Zoals ik al schreef: hij knapt veel vuil werk op. Zet continue druk (op de juiste momenten), waardoor de ploeg profiteert van het balverlies van de tegenstander. Verder ziet hij het spel goed. Houdt de bal vast wanneer het moet en maakt de juiste keuzes bij de voortzetting. Gisteren had hij 1x moeten scoren (dat soort kansen maakt hij normaal gesproken).Khraa schreef:Dan moet hij het wel gaan laten zien. Zoals hij gister speelde heb je niets aan hem op 10.
AZ - Ajax 09-08-2015
Moderator: mods
- Ajaciedjuh
Re: AZ - Ajax 09-08-2015
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Als shone ipv zelf schieten een bal op klaassen geeft, kan hij 1 op 1 met de keeper komen. Dat zijn nu de details waar ik soms moe van word.
Verder zie ik zeer regelmatig de derde man, (of soms de 4e ) niet bijsluiten. Dat is iets waar ik me continue over verbaas. Vaak wordt er door de tegenstander druk gezet, (bijv op rechts), uiteindelijk zie je dan vaak de linkshalf geheel vrij staan. Maar die blijft gewoon in zijn zone lopen, terwijl met een vuil-werk-sprintje van 10 meter en zich daarbij aanbieden hij de hele situatie kan oplossen. Maar dat gebeurd dus zelden. EN dat is heel jammer , want doe je dat 3x , dan kijkt de tegenstander wel uit voor het druk zetten, OF je aanvallers krijgen veel meer tuimte als de tegenstander ook dat wil oplossen.
Ik vraag me af of de videoanalisten dat bespreken, of dat dit soort situaties lasting te herkennen zijn in het veld en dat dat dus wedstrijdervaring is wat vele missen.
Verder zie ik zeer regelmatig de derde man, (of soms de 4e ) niet bijsluiten. Dat is iets waar ik me continue over verbaas. Vaak wordt er door de tegenstander druk gezet, (bijv op rechts), uiteindelijk zie je dan vaak de linkshalf geheel vrij staan. Maar die blijft gewoon in zijn zone lopen, terwijl met een vuil-werk-sprintje van 10 meter en zich daarbij aanbieden hij de hele situatie kan oplossen. Maar dat gebeurd dus zelden. EN dat is heel jammer , want doe je dat 3x , dan kijkt de tegenstander wel uit voor het druk zetten, OF je aanvallers krijgen veel meer tuimte als de tegenstander ook dat wil oplossen.
Ik vraag me af of de videoanalisten dat bespreken, of dat dit soort situaties lasting te herkennen zijn in het veld en dat dat dus wedstrijdervaring is wat vele missen.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Het is niet aan de 10 om vuil werk op te knappen, een 10 heb je voor aanvallende impulsen. Die zijn hard nodig op het moment.Ajaciedjuh schreef:Zoals ik al schreef: hij knapt veel vuil werk op. Zet continue druk (op de juiste momenten), waardoor de ploeg profiteert van het balverlies van de tegenstander. Verder ziet hij het spel goed. Houdt de bal vast wanneer het moet en maakt de juiste keuzes bij de voortzetting. Gisteren had hij 1x moeten scoren (dat soort kansen maakt hij normaal gesproken).Khraa schreef:Dan moet hij het wel gaan laten zien. Zoals hij gister speelde heb je niets aan hem op 10.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Dat hangt er een beetje vanaf hoe de tegenstander je bespeelt. Een 10 bij ajax moet over het algemeen een grote actieradius hebben.
Speel je tegen een tegenstander met 10 man in de goal, dan is dat anders dan een meer voetballend team.
Speel je tegen een tegenstander met 10 man in de goal, dan is dat anders dan een meer voetballend team.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Een '10' is in mijn ogen ook zeer belangrijk in verdedigend opzicht daar waar de verdediging in de aanval begint. Bij het druk zetten op man en bal dus. Dat neemt niet weg dat de '10' bepaalde aanvallende kwaliteiten moet bezitten, en het is dan absoluut niet de bedoeling dat die straks niet tot uiting komen doordat hij zich voornamelijk op zijn 'verdedigende' taken focust.
@Ajaciedjuh:
Klaassen kan natuurlijk ook een bal tussen twee verdedigers vooruit spelen. Het gaat erom of hij dat ook kan als de ruimtes (veel) kleiner worden. En dat is dus niet zijn sterkste punt. Sinkgraven is stukken handiger in de kleine ruimte en kan dat veel beter. Kijk de eerste helft van gisteren nog maar een keertje; Klaassen 'verprutst' een stuk of 3 mogelijkheden die met een iets verfijndere techniek een stuk sneller tot echte kansen zouden kunnen worden omgezet.
De vraag is natuurlijk of Sinkgraven dan per se op '10' moet staan om die ballen te geven, of dat hij dat ook 'vanuit' een andere positie kan. Klaassen heeft natuurlijk ook heel veel kwaliteiten die hem geschikt(er?) maken voor die positie. Dan heb ik het vooral over zijn loop- en scorendvermogen, inzicht en gogme.
@Ajaciedjuh:
Klaassen kan natuurlijk ook een bal tussen twee verdedigers vooruit spelen. Het gaat erom of hij dat ook kan als de ruimtes (veel) kleiner worden. En dat is dus niet zijn sterkste punt. Sinkgraven is stukken handiger in de kleine ruimte en kan dat veel beter. Kijk de eerste helft van gisteren nog maar een keertje; Klaassen 'verprutst' een stuk of 3 mogelijkheden die met een iets verfijndere techniek een stuk sneller tot echte kansen zouden kunnen worden omgezet.
De vraag is natuurlijk of Sinkgraven dan per se op '10' moet staan om die ballen te geven, of dat hij dat ook 'vanuit' een andere positie kan. Klaassen heeft natuurlijk ook heel veel kwaliteiten die hem geschikt(er?) maken voor die positie. Dan heb ik het vooral over zijn loop- en scorendvermogen, inzicht en gogme.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- Ajaciedjuh
Over veel zijn we het eens.
Klaassen is gewoon een ontzettend goede speler en momenteel niet eens in vorm, maar toch al belangrijk voor het team.
Mbt techniek worden vaak verschillende zaken door elkaar gehaald. Klaassen heeft een ontzettend goede functionele techniek. De bal ligt bijna altijd meteen goed voor een vervolgactie. Dat in combinatie dat hij ook nog vaak de goede optie kiest, maakt hem tot een zeer goede voetballer. Een andere kwaliteit die vaak onderschat wordt, is mentaliteit. Dat zit bij Klaassen ook wel snor.

Mbt techniek worden vaak verschillende zaken door elkaar gehaald. Klaassen heeft een ontzettend goede functionele techniek. De bal ligt bijna altijd meteen goed voor een vervolgactie. Dat in combinatie dat hij ook nog vaak de goede optie kiest, maakt hem tot een zeer goede voetballer. Een andere kwaliteit die vaak onderschat wordt, is mentaliteit. Dat zit bij Klaassen ook wel snor.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Lionel schreef:We moeten 4-4-2 spelen. Veel problemen los je dan op.

2 afstandsschoten, een vrije trap, een slechte keeper en een niet ingespeelde tegenstander. Dat je AZ-uit zo vroeg al hebt gehad en easy wint is lekker, maar ik hoop dat men er binnen Ajax niet teveel waarde aan hecht.
Het is ook beter voor de spitsen en voor de verdediging.wimpey schreef:Lionel schreef:We moeten 4-4-2 spelen. Veel problemen los je dan op.4 goede middenvelders heeft Ajax, die je middels een ruit allemaal op hun beste plek kan laten spelen.
Dijks kan opstomen omdat hij dan maar 1 iemand voor zich heeft. Tete is geen aanvallende back. Die hou je achterin met Veltman en Riedewald.
Bazoer, Klaassen en Gudelj hebben ruimte nodig voor hun loopacties. Geen van drieën zijn verdedigend ijzersterk maar ze kunnen eventueel wel rouleren. Sinkgraven kan in de ruimtes strooien met de pasjes.
Milik en AEG hebben ook ruimte nodig. Ik zie het probleem niet zo.
IK GELOOF!!!!!!
Er is geen probleem, behalve dat we tegen AZ al 4-4-2 speelden.
Je bedoelt AZ, dat er donderdag toch maar mooi meteen weer stond en o zo volwassen een kudde Turken uit de EL schopte?wimpey schreef: 2 afstandsschoten, een vrije trap, een slechte keeper en een niet ingespeelde tegenstander. Dat je AZ-uit zo vroeg al hebt gehad en easy wint is lekker, maar ik hoop dat men er binnen Ajax niet teveel waarde aan hecht.

Ik vind een 1 of 2-mans voorhoede altijd nadelig bij het druk zetten. Oftewel, je tactiek moet bijzonder goed en helder uitgedokterd zijn, en je spelers slim genoeg om het te kunnen begrijpen en uitvoeren. Dat lukt nu al niet met 3 man voorin. Ben bang dat het met 2 man er niet beter op wordt. En dat druk zetten is wat mij betreft toch echt de sleutel tot aantrekkelijk Ajax-spel.Lionel schreef: Milik en AEG hebben ook ruimte nodig. Ik zie het probleem niet zo.
Omdat Ajax nooit goed druk zet kan een tegenstander makkelijk oversteken. Als je met Gudelj, Klaassen en Bazoer spelt heb je dus drie spelers die wel (theoretisch gezien) druk kunnen zetten achter de twee spitsen. En Sinkgraven erbij.Mr. Ajax schreef:Ik vind een 1 of 2-mans voorhoede altijd nadelig bij het druk zetten. Oftewel, je tactiek moet bijzonder goed en helder uitgedokterd zijn, en je spelers slim genoeg om het te kunnen begrijpen en uitvoeren. Dat lukt nu al niet met 3 man voorin. Ben bang dat het met 2 man er niet beter op wordt. En dat druk zetten is wat mij betreft toch echt de sleutel tot aantrekkelijk Ajax-spel.Lionel schreef: Milik en AEG hebben ook ruimte nodig. Ik zie het probleem niet zo.
IK GELOOF!!!!!!
Maar dan blijft dat '4-4-2' beperkt tot het wedstrijdformuliertje. Want als je volle bal druk wilt zetten op de achterste linie van de tegenstander, heb je minstens 3 zo niet 4 spelers nodig in de voorste linie, toch?Lionel schreef:Omdat Ajax nooit goed druk zet kan een tegenstander makkelijk oversteken. Als je met Gudelj, Klaassen en Bazoer spelt heb je dus drie spelers die wel (theoretisch gezien) druk kunnen zetten achter de twee spitsen. En Sinkgraven erbij.Mr. Ajax schreef:Ik vind een 1 of 2-mans voorhoede altijd nadelig bij het druk zetten. Oftewel, je tactiek moet bijzonder goed en helder uitgedokterd zijn, en je spelers slim genoeg om het te kunnen begrijpen en uitvoeren. Dat lukt nu al niet met 3 man voorin. Ben bang dat het met 2 man er niet beter op wordt. En dat druk zetten is wat mij betreft toch echt de sleutel tot aantrekkelijk Ajax-spel.Lionel schreef: Milik en AEG hebben ook ruimte nodig. Ik zie het probleem niet zo.
Bij balbezit loop je trouwens weer het probleem dat je aan een kant van het veld diepgang mist. Laat je Sinkgraven bij balbezit die 'gat' op links induiken? Prima, maar dan speel je dus weer geen 4-4-2. En komt Sinkgraven dus niet in zijn door jou beoogde rol op het middenveld om met passjes te strooien. En van Dijks verwachten dat hij continu eroverheen gaat en a la Maxwell als een verkapte linksbuiten speelt is ook niet reeel. Daarbij moet de rest van de ploeg zo goed in elkaar zitten, dat dat het opengelaten stekkie links achterin meteen gedekt/opgevangen wordt. Met alle goede wil ter wereld denk ik niet dat onze ploeg daar aan toe is.
Ajax hoeft ook niet iedere keer druk te zetten. Als ze zich nou wat meer laten inzakken om met vlijmscherpe counters en voldoende lopende mensen (Klaassen, Bazoer en Gudelj) in de 16 van de tegenstander te komen.
Druk zetten kan ook prima. Het zijn in theorie alle drie spelers die een duel kunnen winnen/bal afpakken/weten hoe en waar ze druk moeten zetten. Milik en AEG kunnen druk zetten op 2 of 1 centrale verdediger(s). Klaassen dekt de andere centrale verdediger af als Milik de rechtsback afdekt. Zelfde geldt wanneer AEG de linksback afdekt. Een tegenstander moet heel goed zijn willen ze de bal van de ene back, desnoods via de keeper, naar de andere back plaatsen. Bazoer en Gudelj maar ook Klaassen (wanneer Sinkgraven wat meer doorschuift naar een verdediger) kan dan het duel winnen op het middenveld.
En dit is allemaal heel theoretisch maar het gaat erom dat je de spelers gebruikt op hun sterke punten. Gudelj moet niet als een 6 het spel controleren. Klaassen ook niet. Sinkgraven moet niet lullen met de bal op de 16 maar daar moet hij helemaal niet komen. AEG is vijf tellen te laat bij de 0-1 van Rapid Wien... maar waarom is zoiets meteen gevaarlijk? Kishna gaf al aan dat hij teveel mee moest verdedigen. De spelers bij Ajax moeten allemaal dingen doen waar ze niet goed in zijn.
Druk zetten kan ook prima. Het zijn in theorie alle drie spelers die een duel kunnen winnen/bal afpakken/weten hoe en waar ze druk moeten zetten. Milik en AEG kunnen druk zetten op 2 of 1 centrale verdediger(s). Klaassen dekt de andere centrale verdediger af als Milik de rechtsback afdekt. Zelfde geldt wanneer AEG de linksback afdekt. Een tegenstander moet heel goed zijn willen ze de bal van de ene back, desnoods via de keeper, naar de andere back plaatsen. Bazoer en Gudelj maar ook Klaassen (wanneer Sinkgraven wat meer doorschuift naar een verdediger) kan dan het duel winnen op het middenveld.
En dit is allemaal heel theoretisch maar het gaat erom dat je de spelers gebruikt op hun sterke punten. Gudelj moet niet als een 6 het spel controleren. Klaassen ook niet. Sinkgraven moet niet lullen met de bal op de 16 maar daar moet hij helemaal niet komen. AEG is vijf tellen te laat bij de 0-1 van Rapid Wien... maar waarom is zoiets meteen gevaarlijk? Kishna gaf al aan dat hij teveel mee moest verdedigen. De spelers bij Ajax moeten allemaal dingen doen waar ze niet goed in zijn.
IK GELOOF!!!!!!
-
Die counters zouden ook goed passen bij Milik. Ik denk aan Warschau uit.
Precies. Hij heeft meer ruimte nodig. Hij kan aardig combineren maar niet in een volle 16.
IK GELOOF!!!!!!
Jullie hebben het nu wel over een heel ander spelopvatting. Het is maar waar je voor kiest. Ik zit niet op (structureel) countervoetbal te wachten bij Ajax. Ik wil eerder richting het Red Bull Salzburg-stijl voetbal. Volle bak druk. Dat kun je ook als een soort countervoetbal zien - je bent niet continu het spel aan het maken, maar de tegenstander tot fouten aan het dwingen, voornamelijk door middel van volle bak druk over heel het veld. Om vervolgens toe te slaan. Maar dat heb ik 14x liever dan afwachtend countervoetbal.Lionel schreef:Ajax hoeft ook niet iedere keer druk te zetten. Als ze zich nou wat meer laten inzakken om met vlijmscherpe counters en voldoende lopende mensen (Klaassen, Bazoer en Gudelj) in de 16 van de tegenstander te komen.
Dat noem ik domineren