De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Ajaciedjuh

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » wo sep 23, 2015 10:54 am

Los van de voors en de tegens, is duidelijk dat de aanval op Ajax geopend is. Dat moet het huidige Ajax, met leiding vanuit de directie in ieder geval oppakken. Als alles goed en soepel zou draaien, zouden de 'andere' kampen geen gelegenheid krijgen.

Uiteindelijk gaat het allemaal over wat Ajax 1 presteert, maar het start met een duidelijk Visie, Missie, Ambitie. Kortom een duidelijk beleid dat de prestaties op het veld volledig ondersteunt. Dus het genereren van €, succesvolle jeugdopleiding (middel, die je prima kunt koppelen aan de Ambitie), de juiste trainers(methoden), transferbeleid et cetera. Maar het start met duidelijk beleid, doelstellingen en verantwoordelijkheden. Als dat niet gebeurd, met de juiste mensen, dan worden de ongetwijfeld goede intenties binnen de club, allemaal losse eilandjes. Dan kun je best af en toe tot successen komen, maar dan is/wordt het een bijeengeraapt 'zooitje, die nooit de doelstellingen zullen halen.

Je moet duidelijk binnen je organisatie kijken waar je kracht zit en waar je zwakte. Maakt er een complementair geheel van, maar begin niet vanuit het startpunt deze mensen gaan het doen. Het is andersom: wat wil je bereiken en wat en wie heb je daar voor nodig!?
Dat is volgens mij de grootste fout die gemaakt is: geen duidelijk beleid, gestart met personen die het moeten gaan doen, zonder naar de behoefte te kijken of ze wel passen.

Als Ajax daar nu eens mee zou starten en ook durft in te grijpen waar noodzakelijk, dan kan het wat worden. Zo lang het 'goedbedoelde!?' vriendjespolitiek blijft, zal het 'nooit' wat worden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.

Bericht door Le T. » wo sep 23, 2015 10:55 am

zeux schreef:
Le T. schreef: Hij ziet wel wat er gebeurt, maar hij ziet volgens mij nog steeds niet dat het voor hem anders werkt, en dat het voor anderen veel moeilijker is om er wat van te zeggen.
Hij doet het nu toch?
Misschien wel daarom.

En ook hij riskeert natuurlijk 'De Toorn'. Zeker met deze column, want wat hij zegt is niet mals en frontaal. Mag hij nog zoveel credits hebben, ook hij krijgt dit als een boomerang terug, let maar op. (in dit topic begint het al)
Uiteraard, de kontcruijffers zijn erg voorspelbaar. Maar in de media zal het erg meevallen, die hebben de mantel der liefde klaarliggen want ze willen graag op de foto met legendes. Daar heeft Cruijff zijn status als algemeen voetbaldenker en clubreorganisator ook aan te danken. Van Basten kan dat want hij is in die zin bijna net zo groot als Cruijff. Net als toen Van Basten voorzichtig kritiek begon te krijgen toen hij het waagde om de grote Van Nistelrooij op de bank te zetten.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 11:08 am

Nou nee, journalisten storten zich als aasgieren op Ajax. Daar kun je niet omheen.

Van Basten wordt juist met fluwelen handschoenen aangepakt. Wat heeft hij gepresteerd na zijn spelersloopbaan? Bijna net zo weinig als Danny B.

@Ajaciedjuh: daar heb je uiteraard gelijk in. Hoog tijd om door te pakken.
Dat gaat ook gebeuren, neem ik aan. De RVC heeft dat duidelijk aangegeven.

Het is wel brutaal van MVB dat hij zo om zich heen slaat. Hij kreeg carte blanche van Ajax en maakte er een ongehoorde puinhoop van. En toen hij het allemaal niet meer interessant vond en erg vermoeiend liep hij de deur uit. Dan heb je weinig recht van spreken.

Mano

Bericht door Mano » wo sep 23, 2015 11:57 am

Yopi schreef:
Je denkt er te gemakkelijk over. De jeugdopleiding is de levensader van Ajax. Zonder toptalenten uit de eigen opleiding presteren we nooit meer iets bijzonders. En de jeugdopleiding was middelmaat geworden onder leiding van middelmaat.

Van veel minder belang is uiteindelijk wie er bij Ajax op kantoor zitten. Je weet hoe managers zijn. Die zien een opperaap als ze in de spiegel kijken. Maar bij een voetbalclub draait alles om voetbal. Als AEG die bal uit tegen Wenen afgeeft in plaats van voor zijn eigen kans te gaan, plaatst Ajax zich wellicht voor de CL. En heeft de AD iets meer te verkopen.
Misschien denk ik er te gemakkelijk over en ja ik weet dat dit een belangrijk punt voor Ajax is. Maar wat ik (en MvB volgens mij ook) wil zeggen; De aantrekkingskracht van de Jeugdopleiding Ajax zorgt voor de aanwas van goeie talentjes.
Dat is de echte kracht, eenmaal binnen moet je tegenwoordig wellicht de nuance wat verleggen maar zal het geen wereldschokkend resultaat opleveren. Want de kracht, inzet en doorzettingsvermogen komt uit het ventje zelf.

Aan de andere kant denk ik dat jij er bestuurstechnisch te licht over denkt. Als bestuur ben je uiteindelijk overal verantwoordelijk voor. Financieel gezond blijven, resultaat op het veld en liefst met aantrekkelijk voetbal. Het is voor het bestuur dus van belang dat er goeie mensen op de juiste posities zitten die je ook kan aansturen. Dat is verdraaid moeilijk met een JC in Barca en een Tjeu in een adviesrol.
Jeugdopleiding lijkt voor 80% op orde maar de andere belangrijke zijde: aankopen/verkopen lijkt een puinhoop.
Het bestuur kan een Overmars gewoon afrekenen op zijn resultaat.

Als JC nou eens gaat broeden over de inrichting van het scoutingsapparaat. Wellicht word Ajax daar sterker van.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Alexander

Bericht door Alexander » wo sep 23, 2015 12:08 pm

Vreselijk veel respect voor Marco als trainer. Wat hij daarna gepresteerd heeft, is niet noemenswaardig. Bij Ajax heeft hij er een potje van gemaakt. Sterker nog, met zijn vreselijk dure miskopen en de hoge salarissen die er van hem betaald moesten worden is de club bijna kapot gemaakt. Ik begrijp niet hoe hij iets kan beoordelen op basis van een documentairetje bij FOX?

Daarnaast zit Marco nu in een rol als assistent trainer van de NEDERLANDSE voetbalbond. Vanuit die functie vind ik dit onrust zaaien bij Ajax zeer ongepast.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 12:38 pm

Mano schreef: Misschien denk ik er te gemakkelijk over en ja ik weet dat dit een belangrijk punt voor Ajax is. Maar wat ik (en MvB volgens mij ook) wil zeggen; De aantrekkingskracht van de Jeugdopleiding Ajax zorgt voor de aanwas van goeie talentjes.
Dat is de echte kracht, eenmaal binnen moet je tegenwoordig wellicht de nuance wat verleggen maar zal het geen wereldschokkend resultaat opleveren. Want de kracht, inzet en doorzettingsvermogen komt uit het ventje zelf.
En waar komen die dingen vandaan? Die kun je voor een (belangrijk) deel sturen.

Waarom hebben talenten in andere takken van sport (wielrennen, atletiek, judo) een hardere mentaliteit? Dat komt heus ook door de omgeving.

MVB stelt vorige week dat talenten gepamperd worden, want ze krijgen huiswerkhulp en worden gehaald met busjes. Daar ben ik het mee oneens. Dat is geen kwestie van pamperen. Het is een kwestie van het gelijktrekken van kansen. Mark Verkuijl van de E2 wordt naar trainingen en wedstrijden gebracht door zijn ouders en zijn opa en thuis helpen ze hem wel met zijn schoolwerk. Maar de Madurootjes uit de C hebben alleen hun moeder en hun moeder trekt het niet om haar kinderen op die manier te begeleiden. Waarschijnlijk zouden die jongens het zonder hulp van de club niet redden, terwijl ze toch talent hebben. Van pamperen is sowieso geen sprake, want zo breed hebben ze het thuis niet.

Anders dan Van Basten neem ik het ouders niet kwalijk als ze hoog inzetten. Dat is hun goed recht en de kinderen willen het doorgaans ook. Wie zegt er nee tegen Ajax? Natuurlijk is het een gok, maar wat is het alternatief? De talentjes uit de Ajax-school hebben doorgaans weinig kans op een carrière als atoomgeleerde. Het zijn gewone jongens met meer dan gemiddelde aanleg voor sport.

Wat die drive betreft: in het verleden, eigenlijk sinds de dagen van Co Adriaanse, probeerde Ajax de jeugdspelers braaf te maken. De moeilijke types vielen af. Dat is lekker gemakkelijk, want de Siems en de Veltmannetjes spreken je niet tegen. Maar helaas missen zulke spelers ook iets. Gif. Eigenwijsheid. Je zult dus moeten proberen de krengen erbij te houden. Dan moet je ermee beginnen niet alles op die jongens zelf af te schuiven. Ze lopen twintig uur per week bij Ajax rond. Je kunt ze dus beïnvloeden. Het vraagt meer pedagogisch inzicht om een piepjonge Luis Suarez te begeleiden dan een piepjonge Joël Veltman. Jany van der Veen, de oude leermeester van Cruijff, was gek van Edgar Davids. 'Met Edje gebeurt er wat.' Natuurlijk, Davids was een kreng en een macho. Maar je wilt hem wel graag in je team hebben.
Aan de andere kant denk ik dat jij er bestuurstechnisch te licht over denkt. Als bestuur ben je uiteindelijk overal verantwoordelijk voor. Financieel gezond blijven, resultaat op het veld en liefst met aantrekkelijk voetbal.
Dat denken ze zelf. Maar uiteindelijk kunnen managers alleen randvoorwaarden scheppen. Met name ook door zich niet te bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Maar wij hadden Van Eijden, en Boog. Die hadden een blauwe maandag in het tweede van Ajax gespeeld en klopten zich daarvoor op de borst. 'Ik ben ook een voetbalman', zei de een en de ander. Om zich vervolgens overal mee te bemoeien. Dan krijg je dus de vreemde situatie die je bij Oranje ook hebt: een nobody die bepaalt wie de hoofdcoach wordt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een voetbalman per definitie wél de juiste beslissingen neemt. Maar het lijkt me zinnig eerst vast te stellen dat hier een enorm probleem ligt. Want iemand die kan rekenen of een mooi verhaal kan afsteken of zelfs een bedrijf voortreffelijk kan leiden is nog niet geschikt om AD bij een voetbalclub te worden. Dat heeft het verleden wel bewezen.
Het is voor het bestuur dus van belang dat er goeie mensen op de juiste posities zitten die je ook kan aansturen. Dat is verdraaid moeilijk met een JC in Barca en een Tjeu in een adviesrol.
Dat is ook verdraaid lastig met mensen in de directie die dat niet kunnen beoordelen. Die komen snel in de problemen omdat ze de feeling missen, en moeten zich dan verlaten op de een of de ander. Dat hebben we bijvoorbeeld met Boog gezien, die Van Basten 'technisch en tactisch briljant' vond. En hoe gaat Boog Van Basten aansturen? Alsof Van Basten iets anders accepteert, dan dat Boog zijn voeten kust.
Jeugdopleiding lijkt voor 80% op orde maar de andere belangrijke zijde: aankopen/verkopen lijkt een puinhoop.
Dat gaat ook gebeuren aan het einde van het seizoen, denk ik. Dan is De Boer weg en gaat Overmars ook. Iets zegt me dat De Boer solidair is met Overmars. En Ajax wil op dit moment natuurlijk niet zonder hoofdtrainer zitten.

Als JC nou eens gaat broeden over de inrichting van het scoutingsapparaat. Wellicht word Ajax daar sterker van.
Bij de junioren is de scouting op de schop gegaan. Bij de senioren valt en staat alles met de medewerking van Overmars. Dus misschien moet hij eerst weg.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo sep 23, 2015 1:29 pm

Cruijff schreef:
Le T. schreef:Ik ben een groot criticaster van Van Basten, maar ik vind dat hij meer recht heeft zijn mening over Ajax te geven dan Cruijff.
Waarom dan?
InnerHarbour schreef:Iedereen mag een mening hebben over Cruijff en zijn fluwelen revolutie, we leven hier niet in Noord Korea.
Uiteraard mag iedereen zijn mening geven, maar ik zie hier iemand posten die beweert dat Van Basten meer recht van spreken heeft dan Cruijff.
En waarom? Omdat Cruijff al een tijd geen officiële functie meer in de voetballerij heeft en Van Basten wel lef heeft en 'verantwoordelijkheid draagt'.

Mooi verhaal, toen Johan Cruijff de leeftijd had die Van Basten nu heeft was hij nog wel actief als trainer en als technisch directeur in de voetballerij. En in tegenstelling tot Marco van Basten presteerde hij in die rollen wel.
Demosthenes schreef:
Oh maar we gaan ook weer terugkeren aan de Europese top. Zonder enige twijfel.
1 Hoop doet leven, maar is het vervangen van FdB (= inclusief Spijkerman) alleen dan voldoende?
2 Gebeurt dat in de toegezegd/beloofde 5 tot 7 jaar, oftewel in 2016-2018?
3 Is het permanent?
Antwoord op vraag 2. Ja dat gebeurt inderdaad binnen ongeveer 7 jaar, roepen dat er in 2016 al Europees succes moet zijn is flauw, de Fluwelen Revolutie is eerst jarenlang tegengewerkt door de oude machtshebbers, we hebben er zelfs hele dagen voor in de rechtbank moeten doorbrengen. :blush.gif:

Antwoord op vraag 1, nee er moet nog wel iets meer gebeuren dan alleen het vervangen van een trainer en één assistent.

Antwoord op vraag 3. nee het zal niet permanent zijn, Ajax zal altijd, net als de economie conjuncturen bereiken met hele hoge toppen, maar ook weer een aantal keren hard vallen en flink dalen.
Reken er maar op dat Ajax dit decennium terugkeert aan de top en weer wegvalt, terugkeert, wegvalt en uiteindelijk weer terugkeert aan de absolute top van Europa.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo sep 23, 2015 2:13 pm

Yopi schreef:
Mano schreef: Misschien denk ik er te gemakkelijk over en ja ik weet dat dit een belangrijk punt voor Ajax is. Maar wat ik (en MvB volgens mij ook) wil zeggen; De aantrekkingskracht van de Jeugdopleiding Ajax zorgt voor de aanwas van goeie talentjes.
En waar komen die dingen vandaan? Die kun je voor een (belangrijk) deel sturen.

Waarom hebben talenten in andere takken van sport (wielrennen, atletiek, judo) een hardere mentaliteit? Dat komt heus ook door de omgeving.

MVB stelt vorige week dat talenten gepamperd worden, want ze krijgen huiswerkhulp en worden gehaald met busjes. Daar ben ik het mee oneens. Dat is geen kwestie van pamperen. Het is een kwestie van het gelijktrekken van kansen. Mark Verkuijl van de E2 wordt naar trainingen en wedstrijden gebracht door zijn ouders en zijn opa en thuis helpen ze hem wel met zijn schoolwerk. Maar de Madurootjes uit de C hebben alleen hun moeder en hun moeder trekt het niet om haar kinderen op die manier te begeleiden. Waarschijnlijk zouden die jongens het zonder hulp van de club niet redden, terwijl ze toch talent hebben. Van pamperen is sowieso geen sprake, want zo breed hebben ze het thuis niet.

Anders dan Van Basten neem ik het ouders niet kwalijk als ze hoog inzetten. Dat is hun goed recht en de kinderen willen het doorgaans ook. Wie zegt er nee tegen Ajax? Natuurlijk is het een gok, maar wat is het alternatief? De talentjes uit de Ajax-school hebben doorgaans weinig kans op een carrière als atoomgeleerde. Het zijn gewone jongens met meer dan gemiddelde aanleg voor sport.

Wat die drive betreft: in het verleden, eigenlijk sinds de dagen van Co Adriaanse, probeerde Ajax de jeugdspelers braaf te maken. De moeilijke types vielen af. Dat is lekker gemakkelijk, want de Siems en de Veltmannetjes spreken je niet tegen. Maar helaas missen zulke spelers ook iets. Gif. Eigenwijsheid. Je zult dus moeten proberen de krengen erbij te houden. Dan moet je ermee beginnen niet alles op die jongens zelf af te schuiven. Ze lopen twintig uur per week bij Ajax rond. Je kunt ze dus beïnvloeden. Het vraagt meer pedagogisch inzicht om een piepjonge Luis Suarez te begeleiden dan een piepjonge Joël Veltman. Jany van der Veen, de oude leermeester van Cruijff, was gek van Edgar Davids. 'Met Edje gebeurt er wat.' Natuurlijk, Davids was een kreng en een macho. Maar je wilt hem wel graag in je team hebben.
Aan de andere kant denk ik dat jij er bestuurstechnisch te licht over denkt. Als bestuur ben je uiteindelijk overal verantwoordelijk voor. Financieel gezond blijven, resultaat op het veld en liefst met aantrekkelijk voetbal.
Dat denken ze zelf. Maar uiteindelijk kunnen managers alleen randvoorwaarden scheppen. Met name ook door zich niet te bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Maar wij hadden Van Eijden, en Boog. Die hadden een blauwe maandag in het tweede van Ajax gespeeld en klopten zich daarvoor op de borst. 'Ik ben ook een voetbalman', zei de een en de ander. Om zich vervolgens overal mee te bemoeien. Dan krijg je dus de vreemde situatie die je bij Oranje ook hebt: een nobody die bepaalt wie de hoofdcoach wordt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een voetbalman per definitie wél de juiste beslissingen neemt. Maar het lijkt me zinnig eerst vast te stellen dat hier een enorm probleem ligt. Want iemand die kan rekenen of een mooi verhaal kan afsteken of zelfs een bedrijf voortreffelijk kan leiden is nog niet geschikt om AD bij een voetbalclub te worden. Dat heeft het verleden wel bewezen.
Het is voor het bestuur dus van belang dat er goeie mensen op de juiste posities zitten die je ook kan aansturen. Dat is verdraaid moeilijk met een JC in Barca en een Tjeu in een adviesrol.
Dat is ook verdraaid lastig met mensen in de directie die dat niet kunnen beoordelen. Die komen snel in de problemen omdat ze de feeling missen, en moeten zich dan verlaten op de een of de ander. Dat hebben we bijvoorbeeld met Boog gezien, die Van Basten 'technisch en tactisch briljant' vond. En hoe gaat Boog Van Basten aansturen? Alsof Van Basten iets anders accepteert, dan dat Boog zijn voeten kust.
Dat gaat ook gebeuren aan het einde van het seizoen, denk ik. Dan is De Boer weg en gaat Overmars ook. Iets zegt me dat De Boer solidair is met Overmars. En Ajax wil op dit moment natuurlijk niet zonder hoofdtrainer zitten.

Bij de junioren is de scouting op de schop gegaan. Bij de senioren valt en staat alles met de medewerking van Overmars. Dus misschien moet hij eerst weg.
Had CA ook de lichting Veltman onder z'n hoede? Volgens mij was CA verantwoordelijk voor Sneijder/VDV/N. de Jong types. Zoals MvB aangeeft, Ajax probeert 11 jeugdspelers in Ajax 1 te laten voetballen. Echter, als je het hoogste niveau nastreeft, is dat een utopie. Dat is nooit gelukt. Dus je moet de besten eruit pikken en de mindere goden vervangen door aankopen. Wat dat betreft heft MvB gelijk dat het plan-Cruijff een onrealistisch verhaal is.

De directie wordt al 20 jaar dwarsgezeten door Cruijff. Verschillende directeuren en AD's zijn weggepest of weggeschreven. Een bestuurder van buiten het voetbal (of buiten het kamp Cruijff) maakt blijkbaar dezelfde fouten als topvoetballers die nu ineens baasje zijn geworden. Zie Overmars en VD Sar. Dus wat is nou eigenlijk wijsheid?
Het zou in ieder geval schelen als je geen 5de colonne hebt die bij iedere nederlaag begint te zagen aan de stoelpoten.
Whitey on the moon.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 2:37 pm

Van Basten hit a nerve... :-)

Veel zal het niet helpen vrees ik. Wordt kalltgestellt en op de hoop met andere cruijff-criticasters gegooid.

Over vijf jaar gaan het volgende vijfjarenplan in. Dan zal er weer een andere reden zijn dat het tweede vijfjarenplan mislukte.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo sep 23, 2015 2:39 pm

GangstaRiB schreef:Had CA ook de lichting Veltman onder z'n hoede? Volgens mij was CA verantwoordelijk voor Sneijder/VDV/N. de Jong types.
Dat is altijd zo'n lastige discussie wie is er verantwoordelijk voor de doorbraak van welk talent? Als je het CA zelf vraagt dan claimt hij bijvoorbeeld ook de doorbraak van Kluivert. Wat grote onzin is, want Adriaanse begon zo ongeveer in die functie op dezelfde dag als dat Kluivert debuteerde in Ajax 1.

Adriaanse was betrokken bij jongens die net wat ouder zijn Sneijder & co, onder meer Andy vd Meyde. Adriaanse hield vooral heel erg van straffen uitdelen, dan had hij aan Van der Meyde een goede, want die flikte geregeld wat en had regelmatig een weerwoord en een grote bek. Aan de andere kant onderging vd Meyde ook wel vrij makkelijk het merendeel van die straffen, want Andy, niet de aller slimste, snapte wanneer hij in de spiegel keek natuurlijk ook wel dat hij dingen had geflikt en schorsingen een aantal keren verdiende.

Helaas zijn er tijdens het bewind van bijv Olde Riekerink geen kolere lijertjes als Edgar Davids meer doorgebroken. Terwijl je wel altijd minimaal één Davids in je team nodig hebt. :blush.gif:
GangstaRiB schreef:Zoals MvB aangeeft, Ajax probeert 11 jeugdspelers in Ajax 1 te laten voetballen. Echter, als je het hoogste niveau nastreeft, is dat een utopie. Dat is nooit gelukt.
Hoe slecht kun jij lezen?

Van Basten vindt de manier waarop Ajax inzet op de jeugd een fabeltjeskrant maar hij verwijt Ajax tegelijkertijd ook dat het spelers koopt, noemt onder meer de namen Sinkgraven, Fischer en Bazoer. Nogal een onsamenhangend praatje dus.

Lionel

Bericht door Lionel » wo sep 23, 2015 2:39 pm

Wat is er mis met het huidige plan voor de jeugd? Volgens mij hebben we nu toch wel wat goede talenten rondlopen?
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo sep 23, 2015 3:08 pm

Johan Cruijff begrijpt niet waar de stevige kritiek van Marco van Basten vandaan komt. Van Basten haalt in zijn column in Voetbal International hard uit naar Ajax en met name de plannen van Cruijff.

"Ik kan het niet zo goed plaatsen", zegt Cruijff tijdens de open dag van de Cruyff Foundation. "We zijn bij Ajax een nieuwe weg ingeslagen. Daar worden fouten in gemaakt en die zal ik ook gemaakt hebben. Ik weet niet waarom Marco dit zegt. Het Nederlandse voetbal levert vandaag de dag geen prestaties. Daar moet je wat aan doen."

Volgens Cruijff zou de huidige generatie trainers daar een belangrijke rol in moeten spelen. "Marco is nu een jaar of zeven, acht trainer. Hij was als speler 'extreem prestatief'. En als je het voetbal vandaag de dag ziet, is dat een van de grootste tekortkomingen. Zij zijn de nieuwe generatie, die ervoor moet zorgen dat dat terugkeert. Ik ben niet de toekomst van het Nederlandse voetbal."

Macht
Volgens Van Basten draait het binnen Ajax maar om één ding: macht. Cruijff: "Het draait helemaal niet om macht. Ik heb toch geen enkele positie daar? Ik woon in het buitenland en kan dus moeilijk allerlei dingen naar me toetrekken."

Cruijff vindt het op zijn beurt verwonderlijk dat Van Basten zijn uitspraken doet als assistent-bondscoach. "Ik denk dat het voor hem, vanuit zijn positie, niet verstandig is om kritiek te hebben op een club", zegt hij.

De onderlinge relatie met Van Basten is voor Cruijff van ondergeschikt belang. "Daar maak ik me totaal niet druk over. Ik zal hem waarschijnlijk wel weer eens tegenkomen, maar ik ga het niet opzoeken. Het gaat mij om het Nederlandse voetbal."

Attractief voetbal
Het niveau moet omhoog, zowel bij het Nederlands elftal als bij de clubs, oordeelt Cruijff: "De laatste twee interlands leverden niks op. Dan moeten er dingen zijn die niet kloppen. Het Nederlands voetbal is niet attractief."

"Er worden te veel ballen teruggespeeld en er wordt te weinig vooruit verdedigd. Dat was vroeger wel de basis van het Nederlands voetbal. Jullie betrekken het te veel op Ajax, want als je de rest van de wedstrijden bekijkt, word je daar niet vrolijk van."

Lionel

Bericht door Lionel » wo sep 23, 2015 3:31 pm

Touche!

Vooruit verdedigen, druk zetten, positiewisselingen, hoog baltempo... niks van dit alles bij Ajax en Oranje.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo sep 23, 2015 3:34 pm

Lionel schreef:Touche!

Vooruit verdedigen, druk zetten, positiewisselingen, hoog baltempo... niks van dit alles bij Ajax en Oranje.
Bij pak hem beet Feyenoord, Heerenveen en AZ ook niet.
Terwijl je dus ziet dat, met een goede wedstrijdinstelling en uiteraard ook wat mazzel, PSV al van Manchester United met een uitgavenpatroon van bijna een miljard wint.

Kun je nagaan hoe je dus met een betere tactiek en op technisch vlak betere coaching in héél korte tijd veel dichter bij de Europese top zou moeten kunnen komen dan dat je nu zit.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » wo sep 23, 2015 4:07 pm

zeux schreef:Van Basten hit a nerve... :-)

Veel zal het niet helpen vrees ik. Wordt kalltgestellt en op de hoop met andere cruijff-criticasters gegooid.

Over vijf jaar gaan het volgende vijfjarenplan in. Dan zal er weer een andere reden zijn dat het tweede vijfjarenplan mislukte.
Je merkt wel dat de stemming echt aan het omslaan is. Twee jaar geleden was op een forum als Ajax Netwerk nog 95% pro-FR. Nu merk je echt dat de dingen gaan schuiven. Er is nu al veel meer kritiek onder de supporters, en dat aantal neemt met de dag toe.

Het wordt ook steeds makkelijker voor mensen om om te gaan. In het begin ben je de enige die een afwijkend geluid laat horen, en wordt je keihard aangepakt. Maar naarmate steeds meer mensen hun twijfels uiten, wordt het makkelijker voor anderen om dat ook te doen.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Lionel

Bericht door Lionel » wo sep 23, 2015 4:19 pm

Ajax Rules schreef:
zeux schreef:Van Basten hit a nerve... :-)

Je merkt wel dat de stemming echt aan het omslaan is. Twee jaar geleden was op een forum als Ajax Netwerk nog 95% pro-FR. Nu merk je echt dat de dingen gaan schuiven. Er is nu al veel meer kritiek onder de supporters, en dat aantal neemt met de dag toe.

Het wordt ook steeds makkelijker voor mensen om om te gaan. In het begin ben je de enige die een afwijkend geluid laat horen, en wordt je keihard aangepakt. Maar naarmate steeds meer mensen hun twijfels uiten, wordt het makkelijker voor anderen om dat ook te doen.
Maar dat komt toch door de aankopen van Overmars en het spel onder Frank? De jeugdopleiding draait goed hoor. Tete kan verdedigen, Riedewald is fysiek aardig sterk, Bazoer hetzelfde. Frank en Overmars lopen te kloten.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 4:32 pm

Wou net zeggen. Alsof Ajax 1 voetbalt zoals Cruijff wil. :confused.gif:

Reactie van Cruijff is netjes. Hij brengt het onderwerp op voetbal en speelt niet op de man.

Het is typerend dat ze steeds weer over de strijd van toen beginnen. En in feite heel weinig voetbalinhoudelijke kritiek leveren.

AR: natuurlijk zijn er supporters die twijfelen. Ajax 1 speelt slecht. Als Ajax vanaf vanavond beter gaat voetballen, is de stemming over een maand weer anders.

Misschien kunnen de Lamme en de Blinde van Oranje zich met hun core business bezighouden. En dat is een elftal neerzetten dat voor de verandering eens wint.

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 4:55 pm

Yopi schreef:Reactie van Cruijff is netjes. Hij brengt het onderwerp op voetbal en speelt niet op de man.
Nee, dat kapotschrijven laat ie natuurlijk doen. Het op de man spelen doet Cruijff zelden of nooit waar media bij aanwezig zijn, hij weet uitstekend hoe hij zijn image moet neerzetten en bewaren.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo sep 23, 2015 4:55 pm

Grappig: een jaar geleden vond Van Basten de Bergkamp-rol (de schakel tussen opleiding en eerste elftal, zoals beschreven in plan Cruijff) nog 'interessant'. Zo interessant zelfs dat hij die rol bij AZ ging vervullen. Nu hij op die rol is uitgekeken (niet interessant meer?) is het plan Cruijff opeens een Fabeltjeskrant. Hoe serieus moeten we dat nemen?

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 5:08 pm

Yopi schreef: Misschien kunnen de Lamme en de Blinde van Oranje zich met hun core business bezighouden. En dat is een elftal neerzetten dat voor de verandering eens wint.
Het is natuurlijk de schuld van de komedie van Cruijff dat dat elftal niet kan winnen. Maar da's logisch. Stel je voor dat het aan de Lamme en de Blinde zou liggen... Nee, dat is onvoorstelbaar. Het kán niet aan mensen liggen die in eendrachtige samenwerking voor pareltjes als Wielaert, Oleguer, Sno, Miki bij ons aller Ajax zorgden!

Alexander

Bericht door Alexander » wo sep 23, 2015 5:13 pm

Ik zit er nog even over na te denken. Eigenlijk is het godgeklaagd dat van Basten hierover kritiek uit. Die man heeft gefaald in alle functies die hij na z'n actieve loopbaan heeft gehad. In plaats van met domme kritiek te komen, kan hij beter zelf eens iets verzinnen.

columbus

Bericht door columbus » wo sep 23, 2015 5:36 pm

Dus? Mogen alleen mensen een kritische blik hebben en die uiten wanneer ze succesvol zijn geweest? Ben het met je eens dat een assistent bondscoach misschien dit niet zou moeten doen maar zegt hij verkeerd? Het is echt niet alleen maar onzin wat in dat stukje staat. En kom op, Ajax heeft dit toch allemaal aan zichzelf te danken?

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 5:49 pm

Alexander schreef:Ik zit er nog even over na te denken. Eigenlijk is het godgeklaagd dat van Basten hierover kritiek uit.
Het is een vrij land. Cruijff is als speler en trainer extreem geslaagd. Organisatiekunde is niet zijn ding. Dat mag natuurlijk vastgesteld worden. Maar hij betekent voor jeugdvoetbal desondanks 100 * meer dan al die geslaagde voetballers, die als trainer extreem falen.

Cruijff is ook een van de zeer weinigen die met een visie op opleiden op de proppen komt. Ongeacht of je het nou eens bent met die visie of met de poppetjes die die visie invulling moeten geven. Heb je bijv. de huidige staf van Oranje al eens op ideeën en impulsen kunnen betrappen om het Nederlands voetbal weer een boost te geven? Ik niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo sep 23, 2015 5:53 pm

Yopi schreef:Wou net zeggen. Alsof Ajax 1 voetbalt zoals Cruijff wil. :confused.gif:

Reactie van Cruijff is netjes. Hij brengt het onderwerp op voetbal en speelt niet op de man.
Hij blijft me toch altijd verbazen als gentleman hoor die Ome Johan.

Is al weet ik hoeveel keren een mes in de rug gestoken, door familieleden, door mensen waar hij zakelijk mee te maken had, door oud teamgenoten, door bestuurders, door protegés en nooit zie je de man zich verlagen om iemand op persoonlijk vlak terug te pakken.

Knap hoor, ik zou het zelf nooit zo kunnen.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 6:16 pm

columbus schreef:Dus? Mogen alleen mensen een kritische blik hebben en die uiten wanneer ze succesvol zijn geweest? Ben het met je eens dat een assistent bondscoach misschien dit niet zou moeten doen maar zegt hij verkeerd? Het is echt niet alleen maar onzin wat in dat stukje staat. En kom op, Ajax heeft dit toch allemaal aan zichzelf te danken?
Van Basten zegt wat veel mensen denken. Dat is nogal inconvenient. Dus moet er gebeukt worden op de credibility van Van Basten, dan hoeft het verder ook niet te gaan over de inhoud van wat hij zegt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie