wimpey schreef: Daar bovenop heb je dan nog talentvrije zones...

Mooi eufemisme.

De schuldvraag van de samenstelling van de selectie ligt volgens mij bij alle betrokken partijen. Bij het TH, maar ook bij FdB. Frank is wat mij betreft zeker niet heilig daarin, ook niet na 4 titels. Als het waar is dat iedereen van de technische staf rond het Vlaggenschip stemt over het personeelsbeleid, dan heeft FdB daar dus sowieso als 1 van de 5 (?) al een rol in. En als dé manager van het Vlaggenschip zal hij voor zo'n stemming ook fors zijn invloed laten gelden. Zeker met die driftige dominantie van hem zal hij het nodige doordrukken. Die zit er dan echt niet als een dood vogeltje bij, geloof ik geen bal van.Daarom gaat het mij ook te ver om FdB tactisch zwak / matig te noemen. Het gros van deze spelers beheerst de basics niet om een voetbalwedstrijd tegen een matige tegenstander naar zich toe te trekken. De selectie zit schots en scheef in elkaar.
Qua veldspel is het wat mij betreft en-en-en. Een te grote kern erg middelmatige spelers, een kleine kern veelbelovende maar nog erg groene en grillige talenten en een coach die ook nog veel leren moet in het coachwerk. Wat mekaar dus over en weer in een houdgreep houdt. Maar ook hier ga ik dus niet mee in een soort van heiligverklaring van FdB, ook niet na die 4 titels. Hij is wat mij betreft zeker niet onfeilbaar en boven alle kritiek verheven.
Gezien het langdurig trekken aan dode paarden met al die trial&error-projectjes die in 8 van de 10 gevallen mislukken, maar waar hij toch steeds koppig op blijft terugkomen. Gezien de soms merkwaardige keuzes in opstellingen, wissels en taktieken, die ook geregeld fors verkeerd uitpakken. Maar ook gezien de kennelijke intentie waarmee hij een elftal het veld opstuurt. Voorzichtigheid boven alles, balbezit om het balbezit, loeren op een openingetje met een oeverloze lange rondo.
In plaats van dat hij zijn ploeg klaarstoomt op het met lef en durf creeren van ruimtes en openingen en het profiteren daarvan. En zijn spelers drilt in de basics (techniek, handelingssnelheid enz) om dat op een vrij redelijk niveau toe te kunnen passen en uit te voeren. Ik zie dat vrijwel niet terug bij Ajax op het veld. En dat ligt volgens mij echt niet alleen aan de spelers. Zoals de coach is, zo speelt zijn elftal.