De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Marillion
Site Admin

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » ma sep 07, 2015 10:14 pm

Bert schreef:Dat hele idee over kampen bij Ajax is toch gewoon een constructie van de media? Er zijn geen kampen bij Ajax. Binnen een kamp zijn mensen in ieder geval solidair aan elkaar. Binnen Ajax is vrijwel niemand solidair aan een ander, laat staan aan Ajax.
Het zijn hele kleine kampen. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 08, 2015 6:22 am

Van der Sar, was dat niet de man die nog niet zo lang geleden zei dat Ling hem niet had gesproken? Van der Sar had toch weinig te maken met het technisch beleid, Ling was daar mee bezig. De beloning(?) is dat hij leiding gaat geven aan dat technisch beleid, de humor ligt op straat.

De beginnelingen van begin 2011 hebben nu jaren ervaring, FdB staat ineens weer genoemd bij het TH, dus snel iemand benoemen die geen ervaring heeft, je moet er maar opkomen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Mano

Bericht door Mano » di sep 08, 2015 8:07 am

Le T. schreef:
Mano schreef:Waar komt toch steeds het idee vandaan om vd Sar algemeen directeur te willen maken? :confused.gif:
Hij kan het nu niet en over anderhalf jaar wel? Want? dan heeft ie zijn studie bij de LOI af? :blackcat.gif:
Van Cruijff als ik het me goed herinner, iets met hersenhelften en sporters en een cursus aan een of andere joenevussettie waarvan de naam me even ontschoten is.

Kansloos idee
Cruijff moet zich bezig houden met wat op het veld gebeurd, daar heeft hij verstand van.
Niet wie de directeur moet worden.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » di sep 08, 2015 8:09 am

vd Sar komt toch niet over in interviews? Hij wordt door bijna elke journalist vast gezet
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

elliquido

Bericht door elliquido » di sep 08, 2015 11:20 am

Wellicht belangrijk, maar stel dat Edwin van de Sar en cs er zitten voor de liefde van de club en niet als een zakkenvuller van de ABN.
Who cares dat ze misschien minder communicatief zijn. Als jeugdvoetballers graag bij ajax voetballen omdat het over voetbal gaat en minder over geld is dat al een zeer grote winst. (het een sluit het ander niet uit overigens)
Liever iemand met hart voor de zaak, dan een zakelijke blaaskaak passant. Zolang het financieel maar geen puinhoop wordt.

Wellicht ook een belangrijk gegeven, "ze" hoeven het echt niet meer voor het geld te doen.

Bayern is wat mij betreft een lichtend voorbeeld.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

zeux

Bericht door zeux » di sep 08, 2015 11:23 am

elliquido schreef:Bayern is wat mij betreft een lichtend voorbeeld.
Volgens mij heeft Bayern 'keiharde' bestuurders naast de 'voetballers' staan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » di sep 08, 2015 1:11 pm

elliquido schreef:Wellicht belangrijk, maar stel dat Edwin van de Sar en cs er zitten voor de liefde van de club en niet als een zakkenvuller van de ABN.
Who cares dat ze misschien minder communicatief zijn. Als jeugdvoetballers graag bij ajax voetballen omdat het over voetbal gaat en minder over geld is dat al een zeer grote winst. (het een sluit het ander niet uit overigens)
Liever iemand met hart voor de zaak, dan een zakelijke blaaskaak passant. Zolang het financieel maar geen puinhoop wordt.

Wellicht ook een belangrijk gegeven, "ze" hoeven het echt niet meer voor het geld te doen.

Bayern is wat mij betreft een lichtend voorbeeld.
Ze doen het ook niet gratis. Overmars kreeg geld per debuterende jeugdspeler? Ik heb liever een zakkenvuller met verstand van zaken. Dat trekt voetballers over de streep. Dat je moet pronken met oud-voetballers vind ik ook zoiets simpels.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 08, 2015 1:49 pm

Lionel schreef:Ze doen het ook niet gratis. Overmars kreeg geld per debuterende jeugdspeler? Ik heb liever een zakkenvuller met verstand van zaken. Dat trekt voetballers over de streep. Dat je moet pronken met oud-voetballers vind ik ook zoiets simpels.
Nee, nee, nee. Er worden weer allemaal feiten door elkaar gehaald.
Bergkamp en Jonk verlangden bij de contractonderhandeling 3 jaar terug een salaris van 3 ton per jaar. Dat is stevig, zeker omdat er 25.000 bruto per debuterende jeugdspeler bij kwam.

Toen Danny Blind vertrok als assistent en Bergkamp assistent van De Boer werd is die bonus per debuterende jeugdspeler uiteraard uit Bergkamps contract gehaald. Logisch, want eventueel sprake van conflicterende belangen.

Overmars krijgt geen bonus per debuterende jeugdspeler. Hij krijgt een relatief grote bonus bij een landstitel van Ajax en een heel wat kleinere bonus bij financieel goede cijfers.

Op dit vlak pleit het dus voor Overmars dat hij de hand op de knip heeft gehouden bij haalbare maar vrij dure spelers als Maher en Narsingh, de zogeheten 'zekerheidjes' die het volgens diverse mensen op voorhand absoluut waren.

Als kruidenier die soms aankopen en transfers met betrokkenheid van Doyen weigerde heeft Overmars het goed gedaan, qua bedragen die we voor Kishna, Blind en enkele andere spelers hebben gevangen ook zeker wel. Wat verder overigens niet wegneemt dat ook ik vind dat Ajax een directeur met betere skills moet hebben.

Le T.

Bericht door Le T. » wo sep 09, 2015 2:56 pm

Cruijff schreef:
Lionel schreef:Ze doen het ook niet gratis. Overmars kreeg geld per debuterende jeugdspeler? Ik heb liever een zakkenvuller met verstand van zaken. Dat trekt voetballers over de streep. Dat je moet pronken met oud-voetballers vind ik ook zoiets simpels.
Nee, nee, nee. Er worden weer allemaal feiten door elkaar gehaald.
Bergkamp en Jonk verlangden bij de contractonderhandeling 3 jaar terug een salaris van 3 ton per jaar.
Ik meen een half miljoen, en zijn ze na heel lang hard onderhandelen uitgekomen op 3 ton, wat bijna het dubbele is van Jonks voorganger en voor hem persoonlijk een enorme inkomenssprong.
Wollt ihr den totalen Mensch?

elliquido

Bericht door elliquido » wo sep 09, 2015 9:47 pm

Maar die 3 ton kan een schijntje zijn tov de standaard directeuren.
Alles is relatief.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma sep 14, 2015 1:04 pm

Cruijff stelt eisen aan technisch hart, maar slijpt geen messen

Het blijft een beetje vaag dat een adviseur op afstand in feite de baas is, maar bij Ajax kan dat. De verwachtingen bij Johan Cruijff zijn en blijven hoog. De gewenste veranderingen binnen het technisch hart zijn doorgevoerd. De leden van het technisch hart moeten het nu oppakken.

Edwin van der Sar is vooruitlopend op zijn algemeen directeurschap aangesteld als voorzitter van het technisch hart. En de taken van Marc Overmars zijn beperkt tot het kopen en verkopen van spelers. Het technisch hart moet vanaf nu weer kloppen. Zowel letterlijk als figuurlijk.

Naast Van der Sar en Overmars hebben ook Dennis Bergkamp, Frank de Boer en Wim Jonk (weer) zitting in het technisch hart, dat de filosofie bij Ajax moet bewaken en werkt volgens de lijn-Cruijff. “Het is belangrijk dat de verantwoordelijkheden extra duidelijk zijn,” stelt Cruijff in zijn Telegraaf-column. “Met de rechten en plichten die daaraan vastzitten. Daarop wordt iedereen beoordeeld.”

“Het is duidelijk dat veel oud-spelers goede kwaliteiten hebben, maar op andere gebieden geholpen moeten worden. Vaak zijn het zaken die weinig met het veld te maken hebben,” vervolgt Cruijff. “Maar goed, in sommige functies is het essentieel dat het wordt opgepakt. Dat is nu duidelijker vastgelegd. De tijd moet uitwijzen wie straks wel of niet mee kan komen.”

Eerlijk is eerlijk, Cruijff is gewaarschuwd dat oud-voetballers niet overal verstand van hebben. Dit gebeurde weliswaar door criticasters van buiten kamp-Cruijff, maar toch. Waar is deze aanpassing anders voor nodig?

Er zullen trouwens altijd wel tegengeluiden te horen blijven. Een van die kanttekeningen is dat Cruijff (68) er zelf vaker en meer bovenop moet zitten. Dat is nooit zijn idee geweest en gaat nu ook niet gebeuren.

“Dat is niet alleen praktisch onmogelijk, omdat ik in het buitenland woon, maar ook omdat ik er dan drie, vier dagen in de week zou moeten zijn. Ik heb vooral geprobeerd voorwaarden te scheppen en dan is het aan de nieuwe generatie Ajacieden – omdat ik ook het eeuwige leven niet heb – om vanuit een gezamenlijke visie de toekomst van de club in te vullen.”
www.ajaxlife.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma sep 14, 2015 1:24 pm

Hmmz. Hij speelt het technisch hard. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Duke

Bericht door Duke » di sep 22, 2015 8:07 am

Afbeelding

Kom er maar in, Yopi! :blub.gif:

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 22, 2015 8:57 am

Haha, daar ben ik dan. :smallgrin.gif:

Geen idee wat hij zegt. Het zal wel gaan om een paar opmerkingen uit zijn column. Waar de VI dan heel wat van maakt.

Gezien zijn diepe gedachten over opleiden (zie historie-topic) ben ik in elk geval blij dat híj de opleiding niet runt.

Duke

Bericht door Duke » di sep 22, 2015 9:23 am

Ik vraag me af of dit onder Johan Derksen ook was gebeurd, het schijnt inderdaad alleen om de column te gaan. Flinkt opgeklopt, denk ik.

Salvador Dali

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 22, 2015 9:27 am

Yopi schreef:Haha, daar ben ik dan. :smallgrin.gif:

Geen idee wat hij zegt. Het zal wel gaan om een paar opmerkingen uit zijn column. Waar de VI dan heel wat van maakt.

Gezien zijn diepe gedachten over opleiden (zie historie-topic) ben ik in elk geval blij dat híj de opleiding niet runt.
Dacht dat topvoetballers "alles konden", maar blijkbaar geldt dat alleen voor spelers die willen uitvoeren wat JC op ruim 1.000 kilometer van Amsterdam uitkraamt.

Volgens Wikipedia kon MvB aardig voetballen:
Individuele prijzen
Topscorer Eredivisie: 1983/84, 1984/85, 1985/86, 1986/87
Nederlands voetballer van het jaar: 1985
Zilveren Schoen: 1983/84
Gouden Schoen: 1985/86
Trofeo Bravo: 1987
Beste speler EK voetbal: 1988
Topscorer EK voetbal: 1988
EK team van het toernooi: 1988, 1992
Onze d'Argent: 1987, 1992
Onze d'Or: 1988, 1989
World Soccer Wereldspeler van het jaar: 1988, 1992
IFFHS Voetballer van het jaar: 1988, 1989
Europees voetballer van het jaar: 1988, 1989, 1992
UEFA Voetballer van het jaar: 1989, 1990, 1992
Topscorer Europacup I: 1988/89
Topscorer Serie A: 1989/90, 1991/92
Wereldvoetballer van het jaar: 1992
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Alexander

Bericht door Alexander » di sep 22, 2015 9:27 am

Zorgelijk dat de assistent bondscoach zich hiermee bemoeit. Mijns inziens is de jeugdopleiding van Ajax het probleem niet in NL. Kijk wat er de afgelopen periode is doorgekomen (Bazoer, Riedewald, Tete, Klaassen, Ghazi, Dijks) en kijk wat er aan zit te komen (Beek en Nouri). Wat stellen alle andere Nl clubs bij elkaar daar tegenover?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di sep 22, 2015 9:31 am

Bazoer komt niet uit de jeugdopleiding van Ajax. Verder mag van Basten net zo goed een mening hebben net zoals jij.
YNWA

Duke

Bericht door Duke » di sep 22, 2015 9:42 am

Wel grappig dat Dijks hier ineens ook opduikt. En dat allemaal dankzij Jurgen Streppel. :smallgrin.gif:

Salvador Dali

Alexander

Bericht door Alexander » di sep 22, 2015 9:56 am

InnerHarbour schreef:Bazoer komt niet uit de jeugdopleiding van Ajax. Verder mag van Basten net zo goed een mening hebben net zoals jij.
Mwa, het lijkt me niet dat iemand die in dienst is van de KNVB mag zorgen voor extra onrust.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 22, 2015 10:00 am

Alexander schreef:
InnerHarbour schreef:Bazoer komt niet uit de jeugdopleiding van Ajax. Verder mag van Basten net zo goed een mening hebben net zoals jij.
Mwa, het lijkt me niet dat iemand die in dienst is van de KNVB mag zorgen voor extra onrust.
Gezien de problemen bij de KNVB zou ik ook over van alles en nog wat praten. Behalve over de KNVB.

Misschien vragen ze Cruijff morgen wel om een reactie. Dan is ie nl. in A'dam.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 22, 2015 10:05 am

Duke schreef:Ik vraag me af of dit onder Johan Derksen ook was gebeurd, het schijnt inderdaad alleen om de column te gaan. Flinkt opgeklopt, denk ik.
Bij de VI schijnen ze ruzie met Derksen te hebben. :smallgrin.gif:
Gezien de problemen bij de KNVB zou ik ook over van alles en nog wat praten. Behalve over de KNVB.
Touché. :biggthumpup.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 22, 2015 10:07 am

Nee, een mening hebben over Ajax , onrust stoken en zorgen dat goed functionerende werknemers worden ontslagen maf alleen maar als je nergens een functie hebt, zelden bij Ajax komt en in het buitenland woont
I think I lost my fucking headache

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 22, 2015 10:22 am

In elk geval zie ik bij de opleiding positieve ontwikkelingen. En de opleiding, daar was het uiteindelijk om te doen.

Bijvoorbeeld: ze hebben het raam opengezet. Zaten ze in het verleden met zijn allen in een geblindeerde kamer te roepen dat de opleiding van Ajax de beste was, nu zien ze wél dat de opleiding onder de mensen van vroeger achterop was geraakt en proberen ze daar iets aan te doen. Vast niet alles gaat goed, maar er is weer ruimte voor ontwikkeling en creativiteit. En het is de vraag of het iemand anders dan Cruijff was gelukt al die JOR's en Robin Pronks met hun belangetjes eruit te werken, want die hadden zich diep ingegraven.

De opvattingen van MVB over opleiden zijn best sympathiek, maar niet meer van deze tijd. Zo betoogt hij dat talentjes eerst maar eens de beste moeten worden van hun stad of dorp. Dan moet ik lachen. Als hij in deze tijd vijftien was geweest, had zijn vader hem waarschijnlijk bij Barcelona ondergebracht.
Bij Ajax willen we de beste talenten zien. Dan moet je er vroeg bij zijn. Neem Mark Verkuijl van de E2(!), een talentje uit Veenendaal dat een jaar geleden naar Ajax kwam: hij kon toen ook naar NEC en PSV. Dan kun je wel zeggen: laat hem eerst bij DOVO gaan spelen, maar dat gebeurt dus niet. Dat draai je niet meer terug. Het voetbal is zoveel professioneler dan in de jeugdjaren van MVB. Nu proberen clubs elkaar met de allerbeste faciliteiten de loef af te steken. En als je het positief bekijkt: die jongens krijgen de kans van hun leven. Welk jochie wil niet bij een topclub spelen? Uiteindelijk moeten de ouders en het kind zelf bedenken wat ze doen. Het is hun keuze, de consequenties zijn voor hen. Als de ouders van Mark Verkuijl het ervoor over hebben en het kind wil graag, wie is Marco van Basten dan om te zeggen dat het niet mag? :confused.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 22, 2015 10:28 am

Is dat iets langer bij dovo laten soelen niet ongeveer hetzelfde als de talenten twee jaar langer bij Ajax houden, waarvan in plan cruijff sprake van is?
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie