F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1
Max Verstappen op P6 in de kwalificatie voor de GP van Spanje. Moet genoeg zijn om punten te scoren als hij de finish weet te bereiken. Gezien het aantal motoren dat ze al versleten hebben kon het wel eens één van de laatste keren zijn dat de coureurs van Torro Rosso zonder straf aan de race kunnen beginnen. Ik meen tenminste begrepen te hebben dat die penalty (aantal plaatsen terug op de grid wanneer je teveel motoren hebt verbruikt) bij iedere GP van toepassing is en niet eenmalig.
In de schaduw van de prestatie van Verstappen ging collega Sainz Jr. naar P5. Ook niet slecht... ;-)
In de schaduw van de prestatie van Verstappen ging collega Sainz Jr. naar P5. Ook niet slecht... ;-)
Nil volentibus arduum
Re: F1
Zat 1/10de tussen, ontlopen elkaar niet veel. Er is inmiddels sprake van een vijfde motor die gebruikt mag worden toch? Het is ook een farce (voor de hele F1) als teams zo vroeg in het seizoen de facto geen kwalificatie hoeven te rijden (en als die tijdstraffen doorgaan ook geen race). Denk ook niet dat Red Bull dat gaat accepteren en dan zit Ernie met twee teams minder. Gaat niet gebeuren lijkt mij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1
Klopt dat het voor iedere GP geldt. Overigens is de regel wel iets soepeler geworden. Ze mogen nu 5 motoren gebruiken inplaats van 4.Marillion schreef:Max Verstappen op P6 in de kwalificatie voor de GP van Spanje. Moet genoeg zijn om punten te scoren als hij de finish weet te bereiken. Gezien het aantal motoren dat ze al versleten hebben kon het wel eens één van de laatste keren zijn dat de coureurs van Torro Rosso zonder straf aan de race kunnen beginnen. Ik meen tenminste begrepen te hebben dat die penalty (aantal plaatsen terug op de grid wanneer je teveel motoren hebt verbruikt) bij iedere GP van toepassing is en niet eenmalig.
P5 en P6 in de kwalificatie is echt héél netjes. Renault heeft vooraf geroepen dat ze de boel beter voor elkaar zouden hebben (zowel snelheid als betrouwbaarheid) en dat lijken ze nu waar te maken.
Re: F1
Klopt, hoe lang ze het volhouden zien we pas tijdens de race. Max Verstappen zou al 6 punten meer hebben gehad als in de 3e race zijn motor anderhalf rondje langer door had gekund.
Maar het is dit seizoen ook al voorgekomen dat er al tijdens de kwalificatie technische problemen waren. Dat is helemaal een drama natuurlijk.
Maar het is dit seizoen ook al voorgekomen dat er al tijdens de kwalificatie technische problemen waren. Dat is helemaal een drama natuurlijk.
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
We moeten constateren dat Sainz het tot nu toe wint van Max. Vaker beter in de training, vaker finishen in de wedstrijd, maar geeft niet, Max is nog jong en kan een hoop van Sainz leren.
Re: F1
Max is inderdaad wat jaartjes jonger dan Sainz jr maar dat dat Sainz op basis van het seizoen tot nu toe het gewonnen heeft is natuurlijk niet waar. In de kwalificatie staat het 3-2, als Verstappen zijn motor in GP 3 niet was uitgevallen was hadden de prestaties van Max geen spat onder gedaan voor die van zijn teamgenoot.brigade zuid schreef:We moeten constateren dat Sainz het tot nu toe wint van Max. Vaker beter in de training, vaker finishen in de wedstrijd, maar geeft niet, Max is nog jong en kan een hoop van Sainz leren.
Re: F1
Is dit nu de stand of mis ik een race?
Kwalificatie:
Verstappen - Sainz 2 - 3
Race:
Verstappen - Sainz 1 - 2
Race aantal is lager door het uitvallen van beide coureurs.
Mijn indruk is dat ze elkaar nauwelijks wat ontlopen. De verschillen zijn doorgaans klein als het gaat om positie en tijden.
Kwalificatie:
Verstappen - Sainz 2 - 3
Race:
Verstappen - Sainz 1 - 2
Race aantal is lager door het uitvallen van beide coureurs.
Mijn indruk is dat ze elkaar nauwelijks wat ontlopen. De verschillen zijn doorgaans klein als het gaat om positie en tijden.
Nil volentibus arduum
Re: F1
Ze lijken inderdaad aan elkaar gewaagd. Overigens is nog niet zeker of er inderdaad gebruik kan worden gemaakt van een vijfde motor: http://www.nu.nl/formule-1/4045967/form ... toren.html
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Berichten: 23606
- Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
- Locatie: St. Neots, UK
- Contacteer:
Re: F1
Sainz beter in de kwalificaties, Verstappen in de race (als z'n motor het niet begeeft).
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Re: F1
Ze schijnen de motor betrouwbaarder gemaakt te hebben door de topsnelheid wat te verlagen. Dat maakt de kwalificatie extra knap.Cruijff schreef:Renault heeft vooraf geroepen dat ze de boel beter voor elkaar zouden hebben (zowel snelheid als betrouwbaarheid) en dat lijken ze nu waar te maken.
Uit de T:
Renault 'knijpt' motor Verstappen
Van onze Telesportredactie
Je hoeft geen expert te zijn om te zien wat er is gebeurd. Om te voorkomen dat weer een motor het begeeft, heeft Renault de krachtbron van Max Verstappens bolide voorzichtiger afgesteld. In het vakjargon ’knijpen’ genoemd.
Dit werd duidelijk toen, na de eerste training voor de Grand Prix van Spanje, de maximumsnelheden van de auto’s bekend werden. Ondanks de zesde rondetijd stond de 17-jarige Nederlander qua topsnelheid op de veertiende positie. Het gat met de snelste (335 kilometer) bedroeg liefst 24 kilometer.
Heel houden
De maximumsnelheid van ’slechts’ 311 km is een overduidelijk bewijs dat dit weekeinde op het Circuit de Catalunya bewust niet het maximale uit de motor van Verstappen wordt gehaald. Na de echecs in Australië, China en Bahrein heeft Renault, de leverancier van het team van Toro Rosso, een andere prioriteit gesteld: heel houden is belangrijker dan snelheid.
Het is tevens een indicatie hoeveel vertrouwen er is in de kwaliteiten van het Nederlandse supertalent. Om de motor langer mee te laten gaan, wordt gegokt dat Verstappen met zijn extreem goede rijtechniek het snelheidsverlies weet te compenseren. Op de eerste trainingsdag in Barcelona bleek deze insteek een schot in de roos. Hoewel hij qua topsnelheid 7.2 procent langzamer was, bedroeg het verschil met de snelste rondetijd slechts 1.3 procent (1.26.828 tegen 1.28.529).
Wat aangeeft dat het verlies door het motorvermogen liefst 75 procent gecompenseerd wordt door aspecten als aerodynamica, grip én de kwaliteit van de coureur. Die blijkbaar in staat is om een heel groot nadeel met verschillende voordeeltjes tot bijna een minimum terug te brengen. Informatie waar de betrokkenen niet op in willen gaan, omdat het tot de kern van de teamstrategie behoort.
Re: F1
Als het waar is... Is de hamvraag; Is de motor van Sainz ook geknepen? Anders weet ik wel wie intrinsiek de betere van de twee is. 
Als je niet in het stadion bent en geen Ajax kijkt vanmiddag EN je hebt Ziggo. Zet 'm op kanaal 999. Gratis Sport1 met Olav Mol als ik me niet vergis.

Als je niet in het stadion bent en geen Ajax kijkt vanmiddag EN je hebt Ziggo. Zet 'm op kanaal 999. Gratis Sport1 met Olav Mol als ik me niet vergis.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Re: F1
Dit was wel een interessante race, maar ook duidelijk dat de Toro Rosso's snelheid tekort komen. Jammer dat Sainz Verstappen nog net voorbij wist te gaan pal voor het einde. Er is een onderzoek ingesteld naar een inhaalmaneuvre van Sainz bij Kvyat, dus het zou nog kunnen dat hij 5 seconden tijdstraf krijgt waardoor Verstappen alsnog 10e wordt.
Maar vooralsnog is het 8-6 in het voordeel van Sainz.
Maar vooralsnog is het 8-6 in het voordeel van Sainz.
Re: F1
Na P5 en P6 in de kwalificatie valt dit een beetje tegen voor Torro Rosso. De onderlinge verschillen lijken nog steeds klein maar Max staat wel twee keer achter:
Kwalificatie:
Verstappen - Sainz 2 - 3
Race:
Verstappen - Sainz 1 - 3
Kwalificatie:
Verstappen - Sainz 2 - 3
Race:
Verstappen - Sainz 1 - 3
Nil volentibus arduum
Re: F1
Jep door de uitslag van vandaag staat Max achter, wel echt heel zuur dat zijn motor het pal voor het einde van de 3e GP begaf, anders zou Max nu 12 punten voor het kampioenschap hebben gehad tegenover Sainz 8.
Het 'afknijpen' van de motor zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, vandaag was de snelheid van de Torro Rosso's wel echt een paar niveaus minder dan van veel andere wagens. Ook het moederteam van Red Bull had op de makkelijke rechte stukken veel meer snelheid.
Jammer voor Max, had weer een prima start waardoor hij naar plek 5 opschoof en trapte vervolgens een aantal rondjes in een tempo waarmee hij de Ferrari's wist bij te houden.
Het 'afknijpen' van de motor zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, vandaag was de snelheid van de Torro Rosso's wel echt een paar niveaus minder dan van veel andere wagens. Ook het moederteam van Red Bull had op de makkelijke rechte stukken veel meer snelheid.
Jammer voor Max, had weer een prima start waardoor hij naar plek 5 opschoof en trapte vervolgens een aantal rondjes in een tempo waarmee hij de Ferrari's wist bij te houden.
Re: F1
Wat heb je aan deze contextloze 'kijkcijfers'?Marillion schreef:Na P5 en P6 in de kwalificatie valt dit een beetje tegen voor Torro Rosso. De onderlinge verschillen lijken nog steeds klein maar Max staat wel twee keer achter:
Kwalificatie:
Verstappen - Sainz 2 - 3
Race:
Verstappen - Sainz 1 - 3
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1
Zo, zo, Verstappen eerste? Daar kijk ik dan wel weer van op. Fan zal ik nooit worden maar wel heel goed gedaan!Marillion schreef:Na P5 en P6 in de kwalificatie valt dit een beetje tegen voor Torro Rosso. De onderlinge verschillen lijken nog steeds klein maar Max staat wel twee keer achter:
Kwalificatie:
Verstappen - Sainz 2 - 3
Race:
Verstappen - Sainz 1 - 3

Re: F1
Dit is in de Formule 1 gewoon de manier om de prestaties van teamgenoten te vergelijken. Ze rijden met hetzelfde materiaal waardoor je beter kunt vergelijken dan bijvoorbeeld met iemand die in een andere auto zit. En in de loop van het seizoen zal dat een steeds beter beeld geven. Daarmee is het gewoon een hele bruikbare statistiek om prestaties mee inzichtelijk te maken en het is simpelweg handig om dat per wedstrijd bij te werken.zeux schreef: Wat heb je aan deze contextloze 'kijkcijfers'?
Het zegt niet alles maar dit soort cijfers zijn wel degelijk relevant.
Nil volentibus arduum
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Topsport is afrekenen, jammer dat hij Sainz kort voor het einde nog de kans gaf stuivertje te wisselen.
Re: F1
De T.Na motorproblemen in GP Barcelona:
Verstappen: 'Daar gaan we weer'
Van onze Telesportredactie
Max Verstappen is totaal ontevreden na zijn 11e plaats in de Grand Prix van Barcelona. De Nederlandse coureur van Toro Rosso startte vanaf P6, maar wist niet in de punten te rijden door problemen met de banden, de strategie en de motor. "Ik dacht: Daar gaan we weer."
Verstappen voelde zich de afgelopen dagen thuis op het circuit van Barcelona en had zijn zinnen gezet op WK-punten. Dat liep geheel anders. "Het was een heel moeilijke wedstrijd en dat had ik totaal niet verwacht", zei Verstappen na de race.
Het waren weer technische problemen die roet in het eten gooiden, net als in voorgaande races. "We hadden veel last van slijtage van de achterbanden, waardoor er weinig tractie was. Daarnaast viel het vermogen in de motor opeens weg. Toen dacht ik wel: 'Daar gaan we weer', refereert Verstappen aan de motorproblemen eerder dit seizoen.
'Geen verbetering'
Hoewel Renault hard heeft gewerkt aan de motor, merkte Verstappen weinig verschil. "De motor is niet slechter of beter dan in de voorgaande races. We komen nog steeds vermogen tekort, dat is goed te zien op de rechte einden. We moeten goed kijken waar het probleem ligt, want ik merk nog geen verbetering."
Verstappen greep met zijn 11e plaats net naast de WK-punten, terwijl hij lange tijd op de 10e plaats lag. "Ik kan hier totaal niet tevreden mee zijn, al zou ik ook niet blij zijn met een 10e plaats. Dit is gewoon een gemiste kans."
Het kan natuurlijk, maar het lijkt er wel op dat het dit keer alleen zijn auto was die problemen had. Dus rijst ook de vraag of de indeling van zijn race wel goed was, of dat hij (met zijn team) de verkeerde afstelling van de auto heeft gekozen.
Re: F1
Voorlopig de 3e tijd voor Max Verstappen bij de kwalificatie voor Monaco, eergister bij één van de trainingen klokte hij de 2e tijd achter Lewis Hamilton.
Van alle deelnemende coureurs is hij de enige die alleen in de simulator en nooit op dit circuit zelf heeft gereden.
Van alle deelnemende coureurs is hij de enige die alleen in de simulator en nooit op dit circuit zelf heeft gereden.