De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Arthur

Re: De toekomst: bestuur blijft, Cruijff vertrekt.

Bericht door Arthur » zo dec 27, 2015 3:29 pm

Dat hebben we eerder gedaan en ging faliekant mis. Van Gaal is alleen geschikt om op het veld te staan, op andere posities kom je er niet mee weg om een onbeschofte hork te zijn.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 27, 2015 3:57 pm

Er is neem ik aan niemand te vinden die denkt dat Van Gaal zich bij een eventuele aanstelling als trainer van Ajax echt alleen met het eerste elftal zou bemoeien. Dat kun je echt vergeten hoor.
Nil volentibus arduum

Le T.

Bericht door Le T. » zo dec 27, 2015 4:25 pm

Marillion schreef:Er is neem ik aan niemand te vinden die denkt dat Van Gaal zich bij een eventuele aanstelling als trainer van Ajax echt alleen met het eerste elftal zou bemoeien. Dat kun je echt vergeten hoor.
Dat geeft ook niks, het probleem is er pas wanneer Van Gaal zich niet met het eerste zou moeten bemoeien. Dat kan hij niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo dec 27, 2015 8:39 pm

Marillion schreef:Er is neem ik aan niemand te vinden die denkt dat Van Gaal zich bij een eventuele aanstelling als trainer van Ajax echt alleen met het eerste elftal zou bemoeien. Dat kun je echt vergeten hoor.
Los van het feit dat hij niet komt, maar op basis van zijn opvattingen, speelwijze en resultaten moet je je afvragen of hij hét nog wel heeft.

Arthur

Bericht door Arthur » zo dec 27, 2015 9:27 pm

Ajax 1 zou er met hem nog steeds flink op vooruit gaan.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma dec 28, 2015 7:19 am

Telesport
Terugblik op Ajax

Johan Cruijff
Aan het einde van 2015 nog één keer een terugblik op Ajax. Toen we vier jaar geleden begonnen, was de doelstelling om richting de Europese top te groeien. Dat was realistisch. Over techniek, tactiek en presteren weet ik waarover ik het heb, want in de jaren tachtig bij Ajax en later bij Barcelona lukte het ook. Met aantrekkelijk voetbal, zelf opgeleide spelers en een paar aankopen werd binnen twee jaar een internationale hoofdprijs gewonnen.

Als ik Ajax nu zie, dan houdt het niet over. In de kwalificatie voor de Champions League werd tegen Rapid Wien een 2-0 voorsprong verspeeld, terwijl de tegenstander met tien man speelde.

In mijn visie zijn er vaste regels voor de man-meer-situatie. Je weet dat de tegenstander 105 procent gaat geven en je eigen ploeg 95 procent. Een volkomen menselijke reactie, die je meteen moet tackelen. Ik liet daarom iedereen één-op-één spelen. Gebeurde dat goed, dan stond er steeds een man vrij. Lukte dat niet, dan was dat omdat iemand in de één-tegen-één zijn man niet aankon. Die wisselde je dan. En de volgende ook. Op die manier zette je meteen de rest weer op scherp.

Nu gebeurde dat niet en werd Ajax niet alleen onnodig uitgeschakeld, maar liet ook punten voor de UEFA-ranking liggen en liep 15 miljoen euro mis.

Dan al die goals in de laatste minuut, omdat een corner weg werd gegeven (Fenerbahçe) of een onnodige vrije trap veroorzaakt werd (Feyenoord). Acties waardoor Ajax ook nog eens de Europa League en het bekertoernooi kon vergeten.

Details die voor mij bevestigden dat de manier van voetballen ver van mijn visie afstond. Mijn referentie is het spel van Barcelona en Bayern München en daar zag ik bij Ajax te weinig van terug. Dan moet je gewoon eerlijk zijn en er afstand van nemen.

Ik kom steeds meer tot de conclusie dat dit een goed besluit is geweest. Ook door de manier waarop Ajax met Wim Jonk en Tscheu La Ling is omgegaan. Op beiden ben ik enorm trots. Wim heeft aantoonbaar geleverd. Sinds zijn komst is er voor 85 miljoen euro aan spelers uit de eigen opleiding verdiend, staat zijn elftal (A1) bovenaan in de competitie en heeft die ploeg nog geen punt verspeeld in de Champions League voor jeugdteams.

Toch wordt de enige die de essentie van het Plan Cruijff heeft uitgevoerd, weggestuurd. Iemand die het over voetbal wilde hebben, maar kon vertrekken omdat hij niet mee wilde in de bestuurlijke organisatie.

Ling heeft geprobeerd dit op te lossen, door Ajax meer richting het voetbal in plaats van de organisatie te krijgen. Maar als ik zie hoe er op zijn rapport gereageerd is, dan is dat veelzeggend. Slechts een enkeling begrijpt de essentie, daarom ben ik niet verrast dat de leden unaniem gekozen hebben voor de bestuursvorm en niet de voetbalvorm.

Omdat Wim, Tscheu en ik drie echte Ajacieden zijn, blijven we natuurlijk hopen dat het toch nog goed komt met onze club. Maar we denken van niet.
Gelukkig houdt hij zich niet meer met Ajax bezig...... Poeh, het begint gewoonweg zielig te worden. :blush.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Alexander

Bericht door Alexander » ma dec 28, 2015 9:44 am

Hij benoemt toch de feiten? Heeft hij daar geen gelijk in dan?

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 28, 2015 9:49 am

Dat het werk van Jonk Ajax 85 miljoen heeft opgeleverd? Nee, daar heeft hij geen gelijk in, dat is een leugen bedoeld om de publieke opinie te bespelen.
I think I lost my fucking headache

Alexander

Bericht door Alexander » ma dec 28, 2015 10:16 am

Dat staat er niet. Er staat dat er sinds zijn komst 85 miljoen aan opgeleide spelers is binnengekomen. Niet lezen wat je wilt lezen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma dec 28, 2015 10:27 am

Jezelf een echte Ajacied noemen maar wekelijks hetzelfde riedeltje afsteken en daarmee onrust blijven zaaien. :excited.gif:
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op ma dec 28, 2015 10:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
YNWA

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma dec 28, 2015 10:29 am

Alexander schreef:Dat staat er niet. Er staat dat er sinds zijn komst 85 miljoen aan opgeleide spelers is binnengekomen. Niet lezen wat je wilt lezen.
Wat is de relevantie dan als Jonk ze niet heeft opgeleid? Benoem het dan niet als Cruijff zijnde.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 28, 2015 12:01 pm

Natuurlijk zegt ie dat wel, hij zegt trots te zijn op Jonk, en dan somt ie op waarim.

Hij slaat wel meer flauwekul uit. Binnen twee jaar terug aan de top, maar als hij Ajax nu ziet. Alsof dat niet zijn fucking verantwoordelijkheid is. Hoe durft ie, arrogante kwast.
I think I lost my fucking headache

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 28, 2015 12:15 pm

Zielig stuk. Het gaat bij de A1 niet om eerste staan. Teams van Co stonden ook bovenaan :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » ma dec 28, 2015 12:22 pm

Ik vind het vooral verbijsterend dat hij de speelwijze bij het Eerste benoemd. Vijf jaar lang had hij de sleutels van de club in handen en heeft hij zich niet met het Eerste bemoeid. En nu ineens is dat de crux...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » ma dec 28, 2015 12:24 pm

LucaS schreef:Natuurlijk zegt ie dat wel, hij zegt trots te zijn op Jonk, en dan somt ie op waarim.
Uit eerdere stukken bleek al dat hij de 85 miljoen aan inkomsten uit verkoop spelers de afgelopen vijf jaar (Eriksen, Blind, Siem et al) als de verdienste van Jonk ziet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 28, 2015 12:25 pm

zeux schreef:
LucaS schreef:Natuurlijk zegt ie dat wel, hij zegt trots te zijn op Jonk, en dan somt ie op waarim.
Uit eerdere stukken bleek al dat hij de 85 miljoen aan inkomsten uit verkoop spelers de afgelopen vijf jaar (Eriksen, Blind, Siem et al) als de verdienste van Jonk ziet.
Dat slaat echt nergens op. De auteur kan dat toch tegen hem zeggen?
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » ma dec 28, 2015 12:39 pm

Lionel schreef:
zeux schreef:
Dat slaat echt nergens op. De auteur kan dat toch tegen hem zeggen?

De krant heeft het al eerder gemeld.

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 28, 2015 1:00 pm

De evangaalisten vallen in dit topic over elkaar heen om nog maar eens een steen te gooien. :aai.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma dec 28, 2015 1:28 pm

Alexander schreef:Hij benoemt toch de feiten? Heeft hij daar geen gelijk in dan?
Nee.
Johan Cruijff
Aan het einde van 2015 nog één keer een terugblik op Ajax. Toen we vier jaar geleden begonnen, was de doelstelling om richting de Europese top te groeien. Dat was realistisch.
Dus er heeft iemand gefaald?
Over techniek, tactiek en presteren weet ik waarover ik het heb, want in de jaren tachtig bij Ajax en later bij Barcelona lukte het ook. Met aantrekkelijk voetbal, zelf opgeleide spelers en een paar aankopen werd binnen twee jaar een internationale hoofdprijs gewonnen.
Een internationale prijs, de hoofdprijs was in de jaren 90.
Als ik Ajax nu zie, dan houdt het niet over. In de kwalificatie voor de Champions League werd tegen Rapid Wien een 2-0 voorsprong verspeeld, terwijl de tegenstander met tien man speelde.
Dat is nog wat anders dan met 2-0 in Bernabeu verliezen. Het houdt niet over, het is minder geworden, veel minder.
In mijn visie zijn er vaste regels voor de man-meer-situatie. Je weet dat de tegenstander 105 procent gaat geven en je eigen ploeg 95 procent. Een volkomen menselijke reactie, die je meteen moet tackelen. Ik liet daarom iedereen één-op-één spelen. Gebeurde dat goed, dan stond er steeds een man vrij. Lukte dat niet, dan was dat omdat iemand in de één-tegen-één zijn man niet aankon. Die wisselde je dan. En de volgende ook. Op die manier zette je meteen de rest weer op scherp.

Nu gebeurde dat niet en werd Ajax niet alleen onnodig uitgeschakeld, maar liet ook punten voor de UEFA-ranking liggen en liep 15 miljoen euro mis.

Dan al die goals in de laatste minuut, omdat een corner weg werd gegeven (Fenerbahçe) of een onnodige vrije trap veroorzaakt werd (Feyenoord). Acties waardoor Ajax ook nog eens de Europa League en het bekertoernooi kon vergeten.
Volgens mij kwam dat door het algehele bedroevende niveau, en niet door verkeerd reageren op 11 tegen 10.
Details die voor mij bevestigden dat de manier van voetballen ver van mijn visie afstond. Mijn referentie is het spel van Barcelona en Bayern München en daar zag ik bij Ajax te weinig van terug. Dan moet je gewoon eerlijk zijn en er afstand van nemen.
Het lijkt me dat hij in dit geval of eerlijk is, of er afstand van neemt. Het is immers zijn projectje, er afstand van nemen nu het een zooitje is, is niet eerlijk.
Ik kom steeds meer tot de conclusie dat dit een goed besluit is geweest. Ook door de manier waarop Ajax met Wim Jonk en Tscheu La Ling is omgegaan. Op beiden ben ik enorm trots. Wim heeft aantoonbaar geleverd. Sinds zijn komst is er voor 85 miljoen euro aan spelers uit de eigen opleiding verdiend, staat zijn elftal (A1) bovenaan in de competitie en heeft die ploeg nog geen punt verspeeld in de Champions League voor jeugdteams.
Ik dacht dat die focus op presteren met de jeugd ten koste ging van de ontwikkeling van de jeugd?
Toch wordt de enige die de essentie van het Plan Cruijff heeft uitgevoerd, weggestuurd. Iemand die het over voetbal wilde hebben, maar kon vertrekken omdat hij niet mee wilde in de bestuurlijke organisatie.
Wiens bestuurlijke organisatie was dat ook alweer?
Ling heeft geprobeerd dit op te lossen, door Ajax meer richting het voetbal in plaats van de organisatie te krijgen. Maar als ik zie hoe er op zijn rapport gereageerd is, dan is dat veelzeggend. Slechts een enkeling begrijpt de essentie, daarom ben ik niet verrast dat de leden unaniem gekozen hebben voor de bestuursvorm en niet de voetbalvorm.
Het rapport was toch niet af? Richting het voetbal ipv de organisatie? Kom op Jaap, dat gebazel is zelfs voor jouw publiek te onzinnig, je kunt die onzin best wat beter verpakken in zinsconstructies die het wat minder doorzichtig maken.
Omdat Wim, Tscheu en ik drie echte Ajacieden zijn, blijven we natuurlijk hopen dat het toch nog goed komt met onze club. Maar we denken van niet.
De kans is in ieder geval vergroot. Een PSV-er uit Volendam die veel drukker was met zijn eigen salarisverveelvoudiging dan met de verantwoordelijkheidsverdeling in zijn contract en een werkweigeraar, een man die de expertise van Ajax gratis naar Barcelona heeft gebracht en die cub altijd voor laat gaan en liever Ajax ziet verkommeren onder een vriendje van hem dan succes ziet hebben onder een rivaal, en een pillenboer die een slowaaks clubje beheert en alleen maar meedoet met stoken en zijn rapportjes niet eens afmaakt. Doe mij dan maar wat minder echte Ajacieden van dat soort.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » di dec 29, 2015 6:16 pm

Ricardo Moniz is ontslagen bij Notts County. Misschien kunnen ze die aanstellen als jeugd opleidingen. Lijkt me wel een geschikte vent.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di dec 29, 2015 8:30 pm

Voor hij naar Notts County ging was hij al met Ajax in gesprek. Dat duurde toen allemaal te lang als je de verhalen mag geloven. Zou dus zomaar kunnen dat hij weer kandidaat is nu hij terug beschikbaar is.

Ik heb overigens werkelijk geen flauw idee of hij geschikt is.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di dec 29, 2015 11:46 pm

Trab schreef:Ricardo Moniz is ontslagen bij Notts County. Misschien kunnen ze die aanstellen als jeugd opleidingen. Lijkt me wel een geschikte vent.
Zeker.

Of wat mij betreft zelfs om De Boer op te volgen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo dec 30, 2015 9:49 am

Ik heb begrepen dat hij vooral een goede jeugd/techniek trainer is. Dat is een heel ander vak dan hoofdtrainer. Als je zo iemand zou willen halen, doe dat dan voor de rol waarin hij goed is.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo dec 30, 2015 9:55 am

Ja Ajax. Put Moniz where your mouth is. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo dec 30, 2015 3:03 pm

Marillion schreef:Ik heb begrepen dat hij vooral een goede jeugd/techniek trainer is. Dat is een heel ander vak dan hoofdtrainer. Als je zo iemand zou willen halen, doe dat dan voor de rol waarin hij goed is.
Moniz is iemand die spelers individueel een stuk beter maakt en die aanvallend en attractief voetbal speelt. Zaken waar het Ajax 1 al een aantal jaar aan ontbreekt.

Plaats reactie