Ajax O18 (Voorheen A1/O19)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Lionel

Re: Ajax A1

Bericht door Lionel » ma mei 04, 2015 7:27 am

Ik ben het zowaar een keer met je eens.
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma mei 04, 2015 8:03 am

Dit commentaar gaat natuurlijk veel te ver, ik heb echt genoten van die mannekes. Ze hebben schitterende wedstrijden gespeeld, die veel meer op het echte Ajax-voetbal leken dan wat het eerste laat zien. Alleen de volgende stap is dan ook elke tegenstander serieus nemen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma mei 04, 2015 8:17 am

Lionel schreef:Ik ben het zowaar een keer met je eens.
Kijk je uit...... :smile-ajax.gif:
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mei 04, 2015 9:19 am

@IH: het is jeugdvoetbal. Van die jongens komen er twee of drie in Ajax 1, en dan heb je het over een goede lichting. Dan moet je ze vooral afrekenen op de teamprestatie.

Na jaren waarin vooral (Belgische) verdedigers doorbraken, hebben we nu weer een A1 met creatief talent. Dat is alvast een vooruitgang. Wie van die jongens het gaat halen, valt nu nog lastig te voorspellen. Al zou het me zeer, zeer verbazen als Van de Beek geen toppertje wordt. En dat die jongen niet opvalt in JA... Dat deed Bazoer in het begin ook niet, hoor.

Ik begrijp wel dat Ajax Exclusive inmiddels geen wedstrijden van lagere teams meer uitzendt. Dan kraken al die 'kenners' met hun abonnementje die jochies af, omdat ze een keer een mindere wedstrijd spelen. Terwijl het een momentopname blijft: het is jeugdvoetbal. Die jongens spelen om te leren. Als je de weerstand verhoogt, zullen ze fouten maken. Bijvoorbeeld: ze hadden ervoor kunnen kiezen om Eiting en De Ligt bij de B1 of in het geval van De Ligt zelfs bij de B2 te houden. Dan zijn die teams opeens een stuk sterker. Zo ging het in het verleden: de teamprestatie voorop. Dat bracht alleen weinig op aan het einde van de rit.

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 04, 2015 9:24 am

Daar gaat het toch niet om... Steeds als die gasten tegen een tegenstander speelden die de ploeg niet liet voetballen was het niet veel.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mei 04, 2015 9:32 am

Daar gaat het wel om. Ajax had gisteren zelfs Van Bruggen en Bazoer kunnen opstellen. Denk je dat ze dan verloren hadden?

Je stelt de toptalenten voor de grootst denkbare uitdaging.

Je had vast ook geen goed woord over gehad voor de A1 van Frank en Ronald, die vijf internationals leverde, waaronder drie wereldtoppers. Dat team werd namelijk weggecounterd door PSV A1 onder leiding van sterspeler Edward Linskens.

Zulke wedstrijden zijn leermomenten. En ook niet meer dan dat. Wie deze lichting heeft zien spelen kan beamen dat er genoeg talent in loopt.

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 04, 2015 9:36 am

Oh ik heb ze zien spelen en heb echt genoten. Maar jij bent nu gewoon iets te enthousiast. Ze kunnen kampioen worden tegen PSV, krijgen ze op hun broek en dan hebben ze ineens andere prioriteiten :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mei 04, 2015 9:44 am

Appie, Donny, die jongens zijn nog eerstejaars A. Hebben al meegetraind met de selectie en deden het prima. En dan lees ik dat Donny niet opviel in JA. Wat is dat nou? :confused.gif:

Tegenwoordig zijn die jongens 's morgens om negen uur op de Toekomst en gaan pas laat in de middag weer weg. Ze trainen, ze hangen aan de gewichten, ze werken individuele trainingen af, en daarbij spelen ze ook nog eens twee wedstrijden per week. De toppers trainen bovendien met de selectie mee, worden overgeheveld naar JA, enz. En zitten bij jeugdteams van Oranje. Hoe is dat, denk je, voor een jochie van zeventien? Waarom verwacht je dat hij presteert als een volwassen prof?
Nu, tegen het einde van het seizoen, gaan die jongens hun benen voelen. Het beste is er wel af. Hoe erg is dat? Misschien mogen ze ook in dat opzicht zich nog ontwikkelen?

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 04, 2015 9:58 am

Ik vind het prima allemaal. Zie ook wel dat die jongens talent hebben. Maar ik wacht het nog wel even af.
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » ma mei 04, 2015 10:00 am

Yopi schreef:Daar gaat het wel om. Ajax had gisteren zelfs Van Bruggen en Bazoer kunnen opstellen. Denk je dat ze dan verloren hadden?

Je stelt de toptalenten voor de grootst denkbare uitdaging.

Je had vast ook geen goed woord over gehad voor de A1 van Frank en Ronald, die vijf internationals leverde, waaronder drie wereldtoppers. Dat team werd namelijk weggecounterd door PSV A1 onder leiding van sterspeler Edward Linskens.

Zulke wedstrijden zijn leermomenten. En ook niet meer dan dat. Wie deze lichting heeft zien spelen kan beamen dat er genoeg talent in loopt.
Hier ben ik het op zich wel mee eens. Als je kiest voor de strategie 'individueel' ipv 'team' (waar die 'revolutie oa om begonnen is), dan moet je ook niet gaan piepen als het collectief niet als collectief functioneert.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 04, 2015 10:14 am

Doen we hier toch ook niet?
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » ma mei 04, 2015 10:21 am

Lionel schreef:Doen we hier toch ook niet?
Je klaagt toch dat die wedstrijd niet gewonnen wordt?

Wat jullie verwachten vereist een collectieve effort die er niet in zit volgens mij als de selectie een duiventil is en de focus ligt bij individuele ontwikkeling.

Dat is feitelijk ook meteen mijn 'probleem' met de mono-aanpak, maar daar is door Cruijff/TH voor gekozen. En als de hele club daarachter staat, moet je niet over de negatieve bij-effecten gaan zeuren vind ik.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mei 04, 2015 10:25 am

Goed idee. Dat zou iedereen moeten doen. In plaats van die jongens af te rekenen op deze nederlaag. De komende tijd zal blijken wie het haalt en wie niet. Dat kan best verrassend uitpakken.

Mensen leren niet van andermans fouten. Ze leren van hun eigen fouten. Dat geldt in versterkte mate voor kinderen en adolescenten, die alles voor de eerste keer meemaken. Daarom moet je jonge spelers de ruimte geven om fouten te maken. Daar leren ze van.

De busrit naar huis is vast niet gezellig geweest. :smallgrin.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma mei 04, 2015 10:29 am

Lionel schreef:Oh ik heb ze zien spelen en heb echt genoten. Maar jij bent nu gewoon iets te enthousiast. Ze kunnen kampioen worden tegen PSV, krijgen ze op hun broek en dan hebben ze ineens andere prioriteiten :excited.gif:
Dan zijn ze moe, gassie in de kracht van hun leven die zijn ineens moe, echt lulsmoesjes waarmee Yopie komt aanzetten als het om de jeugd gaat. Op het moment dat ze tegen een goede tegenstander komen is het gewoon niet veel, is niet erg, die jongens zijn wie ze zijn maar hou op met smoesjes te verzinnen en ze op een voetstuk te plaatsen. Daar is nog nooit een jeugdspeler beter van geworden.
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mei 04, 2015 10:43 am

In de kracht van hun leven? Het zijn nog halve kinderen! Wel eens het verschil gezien tussen de Bergkamp van 17 en Bergkamp van 25? Was Cristiano Ronaldo met 17 ook een beer?

Die jongens zijn zich fysiek en mentaal nog volop aan het ontwikkelen. Het is een jeugdteam.

Verder, ik overschat niemand. Juist niet. We kunnen stellen dat in de huidige A1 van Ajax spelers lopen die er op dit moment en in hun leeftijdscategorie bovenuit steken. Niet meer en niet minder. Voor die jongens begint het nu pas.

Dat neemt niet weg dat de A1 dit seizoen goed voetbal heeft laten zien. Waarom iedereen dan zo enthousiast is? Omdat dit team creatief is, leuk om naar te kijken. Zelfs gisteren, in een wedstrijd waren weinig lukte, zag je bij vlagen de klasse van deze jongens. Dieptepass van De Ligt over vijftig meter, schitterende aanname van Donny. Donny heeft nét iets te weinig ruimte om de keeper te kloppen, maar wat een techniek! :biggthumpup.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 04, 2015 11:00 am

zeux schreef:
Lionel schreef:Doen we hier toch ook niet?
Je klaagt toch dat die wedstrijd niet gewonnen wordt?

Wat jullie verwachten vereist een collectieve effort die er niet in zit volgens mij als de selectie een duiventil is en de focus ligt bij individuele ontwikkeling.

Dat is feitelijk ook meteen mijn 'probleem' met de mono-aanpak, maar daar is door Cruijff/TH voor gekozen. En als de hele club daarachter staat, moet je niet over de negatieve bij-effecten gaan zeuren vind ik.
Deze pot moesten ze winnen. Die tegen Roma ook. Dan vind ik het zorgwekkend dat ze niet winnen van een Roma zonder hun 2 topspitsen. Of dat ze niet winnen van PSV en dat PSV ook nog eens beter was (las ik dan). Yopi had voor de wedstrijd een post dat PSV er geen klote van kon. En na de wedstrijd zijn de spelers opeens moe. Hij is veel te positief. En hoewel ik de A1 een genot vond om naar te kijken moet ik het nog allemaal zien.

Willen winnen is namelijk ook een kwaliteit. Niet voor niks willen ze voor het eerste Gudelj aantrekken.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 04, 2015 11:08 am

Yopi schreef: We kunnen stellen dat in de huidige A1 van Ajax spelers lopen die er op dit moment en in hun leeftijdscategorie bovenuit steken.
In eigen land, zou ik er nog aan toevoegen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma mei 04, 2015 11:48 am

Yopi schreef:In de kracht van hun leven? Het zijn nog halve kinderen! Wel eens het verschil gezien tussen de Bergkamp van 17 en Bergkamp van 25? Was Cristiano Ronaldo met 17 ook een beer?
Ach hou toch op met je halve kinderen, ze rijden in een Mercedes, molesteren vrouwen dit het wagen om een keer te toeteren als ze de boel blokkeren, neuken zich waarschijnlijk een slag in de rondte en nu zijn het opeens halve kinderen. Op die leeftijd kon je niet moe worden, als ze denken dat ze dat zijn wordt ze dat aangepraat door slapjanussen.
YNWA

zeux

Bericht door zeux » ma mei 04, 2015 11:53 am

Lionel schreef: Deze pot moesten ze winnen.
En dat is dus niet meer het primaire belang binnen de opleiding: dat teams winnen of kampioen worden.

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 04, 2015 12:05 pm

zeux schreef:
Lionel schreef: Deze pot moesten ze winnen.
En dat is dus niet meer het primaire belang binnen de opleiding: dat teams winnen of kampioen worden.
Nee natuurlijk niet :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Le T.

Bericht door Le T. » ma mei 04, 2015 1:02 pm

zeux schreef:En dat is dus niet meer het primaire belang binnen de opleiding: dat teams winnen of kampioen worden.
Ik lees ook wel eens dat spelers van buiten niet tegen de druk kunnen, en die uit de eigen jeugd wel. Gaat dat veranderen nu ze niet meer de beste hoeven zijn?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Baseman

Bericht door Baseman » di mei 05, 2015 7:47 am

Yopi schreef:PSV maakt er een seniorenwedstrijd van.
Oh, dus daarom stond de 16 jarige Obispo in de basis bij PSV...

De rest van het team bestond uit 17 en 18 jarigen, schandalig natuurlijk voor een A elftal.
En de 17 jarige Bergwijn deed niet eens mee, die speelde een wedstrijd met Jong PSV.

De oudste speler op het veld was trouwens Ajacied Muric, maar dat feit zullen we maar gewoon negeren :smallgrin.gif:
Doel is vooral om Ajax niet te laten voetballen. Dat mag, maar of hun spelers daar veel van leren?
Het doel van PSV was om te winnen, dat is vrij aardig gelukt.
PSV speelde in op de zwakke punten van Ajax, redelijk vergelijkbaar met de huidige 1e teams. Ajax mocht de bal hebben, op de eigen helft werd druk gezet door PSV, waarna men in de omschakeling profiteerde van de vrijgekomen ruimte en over Ajax heen liep (met name in de 2e helft).
Dat ze daar niets van leren is natuurlijk flauwekul, maar je moet de smoesjes toch ergens vandaan halen.

Nouri is technisch trouwens een uitstekende speler (beste op het veld in dat aspect), maar zelfs in de A valt zijn geringe fysiek op. Daar zal hij toch echt aan moeten werken, anders blijft hij duelkracht tekort komen.
Van de Beek maakte een geweldige goal en liet bij vlagen zien erg goed te kunnen voetballen, maar aan de bal was hij redelijk slordig.
Groothuizen keepte een sterke wedstrijd en hield de schade beperkt voor Ajax.

Dat waren voor mij de 3 opvallendste spelers bij Ajax.

zeux

Bericht door zeux » di mei 05, 2015 7:50 am

Le T. schreef:
zeux schreef:En dat is dus niet meer het primaire belang binnen de opleiding: dat teams winnen of kampioen worden.
Ik lees ook wel eens dat spelers van buiten niet tegen de druk kunnen, en die uit de eigen jeugd wel. Gaat dat veranderen nu ze niet meer de beste hoeven zijn?
Ik heb geen idee hoe het psychologisch werkt dat de stand op de ranglijst irrelevant is.

Le T.

Bericht door Le T. » di mei 05, 2015 8:19 am

zeux schreef:
Le T. schreef:
Ik heb geen idee hoe het psychologisch werkt dat de stand op de ranglijst irrelevant is.
Ik ook niet. Het lijkt mij alleen wat gevaarlijk om bepaalde dingen voor vanzelfsprekend aan te nemen en te doen alsof grote verandering alleen positieve uitwerkingen kunnen hebben.
Wollt ihr den totalen Mensch?

LucaS

Bericht door LucaS » di mei 05, 2015 8:24 am

Het is ook niet helemaal waar. Dit punt is al vaker ter sprake gekomen, en toen bleek volgens het plan Cruijff (of iig de uitvoerenden) dat er wel degelijk momenten waren waarop van de spelers werd geeist dat er prestaties kwamen. Nou lijkt zo'n wedstrijd mij typisch zo'n moment.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie