vr mar 25, 2016 7:59 pm

Afbeelding

Afbeelding
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr mar 25, 2016 8:23 pm

generaal schreef:Mooie speciale Cruijff-uitzending door VI van gisteravond:
https://www.youtube.com/watch?v=IqD9P2QIBds :biggthumpup.gif: .

Off topic: Leo Driessen is ook in korte tijd erg oud geworden. Had hem zonder naamtitel alleen aan zijn stem herkend.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 25, 2016 8:43 pm

De warmte in de reacties vanuit Catalonië vind ik prachtig. Van een heel ander niveau dan het vaak m.i. obligate gekwaak van hier. De man was in den vreemde meer geliefd dan hier.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr mar 25, 2016 8:48 pm

Gespeeld bij Barcelona, trainer bij Barcelona en bondscoach van Catalonië. En volgens mij heeft hij langer in Catalonië gewoond dan in Nederland. Ik zou het niet 'in den vreemde' willen noemen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Duke

Bericht door Duke » vr mar 25, 2016 8:51 pm

Obligate gekwaak? Dat valt toch wel mee?

Sowieso is de Spaanse aard een heel andere dan de Nederlandse.

Salvador Dali

zeux

Bericht door zeux » vr mar 25, 2016 9:44 pm

Eén keer dicht bij Cruijff geweest.

Ik stond in '87 op het bordes bij de huldiging (had perskaart geritseld):

Afbeelding

Afbeelding
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » za mar 26, 2016 10:42 am

Grappig stukje; hoewel het niet de hele versie is, wilde ik het jullie niet onthouden...

NEC'er ‘Cees de Klever’ hield Cruijff in bedwang

Mooie foto ook:

Afbeelding

Nihad

Bericht door Nihad » za mar 26, 2016 2:30 pm

Ik heb het gevoel alsof Ajax is dood gegaan.

Wat een bizar gevoel. Ben er helemaal emo van....Ik mis hem nu al...

Dat verdomde roken ook.... :1evil.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za mar 26, 2016 4:44 pm

Ik twijfel er niet aan dat Jopie daarboven God is aan het uitleggen hoe die het allemaal beter kan doen. Rust in vrede andere J.C. Je nalatenschap is zonder vergelijking.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za mar 26, 2016 5:39 pm

Ik mis hem ook al, Lionel.

Wat zal hij gemopperd hebben daarboven over het spel van Oranje. :smallgrin.gif: :elephantrose.gif:

https://twitter.com/guardiolatweets?lang=nl

Pep, de erfgenaam...

Le T.

Bericht door Le T. » za mar 26, 2016 5:50 pm

Yopi schreef: En dit bracht bij nuchtere Yopi de tranen in de ogen:

https://twitter.com/JordiCruyff/status/ ... wsrc%5Etfw
Kunnen die mensen hem niet gewoon Jordi noemen? Niet Jordy, niet Jordan, niet Jorge maar Jordi, naar San Jordi, de beschermheilige van Catalonië en op zijn Catalaans, toen de Catalanen nog zuchtten onder het juk van Franco en hun kinderen helemaal geen Catalaanse naam mochten geven.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za mar 26, 2016 6:25 pm

Wrang dat ze hem overal meer waardeerden dan bij Ajax. :blush.gif:

Afbeelding

Ex-Barcelona-voorzitter Joan Laporte tijdens herdenkingsbijeenkomst Cruijff.
Laatst gewijzigd door Yopi op za mar 26, 2016 6:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rednose

Bericht door Rednose » za mar 26, 2016 6:43 pm

Yopi schreef:Wrang dat ze hem overal meer waardeerden dan bij Ajax. :blush.gif:
Ik denk dat je je vergist Yopi....ik denk dat de wederzijdse liefde soms te groot was....
Misschien niet helemaal correct, maar komt in de richting... “was sich liebt, das neckt sich”.
Laten we het in dit topic maar over onze liefde hebben...er zijn andere topics genoeg voor de rest.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Le T.

Bericht door Le T. » za mar 26, 2016 7:59 pm

Yopi schreef:Ja vast. :excited.gif:

https://twitter.com/iwanvanduren

Eerste reactie van Ajax was kil. Daarna een hoop krokodillentranen.

Er zijn er genoeg blij dat ze van hem af zijn. Kan hij ook geen kritiek meer leveren.
Ze waren al van hem verlost, maar je weet dat het verwijt komt, dus is het een lastige klus om een reactie te schrijven. Daar komt bij dat het aantal dat mensen bij Ajax dat in zo'n situatie precies de juiste woorden voor de juiste snaar weet te vinden nogal laag is, vooral dankzij Cruijff zelf. Van VdSar of Overmars hoef je dat soort dingen niet te verwachten.
Het zal ook lastig worden om het in deze topic over 'onze' liefde te hebben, aangezien de helft van dit forum de pest heeft aan Cruijff. Waar hij zoal voor is uitgemaakt... bizar gewoon.
Ik heb vooral de pest aan de mensen die blind achter hem aanliepen alsof hij een onfeilbaar genie in bestuurlijke zaken was. Zo'n man verdient juist tegenspraak en weerstand. Maar het wanbeleid dat hij de laatste 8 jaar bij Ajax heeft bewerkstelligd stelt in verhouding ook weer niet zo heel veel voor en de grootste blaam treft de meelopers.

Duke

Bericht door Duke » za mar 26, 2016 9:10 pm

Afbeelding

Dus als Michael van Praag voor de camera's in huilen was uitgebarsten was het voldoende waardering geweest?

Salvador Dali

Sandro

Bericht door Sandro » za mar 26, 2016 9:47 pm

Duke schreef:

Afbeelding

Dus als Michael van Praag voor de camera's in huilen was uitgebarsten was het voldoende waardering geweest?
Dit voorbeeld is onzin inderdaad. In de Spaanse cultuur heerst veel meer temperament. Dat komt goed over in het eren van Cruijff, maar je moest eens weten voor wie, en waarom, Spanjaarden allemaal in huilen uitbarsten.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za mar 26, 2016 9:52 pm

Boabdil schreef:Ik heb het gevoel alsof Ajax is dood gegaan.
Ajax is al wat langer dood.

Le T.

Bericht door Le T. » za mar 26, 2016 10:05 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Ik heb vooral de pest aan de mensen die blind achter hem aanliepen alsof hij een onfeilbaar genie in bestuurlijke zaken was.
Om zelf als een dwergpoedel achter de manager van de nummer zoveel van de PL aan te huppelen en diens onfeilbaarheid keer op keer te benadrukken...
Ik geloof niet dat ik me bijzonder enthousiast heb uitgelaten over hem als bestuurder, laat staan kritiekloos volgen van het genie heb bepleit. Hooguit heb ik erop gewezen dat als hij het zou overnemen nadat Cruijff al hopeloos gefaald had, hij tenminste daadwerkelijk aan het werk zou gaan ipv op afstand blijven en af en toe wat over voetbal komen lullen.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » za mar 26, 2016 10:16 pm

Zullen we deze discussie anders niet hier voor de honderdste keer over gaan doen? Dank u allen hartelijk.

@ Yopi: Ik ben een aanhanger van de lijn Cruijff, ook op het laatste moment nog en daarnaast een groot bewonderaar van zijn werk. Toch moet ik zeggen dat zeux wel een punt heeft als hij stelt dat jij Cruijff een soort van claimt. Ik snap wel dat het een emotionele tijd voor je is, maar toch vind ik het raar dat je het anderen niet gunt om over Cruijff te rouwen. Ook mensen waar jij het misschien niet helemaal mee eens bent kunnen het triest vinden dat Cruijff is overleden. Dat maakt ze echt niet meteen allemaal maar hypocriet.
wimpey schreef:De warmte in de reacties vanuit Catalonië vind ik prachtig. Van een heel ander niveau dan het vaak m.i. obligate gekwaak van hier. De man was in den vreemde meer geliefd dan hier.
Wat een onvoorstelbare onzin. Heel Nederland staat sinds zijn overlijden op z'n kop. Twee dagen lang was er niets anders te zien op TV en te lezen in kranten of op websites. En alles en iedereen was lyrisch. Wat had er in vredesnaam nog anders gemoeten?
Boabdil schreef:Ik heb het gevoel alsof Ajax is dood gegaan.

Wat een bizar gevoel. Ben er helemaal emo van....Ik mis hem nu al...
Heel herkenbaar! Cruijff maakte van Ajax iets bijzonders (wat later door andere topspelers en trainers werd uitgebouwd). Dat bijzondere is de laatste twee decennia natuurlijk al zwaar afgebladderd, maar met Johan was er nog iets speciaals. Dat is nu weg. Ajax is nu een club als alle andere.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za mar 26, 2016 10:31 pm

Ik claim hem? :confused.gif: :biggrin.gif:

Degenen die hem op zijn ziel getrapt hebben staan nu vooraan om hem te claimen. Daar word ik dus misselijk van.

Je moet Cruijff nemen met zijn persoonlijkheid, zijn standpunten, zijn strijdlust. En van hem geen tandeloos icoon 'van iedereen' maken. En zeker vind ik het misplaatst als Ajax nu van hem gaat profiteren, terwijl ze hem nog in november (!) voor de zoveelste keer hebben weggejaagd.

Juist al die jubelverhalen zijn zo hypocriet. Waar is hij niet voor uitgemaakt? Voor machtswellusteling, domkop, psychopaat, racist. Waar zijn die mensen gebleven?

Ik kan het domweg niet vergeten, ik heb me er zo kwaad over gemaakt. :1evil.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 26, 2016 10:37 pm

Je kan inderdaad niet zeggen dat het geen impact heeft gehad in Nederland. Het hele land is er dagen mee bezig geweest. Sowieso moet je wat mij betreft altijd oppassen om een oordeel te vellen over de manier waarop iemand reageert in een situatie als deze. Ieder mens is anders. Het is niet zo dat het mensen niet raakt wanneer ze niet voor de camera in tranen uitbarsten.

Verreweg de meeste mensen zijn oprecht in hun reactie. Het valt mij juist op dat vriend en vijand naast elkaar staat. Zo was Cruijff natuurlijk echt wel een Ajax icoon maar zijn de reacties uit bijvoorbeeld het Feyenoord kamp en dat van andere clubs ook vol respect. Dat zie je in Spanje ook bij Real Madrid. Cruijff was zo groot in de voetbalwereld dat vrijwel iedereen geraakt lijkt te zijn.

Wat Ajax betreft. Als ik de beelden uit De Meer zie dan doet me dat wat (om met Foppe de Haan te spreken). Ik heb Cruijff als speler niet meegemaakt maar toch voelen die beelden veel meer vertrouwd dan meer recent materiaal uit de Arena. Het voelt nu alsof een belangrijk deel van die periode van Ajax er niet meer is. De voorhoede Keizer, Cruijff, Swart is niet meer compleet. Het beste wat Ajax ooit heeft gehad.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 26, 2016 10:49 pm

Yopi schreef: Je moet Cruijff nemen met zijn persoonlijkheid, zijn standpunten, zijn strijdlust. En van hem geen tandeloos icoon 'van iedereen' maken. En zeker vind ik het misplaatst als Ajax nu van hem gaat profiteren, terwijl ze hem nog in november (!) voor de zoveelste keer hebben weggejaagd.
Ik begrijp dat het vertrek en de gang van zaken die daaraan vooraf ging hier en daar pijn doet. Maar ik heb niet de indruk dat Ajax van hem profiteert. Daarbij, een verschil van inzicht maakt niet dat je iemand niet meer respecteert.

Wat moet Ajax doen? Als ze terughoudend reageren dan zijn ze te koel, afstandelijk en zakelijk. Als ze echt uitgebreid werk maken van de herdenking dan gebruiken ze Cruijff. Je kunt het niet voor iedereen goed doen.

Ik zou het mooi vinden als er na afloop van het seizoen óf in de voorbereiding naar het nieuwe seizoen een wedstrijd tussen Ajax en Barcelona komt. Maak daar een voetbalfeest van. Betrek mensen die met hem hebben gewerkt. En doneer de opbrengst aan de JC foundation. Wellicht zelfs een wedstrijd in Amsterdam en een in Barcelona. Zo geef je het publiek in beide landen de kans om deel te nemen.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za mar 26, 2016 10:55 pm

Cruijff was het symbool van het Ajax dat niet meer is. Een club die voorop liep, creatief was, avontuurlijk. Dat Ajax is er natuurlijk al heel lang niet meer.

Dat is de grootste fout die hij gemaakt heeft: denken dat de club van nu nog iets met de club van toen te maken heeft. Hij wilde Ajax reanimeren, maar dat ging niet meer. Ajax was te ver van de basis afgedreven. De spirit is er niet meer. De traditie van Ajax wordt vooral commercieel geëxploiteerd. Er loopt niemand meer rond die de energie en de inspiratie heeft om er een vervolg aan te geven.

Pas vandaag kon ik het weer verdragen om beelden van Cruijff te zien. Het zijn prachtige beelden, maar ze roepen bij mij vooral weemoed op. Als je ziet hoe uniek Cruijff was, hoe bijzonder dan als zo iemand uitgerekend bij Ajax rondliep. We beseffen niet hoeveel geluk we hebben gehad.

Met de dood van Cruijff komt bij mij in alle hevigheid het verdriet over het verlies van mijn club boven. :blush.gif:

Plaats reactie