'Met Rijkaard en Vanenburg winnen we de oorlog niet.'

Moderator: mods
Ik kan je oneliners vandaag wel appreciëren, IH. Cruijff lijkt geen deel van het probleem te zijn. Wel deel van de oplossing.InnerHarbour schreef:En zo is het weer gedraaid dat de jeugd er allemaal niets aan kon doen en Cruijff over water kan blijven lopen.
Op basis waarvan concludeer je dat? Er is alleen maar gezeik met onder andere Jonk. Welke jeugd is nou echt doorgebroken? Je hebt een probleem gecreeerd wat er helemaal niet had hoeven zijn.Monkey Tonk schreef:Natuurlijk is er progressie geboekt. De jeugdopleiding is veel beter nu. Als een probleem zich aandient is dat niet het einde van de wereld, of in dit geval de FR. Een probleem is een uitdaging, een uitnodiging om de volgende stap naar boven te nemen. De uitdaging voor Ajax nu is de juiste balans te vinden tussen 1) kapitaal op het veld, en 2) doorstroming van de jeugd. Lijkt me op zich niet zo moeilijk. Knelpunten zijn een veel te zuinige Overmars & co, en een haperende wisselwerking tussen het kamp Jonk en FdB. Los die knelpunten op en je kunt positief en constructief verder bouwen.El Clavo schreef:Je bent in geen 5 jaar gewoon geen kut opgeschoten. Jeugd is leuk, maar jeugd maakt ook jeugdige fouten. Juist nu had je wat ervaring op moeten stellen om dit uit te spelen. Het is naief, doorzichtig en alles behalve vernieuwend. En daar is El Salvador voor een heel groot deel schuldig aan. Zijn zogenaamde visie is achterhaald en niet van toepassing op het hedendaagse voetbal.
Je antwoord draait om de twee knelpunten die ik al aanduidde. Ik zie hier vandaag vooral geklaag, beschuldigende vingers, en paniekgezang om het dan maar over een hele ander boeg te gooien. Het lijken me allemaal overdreven scoreboardreacties. Het fiasco van gisteravond was geen verrassing. Het proces dat een paar jaar geleden in gang is gezet is geen mislukking. Het is alleen tijd, de hoogste tijd, voor de volgende stap. Daarvoor heb je rustige hoofden en duidelijke visie nodig. Nogmaals, los die twee knelpunten op en je komt zowiezo veel verder in het bouwproces, want dan staat het kapitaal op het veld en stroomt de jeugd ook door. Los die knelpunten niet op en de revolutie strandt hier.El Clavo schreef:Op basis waarvan concludeer je dat? Er is alleen maar gezeik met onder andere Jonk. Welke jeugd is nou echt doorgebroken? Je hebt een probleem gecreeerd wat er helemaal niet had hoeven zijn.Monkey Tonk schreef:Natuurlijk is er progressie geboekt. De jeugdopleiding is veel beter nu. Als een probleem zich aandient is dat niet het einde van de wereld, of in dit geval de FR. Een probleem is een uitdaging, een uitnodiging om de volgende stap naar boven te nemen. De uitdaging voor Ajax nu is de juiste balans te vinden tussen 1) kapitaal op het veld, en 2) doorstroming van de jeugd. Lijkt me op zich niet zo moeilijk. Knelpunten zijn een veel te zuinige Overmars & co, en een haperende wisselwerking tussen het kamp Jonk en FdB. Los die knelpunten op en je kunt positief en constructief verder bouwen.El Clavo schreef:Je bent in geen 5 jaar gewoon geen kut opgeschoten. Jeugd is leuk, maar jeugd maakt ook jeugdige fouten. Juist nu had je wat ervaring op moeten stellen om dit uit te spelen. Het is naief, doorzichtig en alles behalve vernieuwend. En daar is El Salvador voor een heel groot deel schuldig aan. Zijn zogenaamde visie is achterhaald en niet van toepassing op het hedendaagse voetbal.
Inderdaad, maar ook in het veld, gewoon 4-4-2-, hou het simpel voor de jonge gasten, laat ze met genoeg mensen om zich heen spelen, linies kort op elkaar het was toch de belangrijkste wedstrijd van het jaar? M.i. is het middenveld het sterkste gedeelte van deze ploeg en je hebt zat van die middenvelders. Klaassen, Sinksnijder, Bazoer en onze Servische sluipmoordenaar. Daarachter Tete, Heitinga, Riedewalderarara en Dijks. Voorin die Stucadoor met een snelle zolang die maar niet op roze kaplaarsjes speelt.wimpey schreef:Ik kan je oneliners vandaag wel appreciëren, IH. Cruijff lijkt geen deel van het probleem te zijn. Wel deel van de oplossing.InnerHarbour schreef:En zo is het weer gedraaid dat de jeugd er allemaal niets aan kon doen en Cruijff over water kan blijven lopen.
Da's het probleem met Ajax na de mid 90s: de beleidsbepalers (o.a. luisterend naar de namen Cruijff en Van Gaal) zijn vnl. deel van het probleem i.p.v. deel van de oplossing gebleken.
Gooi het eens over een andere boeg, Ajax. Doe eens gek. Laat het verleden eens rusten en kom in 2015 aan. Het liefst met bewezen vaklui die niet besmet zijn door enig contact met bovengenoemde namen.
Aldus Frenk in de VI. Die gozer snapt het gewoon totaal niet. En dan heb ik het niet specifiek over het wel of niet laten spelen van Johnny.De Boer heeft geen spijt van het feit dat hij zijn routinier John Heitinga in beide duels met Rapid niet gebruikt heeft: 'De jonge jongens deden het goed. Ze bewezen dat zij hoorden te spelen.'
Dat vind ik onzin, we krijgen jaarlijks op ons donder van provincieclubjes en dan gaan we klagen dat de eredivisie niks voorstelt. Zodra PSV een keer een jaar niet heel slecht getraind wordt is Ajax kansloos voor de titel. Zorg nou eerst maar eens dat je alles uit de mogelijkheden haalt en dus flink afstand neemt van de onderste 15 uit de eredivisie. Ik geloof er niks van dat dan de kwartfinale CL ook onbereikbaar is.elliquido schreef:We hebben gewoonweg geen keus. Ook rapid wint de CL of EL niet, ook basel niet en vele anderen niet.
De CL is voor de super poenerige 5 en de EL voor de 2e klasse poenerigen.
Het is voor ons hopen op het dunne draadje van jeugdig opleiden en meer kunnen we niet,
lets face it, we spelen minor league in de uefa northen league c'est ca !
Wouter, waar heb je het over? Frenk laat telkens maar weten dat hij de selectie helemaal top vindt. Natuurlijk krijgt hij de schuld. Gisteren ook weer. Had je m'n quote hier boven nog gezien? In een ander interview liet ie ook nog weten het extra jammer te vinden, omdat we 'prima in de wedstrijd zaten'. Die man is het echt even kwijt.Wouter schreef:Zoals gewoonlijk krijgt de trainer de schuld. Maar Ajax heeft gewoon een matige ploeg. Het is toch een wonder dat ze vorig jaar nog tweede zijn geworden. Als Bosz eerder door Had gehad dat hij Traoré als spits moest opstellen en Room in het doel, was Vitesse tweede geworden. Daarvan ben ik overtuigd.
De dikgedrukte namen zijn geen erg goede spelers, maar erg talentvolle spelers. Het zijn talenten. Bazoer, Sinkgraven, en El Ghazi waren gisteren kut. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, trouwens. Het zijn namelijk talenten.Arthur schreef:Ajax heeft eigenlijk vrij veel erg goede spelers: Bazoer, Cillessen, Klaassen, Sinkgraven, El Ghazi, Riedewald, Tete.
Heitinga verdient nog een eerlijke kans, dat kan echt niet minder als Veltman zijn op dit moment. Dijks doet het tot nu toe gewoon prima trouwens. Zo eerlijk moet je ook wel zijn. Was een van de weinigen die gisteren z'n mannetje stond, leed weinig balverlies, en kwam er een paar keer mooi langs. Mooi assist ook.Het is alleen zo jammer dat er niet wordt doorgeselecteerd, maar in tegendeel juist brandhout als Dijks en Heitinga wordt teruggehaald.
Zo werkt dat in een competitie. Er is echter een verschil tussen een keer gelijk spelen of verliezen op een knollenveld tegen een slim verdedigend elftal als de beste spelers niet fit zijn na een midweekse CL-wedstrijd, of weggespeeld worden door PEC en goed wegkomen met 5-1. Je kunt altijd verliezen, maar de onderliggende krachtsverhouding is wel veranderd.elliquido schreef:Ook in de gloriejaren van ajax werden we niet altijd kampioen.
Ook in de gloriejaren van Ajax hadden we moeite met volendam en rkc.
Vergelijking gaat mank.
Dat versterkt elkaar ook, jonge spelers die zich in de CL willen laten zien om in een keer de grote stap naar de top te maken kunnen tegenwoordig beter in Belgie, Zwitserland of Oostenrijk gaan voetballen dan bij Ajax. Het is een neerwaartse spiraal daardoor. Even goed kun je ook een opwaartse spiraal hebben, maar dan moet je wel goed gebruik maken van de middelen die je hebt. Met 100 miljoen heb je heel veel middelen.Probleem is dat we de sneijders en vdv , kluiverts en bergkampjes niet meer krijgen, want als ze 16.5 jaar zijn lopen ze bij arsenal/chelsea/city/madrid te voetballen.
om wanhopig van te worden
Precies. Ajax bulkt voor het eerst sinds jaren weer over supertalent. Al dat gelul over een te jonge selectie vind ik zo'n onzin. Gisteren haalden de waterpolodames de WK-finale met een elftal dat gemiddeld 20 jaar oud is. Kwaliteit is het enige wat telt. Voor de rest is het aan de coach om er wat van te maken.Arthur schreef:Ajax heeft eigenlijk vrij veel erg goede spelers: Bazoer, Cillessen, Klaassen, Sinkgraven, El Ghazi, Riedewald, Tete. Het is alleen zo jammer dat er niet wordt doorgeselecteerd, maar in tegendeel juist brandhout als Dijks en Heitinga wordt teruggehaald. Tel daarbij op dat er tactisch weinig van klopt en je krijgt decepties zoals gisteren. De spelers maken veel individuele fouten, ook de grote talenten, maar dat zou niet zo fataal zijn als het team goed zou staan. Ik vind dat erg jammer om te constateren, want het liefst zie ik De Boer nog 10 jaar blijven. Overmars daarentegen kan mij niet snel genoeg weggaan.