Danny Blind, de nieuwe bondscoach
Moderator: mods
Re: Danny Blind, de nieuwe bondscoach
Ondertussen heeft België een ijzersterk team. Leg dat maar eens uit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Dat komt doordat in België voetbal de enige uitweg is. Kinderen uit de sloppenwijken van Brussel voetballen op blote voeten en met een kluwen touw, uren per dag. Ze hebben daar geen computer of dure voetbalschoenen, zoals die verwende krengen van ons.
Maar serieus, je kunt je beter afvragen wat hier misgegaan is. Simpel, met de invoering van het Masterplan is de nadruk komen te liggen op de teamprestatie. Jongetjes van acht lopen het veld breed te houden en komen amper aan de bal. Terwijl je op die leeftijd juist zoveel mogelijk balcontacten moet hebben.
Ik las een jaar of tien terug een interview met een jeugdtrainer van Ajax. Die was net met de E'tjes op een internationaal toernooi geweest. 'We kregen veel complimenten', zei hij trots. 'De Spaanse trainers waren erg onder de indruk, want al onze jongens speelden netjes binnen het systeem.' Die Spaanse spelertjes, voegde hij eraan toe, deden maar wat. Die liepen te pingelen en wilden allemaal tegelijk de bal hebben.
Door kinderen om jonge leeftijd zo in het gareel te dwingen als bij Ajax toen gedaan werd, worden ze (het lijkt paradoxaal) tactisch juist níet sterk. En technisch blijven ze achter omdat ze niet improviseren. En omdat ze te weinig balcontacten hebben, want de helft komt amper aan de bal. Dit heb ik met eigen ogen gezien en ik vond het erg triest.
Het punt is dat je op die manier trainersvoetbal krijgt. Niet alleen bij Ajax, maar over de hele linie. Jeugdtrainerss de kant lopen de Louis van Gaal uit te hangen. Ze staan maar te roepen: knijpen! Terug! Breed houden! Dat is funest voor met name kleine kinderen. Die moeten zich kunnen uitleven. Laat die jochies lekker acties maken, zodat hun balvaardigheid verbetert. Dan hebben ze er tenminste plezier in. Hoe komt het dat het spel van veel Nederlandse voetballers zo plichtmatig oogt? Doordat ze van jongs af opdrachten uitvoeren. De trainers vinden het prachtig om die opdrachten te geven, maar het gaat niet om de trainers. Tactiek is alleen belangrijk in de prestatiesport.
Een ander probleem van vroeg tactiek inslijpen is dat je indirect selecteert op volgzaamheid. De jochies die opdrachten aan hun laars lappen vallen af.
Het gaat me niet om Louis van Gaal of het Masterplan. De feiten zijn de feiten. Die discussie hoef ik niet te winnen, het is overduidelijk hoe het ligt. Vanaf het moment dat het Masterplan is ingevoerd is het snel (nog sneller) bergafwaarts gegaan. En nu zelfs Oranje het voelt, krijgen de spelers de schuld, terwijl zij er niets aan kunnen doen. Sterker nog, zij zijn de dupe geworden van het wanbeleid.
Bij Ajax zitten ze op een beter spoor, zoals nu al blijkt en in de toekomst nog vaker zal blijken. Het Nederlandse voetbal moet terug naar de basis.

Maar serieus, je kunt je beter afvragen wat hier misgegaan is. Simpel, met de invoering van het Masterplan is de nadruk komen te liggen op de teamprestatie. Jongetjes van acht lopen het veld breed te houden en komen amper aan de bal. Terwijl je op die leeftijd juist zoveel mogelijk balcontacten moet hebben.
Ik las een jaar of tien terug een interview met een jeugdtrainer van Ajax. Die was net met de E'tjes op een internationaal toernooi geweest. 'We kregen veel complimenten', zei hij trots. 'De Spaanse trainers waren erg onder de indruk, want al onze jongens speelden netjes binnen het systeem.' Die Spaanse spelertjes, voegde hij eraan toe, deden maar wat. Die liepen te pingelen en wilden allemaal tegelijk de bal hebben.
Door kinderen om jonge leeftijd zo in het gareel te dwingen als bij Ajax toen gedaan werd, worden ze (het lijkt paradoxaal) tactisch juist níet sterk. En technisch blijven ze achter omdat ze niet improviseren. En omdat ze te weinig balcontacten hebben, want de helft komt amper aan de bal. Dit heb ik met eigen ogen gezien en ik vond het erg triest.
Het punt is dat je op die manier trainersvoetbal krijgt. Niet alleen bij Ajax, maar over de hele linie. Jeugdtrainerss de kant lopen de Louis van Gaal uit te hangen. Ze staan maar te roepen: knijpen! Terug! Breed houden! Dat is funest voor met name kleine kinderen. Die moeten zich kunnen uitleven. Laat die jochies lekker acties maken, zodat hun balvaardigheid verbetert. Dan hebben ze er tenminste plezier in. Hoe komt het dat het spel van veel Nederlandse voetballers zo plichtmatig oogt? Doordat ze van jongs af opdrachten uitvoeren. De trainers vinden het prachtig om die opdrachten te geven, maar het gaat niet om de trainers. Tactiek is alleen belangrijk in de prestatiesport.
Een ander probleem van vroeg tactiek inslijpen is dat je indirect selecteert op volgzaamheid. De jochies die opdrachten aan hun laars lappen vallen af.
Het gaat me niet om Louis van Gaal of het Masterplan. De feiten zijn de feiten. Die discussie hoef ik niet te winnen, het is overduidelijk hoe het ligt. Vanaf het moment dat het Masterplan is ingevoerd is het snel (nog sneller) bergafwaarts gegaan. En nu zelfs Oranje het voelt, krijgen de spelers de schuld, terwijl zij er niets aan kunnen doen. Sterker nog, zij zijn de dupe geworden van het wanbeleid.
Bij Ajax zitten ze op een beter spoor, zoals nu al blijkt en in de toekomst nog vaker zal blijken. Het Nederlandse voetbal moet terug naar de basis.
Laatst gewijzigd door Yopi op zo okt 11, 2015 2:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd fijn als mensen zichzelf alle gelijk van de wereld geven.Yopi schreef: Het gaat me niet om Louis van Gaal of het Masterplan. De feiten zijn de feiten. Die discussie hoef ik niet te winnen, het is overduidelijk hoe het ligt.

Dat jij Van Gaal als De Duivel van het NL-voetbal ziet verbaast niet echt.
Nu wachten op iemand die wat minder biased een beeld geeft van de werkelijke reden waarom België - zelfs zonder Cruijff!!!! - zo'n goede generatie voetballers heeft weten te ontwikkelen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Nul argumenten. Zoals verwacht.
Heb jij de afgelopen tien jaar een of meer jeugdwedstrijden gezien? Of is dat er niet van gekomen?
Wat LVG bedacht had was vanuit zijn standpunt gezien niet zo onlogisch. Hij is een trainer die het moet hebben van tactiek. Het neerzetten van een team. Hij gaat van zichzelf uit: het geheel is meer dan de som der delen. Dat is op zich ook zo, maar voor wat hij wil heb je wel technisch ijzersterke, slimme spelers nodig. Die heeft hij ook altijd gehad. Bij Ajax, Barcelona en München trof hij goed opgeleide spelers die in hoge mate flexibel waren en daarom ook konden wat hij wilde.
Met de internationals van nu wist hij ook niet meer te bedenken dan: alle ballen op Robben. Waarbij Robben niet toevallig een speler van de vorige generatie is.
Zo bijzonder is België niet. Ook in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Portugal, Zwitserland, enz. leiden ze beter op dan hier. Het is ook geen hogere wiskunde. Wie goed wil worden, moet oefenen.

Heb jij de afgelopen tien jaar een of meer jeugdwedstrijden gezien? Of is dat er niet van gekomen?
Wat LVG bedacht had was vanuit zijn standpunt gezien niet zo onlogisch. Hij is een trainer die het moet hebben van tactiek. Het neerzetten van een team. Hij gaat van zichzelf uit: het geheel is meer dan de som der delen. Dat is op zich ook zo, maar voor wat hij wil heb je wel technisch ijzersterke, slimme spelers nodig. Die heeft hij ook altijd gehad. Bij Ajax, Barcelona en München trof hij goed opgeleide spelers die in hoge mate flexibel waren en daarom ook konden wat hij wilde.
Met de internationals van nu wist hij ook niet meer te bedenken dan: alle ballen op Robben. Waarbij Robben niet toevallig een speler van de vorige generatie is.
Zo bijzonder is België niet. Ook in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Portugal, Zwitserland, enz. leiden ze beter op dan hier. Het is ook geen hogere wiskunde. Wie goed wil worden, moet oefenen.
Laten we even niet doen alsof LvG zich schuldig maakt aan Cruijff-praktijken.wimpey schreef: Oostveen zal dus sneuvelen. Diens opvolger zal niet met damaged goods Danny de kwalificatie voor het WK ingaan. Het is effe doorbijten voor het NL voetbal, maar op de middellange termijn pluk je er de vruchten van. Het roer moet om. Haal maar eens een buitenlander aan boord. Dat voorkomt bijv. een lobby voor incapabele vriendjes van JC en LVG, die het vervolgens verkloten.
Het probleem zit veel dieper, het Nederlandse voetbal is zowel op het niveau van het nationaal elftal als op het niveau van de topclubs een populariteitsverkiezing geworden, waarin de immer misplaatst zelfingenomen pers een hoofdrol opeist. Het is het tegenovergestelde van een topsportklimaat, als trainers en spelers maar aardig gevonden worden, en bestuurders en trainers maar handelen naar de voorkeuren van pers en dus publiek, dan is er niks aan de hand. Behalve dat er niet gepresteerd wordt, en de beste Nederlandse spelers in de cruciale fase van hun ontwikkeling, 18-23 jaar, uitgeleverd zijn aan onbenullen en volmaakt onervarenen. Dat is al bijna 20 jaar aan de gang.
Het is dan ook geen toeval dat als er een keer voor een bondscoach wordt gekozen op basis van vakmanschap en ondanks diens impopulariteit, er ineens ver bovenmaats wordt gepresteerd en er zelfs enigzins wordt gecompenseerd voor de gebrekkige ontwikkeling van jonge spelers bij hun club. Het beste wat het Nederlands elftal kan overkomen naast een vakbekwame hork van een bondscoach is dat de grootste Nederlandse talenten zo snel mogelijk naar het buitenland vertrekken.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Die karikaturale frame zit er goed in ja.Yopi schreef: Met de internationals van nu wist hij ook niet meer te bedenken dan: alle ballen op Robben.
Toch raar dan dat zeven verschillende spelers scoorden, dat Robben drie van de twaalf goals scoorde, één van de tien assists gaf en na de eerste twee (van zeven) wedstrijden niet meer scoorde.
Robben was belangrijk, maar doen alsof hij in zijn eentje NL naar de derde plaats heeft gebracht is een gotspe. De openingstreffer van Van Persie tegen Spanje (geen rol voor Robben) was ook retebelangrijk.
Maar goed er moet een karikatuur van het NL-elftal worden gemaakt, want stel dat Van Gaal credits krijgt...
Ah, daar is die weer.Yopi schreef:
Het gaat er om wat in de eerste teams landt vanuit de jeugdopleidingen. Dat is belangrijk.
Presteren op jeugdniveau geeft geen enkele garantie op de toekomst.
Omdat Cruijff de jeugdopleiding tot focus heeft, vindt jij dat ook het meest belangrijke op aarde. Feitelijk einddoel op zich.
Ik kijk liever naar de vertaling van al dat opleiden naar de eerste teams.
Haha, grapjas. 
Ander onderwerp dan maar. Geeft er nog iemand een stuiver voor de kansen van Oranje?
Zelfs Albanië heeft zich geplaatst. Allemachtig. Maar wat heb je te vertellen als je achter elkaar verliest van IJsland en Turkije?
Danny, het waren drie (straks vier) geweldige wedstrijden. Pak je koffers alvast voor dinsdag en tot ziens (maar niet bij Ajax).

Ander onderwerp dan maar. Geeft er nog iemand een stuiver voor de kansen van Oranje?
Zelfs Albanië heeft zich geplaatst. Allemachtig. Maar wat heb je te vertellen als je achter elkaar verliest van IJsland en Turkije?

Danny, het waren drie (straks vier) geweldige wedstrijden. Pak je koffers alvast voor dinsdag en tot ziens (maar niet bij Ajax).
Van Gaal heeft ook incompetente vriendjes die gepusht worden. Hij wilde als TD van Ajax al Danny Blind als trainer aanstellen. Normaal neemt een bondscoach zijn staf mee. Blind bleef in 2014 echter in Zeist achter. Merkwaardig. Zie ik spoken wanneer ik denk dat Blind als paard van Troje werd ingezet om te vermijden dat Koeman bondscoach zou worden? Die zou zich natuurlijk niet met Blind ingelaten hebben...Le T. schreef: Laten we even niet doen alsof LvG zich schuldig maakt aan Cruijff-praktijken.
Dat je Cruijff trouwens nog niet de zwarte piet hebt toegeschoven voor het missen van het EK. Of heb ik iets gemist?

- InnerHarbour
Ho, ho, zwarte piet is een verboden woord tegenwoordig in Nederland, kijk je wel uit. 

YNWA
Haha, het AD...
Zo zit de wereld niet in elkaar.
Lekkere redenering ook: de 0-2 tegen Letland was de verdienste van Blind, maar aan de nederlagen tegen IJsland en Turkije kon hij niets doen.
Natuurlijk: soms had Hiddink ook pech. Maar als beslissingen en keuzes zo vaak slecht uitpakken, is het geen pech meer. Er wordt nu soms gewezen op Letland-uit, dat hij na die 0-2 zege wel verder had gekund als bondscoach.
Maar iedere insider weet dat rond die wedstrijd Blind al extra verantwoordelijkheid nam. Geen Nigel de Jong in de selectie bijvoorbeeld, geen geschuif om Afellay in de ploeg in te passen, dat kwam toen al uit zijn koker. Blind startte als officiële nieuwe bondscoach daarna beroerd met twee nederlagen in zijn eerste werkweek die welgeteld één gerichte training kende. Maar zaterdag in Kazachstan was er in elk geval al iets terug te zien van waar hij aan werkt.
Zo zit de wereld niet in elkaar.

Lekkere redenering ook: de 0-2 tegen Letland was de verdienste van Blind, maar aan de nederlagen tegen IJsland en Turkije kon hij niets doen.

- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Misschien wilde Blind wel weereens eindverantwoordelijke zijn en had hij geen zin om mee naar Utd te gaan. Zeker ook omdat de bedoeling is dat Giggs het uiteindelijk overneemt.wimpey schreef:Van Gaal heeft ook incompetente vriendjes die gepusht worden. Hij wilde als TD van Ajax al Danny Blind als trainer aanstellen. Normaal neemt een bondscoach zijn staf mee. Blind bleef in 2014 echter in Zeist achter. Merkwaardig. Zie ik spoken wanneer ik denk dat Blind als paard van Troje werd ingezet om te vermijden dat Koeman bondscoach zou worden? Die zou zich natuurlijk niet met Blind ingelaten hebben...Le T. schreef: Laten we even niet doen alsof LvG zich schuldig maakt aan Cruijff-praktijken.
Dat je Cruijff trouwens nog niet de zwarte piet hebt toegeschoven voor het missen van het EK. Of heb ik iets gemist?
Nou is Blind geen trainer en leider buiten het veld, zoveel is duidelijk, dus had hij beter wel mee kunnen gaan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Het AD en De T. doen niet voor elkaar onder. Die Blind-lobby van het ADYopi schreef: Lekkere redenering ook: de 0-2 tegen Letland was de verdienste van Blind, maar aan de nederlagen tegen IJsland en Turkije kon hij niets doen.

Hiddink had nooit aan de constructie met Blind moeten beginnen. Met een eigen (loyale) assistent was het wellicht anders gelopen. Maar hij lacht wel als laatste. Met hem na 6 wedstrijden 3e in de groep en nog volop in de race. 4 dagen later en ondanks "80% kans op directe kwalificatie" en ondanks dat Nigel niet meedeed...
Zou Hiddink met al zijn ervaring wellicht meer dan nul punten tegen IJsland en Turkije hebben kunnen halen?
IJsland gaat natuurlijk niet winnen in Turkije. Dus Oostveen en Blind zijn gezien. Een flink deel van de 16 miljoen bondscoaches komt in opstand wanneer er een vuil spelletje gespeeld gaat worden om die 2 in het zadel te houden.
Blind lijkt zijn onmogelijkheden niet te zien. En hij kan zoveel willen, maar er zal toch een lobby voor hem gevoerd moeten zijn om hem in Zeist te houden.Raymon schreef: Nou is Blind geen trainer en leider buiten het veld, zoveel is duidelijk, dus had hij beter wel mee kunnen gaan.
Blind aasde al jaren op zo'n baan, dus het zou kunnen. Wat niet wil zeggen dat LVG hem niet van harte aanbevolen heeft. Van Oostveen moet het ergens vandaan hebben gehaald.
Wat mij verbaasd heeft: dat Hiddink erin stapte. Hij had beter eerst Martin Jol kunnen bellen.
Maar de tijd van Blind bij de KNVB zit er zo goed als op, neem ik aan. Laten we eens speculeren. Wie zou volgens jullie de nieuwe bondscoach moeten worden?
Wat mij verbaasd heeft: dat Hiddink erin stapte. Hij had beter eerst Martin Jol kunnen bellen.
Maar de tijd van Blind bij de KNVB zit er zo goed als op, neem ik aan. Laten we eens speculeren. Wie zou volgens jullie de nieuwe bondscoach moeten worden?
Waarom zou je een nieuwe bondscoach moeten zoeken?
IK GELOOF!!!!!!
- InnerHarbour
Johan Cruijff, oh wacht die gaat het natuurlijk nu niet doen, die liep nog weg voor de verantwoordelijkheid toen hij de kans had om een uitstekende Nederland elftal selectie te coachen op het WK van 1994. Iets met een fax en het verrotten om terug te bellen.
Voor de rest geen idee, met deze selectie filmsterren wordt het nooit echt veel.
Voor de rest geen idee, met deze selectie filmsterren wordt het nooit echt veel.
YNWA
Wel je huiswerk doen, IH.
http://www.volkskrant.nl/sport/hoe-mich ... ~a2976385/
Een buitenlandse trainer. Pep Guardiola lijkt me wel een goeie.
http://www.volkskrant.nl/sport/hoe-mich ... ~a2976385/
Een buitenlandse trainer. Pep Guardiola lijkt me wel een goeie.

- InnerHarbour
Yopie die voor Jopie opkomt, Je verwacht het niet hè.
Lezen Yopie, lezen, ik heb het over 1994, niet over dat van 1990.

YNWA
Omdat ie na 3 wedstrijden 6 verliespunten heeft en het EK gaat missen?Lionel schreef:Waarom zou je een nieuwe bondscoach moeten zoeken?

- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Ik denk serieus dat hij blijft zitten en aan de kwalificatie van het WK begint. Ik zou trouwens niet weten wie 'm zou moeten opvolgen. Advocaat is weer vrij begrijp ik... 

Wanneer ze het WK ook willen missen, moeten ze dat maar doen.Raymon schreef:Ik denk serieus dat hij blijft zitten en aan de kwalificatie van het WK begint.
Zinloos om hem te laten zitten, want het minieme krediet dat hij had is ook nog op. Een of twee keer een tegenvallende prestatie en hij vliegt er alsnog uit.
Het werd Dicky, de werkvriend van Michels, nietwaar? Het was toen niet anders dan nu.InnerHarbour schreef:Yopie die voor Jopie opkomt, Je verwacht het niet hè.![]()
- InnerHarbour
Ik zou het nog maar eens nakijken hoe het zat in die tijd. De enige reden dat het Avocaat werd lag gewoon aan Cruijff.Yopi schreef:Zinloos om hem te laten zitten, want het minieme krediet dat hij had is ook nog op. Een of twee keer een tegenvallende prestatie en hij vliegt er alsnog uit.
Het werd Dicky, de werkvriend van Michels, nietwaar? Het was toen niet anders dan nu.InnerHarbour schreef:Yopie die voor Jopie opkomt, Je verwacht het niet hè.![]()
BTW inderdaad Raymon ik denk ook dat Blind gewoon blijft.
YNWA
De waarheid ligt in het midden, denk ik. Cruijff heeft er ooit over gezegd dat hij in 1994 flexibeler had moeten zijn. Maar ook dat er binnen de KNVB nogal wat verzet was tegen zijn komst. Als je iemand echt wilt hebben pak je gewoon het vliegtuig. Maar goed, dit is wel heel erg OT.InnerHarbour schreef: Ik zou het nog maar eens nakijken hoe het zat in die tijd. De enige reden dat het Avocaat werd lag gewoon aan Cruijff.

[/quote]BTW inderdaad Raymon ik denk ook dat Blind gewoon blijft.
Natuurlijk, want niemand heeft gefaald. Behalve de spelers dan, want die missen Vuur en Passie.

Klopt toch ook wel. De spelers die in het veld stonden hadden zelfs zonder een coach moeten winnen 

IK GELOOF!!!!!!