Excelsior - Ajax 20-09-2015
Moderator: mods
Re: Excelsior - Ajax 20-09-2015
Ik vreesde dat De Boer Bazoer zou offeren voor Gudelj. Dat is gelukkig (nog) niet gebeurd. Bazoer is - nu al - stukken beter dan Gudelj. Bewijs ten overvloede dat het gaat om kwaliteit en niet om leeftijd.
De Boer moest vorig jaar zo graag Sinkgraven hebben voor een godsvermogen. Laat die jongen dan ook spelen op zijn eigen positie. M.i. een prima voetballer, maar wel een jongen die vertrouwen nodig heeft. Als hij nu mag spelen, wordt hij verzopen op een positie die niet de zijne is.
Gudelj is een speler die niks bij Ajax te zoeken heeft. Ik vraag me oprecht af hoe lang ik nog naar zijn gepruts moet kijken. Hoeveel dingen zie je hem nou echt goed doen tijdens een wedstrijd? Hij vertraagt het spel en loopt vreselijk in de weg. Continu domme overtredingen. Ik ben blij dat Ronald het ziet. Kan hij het niet even doorgeven voor ons?
Gudelj is een speler die niks bij Ajax te zoeken heeft. Ik vraag me oprecht af hoe lang ik nog naar zijn gepruts moet kijken. Hoeveel dingen zie je hem nou echt goed doen tijdens een wedstrijd? Hij vertraagt het spel en loopt vreselijk in de weg. Continu domme overtredingen. Ik ben blij dat Ronald het ziet. Kan hij het niet even doorgeven voor ons?
Ik zou die Gudelj lekker vanaf rechts laten spelen. Daar heb je met Tete toch geen diepgang.Yopi schreef:Ik vreesde dat De Boer Bazoer zou offeren voor Gudelj. Dat is gelukkig (nog) niet gebeurd. Bazoer is - nu al - stukken beter dan Gudelj. Bewijs ten overvloede dat het gaat om kwaliteit en niet om leeftijd.
Snap sowieso niet waarom die Tete nooit eens over AEG heen gaat? Die staat altijd 15 meter naar binnen en dan 30 meter achter AEG.
IK GELOOF!!!!!!
Tete is een prima verdediger. Aanvallend voegt hij niks toe. Zijn voorzetten zijn ook heel mager.
Klopt. Verdedigend vind ik hem zeker wel oke tot goed. Gaat goed de duels in, prima tackles. Alleen aanvallend... Hij hoeft nog niet eens een perfecte Beckham-achtige voorzet te hebben maar trek gewoon een man mee.
AEG staat continue tegenover 2 tot 3 man. En Tete staat op de plek waar iemand moet staan met een prima pass in de voeten. Tegen Celtic ging Tete dus ballen pompen vanaf plaatsen waar je totaal niet gevaarlijk bent als je daar de bal op je hoofd krijgt. Gewoon simpele ABC'tjes die fout gaan bij dit Ajax.
AEG staat continue tegenover 2 tot 3 man. En Tete staat op de plek waar iemand moet staan met een prima pass in de voeten. Tegen Celtic ging Tete dus ballen pompen vanaf plaatsen waar je totaal niet gevaarlijk bent als je daar de bal op je hoofd krijgt. Gewoon simpele ABC'tjes die fout gaan bij dit Ajax.
IK GELOOF!!!!!!
Ik heb liever dat hij moet bijleren op voorzetten geven dan op verdedigen.
Dus, oefenen Tete!!
zijn voorganger ging er wel overheen maar gaf vervolgens prut voorzetten, en kan ook nog eens niet verdedigen.
We zijn er dus wel op vooruit gegaan
Dus, oefenen Tete!!
zijn voorganger ging er wel overheen maar gaf vervolgens prut voorzetten, en kan ook nog eens niet verdedigen.
We zijn er dus wel op vooruit gegaan
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Jep, zonder dollen: ik denk dat de kakkies het serieus nog weleens moeilijk kunnen gaan krijgen in de wedstrijd tegen hun piepkleine stadgenoot. Die zijn echt in staat om punten te morsen op Woudestein of zelfs in de Kuip.beelzebub schreef:Voorheen hebben we weleens het kampioenschap laten liggen bij Excelsior... Bovendien zijn ze uit moeilijk te verslaan en lopen we uit op PSV en Feyenoord. Top weekeind dus.![]()
Niet alleen uit bij Excelsior hebben we weleens een landstitel naar de vaantjes geholpen, ook bij Excelsior thuis in de Arena. In het seizoen 2006/2007 toen Vertonghen de 2-2 maakte namens RKC Waalwijk en Ajax met Henk ten Cate de titel op 1 doelpunt mistte in Tilburg, was eerder in het seizoen Ajax-Excelsior in een gelijkspel geëindigd.

Dat is helaas waar. Maximaal 4 of 5 Eredivisie wedstrijden doen niet onder voor een Europese wedstrijd, vaak echt niet meer.beelzebub schreef:Maar als je dit soort wedstrijden na een donderdagse Europacup op 40% kan winnen heb je natuurlijk niks aan de intensiteit en wedstrijdhardheid om Europees goed voor de dag te komen. Als Ajax zijnde speel je als je mazzel hebt 4 tot 6 wedstrijden per seizoen in de normale competitie die niet onderdoen voor een Europees duel. Veel te weinig dus...
Daarom moeten we misschien het Belgisch model adopteren. De punten in het 2e deel van de competitie halveren vind ik onzin, maar om tijdens het slot van het seizoen met de top 6 of top 8 van de league verder te gaan is in mijn ogen win-win voor alle clubs.
Stel je voor: elk seizoen 4 Klassiekers en 4 potten tegen PSV, Twente etc. en met name in de laatste maanden van de competitie alleen maar uit + thuiswedstrijden om de knikkers spelen tegen Vitesse, Feyenoord, Vitesse, Twente, PSV en AZ: daar word je als talentvolle speler wél snel beter van.
Keuze trainer. AEG staat vaak aan de zijlijn geplakt. Terwijl je hem in en rond the box moeten hebben, als rechterspits quasi. Net zoals ie Milik niet in de spits moet zetten. Zoals je elders zegt: laat Gudelj dan maar op rechts rennen. Daar kan ie het minst kwaad.Lionel schreef: AEG staat continue tegenover 2 tot 3 man.
Ik ben teleurgesteld in de trainer FdB. Hij heeft veel goeds voor de club gedaan, maar hij is niet de persoon die je een machtspositie moet geven. Daarvoor schiet ie simpelweg tekort. Hij kreeg wél teveel te snel op z'n bord, zonder dat ie een serieus te nemen klankbord had. Dus ben ik ook teleurgesteld in de Ajax-organisatie, die er keer op keer een puinhoop van maakt. Met of zonder Cruijff.
Ik zou Gudelj daarom op rechtshalf laten spelen. Laat hem maar lekker rennen. Tete komt niet op. Prima. Zorg dan dat je op links een back hebt die wel opkomt.wimpey schreef:Keuze trainer. AEG staat vaak aan de zijlijn geplakt. Terwijl je hem in en rond the box moeten hebben, als rechterspits quasi. Net zoals ie Milik niet in de spits moet zetten. Zoals je elders zegt: laat Gudelj dan maar op rechts rennen. Daar kan ie het minst kwaad.Lionel schreef: AEG staat continue tegenover 2 tot 3 man.
Ik ben teleurgesteld in de trainer FdB. Hij heeft veel goeds voor de club gedaan, maar hij is niet de persoon die je een machtspositie moet geven. Daarvoor schiet ie simpelweg tekort. Hij kreeg wél teveel te snel op z'n bord, zonder dat ie een serieus te nemen klankbord had. Dus ben ik ook teleurgesteld in de Ajax-organisatie, die er keer op keer een puinhoop van maakt. Met of zonder Cruijff.
AEG op papier op rechtsbuiten maar in de praktijk rond de 16. Bazoer die op 6 staat om de opbouw te verzorgen. Sinkgraven zo ver mogelijk van de eigen goal.
Cillissen; Tete, Veltman, Riedewald, Dijks; Gudelj (rechtshalf maar veel meer op rechts dan centraal, daar wil ik hem niet zien), Bazoer op 6 met daarvoor Klaassen. Dan kan je kiezen om met Sinkgraven als linkshalf te spelen die de vrijheid heeft om te zwerven. Je kan ook met een linksbuiten spelen a la Fischer. Zelf zou ik met Sinkgraven spelen en zorgen dat Dijks in de ruimte komt, evenals Milik (ik vind het nog steeds niks)/Fischer en met AEG erbij.
Cillissen; Tete, Veltman, Riedewald, Dijks; Gudelj, Bazoer, Klaassen; AEG, Milik (Fischer), Sinkgraven.
IK GELOOF!!!!!!
Je verhaal komt me bekend voor. Heb ik voor 98% vergelijkbaar al enige keren gepost.
Jöhnk had ook een interessante laatst: je kunt een flank best door een persoon laten bestrijken. Hoeft niet per se een aanvaller te zijn. Laat zo'n Dijks maar rennen op links. En speel 'm zo weinig mogelijk aan. Trekt tenminste iemand van de tegenstander.
Tete komt niet op, dus laat Gudelj dan maar rennen op rechts. Mag wanneer het over links gaat aan zijn kant de box opzoeken. Daar ligt toch z'n kracht. Mano had ook een goeie v.w.b. de rol van Becker bij PEC. Snelheid, diepgang, goede voorzet. Hij is tactisch geen groot licht, dus heb je een sturende speler achter hem nodig die hem lanceert.
Becker is fysiek wel zo'n speler die je rechterflank kan bespelen. Dat moet nu AEG doen. Ze plegen roofbouw op die jongen, dat is zijn spel niet.
Ajax moet ook beter gebruik maken van Milik. Geen geweldige speler, maar hij weet wel hoe ie een bal moet raken en waar het doel staat. Daar moet door een betere afstemming met AEG (op voorwaarde dat Anwar op de juiste plek staat) toch echt meer rendement uit te halen te zijn.
Jöhnk had ook een interessante laatst: je kunt een flank best door een persoon laten bestrijken. Hoeft niet per se een aanvaller te zijn. Laat zo'n Dijks maar rennen op links. En speel 'm zo weinig mogelijk aan. Trekt tenminste iemand van de tegenstander.
Tete komt niet op, dus laat Gudelj dan maar rennen op rechts. Mag wanneer het over links gaat aan zijn kant de box opzoeken. Daar ligt toch z'n kracht. Mano had ook een goeie v.w.b. de rol van Becker bij PEC. Snelheid, diepgang, goede voorzet. Hij is tactisch geen groot licht, dus heb je een sturende speler achter hem nodig die hem lanceert.
Becker is fysiek wel zo'n speler die je rechterflank kan bespelen. Dat moet nu AEG doen. Ze plegen roofbouw op die jongen, dat is zijn spel niet.
Ajax moet ook beter gebruik maken van Milik. Geen geweldige speler, maar hij weet wel hoe ie een bal moet raken en waar het doel staat. Daar moet door een betere afstemming met AEG (op voorwaarde dat Anwar op de juiste plek staat) toch echt meer rendement uit te halen te zijn.
wimpey schreef:Je verhaal komt me bekend voor. Heb ik voor 98% vergelijkbaar al enige keren gepost.
Ben het ook met je eens hoor. Die Tete moet ook gewoon gaan rennen. Ook als hij de bal niet krijgt. Dat gebeurt nu gewoon te weinig. Loopacties zonder de bal om een verdediging open te trekken.
IK GELOOF!!!!!!
Welnee joh. Tete is achterin nodig om te corrigeren. Dat kun je niet aan Veltman overlaten. Laat Gudelj maar rennen. Is ie toch nog ergens goed voor.Lionel schreef: Die Tete moet ook gewoon gaan rennen. Ook als hij de bal niet krijgt. Dat gebeurt nu gewoon te weinig. Loopacties zonder de bal om een verdediging open te trekken.
Cruijff schreef:
Dat is helaas waar. Maximaal 4 of 5 Eredivisie wedstrijden doen niet onder voor een Europese wedstrijd, vaak echt niet meer.
dat was in de jaren 90 ook al zo.
toen was het wellicht nog erger, had je echt alleen Ajax, Feyenoord en PSV.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Ik zeg doen!wimpey schreef:Je verhaal komt me bekend voor. Heb ik voor 98% vergelijkbaar al enige keren gepost.

Met bazoer voor het centrale duo (en tete) staat er 1 blok beton.
Met zijn grote passen kan hij nog steeds mooi aansluiten bij de 16 van tegenpartij.
Op rechts draaft Gudelj en een trap techniek heeft hij, dus bal komt voor.
Op links de opkomende dijks of een gat waar alle spelers in kunnen duiken
Trainers denken vaak in synchroon. Wisselwerking op links moet gelijk zijn als die op rechts.
mooi in balans. maar het mag best links heel anders gaan dan rechts....
Mano schreef:dat was in de jaren 90 ook al zo.Cruijff schreef:
Dat is helaas waar. Maximaal 4 of 5 Eredivisie wedstrijden doen niet onder voor een Europese wedstrijd, vaak echt niet meer.
Klopt, maar desondanks was het dus ook geen vanzelfsprekendheid dat Ajax ze allemaal won. Ik herinner me dat het Ajax van 1995 bijvoorbeeld 2-2 gelijk speelde in een thuiswedstrijd tegen Volendam.
Ook beide wedstrijden tegen Roda JC, dat seizoen voor hun doen weliswaar ongekend sterk, eindigden in een gelijkspel.
Ajax speelde uit 2-2 gelijk tegen Volendam. Na binnen 5 minuten op een 0-2 voorsprong te hebben gestaan. Volgens mij maakte Ooijer de 2-2....Cruijff schreef:Mano schreef:dat was in de jaren 90 ook al zo.Cruijff schreef:
Klopt, maar desondanks was het dus ook geen vanzelfsprekendheid dat Ajax ze allemaal won. Ik herinner me dat het Ajax van 1995 bijvoorbeeld 2-2 gelijk speelde in een thuiswedstrijd tegen Volendam.
Ook beide wedstrijden tegen Roda JC, dat seizoen voor hun doen weliswaar ongekend sterk, eindigden in een gelijkspel.
Er werd dat seizoen thuis eenmaal gelijkgespeeld, en dat was inderdaad tegen een ongekend sterk Roda JC.
15 mei 2011.
Ohja, was idd een uitwedstrijd tegen Volendam.
Maar ik herinner me dat Volendam z'n thuiswedstrijd tegen Ajax niet in Volendam speelde maar in Amsterdam in het Olympisch Stadion.
Maar ik herinner me dat Volendam z'n thuiswedstrijd tegen Ajax niet in Volendam speelde maar in Amsterdam in het Olympisch Stadion.
In mijn beleving was het ook nog regenachtig. Het was wel in kalenderjaar 1994, maar voetbaljaargang 1993/1994. Terugkerend patroon trouwens, dat gebrei..

bron: De duistere archiefkrochten van Trouw
Volendam stunt tegen Ajax met spuuglelijk antivoetbal
ERIC HORNSTRA − 13/04/94, 00:00
AMSTERDAM - Eredivisiecoaches die willen weten hoe je tegen lijstaanvoerder Ajax een goed resultaat kunt boeken, moeten maar eens bij Wim Rijsbergen op de thee. Hij weet precies hoe je de angel uit het spel van de Amsterdammers moet trekken: met spuuglelijk antivoetbal kom je tegen Ajax het verst.
Rijsbergen kan zijn succesformule kwijt op een piepklein spiekbriefje. Met elf man voor het doel blijven hangen en als het even kan profiteren van een onachtzaamheid bij de opponent. Het werkte gisteren tegen Ajax, het werkte eerder tegen een flinke reeks andere tegenstanders.
Volendam, dat onder Korbach en Steegman weinig aansprekende resultaten boekte, heeft onder leiding van de nuchtere Leidenaar de bakens verzet. Rijsbergen had twee weken nodig om de ploeg scherp te krijgen, daarna liepen de zaken bijna als vanzelf. Het succes en imago van een trainer wordt - zo is de praktijk van alle dag nu eenmaal - afgemeten aan het puntentotaal. Wat dat betreft slaagt Rijsbergen bij Volendam cum laude. Hij kan zijn bestuur een imposant cijferlijstje voorleggen. Met een serie van veertien punten uit de laatste acht wedstrijden (en een al even overtuigend doelsaldo van dertien voor en twee tegen) is Volendam gemeten over de afgelopen twee maanden de best scorende ploeg in de eredivisie. De enige dissonant in de voorbije weken was het thuisduel tegen Feyenoord, waarin de Volendammers op een keihard veld geen verweer hadden tegen de fysieke intimidatie van de Rotterdammers.
De aanpak van Rijsbergen is er vooral op gericht, zelfvertrouwen in de spelersgroep te kweken. De oefenmeester houdt van helderheid en kiest nadrukkelijk voor een vaste spelersgroep. Hij bewees dat door meteen vanaf zijn entree te werken aan een vaste basisopstelling. Binken, Molenaar, Jongsma en afwisselend Den Ouden of Kromheer vormen steevast de achterste linie, Steur, Pastoor en Wasiman nemen het middenveld voor hun rekening en Obdam weet zich in de voorste lijn geflankeerd door de Joegoslaven Vukov en Stefanovic.
Van die drie linies was gisteren geen sprake. Volendam hield bijna voortdurend iedereen achterin en liet Ajax rustig komen. Volendam ontwikkelt zich tot Nederlands beste counterploeg. Rijsbergen heeft er de mensen voor: een degelijke verdediging en snelle, getructe spitsen.
In eerste instantie zag het er beslist niet naar uit, dat Ajax zou struikelen. De Amsterdamse aanhang, meer dan 20 000 in getal, vermaakte zich toen nog met de onberekenbare acties van Kanu. Zeker in het eerste kwartier bracht hij een paar keer zijn medespelers op originele wijze in stelling. Het was tekenend dat Volendam pas in de elfde minuut een keer in de buurt van Van der Sar kwam.
Toen de eerste stormlopen waren weggeebd, werd het allengs stiller in het Olympisch Stadion. Ajax vond het gaatje niet en de combinaties waren te sjabloon-matig.
Het ongelukje kon niet uitblijven. In de 35ste minuut profiteerde linkerspits Obdam dankbaar van een misser van Silooy. Zijn voorzet zeilde ruimschoots voorlangs het doel, maar de bal werd opnieuw in de doelmond gebracht door Vukov. Diens trap werd van richting veranderd en plofte voor de voeten van Obdam, die zich geen twee keer bedacht en onmiddellijk raakschoot.
Die treffer kwam de wedstrijd niet ten goede. Ajax wilde wel, maar de rust was uit het spel. Kanu zakte ver terug na zijn sterke begin, Ronald de Boer had tegen de veelkoppige defensie zo mogelijk nog minder in te brengen. Daarom greep Van Gaal in de tiende minuut van de tweede helft naar zijn laatste redmiddel. Hij bracht Litmanen en George in voor Ronald de Boer en Petersen. Met de Fin in de ploeg kreeg Ajax wel meteen een fraaie kans. Litmanen ontving de bal in het strafschopgebied, bracht met een slimme hakbal Overmars in stelling, waarna de linkerspits de bal buiten het bereik van doelman Zoetebier vlak langs de paal schoot. Het was een van de laatste goede mogelijkheden.
Louis van Gaal was zo eerlijk toe te geven, dat Rijsbergen voor een verstandige aanpak had gekozen. “Zij staan onderin, wij bovenaan. Dan mag je verwachten dat er zo gespeeld wordt. Er is tegen dit speltype maar een oplossing: de diepste spitsen bereiken, die vervolgens de bal moeten afleggen. De schoten uit de tweede lijn moeten de rest doen. De eerste opdracht lukte redelijk, behoorlijke schoten heb ik nauwelijks gezien.” Van Gaal probeerde het in het laatste kwartier zelfs nog even met Rijkaard als diepste spits, maar op de Volendambank waren toen de gezichten al heel vrolijk. Ajax speelde te haastig, en zonder overleg. Ondanks het Ajax-overwicht had Zoetebier een rustig dagje.
Buiten het stadion was een optimistische verkoper voor de wedstrijd druk doende shirtjes aan de man te brengen, waarop het landskampioenschap van Ajax stond vermeld. Hij zag zijn koopwaar in anderhalf uur tijd flink in waarde dalen. Nu leverde elk exemplaar nog een aardig bedragje op, als Ajax zo tegen zichzelf blijft vechten, kan de man straks een aardig vrachtje poetsdoeken proberen te slijten.
Volendam - Ajax 1-0 (1-0). 36. Obdam 1-0. Scheidsrechter: Luinge. Toeschouwers: 30 000. Gele kaart: De Freitas (Volendam), Davids (Ajax).
Volendam: Zoetebier; Kromheer, Binken, Molenaar en Jongsma; Wasiman, Pastoor, Obdam en Smeets; Stefanovic en Vukov (85. De Freitas).
Ajax: Van der Sar; Silooy, Blind, Rijkaard en Frank de Boer; Pettersson, Kanu en Davids; Petersen (57. Finidi), Ronald de Boer (57. Litmanen) en Overmars.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent