Golf

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

InnerHarbour

Re: Golf

Bericht door InnerHarbour » wo nov 25, 2015 11:06 am

Vanaf morgen begint Joost Luiten aan zijn nieuwe seizoen en zoals iedereen inmiddels begrepen heeft op de Europese tour. Hij staat vanaf deze week op de 84ste plaats op de WR en dat is niet hoog genoeg om aan de majors mee te mogen doen en ook niet om veel uitnodigingen te krijgen om toernooien op de PGA tour te spelen.

Met andere woorden, uithuilen en opnieuw beginnen. Vorige week was aan de ene kant bemoedigend, twee rondes van -3 en -4 maar ook typerend voor zijn jaar par en +1. Maar goed de komende twee toernooien moet hij met zijn talent gewoon in de top 10 kunnen eindigen zeker geen toernooien waar de tegenstand extreem hoog is.

Ik ben benieuwd, hij begint morgen om half negen onze tijd en vanaf half 10 te volgen op Sport 1 select in HD of als je alleen de tussenstanden wilt zien op de site en de ET.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr nov 27, 2015 6:28 pm

Na twee dagen staat Luiten op de gedeelde tweede plaats. Ik was even bang dat het vandaag weer niks zou worden op de eerste negen maar naar de turn herstelde hij zich prima. Morgen om half 12 gaat het verder bij Sport 1 golf.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo nov 29, 2015 3:20 pm

Luiten gedeeld vierde geworden, niet slecht natuurlijk maar er had m.i. meer ingezeten kijken of hij deze lijn over 14 dagen kan voortzetten.
YNWA

zeux

Bericht door zeux » zo nov 29, 2015 6:58 pm

InnerHarbour schreef:Luiten gedeeld vierde geworden, niet slecht natuurlijk maar er had m.i. meer ingezeten kijken of hij deze lijn over 14 dagen kan voortzetten.
Dit lijkt me voor het eerst in lange tijd dat hij een constant toernooi speelt, zonder een mega-dipdag.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo nov 29, 2015 7:38 pm

Wel weer een paar zwaar onnodige dip momentjes.

Zonde gewoon als je op meerdere dagen na de eerste paar holes al op -3 staat en een paar bogeys later helaas weer op par. Dan had er gewoon nog een stuk meer in gezeten dan deze klassering.

Desondanks gelukkig weer eens een over 4 dagen genomen vrij sterk toernooi.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo nov 29, 2015 9:02 pm

Nou een stuk meer is ook wel weer overdreven. Twee/drie slagen over de afgelopen twee dagen was mogelijk geweest en een derde plaats alleen meer zat er m.i. niet in.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo nov 29, 2015 9:17 pm

Ja ok, 1e was hij niet geworden.

Maar een slag of 4 beter op de scorekaart had moeten kunnen. In ieder geval zagen zijn puts er dit keer erg strak uit, in de afgelopen toernooien heeft hij op de green toch een boel ogenschijnlijk makkelijke ballen gemist.....

.....1e zou hij idd niet zijn geworden, de 2e was ook te hoog gegrepen dus idd maximaal 3e.

Maar jij zegt dat Joost gedeeld 4e is geëindigd, als ik goed naar de uitslagen kijk dan is het toch een gedeelde 5e plaats?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo nov 29, 2015 9:37 pm

Ja op het laatst is er nog 1 tussengekomen, hij pakt 53.000 euro, lijkt veel maar daar moet zijn caddie vanaf, reis en verblijfskosten, belasting. Maar goed er zijn maanden voorbij gegaan dat hij alleen maar uitgave had en geen inkomen buiten zijn sponsorgeld.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo nov 29, 2015 9:48 pm

InnerHarbour schreef:hij pakt 53.000 euro, lijkt veel maar daar moet zijn caddie vanaf, reis en verblijfskosten, belasting. Maar goed er zijn maanden voorbij gegaan dat hij alleen maar uitgave had en geen inkomen buiten zijn sponsorgeld.
Ach, de familie Luiten verdient knaken genoeg met hun tuincentrum.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo dec 02, 2015 7:50 am

Woods is radeloos: mijn arts weet het ook niet

Pffffff de man die golf veranderde naar een echte sport. Get well soon Tiger
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do dec 10, 2015 7:34 pm

Voor iedereen die wil weten hoe het echt moet.
BTW, Joost speelt zijn laatste toernooi van 2015 in Tailand, na de eerst dag staat hij in de top 12. De eerst 4 krijgen een startbewijs voor het Open dus hij heeft iets voor te spelen.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jan 05, 2016 8:31 am

Mmmmmm, Joost gaat alweer van caddie wisselen, is de derde keer in een paar jaar en zo vlak voor het begin van het seizoen moet hij er nog één vinden, om op zijn zachtst gezegd niet ideaal.
Ik heb besloten de samenwerking met mijn caddie Janni Basson te beëindigen. Dat was zeker geen makkelijke beslissing, vooral omdat Janni en ik het heel goed met elkaar kunnen vinden.

Janni is echt een topgast die altijd vrolijk is. Hij is ook een heel goede en ervaren caddie, maar ik heb dit jaar gemerkt dat hij voor mij helaas niet de ideale caddie is. Op de een of andere manier was de klik in de baan er niet en als speler en caddie moet die klik er natuurlijk wel zijn.

Ik ben nu druk bezig met het zoeken naar een nieuwe caddie. Er zijn diverse opties en ik hoop voor mijn eerstvolgende toernooi, het Abu Dhabi Golf Championship dat 21 januari begint, een nieuwe caddie aan de tas te hebben. Ik hou jullie op de hoogte!
YNWA

zeux

Bericht door zeux » di jan 05, 2016 8:38 am

Als het niet loopt: blame your caddie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

columbus

Bericht door columbus » di jan 05, 2016 11:29 am

Ik heb nul komma nul verstand van de golfsport maar ik dacht altijd dat een caddie alleen zorgt voor de golftas

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jan 05, 2016 11:49 am

columbus schreef:Ik heb nul komma nul verstand van de golfsport maar ik dacht altijd dat een caddie alleen zorgt voor de golftas
Klopt dat doet hij ook maar verder brengt hij elke baan kaart waarop pro speelt zodat deze precies weet van welk punt het hoeveel meter naar de vlag is. Hij adviseerd eventueel welke club te gebruiken leest de greens mee, let op windrichtingen enz enz. Als de caddie regelmatig verkeerde adviezen geeft over afstanden en de te gebruiken club verliest de pro zijn vertrouwen in hem, of zoals Joost het noemt we hebben geen klik en houden ze ermee op.

Het is nu een beetje vlak voor het seizoen dat voor Joost over twee weken verder gaat om met een nieuwe caddie te beginnen maar goed we zullen zien met wie hij op de proppen komt.
YNWA

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di jan 05, 2016 12:59 pm

Waarom heeft hij diegene die hij hiervoor had weg gedaan? Dat ging toch goed?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jan 05, 2016 1:27 pm

Je bedoeld Dan Quinn met wie hij in 2014 heeft gewerkt? Tja geen klik meer volgens Joost :biggrin.gif:, ze zagen de dingen in de baan anders. Quinn had hij pas sinds mei 2014 als ik het me goed herinner deed hij die daarvoor had weer weg omdat hij geen klik meer had met hem........ :hypocrite.gif: Nee hoor geintje, volgens mij was hij wel tevreden oven hem maar had hij niet het gevoel dat hij met die caddie de volgende stap kon maken. Dat heeft hij met Quinn overigens wel gedaan aangezien hij 2014 eindigde op de 28st plaats op de wereldranglijst met toegang in 2015 tot alle majors en voldoende uitnodigingen om toernooien rondom die majors te spelen en zodoende zijn volledige kaart voor de Amerikaanse PGA tour bijeen te spelen. We weten allemaal hoe dat afgelopen is, ik zag een intervieuw met hem waarin hij aangaf dat hij de dingen anders had moeten doen. Mmmmmm minder rust nemen en meer spelen bij voorbeeld. :smallgrin.gif:

Saillant detail, bij de aankondiging van Janni Basson de caddie die hij net ontslagen heeft vertelde hij dat hij met Janni juist wel de klik had. :biggrin.gif:
YNWA

columbus

Golf

Bericht door columbus » di jan 05, 2016 7:32 pm

Dubbele post
Laatst gewijzigd door columbus op di jan 05, 2016 7:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

columbus

Bericht door columbus » di jan 05, 2016 7:33 pm

InnerHarbour schreef:
columbus schreef:Ik heb nul komma nul verstand van de golfsport maar ik dacht altijd dat een caddie alleen zorgt voor de golftas
Klopt dat doet hij ook maar verder brengt hij elke baan kaart waarop pro speelt zodat deze precies weet van welk punt het hoeveel meter naar de vlag is. Hij adviseerd eventueel welke club te gebruiken leest de greens mee, let op windrichtingen enz enz. Als de caddie regelmatig verkeerde adviezen geeft over afstanden en de te gebruiken club verliest de pro zijn vertrouwen in hem, of zoals Joost het noemt we hebben geen klik en houden ze ermee op.

Het is nu een beetje vlak voor het seizoen dat voor Joost over twee weken verder gaat om met een nieuwe caddie te beginnen maar goed we zullen zien met wie hij op de proppen komt.
Nooit geweten! Dank!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jan 05, 2016 10:25 pm

Kan best wel lucratief zijn hoor caddie. Je krijgt 8% van het prijzengeld en 10% bij een overwinning. De top caddies pakken per jaar 600.000 of soms nog wel meer. In 2014 won Horschel de Fedex cup bonus 10 miljoen. Caddie pakte 1 miljoen plus de rest van dat jaar wat neerkwam op 1.6 miljoen.
YNWA

columbus

Bericht door columbus » di jan 05, 2016 11:37 pm

Kolere wat een geld! En dat voor een tas dragen :-) Zijn serieuze bedragen. Maar wat voor achtergrond hebben die caddies? Golfers die de top zelf net niet halen? Jonge talenten die nog moeten doorbreken? Ex-profs?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo jan 06, 2016 3:05 am

Het zijn over het algemeen wel golfers waar je niet tegen de baan in wilt :smile-ajax.gif: maar ook geen ex-profs die de top net niet gehaald hebben want die verdienen ook gewoon een fijne boterham. Nu zal je als je goed gaat zoeken er best wel een vinden die echt op niveau gespeeld heeft maar dat is niet de regel.

De Caddie van Jordan Spieth is bijvoorbeeld een voormalig leraar lagere school maar de meeste zijn gewoon goede golfers die vaak in hun tienerjaren al caddies waren bij hun lokale club en van daaruit verder zijn gegroeid.
YNWA

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo jan 13, 2016 4:40 pm

Luiten begint met caddie 'Sponge'

DUBAI - Joost Luiten heeft een nieuwe caddie gevonden. Het is de Nieuw-Zeelander Michael Waite, ook wel 'Sponge' genoemd op de Europese Tour. "Hij is een ervaren caddie die tien jaar de tas heeft gedragen van Michael Campbell", legt Luiten woensdag op zijn website uit. "Met Campbell heeft Sponge het US Open 2005 gewonnen. Hij heeft ook voor Lee Westwood gewerkt. Als er een klik is, dan zou Waite mijn vaste caddie kunnen worden."

Luiten besloot in december de samenwerking met zijn caddie Janni Basson te beëindigen. Volgens de Nederlandse topspeler was hij niet de ideale man voor hem.

Luiten speelt volgende week in Abu Dhabi zijn eerste toernooi in het nieuwe jaar. Hij bevindt zich nu al in Dubai om zich voor te bereiden op de zogenoemde 'Desert Swing', waartoe ook de toernooien van Qatar en Dubai behoren. Na deze drie wedstrijden beslist Luiten of hij de samenwerking met Waite voortzet.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo jan 13, 2016 5:25 pm

Ik zag het, een week voordat het seizoen begint gaat hij het drie weken met hem proberen. Ben erg benieuwd.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo jan 13, 2016 5:35 pm

Hij heeft er in ieder geval zin in en maakt de nodige trainingsuren.
Ik ben eerder dan vorig jaar naar Dubai gegaan om de voorbereiding op het seizoen te beginnen. In Nederland heb ik vorige week al een paar keer ballen geslagen in mijn studio op Golfcenter Seve in Rotterdam, maar hier in Dubai kan ik pas echt goed aan mijn spel werken. Ik zal alles bij elkaar ruim een maand achtereen in de desert zijn: nu Dubai, dan Abu Dhabi, Qatar en weer terug naar Dubai. Een lange periode, maar ik heb er erg veel zin in.

Net als vorig jaar ben ik op Jumeirah Golf Estates waar we ieder jaar het slottoernooi van The Race to Dubai spelen. De omstandigheden hier zijn altijd perfect. Mooi weer, erg goede greens en op de range ProV1 ballen. Niet voor niets kiezen veel Tourspelers voor Jumeirah als de plek voor hun seizoenvoorbereiding. Ik heb hier Martin Kaymer al gezien, Mikko Ilonen Thorbjørn Olesen, Nicolas Colsaerts, Chris Wood, David Horsey, alles bij elkaar lopen er gauw zo’n twintig Tourspelers rond, vaak ook met hun coaches.

Mijn coach Phil Allen is er deze week ook bij. We focussen ons vooral op het korte spel. Zo’n tachtig procent van de tijd zijn we bezig met putten, chippen en pitchen. De rest van de tijd besteden we aan de swing en natuurlijk spelen we ook flink wat oefenholes op de baan. Het lange spel pak ik snel weer op, dat gaat eigenlijk ieder jaar zo. Het korte spel luistert een stuk nauwer. Om dat gevoel helemaal terug te krijgen kost gewoon wat meer trainingsuren en ik wil mijn korte spel natuurlijk ook gewoon verbeteren.

Ik maak hier in Dubai lange trainingsdagen. Om een uur of 09.00 op de baan tot het donker wordt met alleen een pauze voor de lunch. Hard werken, maar ook heerlijk om weer zo bezig te zijn. Over een week sta ik al weer op de tee in Abu Dhabi. Ik heb daar in het verleden goed gepresteerd. Van de drie toernooien in de Desert swing is Abu Dhabi mijn favoriet. Het toernooi is dit jaar weer heel sterk bezet, er zijn dus veel punten te verdienen voor de wereldranglijst. Ik wil in Abu Dhabi, in het eerste toernooi van het jaar, meteen meedoen om de prijzen. Als dat lukt doe ik op de wereldranglijst ook direct goede zaken want ik wil natuurlijk zo snel mogelijk terug naar de top-50. Met dat doel in gedachten maak ik nu in Dubai al die trainingsuren. Ik hou jullie op de hoogte!
YNWA

Plaats reactie