We zien nu dat spelers uit de opleiding De Boer moeten redden. Daar mag je best conclusies uit trekken. Botert het niet tussen Overmars en Jonk? Gooi de zwakste schakel eruit.
Nee. Opleiden is voortdurend innoveren.Mano schreef:maar deep down, is het toch ook zo?![]()
HO moet juist níet zich concentreren op zijn bureaucratische taken. Die taken zijn van ondergeschikt belang en kunnen worden gedelegeerd.
.Ik denk dat er dan geen 1 transfer doorheen komt
Van de aankopen van de afgelopen jaren niet, nee. Dan komen Van der Hoorn, Viergever, Gudelj, Younes, Heitinga niet. Is dat erg????????
Die visie moet je dus hebben. Dat is bij de jeugd veel lastiger. Je werkt met kinderen van 10 van wie je moet inschatten hoe ze er over acht jaar voorstaan. Wat ze nodig hebben om beter te worden. Die je moet helpen, maar ook de ruimte moet laten, opdat ze het eigene behouden. Elke maatregel die je neemt, heeft gevolgen.Het verschil zit hem in invloed. Jeugd heb je invloed op en dus is het 'makkelijker' (wat mij betreft) als je 120% geeft met visie komt het eruit. Transferbeleid kan je 120% geven met visie maar vervolgens heb je daar externe factoren... dat maakt het (wat mij betreft) 'moeilijk'
Opleiders hebben een hoop inzicht nodig. Op voetbaltechnisch vlak, op pedagogisch vlak. Ze moeten overzicht hebben. En zichzelf kunnen wegcijferen. Het gaat niet om vandaag.
Een voorbeeld: een jaar of wat geleden kregen de trainers van de jongste Ajax-teams complimenten omdat hun spelers zo goed in het systeem speelden. Daar waren ze dan reuze trots op. Ze gingen er ook gewoon mee door, zelfs toen bleek dat die spelers tegen de tijd dat ze hogerop kwamen geen initiatief meer namen, zich achter het collectief verscholen en daardoor de boot misten. Dat die spelers het niet redden, was dan al snel de schuld van een ander.
De analyse van Jonk klopte als een bus. Dwing spelers om risico te nemen. Dan maken ze fouten en leren ze hoe ze situaties moeten oplossen. Hoe vaker ze moeilijke situaties moeten oplossen hoe beter ze gaan anticiperen. Het klinkt simpel, maar zulke dingen hadden ze bij Ajax dus niet door.
Scouten is zoveel gemakkelijker. Profspelers zijn al grotendeels af.