De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

InnerHarbour

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » wo nov 11, 2015 8:30 am

Cruijff schreef:De belangrijkste man is dus...... degene die het voor elkaar krijgt spelers van minimaal het niveau Bazoer, Riedewald, Tete aan je 1e elftal af te leveren wat tot gevolg heeft dat je straks
En weer iemand die de indruk wil wekken dat de doorbraak van Bazoer iets met het de Ajax opleiding te maken heeft. :excited.gif:
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op wo nov 11, 2015 8:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 8:31 am

LucaS schreef:'Andere mensen bleken over mijn toko te kunnen beslissen'. Pardon? Mijn toko?
De man was Hoofd Opleiding. Dus, ja: zijn toko.

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 8:35 am

Monkey Tonk schreef: Ling is alweer weg en heeft bovendien zijn handen al vol.
Listig zinnetje. Lings prioriteiten lagen uiteindelijk elders. Heeft zich dus nooit gecommit aan Ajax.

Jonk schermt nu ook weer met 'het advies Ling'. Als dat zo ontzettend goed is en zo maximaal de lijn-Cruijff ondersteunt, waarom mogen we het dan niet lezen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo nov 11, 2015 8:36 am

Er lopen al veel te veel managers in de wereld rond die het over "mijn" hebben, Jonk is er een van, hij is een onderdeel van Ajax, daar is de opleiding van.

Als hij overigens enig niveau had gehad en echt in het belang van Ajax en het plan Cruijff denkt had hij de Telegraaf niet te woord gestaan maar had hij het intern gehouden.

Het gaat me alleen maar dat het plan Cruijff wordt uitgevoerd, ja me hoela, zijn ego is gekwetst.
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 8:41 am

InnerHarbour schreef: Als hij overigens enig niveau had gehad en echt in het belang van Ajax en het plan Cruijff denkt had hij de Telegraaf niet te woord gestaan maar had hij het intern gehouden.
Hij zegt niets vervelends: voer uit waarvoor destijds (bijna letterlijk) gevochten is en leg de verantwoordelijkheden vast.

Ik zag vorige week de A1 de vloer aanvegen met Spartak Moskou. Met heerlijk voetbal en veelbelovende talenten.

Dat is het wrang dat de eindverantwoordelijke voor de jeugd moet oprotten. En dat 'de korte termijn' mag blijven zitten. Zij die in miskopen grossieren, stroopwafel-voetbal doen spelen en geen topwedstrijd weten te winnen. Dat is wederom een nederlaag voor Ajax.

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 8:51 am

InnerHarbour schreef: En weer iemand die de indruk wil wekken dat de doorbraak van Bazoer iets met het de Ajax opleiding te maken heeft. :excited.gif:
Bazoer zelf vindt van wel: http://www.forzasportsgroup.com/nld/nie ... werkt.html

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo nov 11, 2015 8:57 am

Ajax is veranderd; ooit was Ajax, de club, belangrijker dan het individu, maar "dat was vroeger". Het resultaat van de individuele trainingen?
De A1 van Ajax heeft de leeftijdsgenoten van Liverpool woensdagavond vernederd. Op St Helens Langtree Park werd het in de halve finale van de Next Gen Series maar liefst 6-0 voor de bezoekers dankzij treffers van Viktor Fischer (3x), Davy Klaassen (2x) en Lesly de Sa. De Next Gen Series is de Champions League voor jeugdelftallen. In de poulefase versloeg de Ajax A1 reeds jeugdelftallen van Aston Villa, Fenerbahce en Rosenborg. In de kwartfinale wonnen de Amsterdammers met 3-0 op bezoek bij de leeftijdsgenoten van Barcelona en nu heeft het team dus ook de halve finale gewonnen door Liverpool met 6-0 te verslaan.
http://www.ajaxshowtime.com/article/hoo ... inale.html
Dat was voor de revolutie, maar was toen het commentaar niet dat die ploegen juist hun slechtste elftal opstelden tegen Ajax? Spartak Moskou heeft altijd een goede jeugdopleiding gehad? Mijn kennis reikt niet zo ver dat ik ook de jeugdcompetities in Rusland volg.

Er is niet zo veel veranderd, het uitgangspunt is alleen veranderd, het gaat niet meer om Ajax, maar om een plan.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo nov 11, 2015 8:58 am

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef: Als hij overigens enig niveau had gehad en echt in het belang van Ajax en het plan Cruijff denkt had hij de Telegraaf niet te woord gestaan maar had hij het intern gehouden.
Hij zegt niets vervelends: voer uit waarvoor destijds (bijna letterlijk) gevochten is en leg de verantwoordelijkheden vast.
Not the point, hij zorgt voor nog meer onrust, als je het beste voor hebt met Ajax en het plan Cruijff doe je dat niet IMO.
YNWA

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 9:01 am

wimpey schreef:

Ik zag vorige week de A1 de vloer aanvegen met Spartak Moskou. Met heerlijk voetbal en veelbelovende talenten.

Dat is het wrang dat de eindverantwoordelijke voor de jeugd moet oprotten. En dat 'de korte termijn' mag blijven zitten. Zij die in miskopen grossieren, stroopwafel-voetbal doen spelen en geen topwedstrijd weten te winnen. Dat is wederom een nederlaag voor Ajax.
Wie zegt dat dit nu meteen is afgelopen?

Misschien is er intern iemand in de jeugdopleiding die de lijn gewoon prima door kan zetten, maar wél kan functioneren in het grotere verband van Ajax.

En dat Jonk nu weg is (lijkt), wil dat nog niet zeggen dat De Boer en Overmars nu 'home free' zouden zijn. Ik mag hopen dat er ook bij het Eerste nog iets gebeurd. Wisseling van hoofdtrainer lijkt me een mooie eerste stap.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 9:05 am

InnerHarbour schreef: Not the point, hij zorgt voor nog meer onrust, als je het beste voor hebt met Ajax en het plan Cruijff doe je dat niet IMO.
Moet ie zich dan maar weerloos laten ontslaan, omdat ene meneer Collee dat een goed idee lijkt?

Wat je Jonk m.i. kunt verwijten is dat ie niet aanschoof bij die meetings. Maar je kunt hem moeilijk verwijten dat ie geen zin had in het schijtvoetbal van Ajax-1 en het erdoor heen jagen van tientallen miljoenen aan miskopen. En wanneer degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn dan ook nog hun stempel willen drukken op De Toekomst...

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 9:12 am

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef: En weer iemand die de indruk wil wekken dat de doorbraak van Bazoer iets met het de Ajax opleiding te maken heeft. :excited.gif:
Bazoer zelf vindt van wel: http://www.forzasportsgroup.com/nld/nie ... werkt.html
Op basis van dit interviewtje concludeer jij dus dat het jaartje Ajax-opleiding cruciaal was voor Bazoer en dat hij daarmee een product van de Ajax-jeugdopleidsing is?

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 9:13 am

zeux schreef: Wie zegt dat dit nu meteen is afgelopen?
De resterende kliek (grosso modo: Ajax-1) denkt wat anders over voetbal dan het voetbal dat op De Toekomst wordt gespeeld. Ze flikkeren er nu iemand uit die zich voor het voetbal op De Toekomst hard maakte en kakte op het voetbal en het wanbeleid van Ajax-1. Dús werd Jonk geïsoleerd. Jammer.

Nu nog een like-minded figuur op zijn plek, die braaf ja en amen knikt, miskopen en de grote rondo accepteert en everybody's happy. Danny Blind, anyone?! Ik sta echt nergens meer van te kijken v.w.b. Ajax.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo nov 11, 2015 9:14 am

Ik snap de vraag wel hoe vijf volwassenen, ook nog eens oud-ploeggenoten die voor de implementatie van het Plan Cruijff samen voor de rechter hebben gestaan, niet volwassen genoeg zijn om te kunnen samenwerken. Maar in elke organisatie heb je spelregels nodig. Als die niet goed zijn, krijg je problemen.
Dit blijkt dan de achillespees van het plan Cruijff te zijn.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 9:14 am

zeux schreef: Op basis van dit interviewtje concludeer jij dus dat het jaartje Ajax-opleiding cruciaal was voor Bazoer en dat hij daarmee een product van de Ajax-jeugdopleidsing is?
Nee, ik concludeer dat de inbreng van de Ajax-opleiding v.w.b. Bazoer groter is dan 0,00%.

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 9:17 am

wimpey schreef:
zeux schreef: Op basis van dit interviewtje concludeer jij dus dat het jaartje Ajax-opleiding cruciaal was voor Bazoer en dat hij daarmee een product van de Ajax-jeugdopleidsing is?
Nee, ik concludeer dat de inbreng van de Ajax-opleiding v.w.b. Bazoer groter is dan 0,00%.
Beweerde iemand dan dat het 0% is?

De claim werd gelegd dat Bazoer product van de jeugdopleiding is. En dat perspectief lijkt mij anders liggen.

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 9:18 am

Duke schreef:
Ik snap de vraag wel hoe vijf volwassenen, ook nog eens oud-ploeggenoten die voor de implementatie van het Plan Cruijff samen voor de rechter hebben gestaan, niet volwassen genoeg zijn om te kunnen samenwerken. Maar in elke organisatie heb je spelregels nodig. Als die niet goed zijn, krijg je problemen.
Dit blijkt dan de achillespees van het plan Cruijff te zijn.
Overduidelijk. En volgens mij ligt dat aan de regie van Cruijff. Hij is iets gestart dat hij verder niet heeft gecoördineerd. Alleen met Jonk had hij contact, blijkbaar.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo nov 11, 2015 9:20 am

wimpey schreef:Not the point, hij zorgt voor nog meer onrust, als je het beste voor hebt met Ajax en het plan Cruijff doe je dat niet IMO.
Moet ie zich dan maar weerloos laten ontslaan, omdat ene meneer Collee dat een goed idee lijkt?

[/quote]

Niet weerloos, intern moet hij zich verweren.
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 9:21 am

InnerHarbour schreef: Niet weerloos, intern moet hij zich verweren.
Dat heeft ie naar eigen zeggen mondeling en schriftelijk herhaaldelijk gedaan.

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 9:24 am

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef: Niet weerloos, intern moet hij zich verweren.
Dat heeft ie naar eigen zeggen mondeling en schriftelijk herhaaldelijk gedaan.
Als ik het zo lees is de transfer van Sinkgraven het breekpunt geweest. Die stemming heeft Jonk verloren, met als eindresultaat knallende ruzie binnen het TH en Jonk sulking in his office.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo nov 11, 2015 9:24 am

wimpey schreef:
Als ik me niet vergis heeft hij een half jaartje in de opleiding gelopen is is hij al snel gaan meetrainen met 1. Doen, zoals ik vaak zie, alsof Bazoer een exponent van de Ajax-opleiding is slaat nergens op.
YNWA

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo nov 11, 2015 9:25 am

Helder interview van Jonk. Nogmaals, het is doodzonde dat dit zijn einde betekent, temeer je de rotte appels nu laat zitten.

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 9:37 am

Peter schreef:Helder interview van Jonk. Nogmaals, het is doodzonde dat dit zijn einde betekent, temeer je de rotte appels nu laat zitten.
RvC KNVB, Oostveen, Blind: dat niveau. Iedere club krijgt wat ie verdient. Het schurftvoetbal van Ajax-1 is weer leading verklaard. Ajax zal Haller halen, ik las vandaag in De T. over interesse in Sam Larsson.

Die kan mijn zoontje ook scouten, heette het enige jaren geleden. :hypocrite.gif: Maar het TH hoeft zich ex-Jonk al helemaal niet meer aan afspraken te houden. En aan uitspraken ook niet.

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 9:44 am

Peter schreef: temeer je de rotte appels nu laat zitten.
Het team van '95 wordt er nu wel in rap tempo doorheen gedraaid. Lijst groeit. Van Gaal, Blind, Davids, De Boer, Overmars, Bergkamp, vd Sar, ze liggen nu allemaal als 'anti--Cruijff' bij de rotte appels.

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 11, 2015 9:51 am

zeux schreef: Het team van '95 wordt er nu wel in rap tempo doorheen gedraaid. Lijst groeit. Van Gaal, Blind, Davids, De Boer, Overmars, Bergkamp, vd Sar, ze liggen nu allemaal als 'anti--Cruijff' bij de rotte appels.
Om het simplistisch te houden: de evangaalistische kerk stroomt vol. De heren blijken strikt in De Leer te zijn. :hypocrite.gif:

Mano

Bericht door Mano » wo nov 11, 2015 9:51 am

Tja dat openhartige interview is eigenlijk helemaal niet zo spraakmakend. Alles wat hij zegt, weten we al.
De beeldvorming was: Wim Jonk schoof niet aan, dus Jonk was fout. „Er is bewust een frame gelegd van Wim weigert mee te doen en doet moeilijk. Maar natuurlijk waren er redenen waarom ik niet meer aan het overleg deelnam. Ik luid hierover intern al heel lang de noodklok, mondeling en schriftelijk en bij alle betrokkenen. Uiteindelijk draaide het om het uitvoeren van het Plan Cruijff en dat is niet gebeurd”, aldus Jonk.
Dus je bent met 4 man, jij vind dat het niet Plan Cruijff is, de andere 3 wel en dus haak jij af. :confused.gif:
„We kwamen met de directie en het technisch hart in elkaars domein. Dus zei ik: we moeten het beter afkaderen. Ik was verantwoordelijk voor de jeugd, maar later bleek dat anderen daar de zeggenschap over hadden en steeds meer hun wil oplegden aan de opleiding. Ook mensen die twee jaar niet bij een jeugdwedstrijd waren geweest. Achteraf kun je zeggen dat het een fout was om niet vanaf het begin veel duidelijkere piketpaaltjes te slaan.”
oftewel, niemand verantwoordelijk maken, werkt niet. Zagen wij vanaf de tribune al een stuk langer.

Dus je wilt taakomschrijvingen... okay, verstandig. En als iemand het fout doet? Deel jij dan de verantwoordelijkheid? Nee? Okay. Dus ieder heeft zijn eigen taken... en mag de ander vanuit zijn rol aanspreken.... en ... HO, wacht effe, dat is toch gewoon een normale bestuursorganisatie? :smallgrin.gif: Waarbij je een TD hebt en Hoofd opleiding etc?
„Het was het oude liedje, waarin een drie-tegen-één-situatie werd gecreëerd. En er kwam ineens een technisch directeur bij, wat volgens het Plan Cruijff juist niét kon.

Als je met z'n 4en plan Cruijff volgt en gedurende de revolutie zijn er 3 die er anders over denken dat jij.
Dan is stampvoetend weglopen, na ontslag de babbelkous uithangen en dreigen met de rechter de oplossing? :confused.gif:
Je bent door Plan Cruijff met z'n 4'en verantwoordelijk gemaakt voor de club. Plan Cruijff zag in jullie 4 de ideale uitvoerders van het plan. 3 van de 4 zitten op 1 lijn en de 4de niet.
Alle Cruijff volgers zeggen: Jonk is de enige die plan Cruijff volgt die andere doen maar wat. :confused.gif:
Je kan ook zeggen: plan Cruijff is nog steeds actief :excited.gif:

Toch zijn er een paar conclusies mogelijk:
Bestuurstechnisch werkt Plan Cruijff want 3 stemmen tegen 1, de meerderheid wint, net zoals in een democratie. Ik word ook niet blij als de PvdA wint, maar ondanks dat, blijf ik wel in Nederland.
of
Plan Cruijff is één grote mislukking want de uitvoerders die N.b. door Cruijff zelf zijn aangewezen, blijken Cruijff helemaal niet te volgen en doen maar wat. Of denken Cruijff te volgen maar Cruijff is niet te volgen en zitten mis.

En nu het ruk gaat met Ajax 1, schaart iedereen zich achter Jonk en is hij de one en only Cruijffvolger. De rest doet maar wat. :excited.gif: Maar die waren door Cruijff aangewezen?

Plan Cruijff was van dag 1 gedoomd te mislukken. Hoe kan je een Visie volgen van iemand die niet of nauwelijks aanwezig is. :confused.gif: Hoe kan je een club leiden als niemand in de leiding eindverantwoordelijke is :confused.gif:
Je hebt altijd een 'escape' in Plan Cruijff. simpelweg omdat Cruijff niet leid en niemand verantwoordelijk is. Achteraf kan je altijd zeggen: zo was mijn visie niet.... :blackcat.gif:
Nu snap ik 'plan-Cruijff' :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Mano op wo nov 11, 2015 10:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie