De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

zeux

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 9:22 pm

Cruijff schreef:
...Ik zou Mani dat allemaal wel ff in zijn agenda willen zien inpassen..... :smile-ajax.gif:
Hij was regelmatig in Amsterdam hoor. Zo moeilijk is dat niet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo nov 11, 2015 9:50 pm

LucaS schreef:Dit zegt Keizer overigens in de VI over de Toekomst van de geweldenaar Jonk.
Op De Toekomst heerst daarnaast een cultuur waarin mensen zich niet graag uitspreken. Iedereen die kritisch was, is er inmiddels uitgewerkt. Kreek, Pronk, Grim, noem maar op. Allemaal zijn ze weg, maar onderhuids zit er nog veel onvrede. Ze beseffen ook dat er nog heel veel schort aan de opleiding.
Maar goed, ook Keizer is natuurlijk geen echte Ajacied, daarvan zijn er maar twee in de wereld.
Heb je de VI gelezen? Ik heb em vandaag gekocht en Keizer was vrij positief over Jonk. Ik weet niet uit m'n hoofd of Keizer bovenstaande tekst voor Jonk bedoeld. Het interview met Keizer was niet boeiend veder. Hij vind dat Cruijff zich te weinig heeft laten zien en dat anderen dus hun eigen visie implementeerden. Er zijn mensen binnen Ajax die vroeger de breedte aankopen verafschuwden en nu verantwoordelijk zijn voor heitinga. Hij noemde geen namen. Verder vond keizer het raar dat bergkamp assistent van Frank is, terwijl hij hiërarchisch Franks baas is.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo nov 11, 2015 10:16 pm

Dat zijn op zichzelf geen hele vreemde constateringen. Sterker nog, dat klinkt vrij logisch.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » wo nov 11, 2015 10:43 pm

Wel positief ja, maar hij zegt ook dit: "de opleiding van Ajax is er de afgelopen vijf jaar niet beter op geworden. Hoewel er veel ten goede is gebeurd, is de basiskwaliteit dezelfde gebleven"
I think I lost my fucking headache

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo nov 11, 2015 10:51 pm

Ajax ontbeert gewoon een leider. Als je het plan Cruijff 100% omarmt, dan moet je het ook 100% uitvoeren. Een sterke algemeen directeur had nooit geaccepteerd dat Frank de Boer met de punt naar voren ging spelen. Daarmee geeft De Boer een signaal af dat hij 100% schijt aan het plan Cruijff heeft. We zien de gevolgen dit seizoen. Het positiespel is niet om aan te gluren.
Een sterke leider had ook niet geaccepteerd dat een speler als Gudelj was gehaald. Hoe kan je een diepgaande rechtshalf halen, als je al Klaassen en Bazoer hebt die op dezelfde positie het beste tot hun recht komen? En laten we het over die andere waardeloze aankopen maar niet hebben. De enige goede aankoop is Sinkgraven geweest. Maar die wordt weer verneukt door Frank de Boer. Zoals hij de gave heeft om elk talent vroeg of laat te verneuken.
Ik kan niet oordelen over Jonk. Wat ik wel weet is dat Cruijff zijn tijd weer eens ver vooruit was. We zien de abominabele staat van het Nederlands voetbal op dit moment. Cruijff heeft op het juiste moment alarm geslagen en geprobeerd dingen te veranderen in de jeugd. Daar kan hij mensen mee beschadigd hebben, maar er moest iets gebeuren. Of spelers nu veel beter worden opgeleid kan ik niet beoordelen, maar wat ik wel zie is dat spelers als Tete,Riedewald en Bazoer - ondanks hun jonge leeftijd - al echte kerels zijn en fysiek tot de beste spelers horen in toppers als tegen Feyenoord. Bovendien hebben ze in interviews al regelmatig aangegeven ontzettend veel baat gehad te hebben van de fysieke trainingen na de revolutie.
De enige die het plan Cruijff nog 100% omarmde wordt er nu uitgeflikkerd, terwijl de Boer,Overmars en Sar lekker op hun plek mogen blijven zitten. Heel logisch allemaal. En of de hele situatie niet pijnlijk genoeg is, gooien ze op de fbpagina van ajax een filmpje van Sar op de site waarin hij lekker aan het meetrainen is met de jongens. Heeft die eikel niet wat anders te doen?

LucaS

Bericht door LucaS » wo nov 11, 2015 11:06 pm

Voor zover ik weet staat er in plan Cruijff/Jongkind geen woord over opstellingen, laat staan over of dat middenveld met punt naar voren of naar achteren dient te spelen.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » wo nov 11, 2015 11:16 pm

Het spel met de punt naar achteren was niet veel beter volgens mij. Voorderest wel met Trab eens.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo nov 11, 2015 11:24 pm

Punt naar voren of juist niet met de punt naar voren, dat is nog niet het belangrijkste.

Het vervelendste is dat vooral het positiespel niet klopt en dat de Boer, met zijn dagelijkse beslissingen, vaak spelers op een onlogische plek zet.

Trab schreef:Daarmee geeft De Boer een signaal af dat hij 100% schijt aan het plan Cruijff heeft. We zien de gevolgen dit seizoen. Het positiespel is niet om aan te gluren.
Het is volgens mij niet een bewuste daad dat De Boer wel of niet schijt aan Cruijff heeft, hij ziet sommige dingen gewoon niet, lijkt het. Hij wordt in wedstrijden vaak afgebluft door de tactiek van een coach met een niet eens altijd betere selectie en zelfs clubs als PEC Zwolle lijken al vaker en duidelijker op de Ajax manier te voetballen dan Ajax zelf doet.

Rooie

Bericht door Rooie » wo nov 11, 2015 11:28 pm

Blijkbaar morgen alweer nieuw spektakel in De T. Meer dan dat weet ik niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo nov 11, 2015 11:46 pm

Benji schreef:Blijkbaar morgen alweer nieuw spektakel in De T. Meer dan dat weet ik niet.
Mooi dan ga ik morgen maar weer eens een halve liter van m'n bloed doneren bij Sanquin.

Kan ik meteen ff zowel De T. als het AD lezen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do nov 12, 2015 6:07 am

Telegraaf
Cruijff volledig achter Jonk
Interview ’Het is dat hij zich er niet bij neerlegt, anders had ik het voor gezien gehouden’

Jaap de Groot en
Mike Verweij
Johan Cruijff verwacht morgen tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ajax actie van de bestuursraad, die de commissarissen tot de orde moet roepen. Als de rvc toestaat dat de club verder op drift raakt en zich niet houdt aan gemaakte afspraken op voetbaltechnisch gebied, hoort de toezichthouder in te grijpen.

Johan Cruijff is niet geïnformeerd over het afstoten van Wim Jonk door de directie van Ajax. Het hoofd opleidingen was binnen de club de meest trouwe volgeling van de technische visie van het 68-jarige clubicoon. „Ik heb niets van de rvc, niets van het bestuur en niets van de directie vernomen.”

Het laatste contact was een paar weken geleden met commissaris Leo van Wijk. Cruijff: „Toen hebben we samen met Tscheu La Ling (adviseur Ajax, red.) het rapport van Tscheu doorgenomen. Leo heeft ons toen een hand gegeven en gezegd dat het plan zou worden uitgevoerd.”

Al snel rezen er zowel bij Ling als Cruijff twijfels over deze afspraak. Cruijff: „Dat begon met de nieuwe invulling van het technisch hart, die sterk afweek van het advies dat in het rapport stond. Ik heb toen contact opgenomen met de bestuursraad, die de raad van commissarissen controleert. Van voorzitter Hennie Henrichs kreeg ik te horen, dat ze het rapport niet hadden ontvangen. Dat is vreemd, omdat de discussie over de opleiding direct de vereniging treft, waar de bestuursraad verantwoordelijk voor is. Als je officieel dan van niets weet, dan weet je het in ieder geval wel officieus. Uiteindelijk heb ik ervoor gezorgd dat het rapport bij het bestuur terecht gekomen is.”

Om vervolgens via derden te moeten vernemen dat het contract met Jonk was opgezegd. „Het is omdat Wim zich er niet bij neerlegt, anders had ik het voor gezien gehouden. Nu blijf ik hem steunen, omdat het niet zo kan zijn dat de klokkenluider sneuvelt en de rest onder mijn paraplu doorgaat op de ingeslagen weg. Zeg dan gewoon, we zien jouw visie niet zitten. Maar niet wat er nu gebeurt. Vertellen dat je erachter staat, maar ondertussen het anders invullen.”

Cruijffs harde conclusie is dat de ideeën („Het heet plan-Cruijff, maar zou wat mij betreft beter plan-Van der Veen, plan-Michels of plan-Ajax kunnen zijn”) niet zijn uitgevoerd. „Dat had ik al een tijdje in de gaten. Om niet meteen weer heibel te maken wilde ik dat een ander dit zou bekijken. Daarom heb ik Ling gevraagd, omdat hij niet alleen verstand van voetbal heeft, maar ook van hoe je een voetbalbedrijf moet runnen. Hij heeft een uitstekend rapport samengesteld en daar was de rvc het ook over eens. Om daarna toch een andere weg in te slaan. Tscheu is iemand die je niet moet flikken, dan is hij weg. Dat is ook gebeurd.”

Voor de goede orde de vijf pijlers van het Plan Cruijff op een rij:

Ajax is een opleidingsclub en werkt vanuit de filosofie van het individueel opleiden;

Ajax doet slechts gerichte aankopen die een directe versterking van Ajax1 zijn;

Ajax speelt aanvallend en attractief voetbal;

Ajax werkt samen, zowel nationaal als internationaal;

Ajax neemt de belangrijkste voetbalbesluiten in het technisch hart.

Cruijff legt uit: „Je hoopt dat iedereen doet wat we hebben afgesproken, maar dat is dus niet zo. Ik zeg al twee jaar hetzelfde, ook toen we kampioen werden. Ik heb de commissarissen daar vaker op aangesproken. De directie en de rvc moeten het plan uitvoeren, het technisch hart helpen en de boel bewaken. Daarvoor zitten zij er. Maar dat is allemaal niet gebeurd.”

Daarom is hij ook teleurgesteld in Theo van Duivenbode, die vanuit de (oud-)spelers een positie in de rvc verwierf. „Hij is met alles akkoord gegaan, maar ik hoor niets meer van hem. Het laatste contact is denk ik van juli.”

Hetzelfde geldt voor Edwin van der Sar, Dennis Bergkamp en Marc Overmars. Cruijff: „De enige die regelmatig belt is Jonk. Die beseft ook dat het op De Toekomst allemaal beter kan, maar hij is wel bezig om veranderingen door te voeren zoals die zijn afgesproken. Dat gaat steeds meer de goede kant op. Nu zie je uitstekende spelers doorkomen, die wekelijks de beste zijn en zelfs al in Oranje spelen. Ook de A1 speelt zoals het hoort en met de pupillen zijn we weer terug naar het straatvoetbal gegaan. Daar heb ik gewoon een goed gevoel bij.”

Daarom is het voor Cruijff onacceptabel wat er nu uitgerekend met Jonk gebeurt. „Het rapport van Ling is bovendien klip en klaar over het rendement van de opleiding. Die heeft Ajax de afgelopen jaren 85 miljoen opgeleverd, terwijl de cijfers van de aankopen eigenlijk bedroevend zijn.”

Hij doet daarom een klemmend beroep op de bestuursraad, de commissarissen en dan op rvc-voorziter Hans Wijers in het bijzonder. „Het plan is tot nu toe niet uitgevoerd en er is geen toezicht gehouden. Dat is allemaal duidelijk. Er was met de commissarissen afgesproken dat ze de aanbevelingen zouden volgen. Nu komen ze met heel iets anders. Bovendien stapt Wijers er opeens tussenuit, maar juist nu is het tijd om die woorden waar te maken.”

Als Wijers en zijn medecommissarissen dat niet doen, verwacht Cruijff morgen tijdens de aandeelhoudersvergadering actie van de bestuursraad, die de club Ajax als grootaandeelhouder vertegenwoordigt.

„Dan moet de bestuursraad tegenhouden wat de commissarissen van plan zijn. Of je moet zeggen: we stoppen met dat plan van Cruijff. Wees dan eerlijk en misbruik niet langer mijn naam. Ik wacht het rustig af. Als het mis gaat, dan kunnen we weer terug naar de leden en de fans, want die moeten het uiteindelijk bepalen. Ajax is van de mensen en niet van een paar bestuurders.”

Reactie Ajax

Dolf Collee, algemeen directeur van Ajax, wil niet reageren op de vraag waarom Johan Cruijff niet geïnformeerd is over de breuk tussen de club en hoofd opleidingen Wim Jonk. Dat geldt ook voor de andere vragen die aan hem zijn voorgelegd. Het voormalig lid van de raad van commissarissen, die morgen officieel tot de directie toetreedt, verwijst naar het dinsdag uitgegeven persbericht.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

LucaS

Bericht door LucaS » do nov 12, 2015 6:12 am

Huh? Maandag schreef JC nog in diezelfde T dat er helemaal geen plan Cruijff was. En nu dan toch weer eel.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do nov 12, 2015 7:04 am

En ook de heer Cruijff besluit om het niet intern te houden maar om via de publiciteit nog maar eens wat olie op het vuur te gooien, uiteraard in het belang van Ajax. :excited.gif:

It's all about fucking ego's.
YNWA

LucaS

Bericht door LucaS » do nov 12, 2015 7:47 am

De T gooit alle zwaargewichten in de strijd! Peter Boeve:"RVC moet opstappen"

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do nov 12, 2015 8:07 am

LucaS schreef:Voor zover ik weet staat er in plan Cruijff/Jongkind geen woord over opstellingen, laat staan over of dat middenveld met punt naar voren of naar achteren dient te spelen.
Nee maar in het plan Cruijff staat wel zoveel mogelijk doorstroming eigen jeugd. Vind jij het dan logisch dat een jeugdspeler in de A1 linkshalf speelt met een controrende man achter zich en in het 1e zelf controlerend moet spelen omdat er met een 10 gespeeld wordt? Is dat bevorderlijk voor de aanpassing? We hebben gezien wat het met Sinkgraven doet.
Dat De Boer tot vorig jaar wel met de punt naar achteren speelde en het spel toen ook niet om aan te zien was, ligt niet aan het systeem maar aan de Boer. Dat is gewoon een tactisch onbenul.

LucaS

Bericht door LucaS » do nov 12, 2015 8:11 am

Ik heb begrepen dat het in de opleiding moet gaan om het individu en niet om de ploeg. Het lijkt mij logisch dat een speler die opgeleid is meerdere posities en systemen beheerst.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do nov 12, 2015 8:25 am

In de opleiding moet je daar inderdaad mee experimenteren. Als we met Pietje een fantastische jeugdige CV hebben, maar die voetballend nog stappen dient te maken, dan kun je hem eens neerzetten als verdedigende middenvelder. Daar leert hij van. Zo wordt dat nu ook in diverse jeugdelftallen gedaan, zodat ze de zwakkere plekken beter weten te ontwikkelen (en dat je je niet meer kan verschuilen achter je sterke punten).
Het is echter wel zaak dat Ajax-1 natuurlijk dezelfde filosofie hanteert. Kun je heel verbaasd over doen, maar het zou toch nergens op slaan als je in de jeugd kiest voor een Cruijff-filosofie en dat je eerste elftal een totaal ander concept gaat hanteren.

Je ziet niet voor niets dat een Klaassen voor geen ene mallemoer meer presteert als je hem in de spits neer zet. Kun je een foutje van de oude school vinden, maar je kunt ook gewoon onderkennen dat onze trainer de kwaliteiten van spelers niet helemaal kan inschatten. Laten we kappen met het creëren van eenheidsworsten, zeg.

Kijk nou eens naar zo'n Bazoer. Die speelde bij PSV en allerhande PSV'ers (ook hier) riepen dat Ajax gestoord was dat ze hem wilden 'omscholen' tot middenvelder. En nu? Nu zie je dat Jonk en co het verdomd goed hebben ingeschat, want als middenvelder gaat hij (normaliter) door naar de top. Hoe individueel wil je het hebben?

Mano

Bericht door Mano » do nov 12, 2015 8:59 am

De Visie van Cruijff is mooi maar te idealistisch.

Je kan die visie waarborgen in de club tot een zekere hoogte, de visie volgen voor 75% maar verder kom je niet.

Als trainer van het eerste heb je te maken met elk jaar een verzwakking. Elk jaar wordt je team zwakker, want de beste worden verkocht. Je team wordt jonger en jonger. Dat je dan behoefte hebt aan mannen, kan ik me goed voorstellen. Mannen die misschien niet de beste zijn maar wel constant presteren. (iets wat jeugd spelers niet doen)

De aankopen die zijn gedaan zijn RUK. Dat is een punt om naar te kijken.
maar 11 dartelende jeugdspelertjes daar zit geen één trainer op te wachten.

Als je die JC visie wilt waarborgen zal je de trainer en iedereen die direct wordt afgerekend op de prestaties van Ajax 1 uit TH moeten halen. Daar mogen alleen maar mensen zitten die de lange termijn visie voor ogen houden.
Dan nog gaat het scheef lopen. Ik vind Kishna bijvoorbeeld een rendementloze druiloor. Anderen 'missen' hem.
Talent en de ideeën over talent lopen per individu uiteen.

Uitvoering
eigenlijk is het heel simpel. Als de aankopen goed waren, hadden we nu deze discussie niet en was Plan Cruijff een succes.
Dus pak het aankoopbeleid voor volwassen eens grondig aan.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 12, 2015 9:00 am

InnerHarbour schreef:En ook de heer Cruijff besluit om het niet intern te houden maar om via de publiciteit nog maar eens wat olie op het vuur te gooien, uiteraard in het belang van Ajax. :excited.gif:

It's all about fucking ego's.
De heer Cruijff heeft nog nooit iets intern gehouden. Dat is ook mijn grootste kritiekpunt geweest op die hele revolutie. Buiten het feit dat zijn plannen meestal eindigen in chaos omdat hij het overlaat aan incapabele mensen. Ergo, dat is precies het punt waarop we zijn beland. De ideeën zijn vast niet slecht, maar de uitvoering dramatisch.
Een aantal waren hier al bang voor, nadat ie op het parkeerdek met Jong en Bergkamp stond te blaten.
Whitey on the moon.

Mano

Bericht door Mano » do nov 12, 2015 9:03 am

Ajaciedjuh schreef:Telegraaf
Cruijff volledig achter Jonk
Interview ’Het is dat hij zich er niet bij neerlegt, anders had ik het voor gezien gehouden’

Jaap de Groot en
Mike Verweij

Reactie Ajax

Dolf Collee, algemeen directeur van Ajax, wil niet reageren op de vraag waarom Johan Cruijff niet geïnformeerd is over de breuk tussen de club en hoofd opleidingen Wim Jonk. Dat geldt ook voor de andere vragen die aan hem zijn voorgelegd. Het voormalig lid van de raad van commissarissen, die morgen officieel tot de directie toetreedt, verwijst naar het dinsdag uitgegeven persbericht.
JC wil geen functie maar je moet hem wel informeren als je een beslissing neemt. :hypocrite.gif:
Misschien in vervolg elke aankoop ook ff doorbellen, dan heb je draagvlak
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » do nov 12, 2015 9:09 am

Hoe komt het dat Overmars en Bergkamp niet meer eens zijn met Jonk? Die vraag is interessant maar daar horen wij het antwoord niet op. We horen wel dat Jonk Plan Cruijff volgt. Dus die 2 andere niet meer.

Wat is er gebeurd dat zij na een paar jaar andere beslissingen zijn gaan nemen?

persoonlijk denk ik, ze varen zonder kompas. JC bedenkt een visie en laat andere het uitvoeren. kansloos van de start.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do nov 12, 2015 9:28 am

Mano schreef:JC wil geen functie maar je moet hem wel informeren als je een beslissing neemt. :hypocrite.gif:
Misschien in vervolg elke aankoop ook ff doorbellen, dan heb je draagvlak
Daarom is hij ook teleurgesteld in Theo van Duivenbode, die vanuit de (oud-)spelers een positie in de rvc verwierf. „Hij is met alles akkoord gegaan, maar ik hoor niets meer van hem. Het laatste contact is denk ik van juli.”

Hetzelfde geldt voor Edwin van der Sar, Dennis Bergkamp en Marc Overmars. Cruijff: „De enige die regelmatig belt is Jonk.
Die Cruijff is eigenlijk net een oud moedertje die verontwaardigd reageerd als je een week niet belt: "zo leef je nog"? :smallgrin.gif: Iemand moet hen toch een uitleggen dat je met een telefoon niet alleen kan opnemen. :hypocrite.gif:
YNWA

Le T.

Bericht door Le T. » do nov 12, 2015 10:02 am

Cruijff schreef: Hopelijk geeft Johan de laatste jaren van zijn leven aan Ajax, maar je kon niet verwachten dat hij er van 2011 t/m 2015 in een slangenkuil van zo'n omvang 24/7 bovenop zat.
Dat had ik ook niet verwacht. Ik had wel verwacht dat hij alles overhoop zou komen gooien en dan de verantwoordelijkheid om het op te ruimen zou afschuiven.
Monkey Tonk schreef:Hoe heet dit ook alweer? "Als de meester van huis is dansen de muizen"? Aka de tovenaarsleerling...
Er zijn minstens dertig oud-Hollandsche spreekwoorden en gezegden die van toepassing zijn op die flauwekulrevolutie. Het is nou niet zo dat er nieuwe wijsheid aangeboord had moeten worden om vast te stellen dat dit geen goed idee was.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Alexander

Bericht door Alexander » do nov 12, 2015 10:18 am

Johan weer met een sterk interview. Precies zoals hij zegt is het gegaan. Hopelijk wordt er vrijdag ingegrepen.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » do nov 12, 2015 10:24 am

Wat ik dus echt, echt, ECHT niet snap is dat Cruijff zo hecht aan dat technisch hart. Het is zelfs een van de pijlers van de Fluwelen Revolutie. Het is heel ironisch en ook wrang dat juist door het bestaan van een technisch hart de Fluwelen Revolutie is mislukt en we vijf jaar van ruzie verder zijn. Ook nu hoor ik weer heel vreemde, vergezochte oplossingen van Cruijff om de huidige crisis het hoofd te bieden. Dit laat zien (wat ook heel logisch is) dat Cruijff veel verstand heeft van voetbal, maar geen organisatiedeskundige is. Toch doen we alsof Cruijff ook God is op het punt van organisatiekunde. De Fluwelen Revolutie is in feite heel simpel te redden:

1. Schaf het Technisch Hart af.
2. Ga terug naar de heel simpele model van een Technisch Directeur, die de BAAS is over de hoofdtrainer, de BAAS is over het hoofd scouting en de BAAS is over het hoofd jeugdopleidingen.
3. Waarborg dat die Technisch Directeur de Cruijffiaanse ideeën op het gebied van VOETBAL 100% onderschrijft. (1. De jeugdopleiding is de levensader van de club. 2. Aanvallend, spectaculair voetbal. Etc. Desnoods voeg je er criteria aan toe als "spelen met drie spitsen en met de punt naar achteren"). Zet in je statuten dat je TD op deze visie wordt aangenomen en hierop wordt gecontroleerd door de RVC.

Nu zijn alle problemen in feite opgelost:
- Als FdB verkeerd voetbal speelt (met een 10, of de grote ronde, schijndomineren, opbouwen via de backs of wat dan ook), dan moet hij op maandag op het matje komen. Niet in een technisch hart van praten en stemmen, maar bij zijn BAAS. De opvolger van FdB weet dat hij een baas boven zich heeft, wat diens ideeen zijn en waar hij dus zelf aan moet voldoen. Dat geeft duidelijkheid.
- Als de scouting een breedteaankoop wil doen, dan wordt de scouting op het matje geroepen. Door hun BAAS. Die houdt de aankoop tegen.
- Als het hoofd jeugdopleiding wil dat alle jeugdteams kampioen worden, dan wordt hij op het matje geroepen. Door zijn BAAS. Het is dus niet onduidelijk wie naar wie moet luisteren, wie de echte lijn Cruijff verdedigt, etc. Er is een duidelijke structuur. Als het hoofd opleidingen klaagt, dat er geen doorstroming is in het eerste. Die vertelt dat aan zijn baas (die Cruijffiaan is) en die DWINGT de hoofdtrainer om verantwoording af te leggen.

Hoe simpel kan het zijn? (Ik zeg niet dat ik zelf voor zo'n harde implementatie van de lijn-Cruijff ben, maar wel dat dit model de ideeen van Cruijff tien keer beter waarborgt dan een technisch hart. Zowel de theorie als de praktijk hebben laten zien dat een technisch hart niet kan werken. Dus ben je voor Cruijff, wees dan tegen het TH!)
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie