F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Re: F1

Bericht door brigade zuid » zo mei 24, 2015 2:31 pm

Grosjean is woedend op Verstappen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo mei 24, 2015 2:33 pm

En door deze actie rijdt Sainz momenteel wel in de punten. :1evil.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo mei 24, 2015 2:38 pm

brigade zuid schreef:Grosjean is woedend op Verstappen.
Die flippo van een commentator heeft het over te vroeg remmen van Grosjean en eerlijk gezegd dacht ik ook terwijl het gebeurde dat Grosjean ineens 'stil' viel. Wordt interessant als het onderzocht wordt (wat vast gaat gebeuren).

Maar Max zat er natuurlijk ook echt dicht achter, dan kan dit gebeuren, no room to manoeuvre.

Ik houd wel van deze stijl van racen. Beter dan al die optochten op zeker, waar pitstops de volgorde bepalen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo mei 24, 2015 3:03 pm

Ik keek op RTL Duitsland en daar vonden ze het een fout van Verstappen.

zeux

Bericht door zeux » zo mei 24, 2015 3:05 pm

brigade zuid schreef:Ik keek op RTL Duitsland en daar vonden ze het een fout van Verstappen.
Ik denk het ook, maar ben nog wel benieuwd naar het oordeel van de race organisatie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo mei 24, 2015 3:15 pm

Dit was x jaar geleden wel anders afgelopen.
Het team zal wel snel Remdata vrijgeven als ze vermoeden dat er eerder geremd werd.
Op het eerste gezicht leek het me een fout van Max.

zeux

Bericht door zeux » zo mei 24, 2015 5:13 pm

Wedstrijdleiding legt schuld bij Verstappen: in Canada 5 plekken terug op de grid na kwalificatie en 2 strafpunten op zijn licentie (wat dat mag betekenen). Zelf zegt hij dat Grosjaen veel te vroeg remde.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 24, 2015 6:24 pm

Net even het stuk bekeken met die inhaalacties achter Vettel aan en de crash met Grosjean. Het ziet er lekker agressief uit. Dat bevalt me wel. De crash is in mijn ogen wel een aanvallende fout. Net even te agressief gereden. Het is wat dat betreft natuurlijk een dun lijntje, zeker op een stratencircuit waar de marges voor fouten er eigenlijk niet zijn.

Dit moet je natuurlijk niet om de paar weken doen maar een keer kan dat best gebeuren. De eerste goede F1 rijder die niet één of twee momenten waar hij net even te ver gaat achter zijn naam heeft staan moet denk ik nog worden geboren.

Het is wel weer eens tijd voor een paar puntjes. Al zal dat nu naar verhouding iets lastiger worden met deze eenmalige straf én de doorlopende straf ivm de motorproblemen.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo mei 24, 2015 7:01 pm

Pa Jos vindt het ook iets te agressief:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... vKyGZ&_rdr

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo mei 24, 2015 7:05 pm

Vooral mooi te zien hoe attent hij is nadat hij op een ronde wordt gezet en profiteert van dat oa Sainz aan de kant gaan. Dat duidt op enorme race "gogme".
Ongeluk lijkt me ook zijn fout, hoewel het gewoon lastig blijft indien Grosjean wel 1 seconde eerder remt.

zeux

Bericht door zeux » zo mei 24, 2015 8:16 pm

Mooi filmpje in de Clio. :-)

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo mei 24, 2015 9:15 pm

brigade zuid schreef:Grosjean is woedend op Verstappen.
Dat mag, maar Grosjean heeft zelf ook de nodige brokken gemaakt in het verleden, hoort er gewoon bij.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma mei 25, 2015 10:03 am

Beetje hypocriet om Max te straffen, terwijl hij voor verreweg het meeste spektakel zorgde tijdens deze normaal saaie race. Max lijkt me tien keer zo scherp als die Grosjean. Wie gaat er nou veel eerder remmen tijdens zo'n duel, waarbij de ander, zeker op dit circuit, geen kant uitkan? Als Grosjean gewoon doet is er niks aan de hand. Een slechte coureur als hij is levensgevaarlijk. Tenzij F1 wil dat Max niet zo alles uit de kast haalt.

Maar goed. Verstappen doet ervaring op en hopelijk komt hij snel in een top auto. De echte F1 lijkt in 2017 zijn rentree te maken. Geen slecht richtpunt. Wat een coureur! Echt niet te geloven.

zeux

Bericht door zeux » ma mei 25, 2015 2:14 pm

Felipe Massa grijpt zijn kans om zijn sjagrijn over het meedoen van Verstappen in de F1 te ventileren.

http://nu.nl/formule-1/4055328/massa-vi ... diend.html

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mei 25, 2015 6:54 pm

Monkey Tonk schreef:Beetje hypocriet om Max te straffen, terwijl hij voor verreweg het meeste spektakel zorgde tijdens deze normaal saaie race. Max lijkt me tien keer zo scherp als die Grosjean. Wie gaat er nou veel eerder remmen tijdens zo'n duel, waarbij de ander, zeker op dit circuit, geen kant uitkan? Als Grosjean gewoon doet is er niks aan de hand. Een slechte coureur als hij is levensgevaarlijk. Tenzij F1 wil dat Max niet zo alles uit de kast haalt.
Niet mee eens, ze moeten beoordelen of hij een verwijtbare fout maakt. Niet of hij daarnaast aantrekkelijk heeft gereden. Formule 1 is een relatief gevaarlijke sport (hoewel er tegenwoordig veel minder mis gaat). Het is daarom van belang dat je streng bent wanneer iemand naar mening van de jury over de grens gaat. Nu bleef het bij brokken maar zoiets kan ook anders aflopen.

Verstappen moet zijn agressie wat mij betreft niet kwijtraken. Maar wellicht is zo'n moment als dit wel goed om zich te realiseren dat je moet oppassen niet over de grens te gaan.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma mei 25, 2015 8:06 pm

Eens, maar zo'n grosjean mag wat mij betreft ook wel een straf krijgen als blijkt dat hij duidelijk remtest deed. Verstappen was wellicht overmoedig, een remtest op zo'n punt is gewoon crimineel.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma mei 25, 2015 8:12 pm

Aantrekkelijk rijden is belangrijk in een doorgaans saaie kijksport, voor zover het commerciele belang van de sport.

Daarnaast is er denk ik geen tussenweg. Het is of agressief rijden en er bovenop zitten, met de vele inhaalacties van Max als gevolg, of het rustiger aandoen, maar dan kun die acties vergeten. Als je het eerste kiest moet je ervanuit gaan dat de coureurs allemaal goed genoeg zijn om de bijkomende risicos goed in te schatten. Wat Grosjean deed, in een wagen die 1.5 seconde langzamer was, is dan zeer onverantwoordelijk. Dat F1 voor veiligheid kiest is prima, maar als ze veel vroeger remmen gaan 'belonen' (door niet te straffen), en de rijstijl van Max wel bestraffen, terwijl dat de essentie van racen is, kiezen ze voor middelmaat en een saai kijkspel.

Verder was dit natuurlijk nooit gebeurt als die pitstop geen 20 seconden duurt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mei 25, 2015 8:16 pm

Maar is het wel zo dat hij te vroeg op z'n rem ging staan? Ik heb begrepen dat ze dat gewoon nakijken in zo'n geval. Als Verstappen dan de straf krijgt en Grosjean niet dan zal het wel meevallen wat dat betreft.

Dat de saaiheid een gevaar is ben ik overigens volledig met je eens. Het is niet voor niets dat ik was opgehouden om te kijken naar die saaie optochten. Ik probeer het nu weer even omdat ik wel nieuwsgierig ben naar de mogelijkheden van Verstappen.
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mei 26, 2015 6:59 am

Dus Verstappen en zijn Nederlandse fans willen gaan uitmaken wanneer een ander gaat remmen? Uit de buitenlandse comentaren lees ik gewoon dat het een terechte straf was en Verstappen de schuldige.
YNWA

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di mei 26, 2015 9:14 am

Marillion schreef:Maar is het wel zo dat hij te vroeg op z'n rem ging staan? Ik heb begrepen dat ze dat gewoon nakijken in zo'n geval. Als Verstappen dan de straf krijgt en Grosjean niet dan zal het wel meevallen wat dat betreft.

Dat de saaiheid een gevaar is ben ik overigens volledig met je eens. Het is niet voor niets dat ik was opgehouden om te kijken naar die saaie optochten. Ik probeer het nu weer even omdat ik wel nieuwsgierig ben naar de mogelijkheden van Verstappen.
F1 speelt het in dit geval denk ik liever veilig. Het zag er op het eerste gezicht uit als een fout van Max. Max heeft alleen al zoveel feilloze inhaalacties laten zien (in een eerdere race reed hij doodleuk Ricciardo drie keer voorbij), dat zijn woord zeker telt. Hij is bezig met details waar de mindere coureurs niet zo over nadenken, zoals het precieze rempunt van een coureur voor hem. Als Grosjean zich daarvan net zo bewust is, gaat hij echt niet twee keer anders remmen voor dezelfde bocht. Maar Grosjean is gewend aan de gezapige realiteit waar de meeste F1 coureurs het er wel over eens zijn dat inhalen alleen bij hoge uitzondering kan. Max heeft allang laten zien dat dit niet zo is, en ik hoop dat hij zich niets aantrekt van de weerstand van middelmatige coureurs (Massa) en ondanks de straf op het allerscherpst blijft rijden.

Ik bekijk het vanuit de VS en vrijwel al het spektakel draait om Verstappen. Ze zijn ondanks de pech qua punten lyrisch over hem. Mercedes ook, trouwens, en Max speelt al slim in op hun complimenten door ze daarvoor te bedanken. Binnenkort hoeven de Grosjeans van de wereld zich geen zorgen meer te maken dat ze door Max worden ingehaald, en er daardoor niet goed uitzien (want waarom kunnen zij het niet?), en hoeven ze alleen nog netjes opzij te gaan als ze weer op een rondje achterstand komen.

Ik schrok me natuurlijk wel het apelazerus toen hij de baan afvloog, zeker omdat we bij hem aan boord zaten. De gedachte dat hij het niet zou overleven speelde op dat moment zeker even door mijn hoofd. Grote opluchting wat dat betreft.

Iniesta

Bericht door Iniesta » di mei 26, 2015 8:26 pm

InnerHarbour schreef:Dus Verstappen en zijn Nederlandse fans willen gaan uitmaken wanneer een ander gaat remmen? Uit de buitenlandse comentaren lees ik gewoon dat het een terechte straf was en Verstappen de schuldige.
Buitenlandse pers is met name erg enthousiast over zijn manier van rijden.
Rempunt is nu eenmaal cruciaal in races, vandaar de discussie. Als je tegen 300 gaat en je voorganger gaat een halve seconde eerder op de rem dan ben je gezien. Je houdt nu eenmaal geen veilige 3 seconden afstand tot je voorganger....
Overigens was dit denk ik een combinatie van een superaanvallende Max en een net iets eerder remmende grosjean.

zeux

Bericht door zeux » di mei 26, 2015 8:55 pm

Iniesta schreef:
InnerHarbour schreef:Dus Verstappen en zijn Nederlandse fans willen gaan uitmaken wanneer een ander gaat remmen? Uit de buitenlandse comentaren lees ik gewoon dat het een terechte straf was en Verstappen de schuldige.
Rempunt is nu eenmaal cruciaal in races, vandaar de discussie. Als je tegen 300 gaat en je voorganger gaat een halve seconde eerder op de rem dan ben je gezien. Je houdt nu eenmaal geen veilige 3 seconden afstand tot je voorganger....
Overigens was dit denk ik een combinatie van een superaanvallende Max en een net iets eerder remmende grosjean.
Hij werd overmoedig denk ik. En dat is wel degelijk een 'gevaar'. Hij heeft prachtige inhaalmanoeuvres laten zien, op plekken waar het 'eigenlijk niet kan'. Ik krijg het idee dat hij daar zelf ook in is gaan geloven. En dus misschien ook ging voor de inhaalactie 'waar het niet kon', omdat hij misschien dacht dat alles hem zou kunnen lukken. Overmoed.

Ben wel benieuwd hoe hij de volgende race in zijn kuipje zit. Je kunt wel stoer doen, maar dit was een heftige klap. Kruipt dat onder zijn skin? Wordt hij toch voorzichtiger?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di mei 26, 2015 9:02 pm

zeux schreef: Hij werd overmoedig denk ik.
Ik denk ook een stukje frustratie, eerst dat geklungel met die pitstop en hij zat al een tijdje kort achter Grosjean en er zijn in Monaco nou eenmaal weinig plekken waar je kan inhalen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di mei 26, 2015 9:03 pm

zeux schreef:
Iniesta schreef:
Hij werd overmoedig denk ik. En dat is wel degelijk een 'gevaar'. Hij heeft prachtige inhaalmanoeuvres laten zien, op plekken waar het 'eigenlijk niet kan'. Ik krijg het idee dat hij daar zelf ook in is gaan geloven. En dus misschien ook ging voor de inhaalactie 'waar het niet kon', omdat hij misschien dacht dat alles hem zou kunnen lukken. Overmoed.
Net als Grosjean regelmatig overkomen is dus.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Iniesta

Bericht door Iniesta » di mei 26, 2015 9:38 pm

Als ik de beelden terug zie van hem van vorig jaar is dit ook wel een beetje zijn stijl.
Z'n inhaalactie een tijdje terug op die Zweed was ook erg op het randje. Als het lukt prachtig, als het misgaat lig je er direct uit.

Plaats reactie