Moderator: mods
Yep, die linkerpoot van hem is formidabel. Balen dat ie in balvastheid en meevoetballen (nog?) zo tekort schiet. Een stabiel aanspeelpunt voorin konden we zeker wel gebruiken met al die hektiek in de 2e helft. En op het middenveld trouwens nog meer. Dat we weer wat rust in ons spel zouden krijgen en met meer overleg gingen spelen. Ajax ging te vaak als een stel ongeleide projectielen naar voren, waardoor je te gemakkelijk de bal kwijtraakte en die Polen direct weer over je heen kreeg. Op het middenveld en in de verdediging is onze weerbaarheid al verontrustend slecht, maar in balbezit is er in dit soort wedstrijdsituaties ook nog het nodige te verbeteren.InnerHarbour schreef:Mooie goal van onze Poolse stukadoor.![]()
wimpey schreef:Ik zat op Noord, hoog achter het doel en kon prima zien waar het mis ging. 1e helft speelde Legia compact, 2e maakten ze het veld lang en breed. Van daaruit speelden ze met bewegende spelers, de ruimtes werden groter en daar had Ajax weer eens geen antwoord op.
Probleem was, weer eens, de as. Niet vooruit denken, niet doordekken en te afwachtend. Normaal staan in de as je beste spelers.Hoorn, Viergever, Serero is middelmaat kwadraat, technisch en tactisch. Ze zijn ook nog eens geen dominante persoonlijkheden. Backs waren ook erg slecht.
Verder blij met de winst, 1-0 was het maximale. Al werd het met Riedewald en Sinkgraven erbij beter. Schöne was hemeltergend, waarom haalt ie Kishna eruit?![]()
Cillessen toonde z'n enorme klasse, ik telde er al een paar. Bazoer was weer prima. Lekkere aankoop van Overmars.Hij deed het een stuk beter dan de ervaren Hiljemark.
Kom op, zeg. Veltman is beter dan Van der Hoorn, en een stuk beter ook. Is Van der Hoorn wel een verdediger? Hij dekt steevast niet kort. Er zijn momenten dat hij geforceerd Jaap Stam nadoet en er een tackle uitgooit, stoer voor zijn man komt of een kopduel wint, maar die momenten zijn schaars, want daartegenover staan talloze momenten waarop hij zijn directe tegenstander op meters afstand staat te bewonderen. Het verdedigen lijkt hem niet in het bloed te zitten.Giacomo Puccini schreef:Een nieuwe achterhoede graag, want op Van Rhijn na voldoet niemand. Van der Hoorn is minder zwak dan Veltman maar overtuigde vandaag weer niet echt.
Zo'n invalbeurt kan een keer gebeuren. Ik had niet het idee dat hij er bewust met de pet naar gooide, hij kreeg weinig speeltijd en ook behoorlijk weinig keren de bal om echt wat te laten zien.Alexander schreef:Dieptepunt trouwens de invalbeurt van Schone. Die is met zijn hoofd totaal niet meer bij Ajax.
Kan ik me wel in vinden. Verdedigen doe je naar voren. Die driehoek in de as loopt echter steeds naar achteren. Backs waren natuurlijk ook dramatisch. Zit zo weinig temperament in.Alexander schreef: Hoorn en Serero in de as kan echt niet hoor! Volgende week gewoon weer Veltman, dat zou al een hoop schelen. Viergever beviel me beter dan Moisander. Is absoluut geen wereld CV, maar wel agressief.
Ik ben niet zo anti-Andersen als jij, maar voor mij is de keuze tussen die 2 ook makkelijk gemaakt. Ben heel benieuwd wat Frank doet als Andersen weer fit is.wimpey schreef:Ik hoor niemand meer over juffie, sinds we Sinkgraven hebben.
Je bent de laatste tijd erg kritisch over de tactiek en dus, zonder het per se expliciet te benoemen, over Frank de Boer. Vind je dat Ajax beter een andere trainer kan zoeken voor volgend jaar?Yopi schreef:Lekker effectief, ja. Ajax scoort gezien het aantal kansen gemakkelijk. Dat komt doordat de aanvallers beschikken over specifieke kwaliteiten. Het probleem is wel dat die jongens steeds tegen een overmacht staan. Kishna bijvoorbeeld kreeg dubbele dekking. Je mag niet verwachten dat hij steeds twee man voorbij gaat. Tegelijkertijd heb je op zo'n moment elders op het veld een mannetje over. Dat moet je uitspelen. Dat is het probleem: dit team speelt niets uit. In tactisch opzicht is het een puinhoop.
Heee, zat je bij in vakkie 115 toevallig? Gezelligheid!wimpey schreef:Ik zat op Noord, hoog achter het doel en kon prima zien waar het mis ging. 1e helft speelde Legia compact, 2e maakten ze het veld lang en breed. Van daaruit speelden ze met bewegende spelers, de ruimtes werden groter en daar had Ajax weer eens geen antwoord op.
Probleem was, weer eens, de as. Niet vooruit denken, niet doordekken en te afwachtend. Normaal staan in de as je beste spelers.Hoorn, Viergever, Serero is middelmaat kwadraat, technisch en tactisch. Ze zijn ook nog eens geen dominante persoonlijkheden. Backs waren ook erg slecht.
Verder blij met de winst, 1-0 was het maximale. Al werd het met Riedewald en Sinkgraven erbij beter. Schöne was hemeltergend, waarom haalt ie Kishna eruit?![]()
Cillessen toonde z'n enorme klasse, ik telde er al een paar. Bazoer was weer prima. Lekkere aankoop van Overmars.Hij deed het een stuk beter dan de ervaren Hiljemark.
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
Wat Bazoer betreft; een ruwe diamant, veel potentie, naar eerlijk is eerlijk, enkele malen zag hij wel de beste oplossing over het hoofd. Zag je tegen het eind van de wedstrijd bijvoorbeeld Van Rhijn woést worden toen hij een hele vrije rechterflank voor zich had liggen en Bazoer in plaats van Van Rhijn in de diepte aanspeelde naar binnen draaide en een lullig breedtepassje gaf? Daar waren nog wel een paar voorbeelden van; maar dat neem ik Bazoer absoluut niet kwalijk hoor.
.
Zo simpel is het niet meer, want die vrije speler staat aan de andere kant van het veld, en tegen de tijd dat de bal daar is heeft die weer twee spelers op zich. Het moet in de kleinere ruimte gebeuren, met korte snelle combinaties; a la Chelski. Kishna en El Ghazi zijn daarvoor prima begin en aanspeelpunten, maar je ziet bij Ajax nauwelijks overlappende spelers voor een vervolg aan de zijkant, dus dan is het makkelijker te verdedigen in het midden. Grotere ruimtes worden dichtgelopen (door een goed georganizeerd team; niet door zo'n zooitje ongeregeld als Ajax gister in de tweede helft was). Het is niks meer voor een speler om tien kilometer af te leggen. Voetbal wordt er veel saaier op; goede teams breken de vesting op vrijwel identieke wijze en mindere teams hebben daar de kwaliteit niet voor. Niemand zit te wachten op een bal die minutenlang rondgaat voor een winst van een meter of vijftien, gevolgd door een achteruitgespeelde bal die hele terreinwinst teniet doet, maar dat is de trent bij teams als Ajax and Manchester United. Pijn aan de ogen.Yopi schreef:Lekker effectief, ja. Ajax scoort gezien het aantal kansen gemakkelijk. Dat komt doordat de aanvallers beschikken over specifieke kwaliteiten. Het probleem is wel dat die jongens steeds tegen een overmacht staan. Kishna bijvoorbeeld kreeg dubbele dekking. Je mag niet verwachten dat hij steeds twee man voorbij gaat. Tegelijkertijd heb je op zo'n moment elders op het veld een mannetje over. Dat moet je uitspelen. Dat is het probleem: dit team speelt niets uit. In tactisch opzicht is het een puinhoop.