FC Utrecht - Ajax 05-04-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Re: FC Utrecht - Ajax 05-04-2015

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2015 11:19 am

Tegen PSV holde Ajax ook gewoon bij balverlies terug naar de eigen zestien. Vervolgens ontbrak het PSV aan de creativiteit en slimheid om het gaatje te vinden. Het loopwerk dat Ajax in die wedstrijd verzette valt niet elke week op te brengen.

Ik begrijp ook wel waarom De Boer zo bang is voor balverlies. Balverlies betekent terugsprinten naar de eigen helft. Zijn systeem is degelijk maar vrij ouderwets.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 11:21 am

Maar toen was de eredivisie van een hoger niveau.

"Prima spelers ". Mag je vinden hoor, maar als Vitessesupporter ben ik op dit moment banger voor pakweg Chery van Groningen dan voor Riedewald.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2015 11:27 am

Riedewald is een verdediger, en een hele goeie.

In de play-offs van vorig seizoen speelde Zivkovic de verdedigers van Vitesse overhoop. 17 jaar. Die wedstrijden heb ik toevallig gezien.

Dus zeg eens eerlijk, Wouter, ben jij banger voor Zivkovic of voor Sigthorsson?

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 11:31 am

Jöhnk schreef:Riedewald is een verdediger, en een hele goeie.

In de play-offs van vorig seizoen speelde Zivkovic de verdedigers van Vitesse overhoop. 17 jaar. Die wedstrijden heb ik toevallig gezien.

Dus zeg eens eerlijk, Wouter, ben jij banger voor Zivkovic of voor Sigthorsson?
Sigthorsson vind ik echt een beroerde spits. Zivkovic dus. Ookal vind ik dat ook nog geen droomspits voor Ajax. PSV heeft met Luc de Jong een spits van een ander kaliber.

Die play-offs van vorig seizoen zeggen me overigens niet zo veel, want allemachtig wat speelde Vitesse toen slecht.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma apr 06, 2015 11:33 am

Luuk de Jong is niet voor niets mislukt in Duitsland en Engeland. Redelijke spits die nu op zijn top zit.

Zivkovic is pas 18. Maar dat jochie heeft talent, in tegenstelling tot Sig.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 11:37 am

Maar dat is mijn punt juist. Op dit moment is De Jong een stuk beter dan Zivkovic. Als Zivkovic 27 is, is hij wellicht beter dan De Jong nu. Maar dan speelt hij niet meer bij Ajax.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma apr 06, 2015 11:43 am

Zou De Jong er veel van bakken bij Ajax? Dat betwijfel ik toch. Geen speler die iets kan forceren.

Dat is mijn punt: een speler als Kishna zou veel meer kunnen brengen als hij eens goed in stelling werd gebracht.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2015 11:48 am

Wouter schreef:Maar dat is mijn punt juist. Op dit moment is De Jong een stuk beter dan Zivkovic. Als Zivkovic 27 is, is hij wellicht beter dan De Jong nu. Maar dan speelt hij niet meer bij Ajax.
Dat is allemaal nogal lastig te beoordelen, want Zivkovic speelt bijna nooit. Ik constateer wel dat hij zich vorig seizoen eenvoudig staande wist te houden tegen eredivsieverdedigers. Een zogenaamd fysiek sterke speler als Bruma zette hij bijvoorbeeld ook moeiteloos aan de kant.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 11:50 am

Geen spits die iets kan forceren? Als De Jong goede voorzetten krijgt van de zijkant is hij levensgevaarlijk! Volgens mij is er geen spits in de eredivisie die zo sterk in de lucht is als hij. Dus als Ajax via de vleugels zou aanvallen en voorzetten zou geven, zou De Jong prima functioneren.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 11:55 am

Jöhnk schreef:
Wouter schreef:Maar dat is mijn punt juist. Op dit moment is De Jong een stuk beter dan Zivkovic. Als Zivkovic 27 is, is hij wellicht beter dan De Jong nu. Maar dan speelt hij niet meer bij Ajax.
Dat is allemaal nogal lastig te beoordelen, want Zivkovic speelt bijna nooit. Ik constateer wel dat hij zich vorig seizoen eenvoudig staande wist te houden tegen eredivsieverdedigers. Een zogenaamd fysiek sterke speler als Bruma zette hij bijvoorbeeld ook moeiteloos aan de kant.
Ik begrijp ook niet waarom De Boer vasthoudt aan Sigthorsson. Maar geloof me, in mijn supporterscarriere heeft elke trainer bij Vitesse wel iets gedaan wat ik niet begreep. Bosz liet Wallace lang staan en zette Pröpper in de spits. Rutten vond het een goed idee om lange slungel Havenaar als linksbuiten te posteren. Ten Cate liet De Marchi op de bank voor godbetert Steve Goossen en John Veldman. Waren dat allemaal beroerde coaches? Nee.
Laatst gewijzigd door Wouter op ma apr 06, 2015 12:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma apr 06, 2015 11:55 am

Tja, als...

Dat is het juist.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 11:56 am

Als El Ghazi en Kishna zo fantastisch zijn, zouden ze De Jong toch voorzien van allerlei prachtige voorzetten?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2015 12:05 pm

Wouter schreef: Ik begrijp ook niet waarom De Boer vasthoudt aan Sigthorsson. Maar geloof me, in mijn supporterscarriere heeft elke trainer bij Vitesse wel iets gedaan wat ik niet begreep. Bosz liet Wallace lang staan en zette Pröpper in de spits. Rutten vond het een goed idee om lange slungel Havenaar als linksbuiten te posteren. Ten Cate liet De Marchi op de bank voor godbetert Steve Goossen en John Veldman. Waren dat allemaal beroerde coaches? Nee.

De enige trainer die altijd logische opstellingen maakte was Theo Bos. Maar die moest het altijd doen met beroerde spelers.
Hoe vaak heeft Bosz Pröpper in de spits opgesteld? Een keer? Twee keer? En jij hebt het er nog steeds over! Kun je nagaan hoe frustrerend het eindeloze vertrouwen van De Boer in Sigthorsson (en daarmee gepaard gaand de drogredenen en valse complimenten om dit te onderbouwen) moet zijn.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma apr 06, 2015 12:07 pm

Die jongens hebben allebei een prima voorzet. Maar Lasse Schöne en kornuiten lopen liever door het midden te domineren.

Zulke vleugelspelers moet je vrijspelen.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 12:12 pm

Jöhnk schreef:
Wouter schreef: Ik begrijp ook niet waarom De Boer vasthoudt aan Sigthorsson. Maar geloof me, in mijn supporterscarriere heeft elke trainer bij Vitesse wel iets gedaan wat ik niet begreep. Bosz liet Wallace lang staan en zette Pröpper in de spits. Rutten vond het een goed idee om lange slungel Havenaar als linksbuiten te posteren. Ten Cate liet De Marchi op de bank voor godbetert Steve Goossen en John Veldman. Waren dat allemaal beroerde coaches? Nee.

De enige trainer die altijd logische opstellingen maakte was Theo Bos. Maar die moest het altijd doen met beroerde spelers.
Hoe vaak heeft Bosz Pröpper in de spits opgesteld? Een keer? Twee keer? En jij hebt het er nog steeds over! Kun je nagaan hoe frustrerend het eindeloze vertrouwen van De Boer in Sigthorsson (en daarmee gepaard gaand de drogredenen en valse complimenten om dit te onderbouwen) moet zijn.
PSV-thuis, Heerenveen -uit. En in het begin van het seizoen zette hij steeds Vako in de spits. Was ook een drama.

Maar Pröpper in de spits is zo onbegrijpelijk, omdat je daarmee ook het middenveld verzwakt. Sigthorsson in de spits vind ik minder onbegrijpelijk dan Pröpper in de spits.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma apr 06, 2015 12:25 pm

De eredivisie is zowiezo zwaar aan het achteruit lopen...

noem mij maar een paar spelers die buiten de top 3 spelen die een aanwinst voor Ajax zou kunnen zijn... dan heb je het over propper maar dat is het wel.

een aantal jaar geleden had je nog een paar leuke tropische verassingen rondlopen. Een verdwaalde braziliaan die er 30 inschopte bij Heerenveen of een zakjapanner die VVV naar de middenmotor schopte.

Momenteel is het echt armoede in de eredivisie.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma apr 06, 2015 12:29 pm

Over Zivkovic: op deze manier maakt De Boer hem kapot. Zet die jongen er voor de rest van het seizoen in. Geef hem een serieuze kans.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma apr 06, 2015 12:35 pm

Luuk de Jong is minimaal 1 klasse beter dan wat wij in de spits hebben staan. Ik vind dat we daar dan ook versterking nodig hebben. Zivkovic kan best een goede spits worden, maar ik vraag me af of het een Ajax spits wordt. Het komend jaar daar op vertrouwen is wel een heel groot risico.

Kolbeinn zal weggaan, Milik zijn contract is verlengd. Als er een spits bijkomt, zal het een ervaren spits zijn.

Achterin zijn Veltman en Cillessen Ajax waardig. Daarnaast heb ik het volste vertrouwen in Riedewald. Onze backs zijn het grootste aandachtspunt. Urby als linksback zie ik wel zitten. Tete en Viergever als backup is prima.

Middenveld met Klaassen, Sinkgraven, Bazoer met daarachter Van Beek, Nouri en Andersen.

Aanval met El Ghazi. :blush.gif: Behalve dat hij zich nog flink moet ontwikkelen, is dat wel Ajax materiaal. Hopelijk kan Fischer het weer oppakken. Schöne achter de hand kan (nog). Muric, Zivkovic achter de hand. Milik moet het uitvechten met een nieuw aan te trekken spits.

Dan kom je op de volgende posities met versterkingen nodig: rechts- en linksback, linksbuiten en spits. Op het middenveld zou een kwalitatief sterke 6 een toevoeging zijn, omdat vooral de as sterk moet zijn.

Al die posities zal Ajax niet gaan vervangen. Van Rhijn heeft pas verlengd, dus zal er hoogstens een linksback bijkomen (Urby!?).
Moisander, Boilesen!?, Serero (mits er een verdedigende middenvelder bijkomt), Kishna (wil weg), Kolbeinn zullen weggaan.

Ik zou gaan voor linksback, CVM, spits en linksbuiten.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2015 12:42 pm

WP_LeGeNd schreef:De eredivisie is zowiezo zwaar aan het achteruit lopen...

noem mij maar een paar spelers die buiten de top 3 spelen die een aanwinst voor Ajax zou kunnen zijn... dan heb je het over propper maar dat is het wel.

een aantal jaar geleden had je nog een paar leuke tropische verassingen rondlopen. Een verdwaalde braziliaan die er 30 inschopte bij Heerenveen of een zakjapanner die VVV naar de middenmotor schopte.

Toevallig heb ik afgelopen weekend een stukje van Vitesse - Groningen gezien. Vitesse speelde niet sterk, maar toch sprongen twee spelers eruit: Pröpper en Vejinovic.

Voor een 6 heeft Vejinovic extreem veel voetballend vermogen. Daarnaast heeft hij drive naar voren, overzicht, zowel een korte als een lange pass. Nadeel: hij gaat niet met een rollator over het veld. Bovendien kwam De Boer een tijdje geleden, toen hij te gast was bij de tafel van Kees, met drogredenen aanzetten om aan te geven waarom Ajax Vejinovic niet nodig heeft. Jammer.

Niet zo lang geleden smeekte de media trouwens nog om Gudelj. Inmiddels is hij uit de picture? Of had De Boer het over hem toen hij aangaf spelers te willen kopen 'die energie uitstralen'. Dat kan toch onmogelijk over Maduro zijn gegaan. Die straalt namelijk lamlendigheid uit. Ik word al moe als ik die man zie voetballen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma apr 06, 2015 12:53 pm

Zivko en Kishna zijn twee eigenwijze talenten. Ze zien ook wie er nu in Ajax 1 loopt. En willen weten: waarom speel ik niet? Daar kan De Boer vast geen bevredigend antwoord op geven.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2015 12:57 pm

Jöhnk schreef:

Toevallig heb ik afgelopen weekend een stukje van Vitesse - Groningen gezien. Vitesse speelde niet sterk, maar toch sprongen twee spelers eruit: Pröpper en Vejinovic.

Voor een 6 heeft Vejinovic extreem veel voetballend vermogen. Daarnaast heeft hij drive naar voren, overzicht, zowel een korte als een lange pass. Nadeel: hij gaat niet met een rollator over het veld. Bovendien kwam De Boer een tijdje geleden, toen hij te gast was bij de tafel van Kees, met drogredenen aanzetten om aan te geven waarom Ajax Vejinovic niet nodig heeft. Jammer.

Niet zo lang geleden smeekte de media trouwens nog om Gudelj. Inmiddels is hij uit de picture? Of had De Boer het over hem toen hij aangaf spelers te willen kopen 'die energie uitstralen'. Dat kan toch onmogelijk over Maduro zijn gegaan. Die straalt namelijk lamlendigheid uit. Ik word al moe als ik die man zie voetballen.
Grappig dat je het zegt, want zowel Pröpper als Vejinovic speelde veel minder dan normaal. En nu moppert heel Arnhem weer op Pröpper ("Hij moet niet denken dat hij te goed voor ons ís"), terwijl hij de tien wedstrijden ervoor duidelijk man van de wedstrijd was... :smallgrin.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2015 1:00 pm

Ze speelden inderdaad niet bepaald goed, er ging genoeg mis, maar ze gaven wel blijk van technische en tactische kwaliteiten. Helaas zijn dat schijnbaar niet de criteria waarop Ajax selecteert, want ik hoor steeds stopwoordjes als 'ervaring' en 'energie' voorbijkomen.

zeux

Bericht door zeux » ma apr 06, 2015 1:03 pm

Kortom, buiten de landsgrenzen kijken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2015 1:15 pm

Dat moet sowieso. Sterker nog: dat moet allang gebeurd zijn.

Ik heb er geen vertrouwen in. Ik hoor alleen maar rare stopwoordjes en dogma's als het gaat om mogelijke aankopen. Een aankoop mag geen 22 jaar oud zijn, een aankoop moet ervaren zijn, een aankoop moet energie uitstralen. Je hoort nou nooit: een aankoop moet technisch en tactisch sterk zijn.

wimpey

Bericht door wimpey » di apr 07, 2015 8:41 am

Yopi schreef:Zou De Jong er veel van bakken bij Ajax? Dat betwijfel ik toch. Geen speler die iets kan forceren.
De Jong is juist bij uitstek van het forceren. Willems slingert 'm erin, Luuk loopt er wel tegenaan met z'n kopkracht.

Was een prima spits voor Ajax geweest. Kan ook een bal vasthouden en rust in het spel brengen.

Maar Overmars had Milik en FdB had Sigi. Het zijn allemaal eigen winkeltjes bij Ajax, er is geen consensus. I.m.o. stel je een directeur aan om op de werkvloer voor orde en duidelijkheid te zorgen.

Plaats reactie