Dan doe je het dus niet goed. Overtalsituatie scheppen is de basis van het positiespel.Monkey Tonk schreef: Zo simpel is het niet meer, want die vrije speler staat aan de andere kant van het veld, en tegen de tijd dat de bal daar is heeft die weer twee spelers op zich.
Ajax - Legia Warschau 20-02-2015
Moderator: mods
Re: Ajax - Legia Warschau 20-02-2015
- Monkey Tonk
Yopi schreef:Dan doe je het dus niet goed. Overtalsituatie scheppen is de basis van het positiespel.Monkey Tonk schreef: Zo simpel is het niet meer, want die vrije speler staat aan de andere kant van het veld, en tegen de tijd dat de bal daar is heeft die weer twee spelers op zich.
Nou ja. Overtalsituaties is een groot woord. Het gaat er voor mij om om een speler vrij voor de keeper te zetten. Een steekpass of een een-tweetje is goed genoeg. Een effectief gebruik van (de kleine) ruimte. Dan win je ook met twee tegen vier, wat uiteraard vaker voorkomt dan drie tegen twee. Tegen de hechte verdediging is de snelste weg naar het doel de korte snelle combinatie.
Ik zag juist Bazoer een aantal maal zo'n effectieve pass geven. Hij zal vast ook een aantal momenten gemist hebben, maar vind het al bemoedigend dat hij iemand bereikte die in de buurt van de 16 vertoefde.Monkey Tonk schreef:Yopi schreef:Dan doe je het dus niet goed. Overtalsituatie scheppen is de basis van het positiespel.Monkey Tonk schreef: Zo simpel is het niet meer, want die vrije speler staat aan de andere kant van het veld, en tegen de tijd dat de bal daar is heeft die weer twee spelers op zich.
Nou ja. Overtalsituaties is een groot woord. Het gaat er voor mij om om een speler vrij voor de keeper te zetten. Een steekpass of een een-tweetje is goed genoeg. Een effectief gebruik van (de kleine) ruimte. Dan win je ook met twee tegen vier, wat uiteraard vaker voorkomt dan drie tegen twee. Tegen de hechte verdediging is de snelste weg naar het doel de korte snelle combinatie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Heee, zat je bij in vakkie 115 toevallig? Gezelligheid!wimpey schreef:Ik zat op Noord, hoog achter het doel en kon prima zien waar het mis ging. 1e helft speelde Legia compact, 2e maakten ze het veld lang en breed. Van daaruit speelden ze met bewegende spelers, de ruimtes werden groter en daar had Ajax weer eens geen antwoord op.
Probleem was, weer eens, de as. Niet vooruit denken, niet doordekken en te afwachtend. Normaal staan in de as je beste spelers.Hoorn, Viergever, Serero is middelmaat kwadraat, technisch en tactisch. Ze zijn ook nog eens geen dominante persoonlijkheden. Backs waren ook erg slecht.
Verder blij met de winst, 1-0 was het maximale. Al werd het met Riedewald en Sinkgraven erbij beter. Schöne was hemeltergend, waarom haalt ie Kishna eruit?![]()
Cillessen toonde z'n enorme klasse, ik telde er al een paar. Bazoer was weer prima. Lekkere aankoop van Overmars.Hij deed het een stuk beter dan de ervaren Hiljemark.
Ben het grotendeels eens met je analyse. Al moet ik zeggen VDH verdedigend wel met steeds meer zelfvertrouwen lijkt te gaan spelen.
Wat Bazoer betreft; een ruwe diamant, veel potentie, naar eerlijk is eerlijk, enkele malen zag hij wel de beste oplossing over het hoofd. Zag je tegen het eind van de wedstrijd bijvoorbeeld Van Rhijn woést worden toen hij een hele vrije rechterflank voor zich had liggen
Denk niet dat Willem in 115 zat Cees, als hij zegt hoog op Noord zal dat wel op de 4e etage van de Arena zijn dus ergens tussen vak 409 en 414/415.
Eens met dat Van der Hoorn verdedigend niet zo beroerd was. Tuurlijk, hij en Viergever zien er in meerdere situaties onbehouwen uit, maar in veel situaties komen ze semi in de problemen omdat backs als Van Rhijn en met name Boilesen ze in de steek laten.
VDH gooide zijn lichaam een aantal keren er op een cruciaal moment voor, net bij de ballen waarvan je dacht dat Cillessen die wellicht net niet kon hebben blokte hij 't schot.
Bazoer was heerlijk bezig, in de 1e helft tegen 11 Poolse 'handbal verdedigers' vond hij diverse keren de opening. In de slotfase zag hij hem een paar keer niet, logisch, hij is 18, 90 minuten lang Europacup voetbal in een andere tempo dan de Jupiler League is toch andere koek. Bazoer ziet het in de basis juist ontzettend goed, die moet veel vlieguren maken en dan zul je zien dat het hem lukt om hele wedstrijden lang goede keuzes te maken.
Maar petje af zeg voor wat deze 18 jarige reus gisteravond liet zien.

Van der Hoorn laat zijn man kinderlijk eenvoudig uit zijn rug lopen. Gelukkig redt Cillissen. Verder kon zijn spits een paar keer op goal schieten omdat hij niet kan timen. Deze jongen is een gevaar voor Ajax.
En zijn lange ballen
En zijn lange ballen

IK GELOOF!!!!!!
Ja, dat zag ik. Een van de zeldzame keren dat ie over de middenlijn kwam.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: Zag je tegen het eind van de wedstrijd bijvoorbeeld Van Rhijn woést worden toen hij een hele vrije rechterflank voor zich had liggen en Bazoer in plaats van Van Rhijn in de diepte aanspeelde naar binnen draaide en een lullig breedtepassje gaf?

Het is te veel van hetzelfde bij dit Ajax. Achterin geen guts, branie, variatie, leadership. Het komt verkrampt en bangig over. Te weinig agressie ook. Te weinig technisch / tactisch vernuft bij Serero. Daar stokt het spel en daar stokt ook de ontwikkeling van dit team. Zonde, want het middenveld en de aanval hebben veel talent.
Ik denk dat Klaassen de 6 moet worden. Hij heeft het oog dat Serero mist. Bazoer als loper, Sinkgraven als bouwer. Aanval moet veel meer beweging tonen en de achterhoede opties geven. Milik heeft een heerlijke linker, maar moet met dat grote lichaam veel meer doen als aanspeelpunt en kopper.
Ik zou graag een RB, LCV en LB zien komen voor volgend seizoen. Kwaliteitsspelers welteverstaan. RCV dan maar een uit rijtje Rhijn, Hoorn, Veltman.
Noord B, 113, rij 27. Mooie plek, weg van de tochtgaten. Ik had het niet eens koud!Cruijff schreef: Denk niet dat Willem in 115 zat Cees, als hij zegt hoog op Noord zal dat wel op de 4e etage van de Arena zijn dus ergens tussen vak 409 en 414/415.
Eens. In de duels trad ie een aantal keren goed op. Maar hij is een slaapmuts en een non-atleet. Hij ziet het gewoon niet en kan het door z'n beperkte atletische vermogen niet corrigeren.Lionel schreef:Van der Hoorn laat zijn man kinderlijk eenvoudig uit zijn rug lopen. Gelukkig redt Cillissen. Verder kon zijn spits een paar keer op goal schieten omdat hij niet kan timen. Deze jongen is een gevaar voor Ajax.
Echt een Nederlandse verdediger. Een pot nat. Waarbij vd Hoorn nog een stukkie minder is dan Veltman, Van Beek, Bruma e.c.
Leuke stek! Hoewel rij 27 wel erg hoog is omdat je dan ook echt onder de betonnen rand van de bovenste ring zit en daardoor dus merkt dat de akoestiek van de Arena een stuk minder is dan die van veel andere stadions...wimpey schreef:Noord B, 113, rij 27. Mooie plek, weg van de tochtgaten. Ik had het niet eens koud!Cruijff schreef: Denk niet dat Willem in 115 zat Cees, als hij zegt hoog op Noord zal dat wel op de 4e etage van de Arena zijn dus ergens tussen vak 409 en 414/415.
...Persoonlijk zit ik net zo lief laag op de 2e ring als hoog op de 1e ring, maar overzicht is daar zeker wel oke.
Beste plek is in mijn ogen idd ergens in vak 113 of 115/116 ofzo tussen rij 7 en rij 17, ik gok zowaar dat Wiekent Cees met z'n scc in die range zal vallen.

De duels waarin hij goed optreed zijn duels waar hij alles en iedereen voor zich heeft. Zodra hij moet gaan nadenken of zoeken gaat het fout.wimpey schreef:Eens. In de duels trad ie een aantal keren goed op. Maar hij is een slaapmuts en een non-atleet. Hij ziet het gewoon niet en kan het door z'n beperkte atletische vermogen niet corrigeren.Lionel schreef:Van der Hoorn laat zijn man kinderlijk eenvoudig uit zijn rug lopen. Gelukkig redt Cillissen. Verder kon zijn spits een paar keer op goal schieten omdat hij niet kan timen. Deze jongen is een gevaar voor Ajax.
Echt een Nederlandse verdediger. Een pot nat. Waarbij vd Hoorn nog een stukkie minder is dan Veltman, Van Beek, Bruma e.c.
IK GELOOF!!!!!!
Eens. De meeste spelers lijken zich eerder te verstoppen dan zich aan te bieden als afspeelpunt. En als ze dat al doen, dan met de rug naar de vijandelijke 16. Blind, Serero, elke 6 blijft bijvoorbeeld maar star centraal in de dubbele dekking hobbelen of verstopt zich zelfs achter die dekking. Moeten ze zo soms de passlijnen van achteruit naar de halven vrijhouden? Vanuit het adagium van Cruijff: je helpt een speler door weg te blijven? Ik kan het niet anders verklaren. Het maakt de opbouw, voorzover al mogelijk, in ieder geval erg star en voorspelbaar. Goede spelpatronen daarin zijn ver te zoeken en zijn anders met de diepgang van een pierebad. Zeg maar 1 zet vooruit denkend. Ik zie ook vrijwel geen positiespel waarin de 3e man al anticipeert op wat de 1e en 2e man doen.Yopi schreef: Verder heb ik er geen goed woord voor over. Het positiespel was opnieuw een drama. De middenvelders liepen constant in de dekking in plaats van zich aan te bieden. Ze moeten bewegen! Als de verdedigers nergens heen kunnen, spelen ze elkaar de bal toe. En weer terug. Het eenvoudigste tactische principe van de harmonica (veld groot bij balbezit, klein bij balverlies) is niet aan De Boer en zijn spelers besteed. Dan krijg je het tegen elke tegenstander lastig.
Verder zie ik amper gaten getrokken worden met loopacties waarmee er ruimte gecreëerd kan worden voor anderen. Alleen Klaassen lijkt daar echt bedacht op. Het switchen naar de andere kant of naar de plek waar wel ruimte ligt is ook zoiets dat vaak zo onnodig traag wordt uitgevoerd. En het bovenstaande wordt allemaal nog veel slechter als je met een muur wordt geconfronteerd. Terwijl je juist dan met veel beweging en dynamiek en rap balspel de boel aan het wankelen moet zien te krijgen.
Dit zijn maar een paar voorbeelden in het positiespel die bij Ajax vrijwel steeds bijzonder slecht verzorgd zijn. Kwalijker nog: dit speelt al seizoenenlang en dat verandert maar niet onder De Boer. Dat zal zeker ondermeer met afkalvende kwaliteit te maken hebben, maar zó slecht zijn de huidige Ajacieden nou ook weer niet dat dit niet bij hen ingeslepen kan worden als een tweede natuur via veel trainingswerk. Ik zie menig club in de eredivisie met minder kwaliteit dat veel beter uitvoeren dan Ajax.
Dit is trouwens ook 1 van de punten dat ik het totaal niet eens ben met de mening dat FdB alles uit zijn selectie haalt wat er in zit. Qua titels natuurlijk wel, maar qua veldspel absoluut niet. Er is veel, heel veel te zeggen voor Frank (Yopi geeft hierboven al een mooie opsomming die ik zeker deel), maar dit zijn toch wel zaken waar ik Ajax flink mank op vind gaan en waarin wat mij betreft FdB geen goed werk aflevert.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''