PSV - Ajax 01-03-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

InnerHarbour

Re: PSV - Ajax 01-03-2015

Bericht door InnerHarbour » ma mar 02, 2015 2:56 pm

Ze mogen die de Jong houden, doe mij onze stukadoor maar.
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mar 02, 2015 3:08 pm

De stukadoor was donderdag op dreef en gisteren niet zo. Bij AEG was het omgekeerd. Zo gaat dat met jonge spelers.

Ik blijf zeggen dat Ajax kwaliteit heeft. Het positiespel moet beter.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 02, 2015 3:17 pm

Yopi schreef: Ik blijf zeggen dat Ajax kwaliteit heeft. Het positiespel moet beter.
Dan zul je als verbindingsspeler iemand nodig hebben die een wat betere passing heeft dan Serero. Om maar een voorbeeld te noemen. Niemand zal ontkennen dat Ajax kwaliteit heeft. Zoals ook niemand ontkent dat er wat ontbreekt, hetgeen continu voor pieken en dalen zorgt.

Overigens had de 'tactisch zwakke' FdB prima in de smiezen hoe psv te pakken is, getuige de 0-1. Hij had op AT5 aangegeven dat er bij balbezit kansen lagen bij Guardado en Willems. Pass Guardado komt niet aan, bal naar AEG die Willems afschudt, Kishna troeft de defensief matige Arias af. :biggthumpup.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » ma mar 02, 2015 3:42 pm

wimpey schreef:
Yopi schreef: Ik blijf zeggen dat Ajax kwaliteit heeft. Het positiespel moet beter.
Dan zul je als verbindingsspeler iemand nodig hebben die een wat betere passing heeft dan Serero. Om maar een voorbeeld te noemen. Niemand zal ontkennen dat Ajax kwaliteit heeft. Zoals ook niemand ontkent dat er wat ontbreekt, hetgeen continu voor pieken en dalen zorgt.

Overigens had de 'tactisch zwakke' FdB prima in de smiezen hoe psv te pakken is, getuige de 0-1. Hij had op AT5 aangegeven dat er bij balbezit kansen lagen bij Guardado en Willems. Pass Guardado komt niet aan, bal naar AEG die Willems afschudt, Kishna troeft de defensief matige Arias af. :biggthumpup.gif:
Dit is toch geen hogere wiskunde? Als je de namen verandert in spelers van Zwolle of Vitesse heb je ook kansen.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 02, 2015 3:48 pm

Lionel schreef: Dit is toch geen hogere wiskunde? Als je de namen verandert in spelers van Zwolle of Vitesse heb je ook kansen.
Zo kun je alles relativeren. Hij geeft van te voren aan 'daar en daar kunnen we ze pijn doen'. En dat komt bij de 0-1 precies uit.

Guardado is trouwens een topper. Ventje staat altijd op de juiste plek en heeft 9 van de 10 de goede oplossing. :biggthumpup.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma mar 02, 2015 4:02 pm

Lionel schreef: Dit is toch geen hogere wiskunde? Als je de namen verandert in spelers van Zwolle of Vitesse heb je ook kansen.
Als Guardiola het gedaan had stond jij nu nog op de tafel te applaudisseren.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma mar 02, 2015 4:06 pm

wimpey schreef:Guardado is trouwens een topper. Ventje staat altijd op de juiste plek en heeft 9 van de 10 de goede oplossing. :biggthumpup.gif:
Is on loan van Valencia nietwaar, die loopt hier onder zijn niveau te ballen, goede speler
YNWA

Le T.

Bericht door Le T. » ma mar 02, 2015 4:16 pm

Jöhnk schreef:Frank Snoeks was ook lekker bezig in de samenvatting. Zijn commentaar nadat Bruma met de noppen over de bal heen het scheenbeen van Milik torpedeert: "it's all in the game". :confused.gif:
Snoeks ziet echt heel weinig, dik kans dat het relevante moment van contact hem ontgaan is.
wimpey schreef:
Le T. schreef: Daar komt nog eens bij dat De Jong het niet zozeer moet hebben van de doelpuntenaantallen, maar van het meevoetballen, daar is in Duitsland minder behoefte aan.
Het ligt iets anders in zijn geval. Hij werd gehaald als opvolger van Reus. En Reus en Luuk zijn 100% verschillend qua speelstijl, nog afgezien van het feit dat Reus natuurlijk veel beter is. Atletisch komt Luuk in het tempo van de BuLi gewoon tekort. Komt nog bij dat ze hem wél haalden, maar bleven spelen alsof ze Reus in hun ploeg hadden.
Dat weet je dus niet he, als ze hun speelstijl wel hadden aangepast had kunnen blijken of hij het atletisch aankon. Zo'n Huntelaar komt atletisch nog veel meer tekort voor de BuLi, en technisch ook nog. Maar die kwam van Milan en Madrid en was een topaankoop. Dus die moest gewoon blijven staan toen hij meer dan 1000 minuten niet scoorde en de makkelijkste kansen miste, zo kon hij uiteindelijk toch nog een keer een goed seizoen hebben daar. Dost had het ook bijna niet gered, vanwege blessures, maar ook omdat hij geen topaankoop was en ze het dus niet hoeven blijven proberen. Een slechte wedstrijd en de tribune lonkt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 02, 2015 5:01 pm

wimpey schreef:Dan zul je als verbindingsspeler iemand nodig hebben die een wat betere passing heeft dan Serero. Om maar een voorbeeld te noemen. Niemand zal ontkennen dat Ajax kwaliteit heeft. Zoals ook niemand ontkent dat er wat ontbreekt, hetgeen continu voor pieken en dalen zorgt.
Ajax heeft vooral behoefte aan een speler die een pass naar de aanvallers van de tegenpartij afschermt. Serero laat dit structureel na, waardoor de verdedigers constant bestookt worden met aanvallen, en vervolgens achteruit lopen, het elftal bij het pressen uit elkaar valt, en de middenvelders te veel meters moeten maken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma mar 02, 2015 5:04 pm

Le T. schreef:Dat weet je dus niet he, als ze hun speelstijl wel hadden aangepast had kunnen blijken of hij het atletisch aankon. Zo'n Huntelaar komt atletisch nog veel meer tekort voor de BuLi, en technisch ook nog. Maar die kwam van Milan en Madrid en was een topaankoop. Dus die moest gewoon blijven staan toen hij meer dan 1000 minuten niet scoorde en de makkelijkste kansen miste, zo kon hij uiteindelijk toch nog een keer een goed seizoen hebben daar. Dost had het ook bijna niet gered, vanwege blessures, maar ook omdat hij geen topaankoop was en ze het dus niet hoeven blijven proberen. Een slechte wedstrijd en de tribune lonkt.

Maar De Jong was een topaankoop voor BMG begrippen. De duurste aankoop uit de historie op dat moment (misschien nu nog wel) en de vervanger van de sterspeler.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 02, 2015 5:10 pm

Le T. schreef:
Jöhnk schreef:Frank Snoeks was ook lekker bezig in de samenvatting. Zijn commentaar nadat Bruma met de noppen over de bal heen het scheenbeen van Milik torpedeert: "it's all in the game". :confused.gif:
Snoeks ziet echt heel weinig, dik kans dat het relevante moment van contact hem ontgaan is.
Haha ja die Snoeks was in vorm gisteren. :aai.gif: De commentator had gisteren ook meerdere herhalingen nodig om te zien dat Bazoer een bal van de lijn kopte. Tot aan de 3e keer dat het in beeld kwam gaf hij die redding aan Cillessen.

En jij vindt dat soort lui meer 'vakman' dan Sierd de Vos? :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 02, 2015 5:12 pm

Le T. schreef:Dat weet je dus niet he, als ze hun speelstijl wel hadden aangepast had kunnen blijken of hij het atletisch aankon. Zo'n Huntelaar komt atletisch nog veel meer tekort voor de BuLi, en technisch ook nog.
Klopt, Bas Dost is een speler die zowel qua techniek als qua startsnelheid over basiskwaliteiten beschikt die Huntelaar nooit gehad heeft. Dat kon je toen hij bij Heracles zat gewoon al zien.

Le T.

Bericht door Le T. » ma mar 02, 2015 6:08 pm

Cruijff schreef:
Le T. schreef:
Haha ja die Snoeks was in vorm gisteren. :aai.gif: De commentator had gisteren ook meerdere herhalingen nodig om te zien dat Bazoer een bal van de lijn kopte. Tot aan de 3e keer dat het in beeld kwam gaf hij die redding aan Cillessen.

En jij vindt dat soort lui meer 'vakman' dan Sierd de Vos? :smallgrin.gif:
Ja, het waarnemingsvermogen van Sierd de Vos is maar marginaal beter.
Cruijff schreef:
Le T. schreef:Dat weet je dus niet he, als ze hun speelstijl wel hadden aangepast had kunnen blijken of hij het atletisch aankon. Zo'n Huntelaar komt atletisch nog veel meer tekort voor de BuLi, en technisch ook nog.
Klopt, Bas Dost is een speler die zowel qua techniek als qua startsnelheid over basiskwaliteiten beschikt die Huntelaar nooit gehad heeft. Dat kon je toen hij bij Heracles zat gewoon al zien.
Ik heb zelfs wel eens beelden van hem opgezocht toen hij bij Emmen of zo zat, die neiging had ik bij Boerrigter niet.
Jöhnk schreef:
Le T. schreef:Dat weet je dus niet he, als ze hun speelstijl wel hadden aangepast had kunnen blijken of hij het atletisch aankon. Zo'n Huntelaar komt atletisch nog veel meer tekort voor de BuLi, en technisch ook nog. Maar die kwam van Milan en Madrid en was een topaankoop. Dus die moest gewoon blijven staan toen hij meer dan 1000 minuten niet scoorde en de makkelijkste kansen miste, zo kon hij uiteindelijk toch nog een keer een goed seizoen hebben daar. Dost had het ook bijna niet gered, vanwege blessures, maar ook omdat hij geen topaankoop was en ze het dus niet hoeven blijven proberen. Een slechte wedstrijd en de tribune lonkt.

Maar De Jong was een topaankoop voor BMG begrippen. De duurste aankoop uit de historie op dat moment (misschien nu nog wel) en de vervanger van de sterspeler.
Ik weet niet meer hoe duur hij was, maar volgens mij was het een paar kansen missen, geblesseerd raken, en daarna gewoon achteraan aansluiten voor de basisplaatsen. Dan is het lastig om te slagen met je specifieke kwaliteiten.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 02, 2015 6:25 pm

Le T. schreef:
Cruijff schreef:Klopt, Bas Dost is een speler die zowel qua techniek als qua startsnelheid over basiskwaliteiten beschikt die Huntelaar nooit gehad heeft. Dat kon je toen hij bij Heracles zat gewoon al zien.
Ik heb zelfs wel eens beelden van hem opgezocht toen hij bij Emmen of zo zat, die neiging had ik bij Boerrigter niet.
Haha. :smile-ajax.gif:

Van Boerrigter kon je in de Jupiler League mooie compilatiemomenten aan elkaar plakken omdat hij op snelheid spelers van een minder niveau aan alle kanten voorbij liep. Dost was gewoon écht goed, jij zag dat, ik zag dat, De Boer beweerde het ook te hebben gezien maar blijkbaar net niet genoeg want hij heeft niet à la Jol met de vuist op de tafel geslagen om perse de spits binnen te halen die niet eens meer heeft moeten kosten dan El Hamdaoui heeft gedaan.
Le T. schreef:Ja, het waarnemingsvermogen van Sierd de Vos is maar marginaal beter.
Net zoals het totale doelpuntenaantal van Huntelaar, wanneer hij en Dost allebei nog 1,5 jaar in de Bundesliga door blijven ballen nog marginaal hoger zal zijn, zeker? :smallgrin.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » ma mar 02, 2015 6:46 pm

Huntelaar is/was wel ff een klasse beter dan Dost he. Moeten niet gaan overdrijven nu.
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mar 02, 2015 7:25 pm

wimpey schreef: Overigens had de 'tactisch zwakke' FdB prima in de smiezen hoe psv te pakken is, getuige de 0-1. Hij had op AT5 aangegeven dat er bij balbezit kansen lagen bij Guardado en Willems. Pass Guardado komt niet aan, bal naar AEG die Willems afschudt, Kishna troeft de defensief matige Arias af. :biggthumpup.gif:
Mwah, het is toch algemeen bekend dat Willems verdedigend erg matig is en dat daar een forse zwakke plek zit? Dus als je AEG in balbezit uitspeelt tegen Willems, zoals AEG eigenlijk altijd de back opzoekt, is het niet zo verwonderlijk dat hij er een paar keer langs zal komen en Psv pijn kan doen. Vind ik taktisch niet erg bijzonder als 'vondst'. A-B-C-tje. Kunnen jij en ik ook met gemak bedenken.

In dat opzicht vind ik het trouwens niet pleiten voor Cocu dat hij onze ultrazwakke plek Boilesen niet veel meer uitbuitte. Die jongen was verdedigend voor de zoveelste keer volslagen gebakken lucht. Veel te snel happen, domme pirouetjes maken met de rug naar de aanvaller toe, niet alert zijn op diepgaande spelers en steekpasses, noem maar op. 1 levensgroot lek linksachter. Maar er uitgebreid van profiteren door Psv? Nee, toch maar niet. Eigenlijk best wel triest dat FdB die jongen krediet blijft geven na al dat veelvuldige en langdurige gefaal en hem nota bene zelfs aanvoerder maakt . Frank heeft kennelijk weer een nieuw projectje bedacht. Wat mij betreft de zoveelste blinde vlek. Hoeveel punten gaat ons dit nou weer kosten?
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 02, 2015 8:51 pm

Volgens mij snappen een aantal mensen hier niet waar tactiek om draait. Het gaat niet om innovativiteit, maar om effectiviteit. Ik vind het voorbeeld van wimpey dan ook vrij treffend.

En met niemand anders!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 02, 2015 9:13 pm

Lionel schreef:Huntelaar is/was wel ff een klasse beter dan Dost he. Moeten niet gaan overdrijven nu.
Nee hoor, Huntelaar heeft meer status doordat hij mislukte avonturen bij grote clubs als Real Madrid en AC Milan op zijn naam heeft staan en loopt statistisch nu nog een heleboel doelpunten voor. Maar Huntelaar is technisch behoorlijk beperkt.

Zelfs zo beperkt dat er bij hem dingen misgaan die ik met 20 bier in m'n mik met mijn linkerbeen nog moeiteloos kan demonstreren.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mar 02, 2015 9:35 pm

Bert schreef:Volgens mij snappen een aantal mensen hier niet waar tactiek om draait. Het gaat niet om innovativiteit, maar om effectiviteit. Ik vind het voorbeeld van wimpey dan ook vrij treffend.
Het voorbeeld van Wimpey is v.w.b. de effectiviteit zeker treffend, maar als taktiek an sich niets bijzonders om te bedenken. En in die zin niet echt geschikt om het taktisch vernuft van FdB mee op te hemelen. Overigens kan taktiek natuurlijk zowel effectief als innovatief zijn.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 02, 2015 10:03 pm

Alleen is innovativiteit irrelevant, daar alleen de effectiviteit van een tactiek van belang is. Een voetbalwedstrijd is een strijd tussen twee partijen.

En met niemand anders!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mar 02, 2015 10:36 pm

Innovatief in welke zin?

Verrassing is een belangrijk wapen. In dit geval was er geen sprake van verrassing. Zelfs Cocu zal dit hebben zien aankomen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mar 02, 2015 11:02 pm

Bert schreef:Alleen is innovativiteit irrelevant, daar alleen de effectiviteit van een tactiek van belang is. Een voetbalwedstrijd is een strijd tussen twee partijen.
Klopt, de waarde van een taktiek valt en staat met zijn effectiviteit. Maar ik zou die innovativiteit niet willen uitvlakken. Dat kan juist hand in hand gaan en mekaar versterken. Juist in de strijd tussen 2 partijen is stilstand achteruitgang. Je moet eigenlijk wel steeds innoveren om effectief te blijven. Of om effectiever te worden. Een stuk innovatie kan op zich trouwens al bijdragen tot die effectiviteit door de verrassing of zelfs overrompeling. Het voordelige effect van die innovatie gaat vaak ook door totdat de tegenstander eindelijk een antwoord op die innovatie heeft gevonden. Dat appèl op een antwoord leidt vaak noodgedwongen ook weer tot een stuk innovatie. De wereld en de geschiedenis staan hierdoor bol van de voorbeelden waarin juist innovatie doorslaggevend was in een taktiek. Waarbij innovativiteit zelfs cruciaal was voor de effectiviteit. De voetbalwereld maakt daar zeker geen uitzondering op.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma mar 02, 2015 11:05 pm

Bert schreef:Alleen is innovativiteit irrelevant, daar alleen de effectiviteit van een tactiek van belang is. Een voetbalwedstrijd is een strijd tussen twee partijen.
Misschien kun je eerst eens uitleggen wat "Innovativiteit" betekent. Of bedoel je innovatie?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di mar 03, 2015 12:14 am

Mano schreef:Leuk om te zien dat kampioenskandidaat gewoon 1-3 tegen de jonkies van Ajax ten onder ging.
Die frustratie tijdens de wedstrijd :biggrin.gif:

http://nos.nl/artikel/2022250-depay-nie ... ssend.html
interessant om te zien dat Depay dus eerder een sta in de weg is dan een toevoeging.
30x balverlies tegen Ajax.

40x geschoten van buiten de 16 (hele seizoen) 0 doelpunten.

Geinige statistieken inderdaad.
PSV is niet bepaald 'mijn winkel' dus ik voel me niet geroepen om op de kwaliteitsbewaking van hun selectie te letten, maar als ik ze één advies mag geven dat ik oprecht meen dan zou ik alle PSV spelers van de huidige selectie adviseren nog minimaal één jaar bij PSV te blijven.

Depay en Willems, met name momentenvoetballers, absoluut nog niet klaar voor een grote club of überhaupt een grote competitie. Zoet, Bruma, Rekik, Arias, mogen stuk voor stuk erg blij zijn dat ze überhaupt bij PSV in het veld staan.
Narsingh, Locadia, Maher, eigenlijk idem dito.

Wijnaldum: wellicht zou hij een halve basisspeler, onderdeel van 't roulatiesysteem zijn bij een aardige Engelse of Italiaanse club, maar hij kan beter nog één jaar proberen constant bij PSV te spelen en daar het team dragen. CL wedstrijden zullen erg leerzaam zijn voor hem, voor Depay en voor alle anderen want het is een groot understatement om te zeggen dat ze in Europa de afgelopen 3 jaar erg weinig klaar hebben gemaakt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di mar 03, 2015 12:51 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
Misschien kun je eerst eens uitleggen wat "Innovativiteit" betekent. Of bedoel je innovatie?
Goede vraag, ha! :smallgrin.gif: Bert(je) wenst inventiviteit van onze voetballers? :smile-ajax.gif:

Plaats reactie