De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Demosthenes

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » za aug 08, 2015 12:09 pm

Van AS gehaald

Zijn er nog trainingswijzigingen voor komend seizoen?'
Ik geloof dat ik bij deze vraag niet echt nieuwe dingen kan vertellen want Wim Jonk heeft dat al uitgebreid uitgelegd. Ajax gaat de duur dat een trainer een jeugdteam onder zijn hoede heeft verlengen. Een goede zaak, denk ik. Zes weken was toch wel erg kort, trainers kunnen nu beter hun stempel drukken en spelers raken wat beter gewend aan de eventuele (kleine) koerswijzigingen.'

Dat er in de onderbouw een vaste trainer komt voor iedere team is ook alleen maar goed. Die jonge gastjes hebben, zoals Jonk zei, een vaderfiguur nodig. Ze zijn nog zo jong en aangezien er al veel op het individu wordt getraind, is het alleen maar goed dat het team in ieder geval nog voelt als een soort familie. De rauwe randjes van topsport komen vanzelf.
http://www.ajaxshowtime.com/article/opi ... jd-op-zoek
Slim bedacht: een vaste trainer voor een team :biggthumpup.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo aug 09, 2015 12:25 pm

De roulatie van trainers was een experiment, dat hebben ze vooraf duidelijk gesteld. Bij de bovenbouw is het goed bevallen (spelers geven dat ook aan), bij de onderbouw minder.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma aug 10, 2015 9:33 pm

Steeds meer spelers trainen in hun vakantie of zelfs door het jaar extra bij een voetbalschool. Op deze website

https://www.facebook.com/sportcombo.almere

filmpjes van Che Nunnely. En van een keepertje dat bij Ajax zit.

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Goed of overdreven?

Steeds meer talentjes worden opgepikt bij voetbalscholen.

http://www.jongeroranje.nl/eregalerij.aspx

http://www.balcontrole.nl/balcontrole/onze-helden

Op die manier wordt de leemte gevuld die is ontstaan door de matige opleidingen bij veel amateurclubs.
Die voetbalscholen kosten wel geld. Meer geld dan de contributie van een voetbalclub.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo aug 23, 2015 11:18 am

Doen we nog een interview:

http://www.ajax1.nl/langs-de-lijn-op-de ... immy-hill/

Zal IH aanspreken. Kerels moeten het worden! :smallgrin.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 13, 2015 12:08 pm

Heeft iemand die docu van Fox gezien?

Zou die graag zien, maar ik heb geen Fox. Wie heeft een idee?

Rooie

Bericht door Rooie » zo sep 13, 2015 1:30 pm

Komt binnenkort op AjaxTV, eerste paar weken exclusief op FOX.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 13, 2015 4:23 pm

Ha fijn! Dank je voor de info. :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 15, 2015 8:56 am

Jonk en Bergkamp zijn het niet eens over de opleiding, aldus Simon Zwartkruis. Bergkamp vindt al die performance coaches niet zo nodig, terwijl Jonk juist erg tevreden is over die mensen.

Bergkamp zal naar de huidige spelers van Ajax 1 kijken. Die hebben veel technische gebreken. Wil je doen wat Jonk voorstaat, dan moeten talenten uit de middenbouw komen met een goede techniek. Zo niet, dan heb je alle beschikbare tijd nodig om aan de techniek van de spelers te werken. Het is overigens niet zo dat de techniektrainingen ophouden in de bovenbouw. Integendeel, daar is elke dag ruimte voor.

Bazoer zei deze week: 'Wij zijn de eerste spelers uit de nieuwe opleiding'. Met 'wij' bedoelde hij zichzelf, Tete en Riedewald. Deze drie jongens kunnen technisch gemakkelijk mee met Ajax 1 en fysiek hebben ze ook geen problemen.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 15, 2015 9:35 am

Las ergens dat Bazoer 8 kilo spieren zwaarder is geworden.

Overmars en Bergkamp zouden van mening zijn dat er teveel fysiek wordt getraind in de jeugd en te weinig met de bal. Om effe later met FdB aan tafel te gaan zitten en 6 M af te tikken voor Gudelj, want die is fysiek zo goed. :confused.gif: En voetballend helemaal. :smallgrin.gif:

Wat mij betreft focust de stagiair zich op wat er mis gaat ná de Toekomst. Jonk lijkt me niet iemand die de tent runt, geen inspirerend leider. Maar met het grut dat de Toekomst verlaat is toch beduidend minder mis dan met al die kneuzen die van buitenaf worden gehaald voor veel geld.

Klaassen in de spits is weer eens een 'Armutszeugnis'. Dat soort kunstgrepen en puzzelwerk is een rechtstreeks gevolg van een niet aflatende stoet aan miskopen en 'bijzondere' keuzes en inzichten van de hoofdtrainer.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » di sep 15, 2015 9:36 am

Tete sinds 2005 bij Ajax, Riedewald sinds 2008. Bazoer heeft volgens mij een paar maanden in de B1 gespeeld en daarna doorgestroomd naar Jong Ajax? Die zouden het natuurlijk allemaal nooit gered hebben zonder de FR.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 15, 2015 9:58 am

Raymon schreef:Tete sinds 2005 bij Ajax, Riedewald sinds 2008. Bazoer heeft volgens mij een paar maanden in de B1 gespeeld en daarna doorgestroomd naar Jong Ajax? Die zouden het natuurlijk allemaal nooit gered hebben zonder de FR.
Waarschijnlijk niet alle drie, nee.
Zonder 'Fluwelen Revolutie' zouden aankopen van het kaliber Joris Mathijsen en Adam Maher heel normaal zijn geweest.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 15, 2015 10:12 am

Raymon schreef:Tete sinds 2005 bij Ajax, Riedewald sinds 2008. Bazoer heeft volgens mij een paar maanden in de B1 gespeeld en daarna doorgestroomd naar Jong Ajax? Die zouden het natuurlijk allemaal nooit gered hebben zonder de FR.
Wellicht hebben ze baat bij een wat veranderde aanpak gehad. Maar dat is ook maar een stelling, vermoeden. De 3 genoemde spelers steken wat mij betreft kwalitatief positief af tegenover het gros van hun collega's in Ajax-1.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di sep 15, 2015 10:35 am

Cruijff schreef:
Waarschijnlijk niet alle drie, nee.
Zonder 'Fluwelen Revolutie' zouden aankopen van het kaliber Joris Mathijsen en Adam Maher heel normaal zijn geweest.
Je weet dat we na de revolutie spelers als Duarte, Van der Hoorn en Viergever hebben gekocht?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » di sep 15, 2015 11:26 am

wimpey schreef:
Wellicht hebben ze baat bij een wat veranderde aanpak gehad. Maar dat is ook maar een stelling, vermoeden. De 3 genoemde spelers steken wat mij betreft kwalitatief positief af tegenover het gros van hun collega's in Ajax-1.
Ik geloof onmiddelijk dat ze baat bij de vernieuwde jeugd opleiding hebben gehad. Maar techniek en fysiek hebben ze natuurlijk niet alleen de laatste jaren geleerd/verbeterd.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 15, 2015 11:34 am

Dat weten we niet.

Jongens van zestien zijn nog niet af. Het is een cruciale leeftijd. Je ziet het aan talenten die naar Engeland gaan. Die blijven vaak stilstaan in hun ontwikkeling doordat er in Engeland matig wordt getraind.

Bazoer (om hem als voorbeeld te nemen) is uiteraard een begenadigd talent. Die jongen was sowieso prof geworden, blessures daargelaten. Maar hoever hij komt, dat hangt ook af van de keuzes die hij gemaakt heeft en nog maakt. Er zijn genoeg begenadigde talenten die er niet alles uithalen.

We wachten rustig af. Niemand hoeft te geloven dat de doorbraak van die spelers op jonge leeftijd iets met de FR te maken heeft. Maar als er opeens, na jaren van droogte, wel toptalenten doorstromen, en dat met enige regelmaat, en die toptalenten ook nog creatieve spelers blijken te zijn, dan is er toch iets veranderd. En laten we wel zijn, die jongens zullen dan zelf wel aangeven of ze wat aan de opleiding hebben gehad. Of niet. Hun oordeel is het belangrijkste, want uiteindelijk doen ze het op de toekomst voor hen.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » di sep 15, 2015 11:38 am

Tja, toptalenten. Bazoer overduidelijk een toptalent. Die andere 2, moeten we nog even afwachten. Voorlopig is Ajax 1 kwalitatief stukken minder dan 4 jaar geleden. Is de Eredivisie kwalitatief stukken minder dan 4 jaar geleden dus is het ook makkelijker meevoetballen.

We zullen het uiteindelijk zien waar deze jongens (en anderen) terecht gaan komen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 15, 2015 11:46 am

Duke schreef:Je weet dat we na de revolutie spelers als Duarte, Van der Hoorn en Viergever hebben gekocht?
Goh. Dat deze reactie zou gaan komen wist ik al vóórdat ik de post plaatste.

Tja, een coach die met Ajax de CL won kocht ook onder meer Gabrich, Ledezma en Hoekstra.
Miskopen heb je altijd, al vertrouw ik wat aankopen betreft vooral ook F. De Boer niet echt. :blush.gif: Waarom had hij bijvoorbeeld zo ontzettend lang een blind spot voor Kolbeinn Sig? :blush.gif:

Bij de aankopen van Duarte, Van der Hoorn en Viergever zat er in ieder geval nog de gedachte achter dat die jongens een bepaalde leeftijd hadden, een transferwaarde waar nog rek in had kunnen zitten en in ieder geval in de lijn der verwachting zou liggen dat ze, gezien hun leeftijd en eerdere prestaties, bij Ajax betere spelers zouden worden. Dat is toch net iets ander aankoopbeleid dan kunstgrepen als Albert Luque en Mido.

Dat met name Van der Hoorn geen Ajax voetbal aan kan had een kenner moeten zien. :blush.gif: Viergever is in mijn ogen nog wel een nuttige kracht voor de breedte, die zal je als je op 3 fronten actief bent nog vaak genoeg nodig hebben.

zeux

Bericht door zeux » di sep 15, 2015 12:05 pm

Yopi schreef: na jaren van droogte,
Ik ben wel benieuwd naar het lijstje spelers dat tussen pak m beet 2007 en 2012 is doorgestroomd naar Ajax-1 dat die droogte symboliseert.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 15, 2015 12:10 pm

Zullen we idd nog even afwachten of deze drie kroonjuwelen echt beter zijn dan Vertonghen, Alderweireld en Blind (oa)
I think I lost my fucking headache

zeux

Bericht door zeux » di sep 15, 2015 12:11 pm

LucaS schreef:Zullen we idd nog even afwachten of deze drie kroonjuwelen echt beter zijn dan Vertonghen, Alderweireld en Blind (oa)
Erikssen is toch ook uit die verzengende droogteperiode?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di sep 15, 2015 12:14 pm

Riedewald is met twee vingers in zijn neus een veel betere verdediger dan Delay.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 15, 2015 12:16 pm

zeux schreef:
LucaS schreef:Zullen we idd nog even afwachten of deze drie kroonjuwelen echt beter zijn dan Vertonghen, Alderweireld en Blind (oa)
Erikssen is toch ook uit die verzengende droogteperiode?
Hahaha jullie geven exact dezelfde spelers telkens een ander stempeltje wanneer het jullie goed uitkomt, hè. :smallgrin.gif:

Dezelfde poster die zeer kort terug nog met droge ogen beweert 'Eriksen is geen eigen jeugd, hij is een aankoop' zegt, omdat het hem nu uitkomt 'die FR is kolder, Eriksen is een kroonjuweeltje van de oude opleiding'. :aai.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 15, 2015 12:19 pm

Haha kroonjuwelen. :smallgrin.gif:

Bedenk wel hè: als we Germinal Beerschot Antwerpen niet van hun grootste talenten leeggeroofd hadden, dan waren die lichtingen wel heel erg mager geweest.
Bij Germinal Beerschot hebben ze zelf na een paar jaar de samenwerking met Ajax weer stopgezet, simpelweg omdat ze er weinig trek meer in hadden om elke keer hun beste spelers naar Amsterdam te zien vertrekken.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 15, 2015 12:24 pm

Vertonghen, Alderweireld en Blind zijn leuke teamvoetballers, maar niet meer dan dat.

De laatste topper die Ajax heeft opgeleid was Sneijder.

Gekocht of niet vind ik niet zo interessant. Voor de FR werden er ook veel spelers van buiten gehaald.

@Zeux: kenmerkend was dat er vooral dienende spelers doorstroomden die bovendien veel tijd bij het eerste nodig hadden om een behoorlijk niveau te halen.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 15, 2015 4:14 pm

zeux schreef: Erikssen is toch ook uit die verzengende droogteperiode?
Is die volgens de spelregels wel eigen jeugd? :hypocrite.gif:

Misschien moest iemand met veel te veel tijd - ik denk meteen aan poster Cruijff, die i.t.t. het origineel wél bij Ajax betrokken is :smallgrin.gif: - maar eens een lijstje aanwas in de periode 1995 - 2015 hier neer plempen. Een lijstje namen dat bij Ajax uit de opleiding werd gerot en het elders wél maakte zou ook niet slecht zijn.

Gravend in m'n memory kom ik chronologisch nl. tot het volgende (vrij oppervlakkige) resultaat:

- niveau Wooter, Musampa, Splinter dat het niet haalde,
- de lichting VDM, VDG, Hose, Bobson e.c. die het niet haalden (VDM nog enigszins),
- een korte hausse met VDV, Nigel, Sneyder,
- niveau Maduro, Urby,
- Vermaelen, Vertonghen en even later Alderweireld (merci, GBA),
- Anita, VDW, Siem, Blind, Eriksen,
- Fischer, Rhijn, Veltman, Klaassen e.c.
- Tete, Bazoer, Riedewald, Kishna, AEG.

Kleine kanttekening: niet alleen De Toekomst bepaalt natuurlijk of een speler slaagt. Degene die het in de Arena voor het zeggen heeft is minimaal even belangrijk v.w.b. make or break van talent.

Plaats reactie