De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Rednose

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Rednose » vr feb 13, 2015 3:27 pm

wimpey schreef:Jaap Aap imiteert his master's voice en heeft de schuldige gevonden: http://www.ajaxshowtime.com/opinie/8562 ... aten-.html

:excited.gif:
Zo te zien worden de messen geslepen en moet Frank op zijn rug gaan letten.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 13, 2015 3:53 pm

wimpey schreef:Jaap Aap imiteert his master's voice en heeft de schuldige gevonden: http://www.ajaxshowtime.com/opinie/8562 ... aten-.html

Shoot me, maar ik ben het ermee eens. Jaap de Groot zegt zinnige zaken in dit stukje. Je zou bijna denken dat een zeker iemand hem een paar dingen heeft ingefluisterd.

Als de opbouw stroef verloopt en stroef blijft verlopen, ongeacht het niveau van de tegenstander, dan mogen er best vraagtekens geplaatst worden bij bepaalde tactische keuzes en opdrachten.

Het doel van de opbouw: een middenvelder (of in ieder geval een speler die zich op het middenveld begeeft) vrijspelen met het gezicht naar het doel zodat je aan een aanval kunt beginnen. Dit is echter wat stelselmatig niet lukt bij Ajax, zelfs niet tegen hele zwakke tegenstanders. Ajax krijgt de CM, toch vaak de vrije man op het middenveld, maar niet op een fatsoenlijke manier aan de bal.

De 'oplossing' die hierop bedacht lijkt te zijn, reeds enkele seizoenen geleden: de CM laten uitzakken tot tussen of zelfs achter de centrale verdedigers. Maar dat is eigenlijk helemaal geen oplossing, want een middenvelder die zich zo diep laat uitzakken kan weliswaar met het gezicht naar de goal aan de bal komen, maar staat niet meer op het middenveld. Sterker nog: de veldbezetting op het middenveld klopt dan niet meer. Het is leuk dat de backs kunnen opkomen als de CM achterin staat, maar backs die opkomen doen dat 9 van de 10 keer buitenom en dus versterken zij niet het middenveld.

Conclusie: het middenveld van Ajax is de facto onderbemand. En zo pleeg je roofbouw op je halfspelers en word je hoe langer hoe vaker overlopen. Dat is overigens niet iets van vandaag of gisteren. Vergeet niet dat Eriksen en De Jong de nummers 1 en 2 kilometervreters waren in de CL. Dat pleit voor hen en toont aan hoe goed ze waren, maar het toont ook aan dat de tactiek toen al niet deugde.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 13, 2015 6:07 pm

Juist, Jöhnk! :biggthumpup.gif:

Ze proberen ook steeds via de backs op te bouwen. Die dan alleen maar terug kunnen.

Basisfouten.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 13, 2015 7:56 pm

Rednose schreef:

Niet geheel onterecht dat er vraagtekens bij de werkwijze van Frank worden gezet. Frank moet inderdaad opletten. Het TH is een creatie van Cruijff, dus die zullen nog wel even blijven zitten. Frank is een tijdelijke kracht en als de resultaten tegenvallen is hij de eerste die aan de beurt is.

Het is wel ironisch. Frank is in alle tumult rond de revolutie z'n gang gegaan en heeft resultaten behaald met vrij behoudend en soms slecht voetbal. De revolutie dicteert dat alles op de jeugd gezet moet worden en juist nu blijkt dat de selectie hopeloos uit balans is geraakt door dat beleid. En daar heeft Frank nu weer last van. Ze (Frank en Johan) hebben elkaar nodig gehad. Frank heeft de druk van de ketel gehaald en Johan heeft z'n revolutie kunnen doordrukken. Maar ik denk dat Johan altijd wel twijfels zal hebben gehad bij de uitvoering, want dat was (zeker de laatste 2 jaar) niet best. En Frank zal nu wel terecht denken dat hij niks meer met dit beleid kan.

Uiteindelijk heeft Frank hier het meeste last van. Want hoeveel van de huidige 'malaise' is te wijten aan het beleid en hoeveel is te wijten aan het inzicht van Frank. Ik vind het erg lastig om te zeggen. Al vind ik dat Frank, sinds ie trainer van Ajax 1 is, niet een demonstratie van visie die strookt met Ajax' erfgoed.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 13, 2015 8:12 pm

GangstaRiB schreef:
Rednose schreef:

Niet geheel onterecht dat er vraagtekens bij de werkwijze van Frank worden gezet. Frank moet inderdaad opletten. Het TH is een creatie van Cruijff, dus die zullen nog wel even blijven zitten. Frank is een tijdelijke kracht en als de resultaten tegenvallen is hij de eerste die aan de beurt is.
Dat is idd een gevaar. Je hoort JC immers niet over de bedroevende aankopen waarvoor Overmars eindverantwoordelijk is.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za feb 14, 2015 3:54 pm

Het aankoopbeleid interesseert Cruijff geen snars.

zeux

Bericht door zeux » za feb 14, 2015 4:39 pm

Yopi schreef:Het aankoopbeleid interesseert Cruijff geen snars.
Is dat niet het probleem in een mooie, compacte oneliner?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za feb 14, 2015 5:44 pm

Hoezo? Moet Cruijff gaan scouten of zo? :confused.gif:

Ajax heeft altijd een zwak transferbeleid gehad. En het is nog niet beter geworden, helaas.

Het is ook lastig. De meeste spelers uit de subtop redden het niet bij Ajax. Ander niveau, ander podium.

zeux

Bericht door zeux » za feb 14, 2015 5:50 pm

Yopi schreef:Hoezo? Moet Cruijff gaan scouten of zo? :confused.gif:
Als hij er wel wat mee had gehad, had hij het TH misschien met een andere opdracht het bos in gestuurd. Of op zijn minst vanaf zijn berg gepusht dat ook dit onderdeel bij het samenstellen van een goede, evenwichtige selectie serieus genomen moet worden.

Het is zijn visie die de kern van de 'revolutie' is. Het was duidelijk dat hij nu een keer ondubbelzinnig de lijnen uit zou zetten binnen Ajax (wee je gebeente als je niet zou volgen). Zijn visie, zijn TH en (vrijwel) zijn AD (in ieder geval door hem gesanctioneerd).
Als hem dus het transferbeleid 'geen snars interesseert', is het ook logisch dat het een zwak element is in het 'revolutionaire' beleid. Communicerende vaten, zou je dat kunnen noemen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za feb 14, 2015 6:03 pm

Niet noodzakelijkerwijs.

Ik vind het transferbeleid nu ook niet slechter dan voorheen. Er is weinig veranderd. Misschien doordat in eerste instantie de aandacht is uitgegaan naar de herstructurering van de jeugdopleiding en alles wat daarmee samenhangt.

zeux

Bericht door zeux » za feb 14, 2015 7:25 pm

Yopi schreef: Ik vind het transferbeleid nu ook niet slechter dan voorheen.
Dan heeft de 'revolutie' dus gefaald op dat punt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za feb 14, 2015 9:39 pm

Het is nooit een speerpunt geweest. Dat weet jij ook wel.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za feb 14, 2015 9:54 pm

Aankoopbeleid is toch ook wel verbeterd? Glansrijk kampioen, mede doordat Schone en Moisander de juiste schakels waren.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za feb 14, 2015 10:44 pm

Het aankoopbeleid van Ajax is nog steeds inconsistent. Dan een voltreffer, dan een misser en nog een misser. De vraag is of dat te voorkomen is. Bij andere clubs (zeker Nederlandse clubs) gaat het ook zo.

Ik ben trouwens tevreden met de aankopen Zivkovic, Muric en Sinkgraven. Die jongens kunnen ballen.

Oudere spelers halen blijft een risico. Zulke jongens zijn vaak gewend om anders te voetballen dan bij Ajax gebruikelijk is. Moeten zij wennen, terwijl die blagen van De Toekomst precies weten hoe het zit. Voor je het weet loopt zo'n opa er verloren bij.

zeux

Bericht door zeux » za feb 14, 2015 11:08 pm

Yopi schreef:Het is nooit een speerpunt geweest. Dat weet jij ook wel.
Precies. Alle reden dus om ook dat fundamenteel aan te pakken bij de 'revolutie'. Maar ja, omdat het Cruijff 'geen snars interesseert'...

zeux

Bericht door zeux » za feb 14, 2015 11:09 pm

Peter schreef:Aankoopbeleid is toch ook wel verbeterd? Glansrijk kampioen, mede doordat Schone en Moisander de juiste schakels waren.
Ik geloof dat je toch echt bij de minderheid begint te behoren die vind dat het aankoopbeleid wel goed gaat. Zelfs Frank ( en Wimpey) zijn inmiddels overstag.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za feb 14, 2015 11:30 pm

zeux schreef:
Precies. Alle reden dus om ook dat fundamenteel aan te pakken bij de 'revolutie'. Maar ja, omdat het Cruijff 'geen snars interesseert'...
Jouw held Sint Aloysius uit de Watergraafsmeer kocht als TD ook amper spelers, omdat hij tot de conclusie was gekomen dat spelers uit de opleiding een veel grotere kans hadden om te slagen bij Ajax dan aankopen. Zij enige grote aankoop was Rosales. Hij ging zelfs speciaal naar de Olympische Spelen om die jongen te scouten. Om de een of andere reden merkte hij niet op dat Rosales niet kon voorzetten. En een rechtsbuiten zonder voorzet, daar heb je weinig aan.

Ik wil maar zeggen, het is niet zo gemakkelijk. Supporters roepen dat hun club die of die moet halen, en als die of die dan mislukt, zijn ze hun aanbeveling vergeten.

Er zijn twee soorten miskopen: miskleunen en spelers die om de een of andere reden niet slagen. Zimling is een miskleun. Robbie Wielaert was een miskleun, en John van Loen. Rosales ook (want een rechtsbuiten moet kunnen voorzetten), net als Atouba; het zeehondje van Jol; Sno en al die andere 'aanwinsten van Marco van Basten, enz. De lijst is eindeloos. Het zijn de spelers van wie iedereen vooraf zegt: dit wordt niets.
Spelers die niet slagen: ze kunnen wel voetballen maar zijn mentaal niet sterk genoeg, passen niet bij Ajax, hebben aanpassingsproblemen of kunnen het niet meer opbrengen. Het was geen idioot idee om Aron Winter terug te halen of Edgar Davids, maar om de een of andere reden werkte het niet (echt). In de categorie jonge talenten: Dejan Meleg kan wel voetballen, maar schiet toch tekort.

Miskleunen mógen niet, er moet iemand zijn die zegt: die Zimling heeft er nooit iets van gekund, of: John van Loen past niet bij Ajax. De andere groep: shit happens. We hebben het over mensen, en mensen kunnen falen. Soms komt het er niet uit.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za feb 14, 2015 11:41 pm

zeux schreef:
Peter schreef:Aankoopbeleid is toch ook wel verbeterd? Glansrijk kampioen, mede doordat Schone en Moisander de juiste schakels waren.
Ik geloof dat je toch echt bij de minderheid begint te behoren die vind dat het aankoopbeleid wel goed gaat. Zelfs Frank ( en Wimpey) zijn inmiddels overstag.
Nee het gaat niet goed, want het kan absoluut beter. De hitratio is dit seizoen erg laag en is het echt een duidelijke min. Ik kijk alleen even naar de afgelopen 4-5 jaar en dan vind ik dat Ajax het nog lang zo slecht niet gedaan heeft. Ik ben bijvoorbeeld nog altijd blij dat Maher en Narsingh niet bij Ajax voetballen. En ik vind dat Schone, Poulsen en Moisander voltreffers waren. Het beleid om in de afgelopen 4-5 jaar minder geld uit te geven heeft zijn vruchten afgeworpen. Ja, er is ook heel wat prut de poort binnengewandeld en daar moet een verbeterslag in gemaakt worden. Het is alleen zo dat iedere club altijd een fors aantal miskopen heeft, dus dat hoort er ook gewoon bij. Als Ajax nu weer een slag weet te slaan dat ze Moisander en Schone adequaat weten te vervangen en weer een aantal keer op rij kampioen wordt, dan is het toch hosanna? De verwachting dat Ajax 20x achter elkaar kampioen wordt en 20x kampioen van de transfermarkt is, is een utopie.

De jeugdtak laat ik even buiten beschouwing. Als blijkt dat we over 3 jaar de kwartfinale CL halen met Zivkovic, Cerny, Muric en consorten, dan hebben we weer een heel andere discussie.

zeux

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za feb 14, 2015 11:55 pm

Yopi schreef:
zeux schreef:
Jouw held Sint Aloysius uit de Watergraafsmeer kocht als TD ook amper spelers, omdat hij tot de conclusie was gekomen dat spelers uit de opleiding een veel grotere kans hadden om te slagen bij Ajax dan aankopen. Zij enige grote aankoop was Rosales. Hij ging zelfs speciaal naar de Olympische Spelen om die jongen te scouten. Om de een of andere reden merkte hij niet op dat Rosales niet kon voorzetten. En een rechtsbuiten zonder voorzet, daar heb je weinig aan.

Ik wil maar zeggen, het is niet zo gemakkelijk. Supporters roepen dat hun club die of die moet halen, en als die of die dan mislukt, zijn ze hun aanbeveling vergeten.

Er zijn twee soorten miskopen: miskleunen en spelers die om de een of andere reden niet slagen. Zimling is een miskleun. Robbie Wielaert was een miskleun, en John van Loen. Rosales ook (want een rechtsbuiten moet kunnen voorzetten), net als Atouba; het zeehondje van Jol; Sno en al die andere 'aanwinsten van Marco van Basten, enz. De lijst is eindeloos. Het zijn de spelers van wie iedereen vooraf zegt: dit wordt niets.
Spelers die niet slagen: ze kunnen wel voetballen maar zijn mentaal niet sterk genoeg, passen niet bij Ajax, hebben aanpassingsproblemen of kunnen het niet meer opbrengen. Het was geen idioot idee om Aron Winter terug te halen of Edgar Davids, maar om de een of andere reden werkte het niet (echt). In de categorie jonge talenten: Dejan Meleg kan wel voetballen, maar schiet toch tekort.

Miskleunen mógen niet, er moet iemand zijn die zegt: die Zimling heeft er nooit iets van gekund, of: John van Loen past niet bij Ajax. De andere groep: shit happens. We hebben het over mensen, en mensen kunnen falen. Soms komt het er niet uit.
Omdat Van Gaal het niet goed deed, hoeft Cruijff niets te doen?

Wat een rare kronkel toch.

Jij bent far more met Van Gaal bezig (obsessed) dan ik.

Van Gaal zit niet meer bij Ajax, dus is hij volstrekt irrelevant waar het Ajax-beleid betreft.

Cruijff echter is de deus ex machina van onze club. Zijn visie is al vier jaar leidend. Dus wat Cruijff vindt van bijvoorbeeld aankoopbeleid is wél relevant.

Verder is het dezelfde reactie: het is toen en toen en daar en daar niet goed gaan.
So what?
Het gaat over het hier en nu. Niet neerleggen bij het verleden en wat anderen doen, maar zélf je best doen om het wél goed te doen. Daar moet je focus en energie liggen. Niet bij het verleden en anderen.

Maar ja, als de grote aanjager van de revolutie aankoopbeleid 'geen snars' interesseert, mis je een belangrijke impuls om het goed te doen.

zeux

Bericht door zeux » zo feb 15, 2015 12:03 am

@Peter, ik vind drie spelers die goed voldoen in vier jaar juist behoorlijk mager. Zeker als je ziet wat er aan kwaliteit de poort uit is gewandeld.

Jij zit in de 'if-fase'. En ik begrijp dat ook heel goed. Het is het enige dat we nu nog kunnen doen: hope and pray dat die jonge lichting volgend jaar opstaat. En dat inderdaad - zoals Yopi hoopt - vier, vijf jongens van de A1 tot absolute topspelers uitgroeien. Zo'n rendament is uitzonderlijk, maar laten we meehopen. Een andere keuze is er niet meer. Die trein rijdt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 15, 2015 12:07 am

Ik geef alleen een voorbeeld. Dat iemand (dat vind ik te prijzen) bewust níet veel spelers haalt, dan bewust geld uittrekt voor een grote aankoop, die aankoop uitgebreid scout, en dan nog mis zit. Blijkbaar is het niet zo simpel.

En nee, het is geen obsessie, ik vind dat LVG op dit punt helemaal gelijk heeft. Als je naar het verleden kijkt met de bedoeling ervan te leren, moet de les wel zijn dat het slagingspercentage van aankopen laag is.

Natuurlijk moeten ze het willen verbeteren. Daar hoeft Cruijff uiteraard niet het startsein voor te geven. Bij Ajax hebben ze een paar professionals lopen. Het zou niet best zijn als ze alleen aandacht besteedden aan zaken die Cruijff belangrijk vindt. Laat ik het zo zeggen: Cruijff mag dan niet zoveel belangstelling hebben voor het transferbeleid, hij zal wel vinden dat het transferbeleid goed moet zijn. Toch? :confused.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo feb 15, 2015 12:12 am

Grappig dat je de invloed van Cruijff bij Ajax zo wilt minimaliseren. :-)

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 15, 2015 12:16 am

Cruijff is vooral met de opleiding bezig. Denk je dat hij Zimling gaat scouten, of dat hij zich met de opstelling bemoeit? :hypocrite.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo feb 15, 2015 12:26 am

Ook zo'n methode: naar het absurde gaan.

Cruijff doet helemaal niets zelf. Daar zijn het TH en Frank voor. Maar hij is wél de driving force achter de 'revolutie' en heeft het rulebook bedacht..

Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik werkelijk schrijf? Als het Cruijff wél een snars interesseert en hij er achteraan zit binnen een organisatie waarin zijn visie leidend is, dan is er een grotere kans dat de focus scherper wordt dan wanneer het hem geen snars interesseert.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo feb 15, 2015 9:28 am

Yopi schreef:Hoezo? Moet Cruijff gaan scouten of zo? :confused.gif:

Ajax heeft altijd een zwak transferbeleid gehad. En het is nog niet beter geworden, helaas.

Het is ook lastig. De meeste spelers uit de subtop redden het niet bij Ajax. Ander niveau, ander podium.
en het gene dat we nodig hebben komt niet naar de Nederlandse competitie. maar goed de evangelisten hebben hier 5 jaar op moeten wachten, janken zonder met realistische oplossingen te komen, laat ze maar even. :smallgrin.gif:
YNWA

Plaats reactie