Ajax O18 (Voorheen A1/O19)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Ajax A1

Bericht door peter » di mar 17, 2015 4:51 pm

Nu breekt helemaal m'n klomp. De media oordeelt op basis van onvolledige berichtgeving, de politiek oordeelt op basis van onvolledige berichtgeving en nu komt Ajax ook al met een sanctie zonder dat een rechter een uitspraak heeft gedaan. Zeer bijzonder.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » di mar 17, 2015 4:53 pm

Peter schreef:Nu breekt helemaal m'n klomp. De media oordeelt op basis van onvolledige berichtgeving, de politiek oordeelt op basis van onvolledige berichtgeving en nu komt Ajax ook al met een sanctie zonder dat een rechter een uitspraak heeft gedaan. Zeer bijzonder.
Dit is gedaan na met de betrokkenen gesproken te hebben. Mede dat 2 niet zijn gedagvaard kun je dus hun betrokkenheid redelijk beschouwen. Die andere is een ander verhaal, daar had Ajax mee moeten wachten.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Le T.

Bericht door Le T. » di mar 17, 2015 5:20 pm

Peter schreef:Nu breekt helemaal m'n klomp. De media oordeelt op basis van onvolledige berichtgeving, de politiek oordeelt op basis van onvolledige berichtgeving en nu komt Ajax ook al met een sanctie zonder dat een rechter een uitspraak heeft gedaan. Zeer bijzonder.
Leugenachtige berichtgeving zeg maar gerust. Maar Ajax mag natuurlijk strengere normen hanteren dan de strafrechtelijke, alleen kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat de club door de in eerste instantie onjuiste berichtgeving vindt dat ze er iets mee moet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

zeux

Bericht door zeux » di mar 17, 2015 6:09 pm

Le T. schreef:
Leugenachtige berichtgeving zeg maar gerust. Maar Ajax mag natuurlijk strengere normen hanteren dan de strafrechtelijke, alleen kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat de club door de in eerste instantie onjuiste berichtgeving vindt dat ze er iets mee moet.
Lijkt me kraakhelder.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Arthur

Bericht door Arthur » di mar 17, 2015 6:22 pm

Waarom? Ajax kan rechtstreeks met die jongens bespreken wat er gebeurd is en op basis daarvan een beslissing nemen. Als El Mahdioui inderdaad probeerde tussenbeide te komen dan lijkt het me niet dat Ajax hem alsnog straft, want dan ben je die jongen kwijt natuurlijk. We zullen zien of dat ook gebeurt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 17, 2015 6:46 pm

Ajax zet die jongens hiermee ook uit de wind. Zeker El Azouzzi kan zich voorlopig beter niet op een voetbalveld vertonen.

Ik neem aan dat ze bij Ajax inmiddels precies weten wat er gebeurd is.

Vind het fors, maar kan me er wat bij voorstellen. Spelers uit de A hebben een voorbeeldfunctie.

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 17, 2015 7:21 pm

Bij ontslag is de slachtofferrol dan wel racisme-kaart snel gevonden. Nu worden ze geconfronteerd met hun menselijk falen (plaats delict verlaten is ook menselijk falen) en leren ze er hopelijk wat van.

Ook lijkt me terecht dat Ajax niet wacht op een rechter. De club zal z'n eigen gedragscodex hebben en naar aanleiding daarvan maatregelen hebben genomen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mar 17, 2015 7:26 pm

Arthur schreef:Waarom? Ajax kan rechtstreeks met die jongens bespreken wat er gebeurd is en op basis daarvan een beslissing nemen.
Ik ga er inderdaad vanuit dat Ajax inmiddels gewoon helder heeft wat er is gebeurd. Daar hoeven ze het onderzoek vanuit justitie niet voor af te wachten. Zonder de feiten te kennen vind ik het lastig om te beoordelen of deze maatregelen nu gepast zijn.

Als ik niets verkeerd had gedaan en alleen had geprobeerd om te de-escaleren dan was ik er niet blij mee. Maar hoe overtuigend heeft iemand dan geprobeerd om de problemen te voorkomen. Hebben we het dan bijvoorbeeld over naar je schoenveters staren en binnensmonds een keer mompelen dat iemand zich moet gedragen? Of trek je iemand echt weg bij de situatie?

Dat Ajax het zoekt in een correctie van het gedrag en een signaal naar de rest van de opleiding vind ik goed. Het moet voor deze jongens, maar tegelijkertijd ook voor alle anderen, duidelijk zijn dat je gedrag onder een vergrootglas ligt en dat je een voorbeeldfunctie hebt als sporter. Ook als je nog maar jong bent.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » di mar 17, 2015 7:45 pm

Ieder zijn eigen gevoel hierover natuurlijk, maar ik vermoed toch dat de zaak anders was gelopen als het blanke jongens waren geweest (om te beginnen was de hetze van pvv/telegraaf er niet geweest).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mar 17, 2015 8:29 pm

Yopi schreef:
Verdriet en boosheid bij onschuldige captain

'Talent van de Toekomst' Ashraf El Mahdioui is hevig teleurgesteld over alle negatieve berichtgeving in de media de afgelopen dagen. De aanvoerder van A1 was als een van drie Ajax-jeugdspelers betrokken bij het incident met de politieagente, maar werd ondanks eerdere berichtgevingen al snel vrijgelaten en onschuldig verklaard.

De advocaat van El Mahdioui zegt in gesprek met AT5 dat zijn cliënt de ruzie tussen zijn ploeggenoot en de politieagente juist probeerde te sussen. Zakaria El Azzouzi kreeg het aan de stok met de agente in burger, maar El Mahdioui zou juist bemiddelend hebben opgetreden. Eerstgenoemde wordt nog verdacht van mishandeling en en moet voor de rechter verschijnen, terwijl de A1-captain nergens schuldig aan is bevonden.

Wie denkt dat El Mahdioui opgelucht is, heeft het mis. 'Hij was in de eerste instantie blij dat alles was opgehelderd, maar al snel maakte dat plaats voor verdriet en ook wel boosheid toen hij zag wat er allemaal over hem in de media was verschenen', vertelt zijn advocaat. 'Het is extra zuur als blijkt dat de verdenking onterecht is, want het kwaad is al geschied. Al die berichtgeving is er en juist met jongens met zulke mooie toekomst voor zich is het natuurlijk een ontzettende smet.'
AS

Je kunt ook te snel oordelen, BZ.
Duidelijk dat dit een lulverhaal van een advocaat is, goh what is new. Als ik ergens tussengesprongen ben en ik wordt alsnog aangepakt door Ajax pik ik dat niet. Drie klootzakken dus, maar zoals duidelijk van het begin af aan Ajax gooit geen potencieel geld weg.
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 17, 2015 11:05 pm

Eigenlijk zou ik deze aan Weekend Cees moeten laten. :smallgrin.gif:

Ajax heeft aangegeven dat die andere twee niet in deze situatie hadden mogen komen, met andere woorden: ze hadden het conflict moeten proberen te vermijden. Dat wil zeer zeker niet zeggen dat ze iets strafbaars gedaan hebben.

Wat hun reactie betreft: als ze de straf niet pikken, weet ik wel wat jij schrijft. Dan zijn ze volgens jou een stel onverbeterlijke kutallochtonen. In jouw ogen kunnen ze het nooit goed doen.
Die jongens hebben hun straf geaccepteerd. Waarschijnlijk zien ze zelf in dat ze anders hadden moeten handelen. Daarom geeft Ajax ze nog een kans.

Arthur

Bericht door Arthur » di mar 17, 2015 11:17 pm

zeux schreef:Ieder zijn eigen gevoel hierover natuurlijk, maar ik vermoed toch dat de zaak anders was gelopen als het blanke jongens waren geweest (om te beginnen was de hetze van pvv/telegraaf er niet geweest).
Dat laatste sowieso (en vergeet die minister niet). maar ik zie niet waaruit zou blijken dat dit ook invloed op de beslissing van Ajax heeft gehad.

zeux

Bericht door zeux » di mar 17, 2015 11:39 pm

Publieke druk. Hoop heisa. Als je dan minder doet weet je al wie klaar staan je af te fakkelen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo mar 18, 2015 7:26 am

Yopi schreef:Eigenlijk zou ik deze aan Weekend Cees moeten laten. :smallgrin.gif:

Ajax heeft aangegeven dat die andere twee niet in deze situatie hadden mogen komen, met andere woorden: ze hadden het conflict moeten proberen te vermijden. Dat wil zeer zeker niet zeggen dat ze iets strafbaars gedaan hebben.

Wat hun reactie betreft: als ze de straf niet pikken, weet ik wel wat jij schrijft. Dan zijn ze volgens jou een stel onverbeterlijke kutallochtonen. In jouw ogen kunnen ze het nooit goed doen.
Die jongens hebben hun straf geaccepteerd. Waarschijnlijk zien ze zelf in dat ze anders hadden moeten handelen. Daarom geeft Ajax ze nog een kans.
Deze jongens hadden het IMO zeker goed kunnen doen, op de eerste plaats niet in de weg gaan staan, tweede plaats, aan de kant gaan als er getoeterd wordt en ten derde, die vrouw beschermen als een van die mafketels der aanvliegt.

Niets van dit alles is gebeurt, KLOOTZAKKEN dus die er nog heel aardig mee wegkomen.
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » wo mar 18, 2015 9:25 am

Arthur schreef:
zeux schreef:Ieder zijn eigen gevoel hierover natuurlijk, maar ik vermoed toch dat de zaak anders was gelopen als het blanke jongens waren geweest (om te beginnen was de hetze van pvv/telegraaf er niet geweest).
Dat laatste sowieso (en vergeet die minister niet). maar ik zie niet waaruit zou blijken dat dit ook invloed op de beslissing van Ajax heeft gehad.
Ik kan me herinneren dat Ajax Wormgoor en een gast die met een blaffer liep te zwaaien heeft ontslagen. Wormgoor omdat ie geld uit de portemonnaie van Manucharyan had genomen, dat hem - volgens Wormgoor - nog toe kwam na een potje kaarten.

Ik vind dat Ajax het in deze goed heeft aangepakt. Die gasten gaan voelen dat ze de mist in zijn gegaan, door het programma dat ze is opgelegd. Dat lijkt me didactisch een prima move. Primitief gedrag, primitief door het stof. Hulde.

wimpey

Bericht door wimpey » wo mar 18, 2015 9:43 am

À propos:

Ajax heeft op geen enkele manier afstand genomen van de berichtgeving in m.n. De T. over deze 3 A-junioren. Breuk, uit auto gesleurd: dat lijkt allemaal uit de dikke duim te komen.

Dan lijkt het mij dat je er als club wel een communiqué uit mag jagen om de berichtgeving aan de kaak te stellen. Maar: niets. Voor het huisblad gelden binnen Ajax blijkbaar geen regels en grenzen. Kwalijke zaak.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo mar 18, 2015 9:53 am

Ajax vindt het blijkbaar niet nodig om op de stoel van de rechter te gaan zitten. Tijdens de rechtszaak zal vanzelf blijken wat er waar was van de berichtgeving. Mijn gok: niet zo heel veel.

Wat de straf betreft: Ajax is medeverantwoordelijk voor de opvoeding van spelers en neemt die verantwoordelijkheid ook. De spelers moeten gecorrigeerd worden.

Le T.

Bericht door Le T. » wo mar 18, 2015 12:17 pm

Waarschijnlijk was de hele zaak anders gelopen als het hier niet om een toeterende agente ging maar om een echte burger die gewoon het nummerbord had genoteerd ipv groot alarm te kunnen slaan.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo mar 18, 2015 12:29 pm

Natuurlijk, als Marokkaanse jongeren uit de bocht vliegen wordt daar anders op gereageerd dan als anderen dat doen. Jammer, maar zo ligt het nu eenmaal. Ik ben het met jullie eens dat de berichtgeving over dit incident hysterische vormen heeft aangenomen. Zeker ook door de bijdrage van Wilders.

Neemt niet weg dat die jongens, zoals Ajax terecht stelt, niet in die situatie moeten komen. En hun handen thuis moeten houden. Ajax grijpt dan ook terecht in. Niet op juridische gronden - dat is aan de rechter - maar als werkgever, voetbalclub en opvoeder.

wimpey

Bericht door wimpey » wo mar 18, 2015 12:52 pm

Yopi schreef: Neemt niet weg dat die jongens, zoals Ajax terecht stelt, niet in die situatie moeten komen. En hun handen thuis moeten houden. Ajax grijpt dan ook terecht in. Niet op juridische gronden - dat is aan de rechter - maar als werkgever, voetbalclub en opvoeder.
Ik vind vooral het opvoedkundige deel van de straf uitstekend. Prima gehandeld door Ajax.

En laten we wel wezen: dit voorval staat in geen verhouding tot het enorme leed dat Kluivert, Blind en Janssen hebben veroorzaakt ooit. Mensen die daarna ook 'gewoon' weer welkom waren. Waren er toen ook politici die effe goedkoop wilden scoren? :excited.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » wo mar 18, 2015 1:03 pm

Yopi schreef:Natuurlijk, als Marokkaanse jongeren uit de bocht vliegen wordt daar anders op gereageerd dan als anderen dat doen. Jammer, maar zo ligt het nu eenmaal. Ik ben het met jullie eens dat de berichtgeving over dit incident hysterische vormen heeft aangenomen. Zeker ook door de bijdrage van Wilders.
Zo ligt dat nu eenmaal dus gaan we daar maar gewoon in mee?
Neemt niet weg dat die jongens, zoals Ajax terecht stelt, niet in die situatie moeten komen. En hun handen thuis moeten houden. Ajax grijpt dan ook terecht in. Niet op juridische gronden - dat is aan de rechter - maar als werkgever, voetbalclub en opvoeder.
In de hoedanigheid van werkgever zou je ook kunnen opkomen voor je werknemers.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo mar 18, 2015 1:08 pm

Een opmerkelijk doordachte straf. Waaraan je merkt dat ze bij Ajax tegenwoordig meer kennis van zaken hebben.

Toen met Kluivert heeft Ajax het schandalig slecht aangepakt. Met als gevolg dat Patrick tot op de dag van vandaag zwelgt in het zelfmedelijden, als dat ongeluk ter sprake komt. De aanpak van justitie destijds hielp ook niet mee, natuurlijk. Een paar lampjes ophangen in een bejaardentehuis en hij was er af.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » wo mar 18, 2015 1:08 pm

Ajax heeft gesprekken gevoerd met de spelers. Daar zal ongetwijfeld dus iets naar voren zijn gekomen waaruit blijkt dat ze een bepaalde straf verdienen. Als ze alle 3 volledig onschuldig zeggen te zijn, hoef je als club zijnde natuurlijk geen sanctie op te leggen. Ze zullen er dus wel mee eens zijn dat ze een bepaalde mate van schuld dragen (de 1 meer dan de ander).
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

zeux

Bericht door zeux » wo mar 18, 2015 1:58 pm

Le T. schreef:
Yopi schreef:Natuurlijk, als Marokkaanse jongeren uit de bocht vliegen wordt daar anders op gereageerd dan als anderen dat doen. Jammer, maar zo ligt het nu eenmaal. Ik ben het met jullie eens dat de berichtgeving over dit incident hysterische vormen heeft aangenomen. Zeker ook door de bijdrage van Wilders.
Zo ligt dat nu eenmaal dus gaan we daar maar gewoon in mee?
Het is een vorm van anders (extra streng) behandelen op basis van hun Marokkaan-zijn. Volgens mij moet dat in NL niet mogelijk zijn.

wimpey

Bericht door wimpey » wo mar 18, 2015 2:21 pm

zeux schreef: Het is een vorm van anders (extra streng) behandelen op basis van hun Marokkaan-zijn. Volgens mij moet dat in NL niet mogelijk zijn.
Eens. Ik vond de approach t.o.v. Kluivert, Janssen en Blind wel extra soft. Zou m.i. ook niet mogelijk moeten zijn.

Plaats reactie