Jong Ajax

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

InnerHarbour

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door InnerHarbour » zo feb 21, 2016 8:08 am

Could be maar persoonlijk ben ik van mening dat de tijd van 45 kilo vlieggewichten in het voetbal voorbij is tenzij ze over uitzonderlijke kwaliteiten beschikken. Misschien heeft hij die wel maar je verwacht dan dat hij er bovenuit steekt op elk niveau, en dat hoor ik niet over JA.
YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 21, 2016 5:08 pm

InnerHarbour schreef:Could be maar persoonlijk ben ik van mening dat de tijd van 45 kilo vlieggewichten in het voetbal voorbij is tenzij ze over uitzonderlijke kwaliteiten beschikken. Misschien heeft hij die wel maar je verwacht dan dat hij er bovenuit steekt op elk niveau, en dat hoor ik niet over JA.
Nogmaals: de JL volg ik niet, maar staken Riedewald, Bazoer en Tete er duidelijk bovenuit?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo feb 21, 2016 6:39 pm

Zijn dat vlieggewichten van 45 kilo? Totaal ander soort voetballers die het niet enkel van hun techniek moeten hebben, ik ga geen appels met peren vergelijken.
YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 21, 2016 7:35 pm

InnerHarbour schreef:Zijn dat vlieggewichten van 45 kilo? Totaal ander soort voetballers die het niet enkel van hun techniek moeten hebben, ik ga geen appels met peren vergelijken.
Dat laatste gebeurt in de meeste vergelijkingen.

Blijkbaar moeten voetballers die licht zijn uitblinken om in aanmerking te komen voor een plaats in Ajax 1, maar hoeven andere spelers dat niet :confused.gif: De oplossing is spelers als Appie vol stoppen met Big Mac's?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo feb 21, 2016 8:01 pm

Blijkbaar ben je weer in een van je buien en probeer je mij weer dingen in de mond te leggen, fijne avond verder.
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » zo feb 21, 2016 8:10 pm

IH heeft wel een punt, vind ik. Het voetbal is zoveel meer allround geworden in de voorbije decennia. Kijk naar Bayern bijv. Stuk voor stuk topatleten, vrijwel allemaal minimaal 1.80. Een flink aantal van hun spelers kan op vrijwel iedere positie uitstekend uit de voeten (bijv. Lahm, Alaba, Müller, Vidal, Kimmich, Thiago). Daar bovenop: hun voetballende basis is fantastisch. Ze zien het spel, denken snel en kunnen dat aan de bal ook nog eens omzetten.

Dat zit er van moeder natuur natuurlijk in, maar een excellente - en veelzijdige opleiding zal ook geholpen hebben. Fysiek tip-top zijn, mentaal keihard en weerbaar. Ambitie om steeds beter te worden, te vernieuwen en grenzen te verleggen. Dat mis ik vaak bij Nederlandse spelers. Als je in de eredivisie een grote meneer bent, dan hoor je wereldwijd bij de pak 'm beet 750 besten. Dan ben je best wel een nobody dus. Het NL voetbal heeft deze eeuw op alle fronten zitten pitten en de boot gemist. Elders heeft men rigoureus hervormd, de opleiding aangepakt. Hier komt vanuit Zeist niets. En het lijkt me stug dat de talenten bij de NL topclubs een aantal uren draait dat ook maar in de buurt komt van talent bij bij. Bayern. Voetbal in NL is erg conservatief, is mijn indruk.

zeux

Bericht door zeux » zo feb 21, 2016 8:18 pm

wimpey schreef: Elders heeft men rigoureus hervormd, de opleiding aangepakt. Hier komt vanuit Zeist niets. En het lijkt me stug dat de talenten bij de NL topclubs een aantal uren draait dat ook maar in de buurt komt van talent bij bij. Bayern. Voetbal in NL is erg conservatief, is mijn indruk.
Dat is dan inclusief Ajax de afgelopen vijf jaar?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » zo feb 21, 2016 8:39 pm

zeux schreef: Dat is dan inclusief Ajax de afgelopen vijf jaar?
Je weet dat dingen bij Ajax 'anders' werden aangepakt. Dat dat 'anders' niet werd geaccepteerd en is / wordt teruggedraaid. Persoonlijk vind ik dat jammer. Ik heb me er een beetje in verdiept (zonder de gedetailleerde ins en outs te kennen natuurlijk), ik zag verandering. I.m.o. jammer dat het niet langer de kans heeft gekregen.

NL was op voetbalvlak lang innovatief, vernieuwend, leading. Het buitenland keek bij ons de kunst regelmatig af en implementeerde het aldaar. Maar 'daar' bleven ze blijkbaar kritisch, evoluerend en vernieuwend. Andere kleine landen als CH en Belgie zijn ons al lang en breed voorbij. Ik hoor de 'decision makers' in NL daar niet over. Ze blijven volharden in die 'Hollandse school'. M.i. een gebrek aan ambitie. Men kleeft hier aan z'n stoel en is o zo bang voor kritiek, een andere approach en out of the box. Dodelijk in topsport. En in het hele leven eigenlijk. Met zo'n groundhog instelling komt ons voetbal er niet meer bovenop. Ik vind dat echt heel zonde, want 'onze' historie van ondernemerschap, avonturieren en eigenwijs tegen de stroom oproeien zag je lang in volkssport # 1 terug. Nu is een slap, laf aftreksel daarvan resterend.

zeux

Bericht door zeux » zo feb 21, 2016 9:02 pm

wimpey schreef:
zeux schreef: Dat is dan inclusief Ajax de afgelopen vijf jaar?
Je weet dat dingen bij Ajax 'anders' werden aangepakt.
Ja, zeker. Maar Jonk is nog maar een paar maanden weg. En als ik jouw post lees, missen we al tien, vijftien jaar de boot. En fundamenteel ook. Dat lijkt mij dan inclusief 'Jonk'. (nog los van het feit dat we volgens mij nog steeds niet heel precies weten welke plek 'fysiek' krijgt binnen de opleiding na vertrek van Jonk/Jongkind).

Ik denk verder dat je gelijk hebt hoor. En IH ook. Het is een superfysiek spelletje geworden. Ik hoop zelf dat de 'artiesten' ook hun plek zullen blijven vinden, maar krachtvoetbal is de norm.

En dat er iets fundamenteel moet veranderen in NL lijkt me ook helder. Het is straks de Minnie Mouse competitie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo feb 21, 2016 9:21 pm

zeux schreef:
Ik denk verder dat je gelijk hebt hoor. En IH ook. Het is een superfysiek spelletje geworden. Ik hoop zelf dat de 'artiesten' ook hun plek zullen blijven vinden, maar krachtvoetbal is de norm.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ook in de absolute top zie je nog genoeg 'artiesten'. Ik hou het voor het gemak even bij 2 'soorten': de artiesten (spelers die het niet van hun fysiek moeten hebben) en de krachtvoetballers/atleten (spelers die hun spel wel op een zekere mate van fysieke vermogen baseren). Zo uit mijn hoofd een rijtje spelers die het niet van hun atletisch vermogen (kracht) moeten hebben: Messi (verhaal apart), Neymar, Iniesta, Rakitic, Modric, Isco, Kroos, David Silva, Pedro, Eriksen, Di Maria... Zomaar wat namen uit mijn hoofd. Ik vind trouwens dat je Barca als team als voorbeeld kunt zien voor het feit dat het voetbal nog altijd niet door fysiek wordt bepaald. Wellicht is de lat voor de 'artiesten' wat hoger gelegd, maar helemaal van het toneel verdwijnen zie ik ze niet zo snel doen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS

Bericht door LucaS » zo feb 21, 2016 9:25 pm

Dat was vroeger ook al toch? Nouri gaat ongetwijfeld Oulida achterna..
I think I lost my fucking headache

wimpey

Bericht door wimpey » zo feb 21, 2016 9:45 pm

zeux schreef: Het is een superfysiek spelletje geworden. Ik hoop zelf dat de 'artiesten' ook hun plek zullen blijven vinden, maar krachtvoetbal is de norm.
Ja. PSG afg. week gezien. Had het gevoel dat 2/3e van dat team de 1.90 aantikte. Je ziet het in bijv. rugby ook. Toen ik een jochie was had je fatties in de 1e rij, beanpoles in de 2e rij. Kleintjes met speed op de wing. Allemaal verdwenen. 1.90 en 100 kg doorgetraind is de norm. Voetbal is anders, de écht groten als Xavi, Messi e.c. spotten met de fysieke normen. Maar dat is niet het segment van Ajax... Ajax-1 wordt fysiek én voetballend regelmatig afgetroefd. Dan wordt het een lastig verhaal natuurlijk.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 21, 2016 10:06 pm

Spelers van 45 kilo, ik zie ze niet rondlopen bij Ajax, niet bij Barcelona en ook niet in Engeland, het land waar wel erg veel lange, stevige verdedigers spelen, zeg maar type John de Wolf. Niet iedereen houdt daar van. Wendbare jongens! Ben wel benieuwd waar die 45 kilo vandaan komt, Appie in de D1?

Messi (Appie is geen Messi, begint iemand daar weer over) is volgens Wikipedia 1,71 meter, Appie 1,70 meter (groeit hij nog?) en de lengtes van spelers hebben al vaker op AT gestaan.

Recent liet Appie iets van zich horen, over de sportschool enz. http://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/635 ... ssen-.html

Eenheidsworst, dat past tegenwoordig bij Ajax, helaas is er weinig of geen ruimte voor spelers met iets extra's.

Voor Younes zal wel gegolden hebben dat hij uitblonk in de JP, hij schijnt 1,68 meter (lengte) te zijn: https://www.wikiwand.com/nl/Amin_Younes

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma feb 22, 2016 8:31 am

Mr. Ajax schreef:Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ook in de absolute top zie je nog genoeg 'artiesten'
Volgens mij klopt dat ook wel wat je zegt, bij 'mijn' Liverpool loopt er ook één, Coutinho draait heel kort en is op de eerste meters bloedsnel zodat hij weg kan komen bij de sterke jongens om zijn steekpasses te geven. Hij steekt er vaak bovenuit op dat gebied werd op 16 jarige leeftijd weggekocht door Inter uit de jeugdopleiding van Vasco da Gama.

Maar daar ging het mij hier even niet om of er in het huidige voetbal plaats is voor die jongens, mijn punt is dat ik nergens lees dat Nouri er bij JA regelmatig bovenuit steekt en dat zou hij m.i. wel moeten doen met zijn gebrek aan fysiek. Misschien is dat ook gewoon de reden waarom hij niet bij 1 zit. Hoe oud is hij nu, 18 en wordt in april 19, het kan nog maar.........
YNWA

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma feb 22, 2016 9:06 am

Muric is bijna 20 en heeft net zijn debuut gemaakt... Bij sommigen duurt het iets langer...

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma feb 22, 2016 9:16 am

mijn punt is dat ik nergens lees dat Nouri er bij JA regelmatig bovenuit steekt en dat zou hij m.i. wel moeten doen met zijn gebrek aan fysiek. Misschien is dat ook gewoon de reden waarom hij niet bij 1 zit. Hoe oud is hij nu, 18 en wordt in april 19, het kan nog maar.........
Is juist het missen van een punt, want waarom hij er niet bovenuit steekt is geen item voor jou? Hij wordt geacht als linksbuiten te spelen, zie http://www.ajaxshowtime.com/article/bij ... etere-plek

In Ajax 1 zie ik weinig spelers beter worden, je ziet ruim van tevoren al wat een speler gaat doen, daar is geen ruimte voor het individu. Andersen (uit 1994) moest het als linksbuiten proberen, speelt nu bij Willem II, Sinkgraven (uit 1995) werd met veel bombarie binnengehaald, maar heeft dat in een jaar niet laten zien, mag nu ook linksbuiten? Sinkgraven valt buiten de selectie, Muric (een rechtsbuiten, dat heet beleid) wordt erbij gehaald en nu mag Nouri (uit 1997) als derde het proberen. Het zal mislukken.

Zonde van alle tijd die in Nouri is geïnvesteerd? Hij moet beter worden in de omschakeling? De dooddoener van 2016.

Ik heb speciaaal op Appie gelet (Doe ik eigenlijk altijd) in de wedstrijd van Oranje < 19 tegen Engeland < 19 (najaar in 's Gravenzande) en daar zaten spelers van tegen de 2 meter bij, een spits die niet zo groot was, maar net zo breed als groot was en Appie bleef fysiek gemakkelijk overeind i.t.t. grotere spelers en dat komt niet omdat ik een fan ben van voetballers die "niet alles volgens het boekje doen". Appie gebruikt zijn techniek i.p.v. zijn kracht (maar vergis je niet in zijn kracht)

Iemand schreef dat het een Oulida kan worden; zou kunnen, maar dat neemt niet weg dat ik dan getuige ben geweest van erg veel mooie voetbalmomenten van Appie. Het huidige Ajax past niet bij Appie? Ajax heeft liever hardlopers, dravers.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma feb 22, 2016 10:18 am

WP_LeGeNd schreef:Muric is bijna 20 en heeft net zijn debuut gemaakt... Bij sommigen duurt het iets langer...
Dat zou inderdaad kunnen, of het wordt een tweede Dani, we will see.
YNWA

zeux

Bericht door zeux » ma feb 22, 2016 11:35 am

WP_LeGeNd schreef:Muric is bijna 20 en heeft net zijn debuut gemaakt... Bij sommigen duurt het iets langer...
Ik ben wel benieuwd naar de gemiddelde debuutleeftijd in de jaren zeventig-tachtig-negentig-'nul'-'tien'.

Heb het idee dat het steeds jonger wordt.

Arthur

Bericht door Arthur » ma feb 22, 2016 11:53 am

Ik heb juist het idee dat we vroeger vaker 18-jarige debutanten zagen, terwijl ze nu meestal ouder zijn.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 22, 2016 12:00 pm

Arthur schreef:Ik heb juist het idee dat we vroeger vaker 18-jarige debutanten zagen, terwijl ze nu meestal ouder zijn.
Ja, lijkt me ook. Riedewald debuteerde met 17. Dat gebeurde 'vroeger' vaker, voor mijn gevoel.

Lionel

Bericht door Lionel » ma feb 22, 2016 12:01 pm

Ik denk dat een Nouri veel eerder had gedebuteerd in een team wat er al redelijk stond of in het team met Vertonghen, Eriksen, Toby enz.
IK GELOOF!!!!!!

columbus

Bericht door columbus » ma feb 22, 2016 12:10 pm

wimpey schreef:
Arthur schreef:Ik heb juist het idee dat we vroeger vaker 18-jarige debutanten zagen, terwijl ze nu meestal ouder zijn.
Ja, lijkt me ook. Riedewald debuteerde met 17. Dat gebeurde 'vroeger' vaker, voor mijn gevoel.
Het idee heb ik ook, er werd toen makkelijker iemand in het diepen gegooid. Ging ook makkelijker omdat de spelers er om heen de jonge jongens bij hand namen.

Krijg nu de indruk dat er wel heel erg voorzichtig wordt omgegaan met jonge jongens. Neem zo'n Cerny, valt prima in bij Celtic. Vervolgens wordt het stil en wordt er enorm voorzichtig mee omgegaan.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma feb 22, 2016 12:39 pm

Het elftal zal gemiddeld ouder zijn geweest en in mijn herinnering wist een jeugdspeler wat hij moest doen, want hij viel in op de plek waarop hij in de jeugd speelde en hij kende het systeem. Dat is anno 2016 niet meer het geval.

wimpey

Bericht door wimpey » do feb 25, 2016 12:25 pm

Stam & Ulderink dus weg, einde seizoen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do feb 25, 2016 12:42 pm

Maarten Stekelenburg staat al te popelen!

Of zouden ze wachten totdat Groenendijk eruit gegooid wordt bij Excelsior?

Plaats reactie