Heb je ook argumenten?
Ik wel. Misschien kun je daarop reageren?
Zou het nog kunnen: voetballen op een pleintje, bij je amateurclub, tegen een muurtje trappen en dan later de wereldtop halen? Of is die tijd voorbij?
Moderator: mods
Maar hoe geloofwaardig is de kritiek van MvB op de jeugdopleiding van Ajax?Mano schreef: Maar we maken criticasters niet zwart hoor
Het geklungel van MvB maakt me niks uit. Zou betekenen dat je alleen een mening mag hebben als je vrij bent van fouten, geklungel etc. Zou Facebook en AT een hele lege website worden.wimpey schreef:Maar hoe geloofwaardig is de kritiek van MvB op de jeugdopleiding van Ajax?Mano schreef: Maar we maken criticasters niet zwart hoor
Hij is degene die in 2008 een broertje dood had aan die opleiding. Hij wilde 35 M hebben, om die er samen met z'n vriend Blind aan allerlei miskopen doorheen te jagen. Het is voor hem een probleem dat er onder Cruijff allerlei clubmensen hun baan verloren. Hij degradeerde zelf Van Geel om DB te kunnen binnenhalen. Zijn omgang met Perez verdiende evenmin de schoonheidsprijs.
En ondertussen worden jonge spelers uit 'de komedie' voor Oranje opgeroepen.![]()
Mijn indruk: MvB heeft nog een rekening open staan met JC. En de aandacht moet worden afgeleid van het gestuntel van Oranje.
even voor de goede orde, ik ben voor de verandering in de jeugdopleiding. Terug naar het knollenveld en koude douchjes is natuurlijk onzin. Ik betwijfel alleen of er meer talenten uit de bus rollen dan (pak 'm beet) 10 jaar geleden.Yopi schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens. We verliezen op kwaliteit.
Die jongens hebben het zwaar genoeg. Veel reizen, dagen van acht tot acht, veel discipline, moeten incasseren, enz. Onzin dat ze gepamperd worden. Alsof ze anders zelf hun was zouden doen. Wat hun ouders niet kunnen opbrengen, doet de club voor hen. Omdat ze het anders niet halen.
Van Basten had een normale thuissituatie, in redelijke welstand, met twee ouders van wie de ene (zijn vader) álles deed voor de carrière van zijn zoon. Zijn vader was bovendien zelf voetballer geweest, dus had Marco het met de paplepel ingegoten gekregen. Onder die omstandigheden heb je misschien geen hulp nodig. Ook hoefde Marco, met zijn talent, niet te vrezen dat hij zou afvallen. Daarom was voor hem een schoolopleiding minder belangrijk.
Dat is een heel andere situatie dan bij sommige talenten. Die komen uit disfunctionele en/of gebroken gezinnen/ er is thuis geen cent/ hun ouders komen nooit kijken/ niemand kan helpen met hun huiswerk/ vriendjes op straat trekken aan hen, kies maar uit wat van toepassing is. Die jongens moeten een ijzersterke drive hebben. Bij Ajax hebben ze zich afgevraagd waarom talenten uit achterstandsgezinnen vaak mislukken, en daar proberen ze iets aan te doen. Dan wordt daar weer op ingehakt, lang leve de status quo!
Nou zit ik niet op een nieuwe Hosé of Maduro te wachten, die zijn de gemaakte kosten niet waardYopi schreef:Pa en Ma Sneijder vertellen graag over hun opofferingen, maar het kan nog iets erger. Brutil Hosé bijvoorbeeld woonde met zijn zus in Den Helder op een flatje. Zus was overdag naar haar werk, het kind zat daar in zijn eentje. En ging vervolgens de hort op, rottigheid uithalen. Dan kun je wel zeggen: de ouders moeten even doorzetten, maar hoe zie je dat voor je?
Zelfde met de Madurootjes: hun moeder staat er alleen voor en redt het niet.
Alleenstaande moeder met een hoop kinderen, kon het vervoer niet meer betalen.Sorry? Feyenoord boos op Ajax omdat Quinten en Jurrien Maduro naar Ajax zijn gegaan?
Gewoon eigen schuld!
Die 2 hebben geklaagd over reiskostenvergoeding maar kregen het gewenste bedrag niet. Het koste flink wat duiten omdat ze geen ov studentenkaart konden krijgen omdat ze te jong zijn..
Steeds met de trein naar Rotterdam koste veel geld en toen zijn ze gaan zoeken naar een andere oplossing.
Ze hebben ook bij Utrecht geïnformeerd maar ze kwamen tot de conclusie dat die club geen hele goede jeugdopleiding heeft.
Ze hebben voor Ajax gekozen omdat ze nu geen extreem grote bedragen aan reizen hoeven uit te geven.
Ze worden nu met een busje opgehaald.
Het is hun keuze geweest, Ajax heeft de deur open gezet en Feyenoord gaf het juiste bedrag niet.
Keuze is dan snel gemaakt
als je goed terug leest, zie je dat ik het EENS ben dat Ajax de opleiding dusdanig ontwikkelt.Yopi schreef:Broertjes Maduro uit de C. Van internet geplukt:
Alleenstaande moeder met een hoop kinderen, kon het vervoer niet meer betalen.Sorry? Feyenoord boos op Ajax omdat Quinten en Jurrien Maduro naar Ajax zijn gegaan?
Gewoon eigen schuld!
Die 2 hebben geklaagd over reiskostenvergoeding maar kregen het gewenste bedrag niet. Het koste flink wat duiten omdat ze geen ov studentenkaart konden krijgen omdat ze te jong zijn..
Steeds met de trein naar Rotterdam koste veel geld en toen zijn ze gaan zoeken naar een andere oplossing.
Ze hebben ook bij Utrecht geïnformeerd maar ze kwamen tot de conclusie dat die club geen hele goede jeugdopleiding heeft.
Ze hebben voor Ajax gekozen omdat ze nu geen extreem grote bedragen aan reizen hoeven uit te geven.
Ze worden nu met een busje opgehaald.
Het is hun keuze geweest, Ajax heeft de deur open gezet en Feyenoord gaf het juiste bedrag niet.
Keuze is dan snel gemaakt
Hoewel, in dit geval: ze hadden naar FC Utrecht kunnen gaan. Was Van Basten ook blij geweest.![]()
Het speelt wel degelijk: gezinnen waarin geen geld is voor vervoer, voor gezond eten, voor contributie, voor voetbalspullen.
Zeg maar dat Ajax dit niet had moeten doen. Die twee zijn grote talenten.
ik ben het eens met delen van zijn betoog en ook met delen niet. Zo ook bij Cruijff.Yopi schreef:Oké, maar dan zit je op een ander spoor dan Van Basten.
.
Toptalent komt er toch wel. Dat valt of staat niet met de Ajax-opleiding.Yopi schreef:Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat hij wél geloofwaardig is. Dan kunnen we ingaan op zijn argumenten. Met betrekking tot de jeugdopleiding zijn dat (zo uit mijn hoofd) de volgende:
1. Bij andere clubs is het net zo goed. Dus waarom al die ophef?
2. Zie niets nieuws in documentaire. Dus waarom al die ophef?
3. Talenten moeten niet teveel trainen, anders zijn ze niet fris.
4. Eerst doorbreken bij je lokale club is beter.
5. Busjes en huiswerkbegeleiding zijn verwennerij.
Ben ik nog iets vergeten?![]()
Zou goed kunnen. Armoede en straatvoetbal zullen overlappen. Meer geld en je hebt een voetbalveld.zeux schreef:Speelt in Argentinië, net als in Brazilië, armoede nog een rol? Jezelf uit de sloppen omhoog voetballen?
Ongelooflijk veel beter hoeft ook niet. Met 'beter' win je ook. Voor mij ligt het accent vooral op spelers met persoonlijkheid. Vanuit de gedrevenheid van een ego maakt een speler zichzelf beter. Als hij dat ego, of een groot deel ervan, vroeg opoffert in naam van het teambelang, omdat de opleiding dat eist, komt zijn eigen ontwikkeling op een zijspoor. Met als gevolg steriele spelertjes, die samen steriel voetballen in Ajax-1. Een speler zonder persoonlijkheid kan bovendien de rest van het team niet optrekken. Dus dan zak je al snel in een moeras weg, waarin niemand het meer weet.Yopi schreef:Ach, dat is ook romantiek.
Voor Suarez-zonder-schoenen tien talentjes die het verkeerde pad op gingen of zo weinig ondersteuning hadden dat ze hun talent niet te gelde konden maken.
Denk dat het eerder te maken heeft met het grote arsenaal aan voetballers daar. Zo ongelooflijk veel beter of gedrevener vind ik de spelers daar trouwens niet, als ik ze vergelijk met welvaartjongetjes uit Spanje of Duitsland.
De discussie na Salzburg (thuis) zegt voldoende, Ajax heeeft heeft niets geleerd en ik vrees zal ook niets leren. Wie van de leiding durft in te grijpen? Ja, als De T. het beveelt, maar dat is nog niet gebeurd, wel is er vanaf herfst 2014 het anti-FdB-offensief, maar er is niets wezenlijks veranderd (Van de Sar meer macht, maar geen charisma)Het zegt genoeg dat de spelers na een nederlaag tegen psv geen idee hebben wat er fout ging. Dan leer je dus ook niets van zo'n nederlaag, want als je wel precies weet waar het fout ging, kun je dat verbeteren. En het liefst tijdens de wedstrijd, maar dat is momenteel niet aan de orde. "Geen idee" hebben ze. Ze "weten het niet".
Dat wordt wel steeds lastiger lijkt me. Het probleem lijkt me nou juist dat het ego en het teambelang steeds verder van elkaar af komen te staan, door ontwikkelingen van buitenaf. Niks mis met spelers met hun ego, maar hun ego moet een knauw krijgen van een nederlaag, dat moet pijn doen aan hun ego. Maar er is steeds meer aandacht voor de individuele speler en diens individuele prestatie, met het oog op een filmpje van de hoogtepunten van de wedstrijd, topscorersstatistieken en transferspeculaties. Neem nou El Ghazi, speelt hele beroerde wedstrijden, leidt erg veel balverlies, maar zo nu en dan lukt er eens wat en dan maakt hij een schitterende goal, en El Ghazi is het nieuwe grote talent, wordt vaak genoemd en wordt al in de gaten gehouden door grote buitenlandse clubs. Dus met hem gaat het goed, ondanks dat ook hij uit de CL is gekegeld, niet heeft gewonnen in de EL en deel uitmaakte van een ploeg die tegen PSV tamelijk kansloos was.Monkey Tonk schreef: Ongelooflijk veel beter hoeft ook niet. Met 'beter' win je ook. Voor mij ligt het accent vooral op spelers met persoonlijkheid. Vanuit de gedrevenheid van een ego maakt een speler zichzelf beter. Als hij dat ego, of een groot deel ervan, vroeg opoffert in naam van het teambelang, omdat de opleiding dat eist, komt zijn eigen ontwikkeling op een zijspoor. Met als gevolg steriele spelertjes, die samen steriel voetballen in Ajax-1. Een speler zonder persoonlijkheid kan bovendien de rest van het team niet optrekken. Dus dan zak je al snel in een moeras weg, waarin niemand het meer weet.