Ajax - Djnepr 19-03-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Arthur

Re: Ajax - Djnepr 19-03-2015

Bericht door Arthur » do mar 19, 2015 11:44 pm

Heeft ook nul vertrouwen momenteel. Jammer dat het publiek het nooit kan laten om zo'n speler nog wat verder de put in te duwen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do mar 19, 2015 11:44 pm

Deze ploeg ontbeert spelpatronen. Iedereen doet maar wat.

Talent zit er best in deze ploeg.

zeux

Bericht door zeux » do mar 19, 2015 11:47 pm

Jöhnk schreef:
zeux schreef:Ik heb de wedstrijd op de radio gehoord. De commentatoren daar smeekten halverwege bijna of Frank eindelijk Boilesen uit zijn lijden wilde verlossen. Hij raakte geen bal goed begreep ik.
Dat is overdreven. Eén van de schaarse kansen die Ajax kreeg ontstond uit een voorzet van Boilesen. Boilesen deed het veel beter dan Van Rhijn, maar die laatste ligt blijkbaar niet onder het vergrootglas.
In het commentaar was het een aaneenschakeling van balverlies, waar regelmatig ook kansen voor Dnjepr uit ontstonden.
Niks gezien, dus ik kan het niet beoordelen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter

Bericht door Wouter » do mar 19, 2015 11:51 pm

Yopi schreef:Deze ploeg ontbeert spelpatronen. Iedereen doet maar wat.

Talent zit er best in deze ploeg.
Maar geen gogme.

Na die 1-0 moet je gewoon de boel achterin dicht hiuden. Maar ja, Nederlandse clubs hé...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do mar 19, 2015 11:54 pm

Genoten van ons middenveld. Dat kan echt wereldtop worden. Met name Sinkgraven. Helaas is de rest van het elftal bagger. V.Rhijn had allang uit het elftal gegooid moeten worden. Als je na 5 jaar Ajax nog geen fatsoenlijke bal voor kan geven en zo slecht verdedigd, dan hoor je niet in Ajax 1 thuis. Maar dat is de makke van De Boer. Die blijft spelers maar vertrouwen geven. Hetzelfde geldt voor Boilesen. Er moet gewoon doorgeselecteerd worden op de backposities. Viergever komt ook tekort als centrale verdediger. Hij verliest elk kopduel en opbouwend legt ie iedere bal breed. Alleen Veltman krijgt nog de voorkeur van de twijfel.
Voorin zo snel mogelijk afscheid nemen van Kishna. Hij kan wel jong zijn, maar als je na de voorgeschiedenis van deze week de kans krijgt in de basis, dan moet je de pollen uit het gras lopen. Wat hij echter liet zien was een blamage. Als ik zie hoeveel arbeid even jonge jongens als Sinkgraven en Bazoer op het middenveld verzetten - met name zonder bal - en je vergelijkt dat met Kishna.. Er waren talrijke momenten dat hij diep kon gaan zonder bal, maar hij zit alleen maar te sjokken over dat veld. Als hij geen bal in de voeten krijgt komt hij niet in beweging. Oprotten ermee. We hebben met Fischer en Cerny betere alternatieven achter de hand. Milik is ook Ajax onwaardig. Fijn dat ie zo'n goed linkerbeen heeft, maar een Ajax-spits moet mee kunnen voetballen en niet iedere bal van zijn voet laten springen. El Ghazi heeft wel potentie, als was hij vandaag onzichtbaar.
Tot slot De Boer.. Faalt voor de zoveelste keer in Europa. De man is gewoon een tactisch onbenul. Als je ziet dat een ploeg zoals Dnjepr met de achterste linie ver buiten de zestien speelt en ook nog eens op 1 lijn, dan moet je niet constant gaan breien via het middenveld maar die ballen over de verdediging leggen. Als je dan een bal verliest zet je meteen druk en laat je ze er niet uit komen. Maar nee hoor, lekker blijven breien via het overvolle middenveld. Dan weet je dat ieder balverlies een levensgevaarlijke counter oplevert. Zo ook bij de 0-1. Hoe dom kan je zijn. Er lag verdomme zoveel ruimte achter die laatste lijn. Ze durven gewoon die bal niet te geven, of ze geven hem veel te laat. Over de wissels zal ik het maar niet hebben..

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 20, 2015 12:15 am

Yopi schreef:@Jöhnk: ik heb het met allebei.
Idem. Er is een kern waar we verder mee kunnen. Klaassen, AEG, Bazoer, Cillessen, Sinkgraven. Veltman kan nog. Milik misschien ook. Kishna begin ik aan te twijfelen. Maar selecteer voor de basis alsjeblieft door bij Van Rhijn, Boilesen, Viergever, Hoorn, Siggy en Serero. Rif-raf waar Ajax niks mee opschiet, hooguit geschikt voor de bank en de breedte.

De wissels draaiden Ajax zoals wel vaker weer definitief de nek om. Bedankt, Frank. Je begon met een gedurfde basisopstelling, maar je vervalt vervolgens weer in je ouwe kwalen. Serero, die totaal niet de weg naar voren zoekt, maar kostbare tijd verprutst door voortdurend gedachtenloos de bal terug te tikken. Milik die he-le-maal niks op de vleugel te zoeken heeft. Waarmee je tezamen met Siggy je aanval eigenlijk wel zo'n beetje lamlegt. Hoe kan je het in godsnaam bedenken.

En dan nog, als er dan toch later voor die verpletterende armoede van lange halen wordt gekozen, blijkt de uitvoering van plan B weer eens te triest voor woorden. Siggy en Hoorn die mekaar de ruimte dichtlopen in de 16 in plaats van dat ze voortdurend breed en diep uit mekaar positie kiezen. Ook nog eens 2 zogenaamd kopsterke heren, die wel verdacht vaak in kopduels volslagen verkeerd timen en niet thuis geven.

Als ze sowieso al een bruikbare hoge bal kregen. Want de flanken werden amper gezocht, terwijl van daaruit hoge ballen veel gevaarlijker kunnen zijn. In plaats daarvan bleven we volharden met lange ballen (diagonaal) van achteruit. En ga zo maar door. Ik wil best geloven dat sommige jongens er inmiddels zwaar doorheen zaten, maar als je zelfs niet eens weet hoe je opportunistisch moet spelen, heb je ook niks in een kwartfinale EL te zoeken.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr mar 20, 2015 12:29 am

Over verpletterend gesproken, de tactische inzichten van De Boer zijn verpletterend ouderwets. Hij is ergens midden jaren negentig blijven steken. Variatie op een thema, daar heeft hij nog nooit van gehoord.

Cruijff en Van Gaal gaven de spelers houvast door het systeem. Cruijff zei zelfs: 'Wie zijn taak uitvoert kan niet slecht spelen'. Gechargeerd natuurlijk, maar het is duidelijk wat hij bedoelde. Spelers wisten hoe ze de elementaire dingen moesten aanpakken. Rugdekking geven, doorschuiven, doordekken, positie kiezen. Cruijff en Van Gaal trainden op spelpatronen.

Vanavond viel mij weer op wat een chaos dit Ajax is. Iedereen doet maar wat. En iedereen moet reageren op anderen die maar wat doen. In die chaos valt de bal zo verkeerd. Of reageert iemand even niet. Met alle gevolgen van dien.

Een team moet inspelen op de kwaliteiten van de spelers. Een voorbeeld: Milik heeft met links een dodelijk schot. Breng hem in schietpositie! De vleugelspelers kunnen een man uitspelen. Zet ze een tegen een.

Ik vind het jammer voor die jongens. :aai.gif:

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » vr mar 20, 2015 12:40 am

Klaassen moet ook echt weer rechtshalf. Niet dat hij het slecht doet als 6, in tegendeel, maar er zit meer in. Die kopbal op de lat voorafgaand aan het doelpunt toont de uitzonderlijke klasse van Klaassen om als middenvelder de 16 in te duiken. Nu hij als 6 acteert zie je die momenten zelden nog van hem en daarmee doet Ajax zich te kort.

Kishna vond ik ook weer niet zo slecht, al moet hij scoren uit de perfecte voorzet van El Gazi in de eerste helft. Andere opties op die positie zijn er simpelweg (nog) niet, hooguit Schöne maar je kunt moeilijk beweren dat die wel in een goede vorm steekt.

We vallen in herhaling: compleet nieuwe achterhoede aantrekken graag! Van Rhijn krijgt het voordeel van mijn twijfel, binnenkort verwacht ik ook wel de doorbraak van Lartey en die is op de brommer. De rest is niks. Riedewald nog te weinig van gezien, die wil ik ook niet afschrijven.
Ajax!

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » vr mar 20, 2015 1:52 am

Tjezus klote club. Is het echt niet gelukt??? Bijzonder jammer allemaal. :sleepy.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 20, 2015 8:24 am

Giacomo Puccini schreef:Ben erg benieuwd of Frank er weer een puinzooi van maakt met zijn opstelling en wissels. Alles moet meezitten om morgen door te komen naar de volgende ronde, gezien de nadelige 0-1 in Kiev, het zou daarom goed uitkomen als Frank morgen zijn dag eens heeft.
Nou, Frank had zijn dag dus niet.

Wat een uilskuiken & tactisch onbenul kun je zijn... Hoe kun je Lasse Schöne nu weer fokking 120 minuten op de bank laten zitten tijdens een wedstrijd als deze die schreeuwde om een speler met zijn goede trap.

Ook weer een oerdom gebrek aan gogme bij diverse spelers. Alles vanaf de 1e minuut in de hoogste versnelling willen doen, terwijl veel spelers amper de juiste techniek hebben om de goede dingen in een 'normale' versnelling te doen. Bij elke vrije trap voor Ajax een sprintje van 5 meter trekken en hem dan heel haastig naar een medespeler tikken. Echt jongens, kijk gewoon eerst even naar de spelsituatie op welke plekken op het veld er ruimte is (want die was er vaak genoeg).

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 20, 2015 8:31 am

Yopi schreef:Deze ploeg ontbeert spelpatronen. Iedereen doet maar wat. Talent zit er best in deze ploeg.
Net de eerste helft teruggezien. Het eerste kwartier zie ik dan dat Ajax aan de bal wel degelijk veel dynamiek heeft en op het middenveld best wel goede spelpatronen hanteert om ruimte te scheppen en afspeelpunten naar voren te creeren. In balbezit breed uitwaaierend, met vrij diepstaande backs, middenvelders die breed en diep voortdurend in beweging zijn en zich steeds als aanspeelpunt aandienen, mekaar kruizen en zo ruimtes creeren, aanvallers die zich in die gaten laten terugvallen als aanspeelpunt. Ik zie ook geregeld de dieptepass in die gaten gezocht worden, waarna de bal teruggelegd wordt op bijvoorbeeld Klaassen en Sinkgraven die met het gezicht naar het doel de weg naar voren zoeken. Ook wordt van tijd tot tijd met beheersbare lange ballen de ruimte achter de achterste lijn van gezocht. Alle middenvelders laten daar 1 of meer malen prima staaltjes van zien. Bijvoorbeeld een prachtige bal van Sinkgraven op Milik, Klaassen perfect one-touch lang op AEG, Bazoer prima steekpass op AEG. Helaas is het vervolg dan weer matig. Allemaal niks mis mee, zo hoort ie wat mij betreft. Je kan dan ook zien dat in het middenveld Klaassen-Bazoer-Sinkgraven bijzonder veel voetbal zit. Het is nog niet allemaal feilloos en rap genoeg uitgevoerd, maar dan zie je beslist spelpatronen en veldspel waar we mee verder kunnen. En dat die spelers ook de kwaliteiten hebben om dat inventief in te vullen.

Na een kwartier begint Ajax ineens te verstarren. Dnjepr wordt in de zone wat alerter, Ajax speelt veel minder dynamisch en er is ook veel meer onnodig balverlies. Door de lange ballen van Cillessen, omdat Milik alles veel te moeilijk wil doen met one-touch spel, AEG die wel zijn momenten heeft en in Suarez-stijl steeds wat probeert te forceren, maar waarbij veel net niet lukt. Kishna die toch ook wel een paar goede momenten heeft, maar verder erg flets en teleurstellend speelt. Boilesen die voor zijn doen wel redelijk voetbalt maar bij de 16 weer zwaar teleurstelt met hopeloze passes en verdedigend toch ook weer een aantal erg zwakke momenten heeft. Van Rhijn van hetzelfde, maar dan veel erger. Dramatische pot.

Je ziet dan ook dat dit Ajax zonder bal echt te licht is, dat Dnjepr te gemakkelijk kan oversteken en doordrukken naar de 16. Met onze achterste lijn hou ik dan mijn hart vast, afgezien van een vrij degelijke Veltman. Maar ook het middenveld is niet echt weerbaar. Lichtgewicht Sinkgraven laat zich te gemakkelijk wegblazen, Bazoer is wat te vaak nonchalant en flegmatiek, Klaassen hapt weer eens te snel bij opkomende mensen, zodat hij te gemakkelijk uitgekapt wordt (ipv in de loop mee te gaan). In het laatste part leeft Ajax hier en daar wel weer wat op. Creert nog wat mogelijkheden en kansen, mede dankzij dat middenveld. Maar het niveau van het eerste kwartier wordt nooit echt meer bereikt.

Overall indruk 1e helft: het middenveld vind ik aan de bal vooral in het eerste kwartier vaak goed tot zeer goed bezig, maar heeft te weinig weerbaarheid. Verdediging, met name de backs, blijft verdedigend/opbouwend/aansluitend een enorm zorgenkind. Voorin zijn de aanvallers ongelukkig, doen te moeilijk of hebben de vorm niet. Veldspel en spelpatronen/dynamiek vind ik in het eerste kwartier heel behoorlijk, maar het verval daarna is lang en fors, om mij nog onduidelijke redenen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr mar 20, 2015 8:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr mar 20, 2015 8:39 am

Het is een structureel gebrek aan kwaliteit; het tempo was te laag, ze zien de ruimtes achter de verdediging van Dnipro niet (hoe vaak ik de Milik, AEG of Kishna heb zien aangeven de bal nú diep te geven zonder respons is op twee handen niet te tellen), de functionele techniek ontbreekt nogal eens (die eerste balaanname bepaalt de snelheid van het spel, die doet soms pijn aan je ogen) en passing is onnauwkeurig (iemand die diep loopt achter hem aanspelen; gewoon nauwelijks een keer gezien dat een speler vóór zich in de loop wordt aangespeeld). It's too much. Overigens heb ik zelden zo'n tijdrekkend zooitje gezien als Dnipro. Wát een kutclub.

(en gaat maar weer over tot de orde van de dag; dit was het seizoen 2014-2015).

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 20, 2015 8:41 am

Zuidema schreef:
Yopi schreef:Deze ploeg ontbeert spelpatronen. Iedereen doet maar wat. Talent zit er best in deze ploeg.
Net de eerste helft teruggezien. Het eerste kwartier zie ik dan dat Ajax aan de bal wel degelijk veel dynamiek heeft en op het middenveld best wel goede spelpatronen hanteert om ruimte te scheppen en afspeelpunten naar voren te creeren. In balbezit breed uitwaaierend, met vrij diepstaande backs, middenvelders die breed en diep voortdurend in beweging zijn en zich steeds als aanspeelpunt aandienen, mekaar kruizen en zo ruimtes creeren, aanvallers die zich in die gaten laten terugvallen als aanspeelpunt. Ik zie ook geregeld de dieptepass in die gaten gezocht worden, waarna de bal teruggelegd wordt op bijvoorbeeld Klaassen en Sinkgraven die met het gezicht naar het doel de weg naar voren zoeken. Ook wordt van tijd tot tijd met beheersbare lange ballen de ruimte achter de achterste lijn van gezocht. Alle middenvelders laten daar 1 of meer malen prima staaltjes van zien.

Klopt, het lullige is. Dit Ajax kan wel degelijk een zeer sterk partijtje voetballen. Als je geholpen wordt door een snelle 1e goal dan overvleugel je de tegenstander.

Maar op het moment dat het spel wat inzakt, wat logisch is, want het kan niet 90 minuten lang zo goed zijn als de eerste 20 minuten was, dan raakt iedereen z'n zelfvertrouwen kwijt. Ze blijven wel acties maken, maar op de verkeerde manier. Je had Schöne nodig gehad vanwege zijn trap en omdat de 3 voorhoedespelers allemaal maar één been hebben.

Milik neem ik dat nog niet zo kwalijk, breng je hem in stelling met z'n linker dan is het raak, maar Kishna moet alles terug naar links kappen, El Ghazi ging in de verlenging diep op links, kon met dat been zo in de lange hoek schieten, zoekt dan zijn rechterbeen weer.

En ondertussen elkaar niet helpen, maar elkaars zelfvertrouwen verder laten afbrokkelen en elkaar in moeilijkheden brengen door ballen keihard in te blijven spelen op een teamgenoot zijn verkeerde been. Tja, dan speel je als ploeg je eigen spits(en) dus gewoon uit de wedstrijd.

Ook oerdom hoe ze zich liepen te ergeren aan zowel de scheidsrechters als aan vertragende tegenstanders. Wind je nu bij een paar situaties wat minder op en denk gewoon aan het nog te maken doelpunt wat de ultieme gerechtigheid is en haal af en toe bij hen ook eens een smerig trucje uit............. :666.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mar 20, 2015 8:51 am

Ajax had weer eens een optisch overwicht, maar kon niet echt iets afdwingen. Piepjong middenveld laat potentie zien, de rest niet.

Ik werd helemaal gek van Veltman en Viergever die elkaar eindeloos de bal toeschuiven en niet durven in te schuiven. Zijn het opdrachten? Is het gebrek aan kwaliteit? Boilesen en Van Rhijn die lieten zien dat de Eredivisie het maximale niveau voor ze is. Voorin was het ook weer matig. AEG zakt veel te diep weg. Kishna.... tsja... Milik laat vooral zien waarom Bayer em niet meer wil hebben.

Het is stuitend om te zien hoe slecht sommige spelers zijn in simpele aannames. Er zit totaal geen idee in dit Ajax. Met als klap op de vuurpijl het inbrengen van Mike.

Er moet een hoop gebeuren aan dit team, zoveel is wel duidelijk.

Dnjepr bleef moeiteloos overeind.
Whitey on the moon.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 20, 2015 8:59 am

GangstaRiB schreef:Ajax had weer eens een optisch overwicht, maar kon niet echt iets afdwingen. Piepjong middenveld laat potentie zien, de rest niet.

Ik werd helemaal gek van Veltman en Viergever die elkaar eindeloos de bal toeschuiven en niet durven in te schuiven. Zijn het opdrachten? Is het gebrek aan kwaliteit?
Gebrek aan kwaliteit.
Domheid ook. Ze wilden alle spelhervattingen ontzettend snel nemen, zagen dat de beoogde teamgenoot vervolgens niet vrij stond en hop, weer balletje opzij of naar achteren.

Echt jongen, die Veltman en die Viergever trokken bij elke vrije trap die Ajax op eigen helft mocht nemen meteen een sprintje. Sprintjes over 4 of 5 meter hè, dat heeft totaal geen zin. Daarmee ren je alleen jezelf voorbij.

GangstaRiB schreef:Dnjepr bleef moeiteloos overeind.
Dat viel ook nog wel tegen.
Ajax kopt één keer een bal tegen de lat en uitgerekend vd Hoorn mag rustig een rebound inkoppen.

Had één speler met een zuiver schot in je ploeg gehad en je had zo een doelpunt of wat meer gemaakt. :blush.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 20, 2015 9:23 am

Volwassen reactie voor zo'n jong ventje:
Bazoer vindt dat hij bal had moeten blokken bij goal Dnjepr

Riechedly Bazoer vindt dat de uitschakeling van Ajax in de Europa League hem deels aangerekend mag worden. De jonge middenvelder ging donderdag in de Arena niet vrijuit bij de treffer van Dnjepr Dnjepropetrovsk.
"Ik had die bal nog moeten blokken. Maar ik was te laat. Dat mag je me aanrekenen", kijkt Bazoer terug op de 1-1 van Yevgen Konoplyanka in de verlenging." "Of dat door een gebrek aan ervaring komt? Nee, dat denk ik niet. Maar ik was wel een beetje moe."

Ajax maakte nog wel 2-1 via Mike van der Hoorn, maar dat was na de 1-0 nederlaag vorige week in Oekraïne niet voldoende om door te gaan naar de kwartfinales. "Het is jammer dat het niet is gelukt", vervolgde Bazoer. "Want ik denk dat we wel de kansen hebben gehad. Of het seizoen nu voorbij is. Nee, we moeten nu tweede worden in de eredivisie en volgend seizoen via de voorronde de Champions League in."

Bron: nusport.nl
Ik baal van de uitschakeling. Dit was er weer eentje uit de oude doos. Het was namelijk eigenlijk helemaal niet nodig. De belangrijkste oorzaak is de uitwedstrijd waar we gewoon echt een hele slechte prestatie hebben neergelegd. Gisteren was het niet perfect maar hadden we in de eerste wedstrijd een vergelijkbare inspanning geleverd (inclusief de zwakke punten) dan was dat waarschijnlijk gewoon genoeg geweest.

Het seizoen zit er nu wel een beetje op. Meer dan de 2e plaats pakken zit er niet meer in. Zonde.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2015 9:37 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Het is een structureel gebrek aan kwaliteit; het tempo was te laag,

(...)

(en gaat maar weer over tot de orde van de dag; dit was het seizoen 2014-2015).
Mooie opsomming. Ik vind de posters in dit topic nog opvallend positief. Ik zat in het stadion en vond Ajax echt helemaal niets. Ajax was 2 * minder dan Dnipro.

Zij hadden 2 rijtjes van 4, die vrolijk van links naar rechts bewogen in het tempo waarin het bij Ajax achterin breed ging. Backs en Viergever dramatisch. Met zulke stumperds speel je een goed georganiseerde tegenstander niet kapot... En FdB had Schöne moeten brengen i.p.v. Sigi. Dan hadden we misschien nog een vrije trap of corner op maat gezien. :excited.gif:

Middenveld positief, aanval was ook weerloos. Het was weer matig, een roemloos afscheid dus. Europese top is Mont Blanc, Ajax = Amsterdam en beneden de zeespiegel.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr mar 20, 2015 9:39 am

Zuidema schreef:
Overall indruk 1e helft: het middenveld vind ik aan de bal vooral in het eerste kwartier vaak goed tot zeer goed bezig, maar heeft te weinig weerbaarheid. Verdediging, met name de backs, blijft verdedigend/opbouwend/aansluitend een enorm zorgenkind. Voorin zijn de aanvallers ongelukkig, doen te moeilijk of hebben de vorm niet. Veldspel en spelpatronen/dynamiek vind ik in het eerste kwartier heel behoorlijk, maar het verval daarna is lang en fors, om mij nog onduidelijke redenen.
Een frisse voetballer denkt helderder dan een vermoeide. 'Voetbal speel je met je hersens' (Keizer). Hoe meer de geestelijke helderheid verdwijnt, hoe meer het accent zich verlegt naar het energievretende corrigeren van fouten van anderen; knokvoetbal maw. Ingeslepen patronen beschermen spelers daartegen, omdat ze al weten waar de bal heengaat voordat ze hem ontvangen. Het efficient gebruiken van energie is wat mij betreft een onderschat onderwerp in voetbal. De ploeg die het meest efficient is, door geen onnodige meters te maken, is aan het eind het meest fris, en kan dus het langst helder blijven spelen. Knokvoetbal is nooit efficient; het loopt alleen maar veel, en voornamelijk achter de feiten aan. Techniek gaat uiteraard ook achteruit met toenemende vermoeidheid.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op vr mar 20, 2015 9:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 20, 2015 9:51 am

wimpey schreef:
Mooie opsomming. Ik vind de posters in dit topic nog opvallend positief. Ik zat in het stadion en vond Ajax echt helemaal niets. Ajax was 2 * minder dan Dnipro.

Zij hadden 2 rijtjes van 4, die vrolijk van links naar rechts bewogen in het tempo waarin het bij Ajax achterin breed ging. Backs en Viergever dramatisch. Met zulke stumperds speel je een goed georganiseerde tegenstander niet kapot... En FdB had Schöne moeten brengen i.p.v. Sigi. Dan hadden we misschien nog een vrije trap of corner op maat gezien. :excited.gif:

Middenveld positief, aanval was ook weerloos. Het was weer matig, een roemloos afscheid dus. Europese top is Mont Blanc, Ajax = Amsterdam en beneden de zeespiegel.
De opdracht was voor Djnepr gisteravond wel relatief eenvoudig door onze wanprestatie in de eerste wedstrijd. Ajax kan het dan niet kapot spelen maar verder is dat elftal ook niet bijzonder. Ook met het huidige elftal had een ronde verder wat mij betreft gewoon moeten kunnen. Al is het misschien maar beter zo want als je zo'n Wolfsburg treft en die vliegen er twee keer vol in kon het wel eens vervelend worden. :blush.gif:

Sigthorsson brengen was een drama. Hij mist nu ook nog eens ritme. Was het met Milik in de punt al lastig voetballen, met hem werd het onmogelijk. Ik had Milik lekker in het centrum laten lopen en dan maar hopen dat hij een keer voor zijn linker valt.

Het belangrijkste pijnpunt ligt in onze laatste linie. Het duurt allemaal veel te lang en het is te slordig. Zowel aanvallend als verdedigend. Dáár moeten we komende zomer handelen. Het middenveld staat er heel behoorlijk op en voorin wil ik de ontwikkeling van die jongens wel de kans geven. Hopen dat Fischer zijn oude niveau weer weet te halen ook.
Nil volentibus arduum

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr mar 20, 2015 9:59 am

Ajax is uitgeleerd onder FdB. Hij brengt niks extras meer. De ervaring die hij wel bracht drukte zich, net als bij Koeman indertijd, vooral uit in de kunst van het niet verliezen. Hij is een mechanische trainer, die je niet of nooit op een origineel inzicht zult betrappen. De rust en stabiliteit die hij brengt zijn belangrijk, dus ik zaag niet aan zijn stoelpoten, maar het zou toch wel leuk zijn als Bergkamp zijn licht eens liet schijnen over wat er beter zou kunnen. Als voetballer was hij vaak geniaal.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2015 10:15 am

Monkey Tonk schreef:Ajax is uitgeleerd onder FdB. Hij brengt niks extras meer.
Zijn handen zijn enigszins gebonden, lijkt me. Wanneer ie het waagt om bijv. met een 10 i.p.v. 6 te spelen, dan gaan Barcelona en de Basisweg vervelend doen.

In een goede organisatie heb je mensen die elkaar aanvullen. Frank is i.m.o. een goede trainer met een paar blinde vlekken. Een goede TD laat Frank trainen en voorziet hem van goede bouwstenen. Helaas heeft Ajax een TD die bij de Action wil shoppen in de hoop dat ie op PC Hooft-kwaliteit stoot. En met de gevolgen van dat beleid wordt Ajax dit seizoen in grote wedstrijden genadeloos geconfronteerd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mar 20, 2015 10:18 am

Marillion schreef:
wimpey schreef:

De opdracht was voor Djnepr gisteravond wel relatief eenvoudig door onze wanprestatie in de eerste wedstrijd. Ajax kan het dan niet kapot spelen maar verder is dat elftal ook niet bijzonder.
Het leek op Ajax-Excelsior. Excelsior hield met alle gemak stand. Net als Dnjepr gister. Het gaat allemaal zo traag. Ik zat in mezelf te denken dat, mocht Ajax gisteren doorgekomen zijn, ze de volgende ronde op zeker uitgeschakeld zouden worden. Weg met die loze woorden dat er nog 'meerdere mooie wedstrijden' komen. :excited.gif: Gisteren was de Arena er klaar voor... uitverkocht huis... en dan krijg je zo'n slappe hap.
Er zit echt veel te weinig kwaliteit in de ploeg. Als Dnjepr het al zo makkelijk heeft.....
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2015 10:31 am

GangstaRiB schreef: Gisteren was de Arena er klaar voor... uitverkocht huis... en dan krijg je zo'n slappe hap.
Er zit echt veel te weinig kwaliteit in de ploeg. Als Dnjepr het al zo makkelijk heeft.....
Dat uitverkochte huis geloofde er niet echt in, was mijn indruk. Er stond ook geen elftal dat de vonk deed overslaan naar de tribunes. Het was wel zo ongeveer het scenario wat ik vooraf verwachtte: door een fout van hen op 1-0, die Konoplyanka die het duel beslist. Lekker verdedigd trouwens, voor m'n gevoel kreeg die gozer rond de middenlijn de bal. En pas na de 2-1 iets van urgentie bij Ajax...

Bizar moment: laatste minuut extra tijd na 90 minuten. Vrije trap Ajax diep op de helft van Dnipro. Je zou denken: koppers naar voren en gooi die bal hoog. Voor ik het wist waren ze weer aan het pielen rond de middenlijn. Het somt Ajax aardig op: geen urgentie, te weinig intensiteit, te weinig weerbaar.

Het middenveld bezit veel kwaliteit, ik vond Sinkgraven heel sterk. Die jongen wint ook gewoon kopduels en lijf aan lijf gevechten. Voorin is het grillig, maar er zit veel potentieel in. Achterin is het, op Veltman en Cillessen na, niveau Cambuur. Zo slap, angstig, ongeconcentreerd. Onze backs staan vanuit stilstand op een meter of 5 hun man te 'verdedigen'. Genant.

Mano

Bericht door Mano » vr mar 20, 2015 10:55 am

:
Trab schreef:Genoten van ons middenveld. Dat kan echt wereldtop worden. Met name Sinkgraven. Helaas is de rest van het elftal bagger. V.Rhijn had allang uit het elftal gegooid moeten worden. Als je na 5 jaar Ajax nog geen fatsoenlijke bal voor kan geven en zo slecht verdedigd, dan hoor je niet in Ajax 1 thuis. Maar dat is de makke van De Boer. Die blijft spelers maar vertrouwen geven. Hetzelfde geldt voor Boilesen. Er moet gewoon doorgeselecteerd worden op de backposities. Viergever komt ook tekort als centrale verdediger. Hij verliest elk kopduel en opbouwend legt ie iedere bal breed. Alleen Veltman krijgt nog de voorkeur van de twijfel.
Voorin zo snel mogelijk afscheid nemen van Kishna. Hij kan wel jong zijn, maar als je na de voorgeschiedenis van deze week de kans krijgt in de basis, dan moet je de pollen uit het gras lopen. Wat hij echter liet zien was een blamage. Als ik zie hoeveel arbeid even jonge jongens als Sinkgraven en Bazoer op het middenveld verzetten - met name zonder bal - en je vergelijkt dat met Kishna.. Er waren talrijke momenten dat hij diep kon gaan zonder bal, maar hij zit alleen maar te sjokken over dat veld. Als hij geen bal in de voeten krijgt komt hij niet in beweging. Oprotten ermee. We hebben met Fischer en Cerny betere alternatieven achter de hand. Milik is ook Ajax onwaardig. Fijn dat ie zo'n goed linkerbeen heeft, maar een Ajax-spits moet mee kunnen voetballen en niet iedere bal van zijn voet laten springen. El Ghazi heeft wel potentie, als was hij vandaag onzichtbaar.
Tot slot De Boer.. Faalt voor de zoveelste keer in Europa. De man is gewoon een tactisch onbenul. Als je ziet dat een ploeg zoals Dnjepr met de achterste linie ver buiten de zestien speelt en ook nog eens op 1 lijn, dan moet je niet constant gaan breien via het middenveld maar die ballen over de verdediging leggen. Als je dan een bal verliest zet je meteen druk en laat je ze er niet uit komen. Maar nee hoor, lekker blijven breien via het overvolle middenveld. Dan weet je dat ieder balverlies een levensgevaarlijke counter oplevert. Zo ook bij de 0-1. Hoe dom kan je zijn. Er lag verdomme zoveel ruimte achter die laatste lijn. Ze durven gewoon die bal niet te geven, of ze geven hem veel te laat. Over de wissels zal ik het maar niet hebben..
:biggthumpup.gif: geen woord aan gelogen
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

zeux

Bericht door zeux » vr mar 20, 2015 10:58 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Gisteren was de Arena er klaar voor... uitverkocht huis... en dan krijg je zo'n slappe hap.
Dat uitverkochte huis geloofde er niet echt in, was mijn indruk. Er stond ook geen elftal dat de vonk deed overslaan naar de tribunes. Het was wel zo ongeveer het scenario wat ik vooraf verwachtte: door een fout van hen op 1-0, die Konoplyanka die het duel beslist. Lekker verdedigd trouwens, voor m'n gevoel kreeg die gozer rond de middenlijn de bal. En pas na de 2-1 iets van urgentie bij Ajax...

Bizar moment: laatste minuut extra tijd na 90 minuten. Vrije trap Ajax diep op de helft van Dnipro. Je zou denken: koppers naar voren en gooi die bal hoog. Voor ik het wist waren ze weer aan het pielen rond de middenlijn. Het somt Ajax aardig op: geen urgentie, te weinig intensiteit, te weinig weerbaar.

Het middenveld bezit veel kwaliteit, ik vond Sinkgraven heel sterk. Die jongen wint ook gewoon kopduels en lijf aan lijf gevechten. Voorin is het grillig, maar er zit veel potentieel in. Achterin is het, op Veltman en Cillessen na, niveau Cambuur. Zo slap, angstig, ongeconcentreerd. Onze backs staan vanuit stilstand op een meter of 5 hun man te 'verdedigen'. Genant.

Wat is radio toch een kutmedium als je daarvan afhankelijk bent. Tweedehands beleving van een voetbalwedstrijd, maar goed.

De radiomeneren waren wel tevreden over het functioneren van het koppel Veltman-Viergever. Diverse solide verdedigende acties werden benoemd.

Volgens mij wordt het tijd mentaal afscheid te nemen van het begrippenpaar 'Van Rhijn-talent'. Ook met eigen ogen heb ik hem de afgelopen jaren weinig goeds zien doen op her en der een voorzet of geplaatste vrije trap na.
Rechtsback en linksback zijn liabilities. Op zoek naar vervanging daar lijkt me geen luxe.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie