Willem II - Ajax 23-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel

Re: Willem II - Ajax 23-02-2014

Bericht door Lionel » ma feb 23, 2015 11:36 am

Ik vind Klaassen ook geen 6. Zet hem maar weer lekker op de half. Zet Bazoer maar op 6.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 23, 2015 11:56 am

Lionel schreef:Ik vind Klaassen ook geen 6. Zet hem maar weer lekker op de half. Zet Bazoer maar op 6.
Bazoer vind ik (op dit moment) ook veel meer een half. Vergelijkbaar met Klaassen in de zin dat ze allebei al hun energie kwijt moeten kunnen, en zodoende van veel meer waarde voor het elftal kunnen zijn p de half posities.

Ik zou Sinkgraven wel laten 6'en als Serero niet fit is.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma feb 23, 2015 11:57 am

Dit is toch een meer dan prima column van Cruijff? Voetbalinhoudelijk en een juiste analyse van het probleem.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 23, 2015 12:08 pm

Vind er ook niet zoveel mis mee. Die slechte passes (vaak ook nét achter de man) erger ik mij ook al een hele tijd aan. Juist als je bij Ajax zit, moeten dat soort basics toch in orde zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma feb 23, 2015 12:37 pm

zeux schreef:Vind er ook niet zoveel mis mee. Die slechte passes (vaak ook nét achter de man) erger ik mij ook al een hele tijd aan. Juist als je bij Ajax zit, moeten dat soort basics toch in orde zijn.
Bovendien: als die passes juist telkens wel goed zijn inplaats van nét achter de man of op iemand zijn zwakke rechterbeen, dan krijg je een heel andere wedstrijd.

Want dan speel je namelijk iemand in op een manier waarop hij direct kan opendraaien en vooruit kan voetballen. Geef je de hele tijd ziekenhuis passes, dan breng je je ploeggenoot in je problemen.

En ja, dan raak je het balbezit snel kwijt en komt je achterhoede en uiteindelijk Cillessen een hele 2e helft onder druk te staan. :blush.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma feb 23, 2015 12:43 pm

wimpey schreef:Zijn enkel open deuren die Cruijff weer eens in trapt. Een ieder die Ajax op de voet volgt ziet waar de problemen liggen.
Wat jij open deuren noemt, is voor de huidige spelers in Ajax 1 blijkbaar nog veel te moeilijk in de uitvoering. Terwijl het in de basis zo simpel is!

Goede column van Johan, hooguit bij de afsluiting kun je wellicht een kanttekening plaatsen:
"Doen Ajax, Feyenoord en PSV dit donderdag niet goed in de Europa League, dan roepen ze de problemen over zichzelf af."
Ik zou het willen omdraaien: spelen deze 3 Nederlandse club a.s. donderdag nou gewoon eens een keer wel in hun kracht, dan gaan ze alle drie door naar de laatste zestien. Ook PSV kan die 0-1 in St. Petersburg gewoon nog repareren.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma feb 23, 2015 1:25 pm

Mijn punt is dat je juist niet van iemand van 19 kan verwachten dat hij dit allemaal beheerst. Je hebt ervaring naast je nodig om dit te kunnen zien, aan te leren en toe te passen. n aangezien zijn filosofie nu bij Ajax wordt toegepast wordt dit niet aangeleerd. Dit leer je niet op een whiteboard, maar op het groene gras en daar is ervaring voor nodig. Komt elke maandag weer al die open deuren, ik vind het doodvermoeiend.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 23, 2015 1:29 pm

Lionel schreef:Frank maakt er ook een zooi van, Wimpey. Waarom Klaassen op 6?
Omdat ie half gezond is, neem ik aan. Die gaat met z'n ongezonde buikwand niet box to boxen.

Dit is een flutelftal, Rishi. vd Hoorn, Viergever, Boilesen is lachwekkend. Veltman en Van Rhijn zijn maar iets beter. Serero, Lulu, Schöne heb je weinig aan. Moisander is allang elders met z'n gedachten.

Het is een apathisch zootje. Zie je ooit iemand voor z'n man komen en fel op de bal spelen? Doordekken, beweging en diepte zit er voor geen meter in.

Tegen Legia vliegen we eruit en van psv krijgen we er 5 om de oren.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 23, 2015 1:36 pm

wimpey schreef:
Lionel schreef:Frank maakt er ook een zooi van, Wimpey. Waarom Klaassen op 6?
Omdat ie half gezond is, neem ik aan. Die gaat met z'n ongezonde buikwand niet box to boxen.
Waarom speelt hij dan überhaupt zo'n pot tegen Willem II?

Geef die jongen rust.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 23, 2015 1:58 pm

El Clavo schreef:Mijn punt is dat je juist niet van iemand van 19 kan verwachten dat hij dit allemaal beheerst. Je hebt ervaring naast je nodig om dit te kunnen zien, aan te leren en toe te passen. n aangezien zijn filosofie nu bij Ajax wordt toegepast wordt dit niet aangeleerd. Dit leer je niet op een whiteboard, maar op het groene gras en daar is ervaring voor nodig. Komt elke maandag weer al die open deuren, ik vind het doodvermoeiend.
Maar wat is er ouderwets aan? :confused.gif:

Open deuren? Positiespel en passing behoren tot de basis van het voetbal.

Heeft geen bal met ervaring te maken. Eerder met kwaliteit, opleiding, gerichte training, enz.

Bij Barcelona trainde Cruijff élke dag op die dingen. Hard inspelen, op het juiste been inspelen, bal aannemen, metertje naar links, metertje naar rechts. Het lijkt zo gemakkelijk, maar het is zoals Cruijff zegt: je moet weten wat je aan het doen bent. Heb jij niet het gevoel dat de spelers van Ajax maar wat aanrotzooien, en hopen dat het nog iets oplevert ook?

Het 'er onderuit spelen' is bij Ajax noodzaak geworden, omdat het team er niet in slaagt ruimte te scheppen. Kijk eens naar een team dat goed positiespel speelt. Degene die de bal krijgt, heeft tijd en ruimte. Bij Ajax staan de spelers steeds onder druk.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 23, 2015 2:00 pm

Yopi schreef: Heeft geen bal met ervaring te maken. Eerder met kwaliteit, opleiding, gerichte training, enz.
De nieuwe trainingsaanpak is nu zo'n jaar of vijf aan de gang. Die heeft Cruijff zelf 'opgezet'.
Of schuif je dit nog steeds collectief op JOR?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 23, 2015 2:02 pm

Geen vijf jaar. Deze spelers hebben de opleiding nieuwe stijl niet meegemaakt.
Er zitten ook best talentvolle spelers bij, vind ik. Maar je moet wel gericht met ze werken. Denk jij werkelijk dat ze zo weinig progressie zouden boeken onder Cruijff of LVG?

Moet zeggen dat de A1 aanzienlijk beter speelt.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 23, 2015 2:06 pm

Yopi schreef:Geen vijf jaar.
True. Vier jaar.

Maar dan nog. Vier jaar bezig en dan geen enkel effect op het eerste team? Ongelooflijk.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 23, 2015 2:25 pm

Ongelooflijk? Niet als je de focus legt bij de jeugd.
A1 al zien spelen? :confused.gif:

Cruijff bemoeit zich niet met Ajax 1.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 23, 2015 2:43 pm

Yopi schreef: A1 al zien spelen? :confused.gif:
Mogen bewijzen dat ze tegen niet-leeftijdsgenootjes een versnelling bij kunnen schakelen.
Verstandig, want met de jeugd valt veel meer eer te behalen. Niemand heeft het over die IJslander in de jeugd, die er niet veel van kan. Wel over z'n landgenoot in Ajax-1.

Het heeft er trouwens alle schijn van dat het TH solidair is met JC. Die schijnen zich nl. ook niet om Ajax-1 te bekommeren.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 23, 2015 2:45 pm

Yopi schreef:Ongelooflijk? Niet als je de focus legt bij de jeugd.
A1 al zien spelen? :confused.gif:

Vier jaar 'revolutie' en je vindt het doodnormaal dat daar niets van in Ajax 1 doorklinkt. Omdat Cruijff Ajax 1 niets interesseert.
Bizar.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 23, 2015 3:13 pm

Niets is dan ook overdreven. Sterker nog, dit is het eerste seizoen dat we er resultaten van zien.

Kijk eens hoe ver Bazoer, Riedewald zijn voor spelers van net 18 jaar. Blind en Vertonghen werden op hun twintigste nog verhuurd aan Groningen respectievelijk RKC. Ook komen er opeens vleugelaanvallers door, en dat zal niet stoppen bij Kishna en El Ghazi. Toeval?

Neem een Bazoer, die de balletjes precies in de loop van El Ghazi meegeeft tegen Legia. Het is/lijkt zo simpel, maar Bazoer viel op omdat hij dat goed deed (in plaats van fout).

Overigens moet ik met pijn in het hart stellen dat ook het aankoopbeleid een resultante van Cruijffs visie is. Cruijff stelt namelijk dat voetbaltechnische beslissingen genomen moeten worden door een technisch hart met daarin de hoofd opleidingen, assistent hoofdtrainer (verantwoordelijk voor doorstroming) en hoofdtrainer. En dat is, zoals ik het begrijp, min of meer zoals het gegaan is. Desondanks werden de verkeerde spelers gekocht.

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 23, 2015 3:44 pm

Jöhnk schreef:Neem een Bazoer, die de balletjes precies in de loop van El Ghazi meegeeft tegen Legia. Het is/lijkt zo simpel, maar Bazoer viel op omdat hij dat goed deed (in plaats van fout).
Bazoer is dan ook grotendeels opgeleid bij PSV :hypocrite.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma feb 23, 2015 3:49 pm

Dat klopt. Wat niet wegneemt dat hij de afgelopen 2.5 jaar bij Ajax heeft getraind. Waarin hij van de verdediging naar het middenveld is gehaald.

Ik ben trouwens nooit zo negatief over de opleiding van PSV geweest (tot aan dit jaar, althans, want de nieuwe visie rammelt, in mijn ogen, aan alle kanten). Het schortte vooral aan een gestroomlijnde doorstroming.

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 23, 2015 3:53 pm

Apart trouwens dat Bazoer bij PSV een toptalent was als CV, bij Ajax wordt opgeleid tot VCM en nu speelt als RCM. Waardoor Ajax' beste speler wordt misbruikt als VCM en er veel kritiek is op de CV's (en de backups van deze CV's).
Waarom niet Bazoer als CV gebruiken? Of VCM?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma feb 23, 2015 3:58 pm

Hahahahaha. :biggrin.gif:

Smarty B komt ons weer even uitleggen hoe het allemaal in elkaar steekt. :smallgrin.gif:

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma feb 23, 2015 4:05 pm

Baseman schreef:
Jöhnk schreef:Neem een Bazoer, die de balletjes precies in de loop van El Ghazi meegeeft tegen Legia. Het is/lijkt zo simpel, maar Bazoer viel op omdat hij dat goed deed (in plaats van fout).
Bazoer is dan ook grotendeels opgeleid bij PSV :hypocrite.gif:
En El Ghazi bij DH of Sparta (in ieder geval niet Ajax) en Kishna al heel veel jaren bij Ajax zit als toptalent (van voor de revolutie).
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma feb 23, 2015 4:06 pm

Cruijff schreef:Hahahahaha. :biggrin.gif:

Smarty B komt ons weer even uitleggen hoe het allemaal in elkaar steekt. :smallgrin.gif:
Voegt dit iets toe aan de discussie? :confused.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma feb 23, 2015 4:08 pm

Baseman schreef:Apart trouwens dat Bazoer bij PSV een toptalent was als CV, bij Ajax wordt opgeleid tot VCM en nu speelt als RCM. Waardoor Ajax' beste speler wordt misbruikt als VCM en er veel kritiek is op de CV's (en de backups van deze CV's).
Waarom niet Bazoer als CV gebruiken? Of VCM?
Vergis je niet, in Jong Ajax werd hij zowel als halfspeler ingezet als centraal op het middenveld. Ik denk overigens dat hij op termijn centraal op het middenveld gaat spelen.

Waarom het middenveld? Misschien wilde hij dat zelf wel. Of er is een sterkte/zwakte analyse gedaan, waaruit men geconcludeerd heeft dat hij naar het middenveld moest. Bazoer is namelijk een kaartenpakker en een wildebras, en kan eigenlijk te goed voetballen voor een verdediger.

@Raymon: dat hoor je mij niet ontkennen, maar Ajax haalt sinds jaar en dag spelers van buitenaf. Desondanks lukte het al tig jaar niet om het publiek een fatsoenlijke buitenspeler voor te schotelen. Ik kom toch echt voorzichtig tot de conclusie dat de aangepaste trainingsmethodes aanslaan.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma feb 23, 2015 4:18 pm

Jöhnk schreef:
@Raymon: dat hoor je mij niet ontkennen, maar Ajax haalt sinds jaar en dag spelers van buitenaf. Desondanks lukte het al tig jaar niet om het publiek een fatsoenlijke buitenspeler voor te schotelen. Ik kom toch echt voorzichtig tot de conclusie dat de aangepaste trainingsmethodes aanslaan.
Mijn punt is dat deze spelers dat of geleerd hebben op de oude manier of bij een andere club. Als 16+ jarige lijkt het me niet dat je die nog kunt omscholen tot fatsoenlijke buitenspeler? Bijschaven ongetwijfeld, betere techniek training ongetwijfeld. Ik zie nu ook vooral jonge spelers die worden gekocht vanwege bepaalde kenmerken. Blijkt ook dat ze daardoor weer iets anders missen.

Ik zie ook heel veel positieve punten, vooral bij de jeugd maar kan nog niet zeggen dat deze aanpak z'n vruchten afwerpt. De focus is nu op de jeugd ipv kopen dus krijgen spelers als AG, Kishna, Bazoer de kans. Dat was in het verleden wel eens anders. Aan de andere kant zie je dus ook meteen het gevaar en dat is de weerbaarheid van deze ploeg. Dat kun je niet los van elkaar zien.

Plaats reactie