Vitesse - Ajax 01-02-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

elliquido

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door elliquido » ma feb 02, 2015 11:23 am

We krijgen loon voor angsthazen voetbal.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 02, 2015 11:30 am

Peter schreef: Haha krijgen we dit. Het gros van de Ajacieden is vier keer landskampioen geworden, maar nu is het hele zooitje in Eindhoven op alle 11 plekken beter.
Dat lees ik al seizoenen. De teneur is al jaren dat het maar vreemd is dat Ajax kampioen werd, want psv en de kakkies hadden een veel betere selectie. Ondanks speksaver Bouma bijv. Of die Bommel, die aan alle kanten voorbij werd gelopen door Eriksen. Of Mulder, Immers en Mathijsen.

Maar dit seizoen heeft psv daadwerkelijk een betere groep. En dus wordt Ajax na 4 seizoenen een keer niet kampioen. Dat overleeft de club wel. 14 seizoenen met maar 3 titels en verliezen van 20 M op jaarbasis is ook doorstaan. Ajax is na de voorbije seizoenen financieel kerngezond, heeft de opleiding onder handen genomen en er 4 landstitels uitgesleept. Wie me dat had voorspeld toen FdB het overnam, had ik kalmerende middelen en mannen in witte jassen aanbevolen.

Zaak is dat er geleerd wordt van gemaakte fouten. In de zomer van 2013 is het flink verkeerd gegaan, toen zijn er waardeloze aankopen gedaan. De 4e landstitel was een blessing in disguise. De voorbije zomer zijn de pijnpunten wederom niet onderkend. Resultaat is dat het huidige Ajax geen weerbaarheid heeft. Fysiek, qua personality en kwalitatief heeft Ajax door het vertrek van Toby, Vertonghen, Poulsen en Siem enorm ingeleverd. Daar is niets aan gedaan. Met zulke jongens om zich heen konden Schöne en Moisander in de slipstream mee. Nu zakken ze door de mand, bij gebrek aan spelers die het elftal sturen... Eriksen vervang je niet 1 op 1. En ze hadden Blind, die nog 2 jaar contract had, best nog mogen houden dit seizoen. Had je op VM geen probleem gehad.

Ik hoop dat FdB gewoon blijft. Hij heeft wel bewezen dat ie een team neer kan zetten. Ik denk dat ie het in het restant van het seizoen ook wel weer op de rails krijgt. Het wordt niet optimaal, maar ik hoop dat die 2e plek vastgehouden wordt. Daarna moet het TH maar laten zien dat ze FdB graag willen behouden. Ajax heeft een LCV, VM en een spits van kwaliteit nodig om de neerwaartse spiraal weer om te buigen.

Van het TH zou ik het functioneren van Overmars onder de loep nemen. Hij komt dommig over, zijn communicatieskills zijn gebrekkig en zijn aankopen getuigen niet van inventiviteit en een netwerk. Een club als Ajax moet het hebben van buitenkansjes. Om die te vinden en daar munt uit te slaan, heb je m.i. iemand nodig van een beter kaliber dan Netto.

Mano

Bericht door Mano » ma feb 02, 2015 1:13 pm

Het is een dure wake up Call (waarschijnlijk verlies kampioenschap)

En de wrange smaak is dat veel mensen dit al hebben aangegeven in de zomer. Dus dit had voorkomen kunnen worden.
PSV speelt ook niet sprankelend en wint ook met z'n hakken over de sloot maar de ondergrens is niet zo diep als die van Ajax.

Marc heeft gewoon liggen slapen of dat komt door extreme beleidkeuze of dommigheid kan ik vanuit m'n stoel niet ontdekken.

FdB zei gewoon na de wedstrijd dat hij niet de kwaliteit spelers heeft om de wedstrijd te kantelen. Maar maanden geleden was dit nog de beste selectie in tijden. Dus hij heeft ook al door dat het erg mager is waar hij mee moet werken en toch houd ie zijn kop dicht naar de media
is dat lovend of dommig? want we kunnen ook roepen: FdB kan er geen pepernoot van.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 02, 2015 1:37 pm

Mano schreef: FdB zei gewoon na de wedstrijd dat hij niet de kwaliteit spelers heeft om de wedstrijd te kantelen. Maar maanden geleden was dit nog de beste selectie in tijden. Dus hij heeft ook al door dat het erg mager is waar hij mee moet werken en toch houd ie zijn kop dicht naar de media
is dat lovend of dommig? want we kunnen ook roepen: FdB kan er geen pepernoot van.
FdB is een loyale man. Dat heb je bij Daley Blind gezien, dat pakte goed uit. Zijn blinde vlekken v.w.b. Sigi en Anderen doen dat niet. Boilesen mag ook in dat rijtje.

Hij zal wat harder moeten worden, denk ik. Zowel naar zijn bazen als naar sommige spelers toe. Want anders beschadigt hij zichzelf.

Mano

Bericht door Mano » ma feb 02, 2015 1:40 pm

wimpey schreef:
Mano schreef: FdB zei gewoon na de wedstrijd dat hij niet de kwaliteit spelers heeft om de wedstrijd te kantelen. Maar maanden geleden was dit nog de beste selectie in tijden. Dus hij heeft ook al door dat het erg mager is waar hij mee moet werken en toch houd ie zijn kop dicht naar de media
FdB is een loyale man. Dat heb je bij Daley Blind gezien, dat pakte goed uit. Zijn blinde vlekken v.w.b. Sigi en Anderen doen dat niet. Boilesen mag ook in dat rijtje.

Hij zal wat harder moeten worden, denk ik. Zowel naar zijn bazen als naar sommige spelers toe. Want anders beschadigt hij zichzelf.
hij moet zich zeker harder gaan opstellen richting TD en al helemaal in het buitenland (mocht ie weg gaan)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Alexander

Bericht door Alexander » ma feb 02, 2015 1:43 pm

Ik hoorde gisteren ergens dat een grote invloed op de spelersgroep voor volgend jaar voor hem key zal zijn. Begrijp ik ook. Zaak gaat zijn om de 4 beste spelers (Jasper, Klaassen, Rhijn, Veltman)voor volgend jaar te houden en dat onze 2 grootste talenten blijven (Kishna en Ghazi).

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 02, 2015 3:13 pm

En Sigthorsson? Moet die niet blijven?

De Boer bracht Zimling omdat hij hoopte op een verdwaald afstandsschot. Dan ben je wanhopig, hoor. :confused.gif:

Voor het spel van de laatste maand zou eender welke eredivisieclub zich moeten schamen. Ik weet niet waar ze precies op trainen, maar daar moet iets aan veranderen. Met onzinnige catchphrases als "we moeten meer overtredingen maken" kom je in ieder geval niets verder.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 02, 2015 3:19 pm

Hij kan weerloze schepsels, waarvan de selectie bol staat, niet afvallen.

Wie niet in wil zien dat deze selectie op alle fronten kwaliteit tekort komt, houdt zichzelf voor de gek of is stekeblind. In dat verband is het ook 'vreemd' dat Ajax' TD van 'de beste selectie in jaren' sprak. Dit is nl. de met afstand slechtste selectie in jaren.

Maar FdB blijft loyaal. Naar zijn spelers en zijn bazen toe. Ik weet niet of dat naïef en carrière-beschadigend is of te prijzen valt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 02, 2015 3:25 pm

Mano schreef: FdB zei gewoon na de wedstrijd dat hij niet de kwaliteit spelers heeft om de wedstrijd te kantelen.
Sorry hoor, maar wát een slap excuus.
Hij kan beter in de spiegel kijken, want hij coachte als een drol. Als het echt waar is dat hij Zimling niet invallen omdat hij hoopte op een zondagsschot, dan weet hij het echt niet meer.
Maar maanden geleden was dit nog de beste selectie in tijden. Dus hij heeft ook al door dat het erg mager is waar hij mee moet werken en toch houd ie zijn kop dicht naar de media
i
Logisch. Dit is zijn groep.
Wie wilde Sig per se houden, wie stelt Boilesen elke week op, wie heeft Moisander aanvoerder gemaakt, wie heeft Schöne gekatapulteerd in de hiërarchie, wie houdt Kishna op de bank, wie gelooft er heilig in Andersen en Van der Hoorn? :confused.gif:
We kunnen ook roepen: FdB kan er geen pepernoot van.
Zover wil ik niet gaan, maar hij is eindverantwoordelijk. De Boer loopt nu tegen zijn beperkingen aan.

Iets anders: de spelers zijn conditioneel niet in orde. Hoe komt dat?

Arthur

Bericht door Arthur » ma feb 02, 2015 3:29 pm

De Boer is talentvol, maar heeft zijn beperkingen. Net als het gros van onze selectie.

Arthur

Bericht door Arthur » ma feb 02, 2015 3:33 pm

Yopi schreef:Iets anders: de spelers zijn conditioneel niet in orde. Hoe komt dat?
Volgens mij gaan De Boer en de conditietrainers hier vrij experimenteel mee om. Ze accepteerden begin dit seizoen ook al dat Ajax de eerste wedstrijden van het seizoen nog niet optimaal in conditie was en hadden zich vooral gericht op de CL.
Ik denk dus dat Ajax alleen op basis hiervan over een paar weken al beter gaat spelen, maar het is natuurlijk raar om zo het risico te nemen dat je de titel verspeelt.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 02, 2015 3:35 pm

Yopi schreef: Zover wil ik niet gaan, maar hij is eindverantwoordelijk. De Boer loopt nu tegen zijn beperkingen aan.
Na 4 titels op rij. :smallgrin.gif:

De passant FdB (geen lid meer van het TH) is niet eindverantwoordelijk voor de samenstelling van de selectie. Dat is zijn baas Overmars. Die begrijpt er m.i. werkelijk geen ene kloten van, getuige zijn gezwets over 'de beste selectie in jaren'. Komt nog bij: in een goede organisatie vul je elkaar aan en overlap je elkaar met respectievelijke kwaliteiten. Wanneer FdB niet zo van scouting / kwaliteitsherkennig is, dan heb je mensen nodig die die hiaten vullen. FdB heeft nl. bewezen een uitstekend trainer te zijn. Overmars daarentegen heeft tot dusver slechts bewezen een eendimensionaal beleid gestalte te kunnen geven. Dat lukt jou of mij ook nog wel.

Ajax zal op die plek moeten kiezen: wil je een knakenpoetser of iemand met visie, inventiviteit, contacten en voetbalverstand. Overmars bemoeide zich als speler niet met tactiek, opstellingen e.d. Die lijn lijkt hij als TD ook te volgen. Wanneer hij de volgende transferperiode weer verzaakt, is het exit. Daar zorgt de tribune dan wel voor.

Arthur

Bericht door Arthur » ma feb 02, 2015 3:44 pm

Op de nummer 6 positie zijn we er duidelijk op achteruit gegaan (en doordat Serrero nu die plek opvult op linkshalf ook), maar voor de rest hebben we op elke positie dit jaar een betere speler dan vorig jaar.
Die 2 middenveldposities zijn alleen dermate cruciaal dat de grotere aanvallende kracht die we nu hebben totaal niet uit de verf komt.

Mano

Bericht door Mano » ma feb 02, 2015 3:50 pm

Yopi schreef:
Iets anders: de spelers zijn conditioneel niet in orde. Hoe komt dat?

JA! dat verbaasd me ook enorm.
doodop in de 70ste minuut...

als je niet goed staat loop je meer meters zegt JC altijd maar zoveel meer meters toch niet?
Waarom kan een Engelse/Spaanse club zoveel meer energie leggen in een wedstrijd? :confused.gif:

Arthur

Bericht door Arthur » ma feb 02, 2015 3:54 pm

Mano schreef:Waarom kan een Engelse/Spaanse club zoveel meer energie leggen in een wedstrijd? :confused.gif:
Daar wordt volop doping gebruikt, dat kan niet anders.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 02, 2015 3:55 pm

De Boer is geen toptrainer. Ik heb hem in vier (!) jaar tijd nog nooit op bijzonder tactisch inzicht kunnen betrappen, en zijn kijk op spelers vind ik maar zozo. Zo schijnt hij nog steeds te denken dat Sig een topspits wordt. Sorry, hoor.

Hij heeft ook veel sterke kanten: echte Ajacied, harde werker, eerlijke man die goed omgaat met zijn spelers en zeker ook met de media.

@Arthur: dat is dan belachelijk. Titel is weg voor ze fit zijn. :excited.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma feb 02, 2015 3:57 pm

Ik zou bij de Boer wel eens willen weten hoe hij nu echt over deze selectie denkt. Hij heeft ook wel eens gezegd dat hij er niet zo nodig wat bij hoeft. Is hij net zo stekeblind als Overmars of houd hij zich in.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma feb 02, 2015 3:59 pm

Arthur schreef:De Boer is talentvol, maar heeft zijn beperkingen. Net als het gros van onze selectie.
Een lerende trainer, zoals hij zichzelf omschrijft, zou ik hem alleen niet willen noemen. Helaas. Heeft hij al iets bedacht op de druk zettende tegenstander? Of op de inzakkende tegenstander? Je kon van tevoren uittekenen hoe Vitesse zou gaan spelen, maar Ajax leek weer eens verrast. Hoe kan zoiets?

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 02, 2015 4:02 pm

Yopi schreef:De Boer is geen toptrainer.
Je vindt hem geen toptrainer, da's wat anders.

Hij lijkt me voor Ajax 1000 * belangrijker dan dat incompetente dikkerdje uit Epe. Die is van vandaag op morgen inwisselbaar voor iemand met veel meer capaciteiten.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma feb 02, 2015 4:13 pm

Overmars heeft volgens mij juist een goed oog voor talent. Over de 'prospects' die hij haalt hoeven we dan ook niet te klagen.

Het zijn de directe versterkingen voor het eerste elftal (of liever: de versterkingen die als zodanig bedoeld zijn) waar we wel over mogen klagen. Maar vergeet dan zeker niet dat dit juist de versterkingen zijn waar De Boer over meepraat.

https://twitter.com/wilfredgenee/status ... 5543799808

Mano

Bericht door Mano » ma feb 02, 2015 4:15 pm

Arthur schreef:
Mano schreef:Waarom kan een Engelse/Spaanse club zoveel meer energie leggen in een wedstrijd? :confused.gif:
Daar wordt volop doping gebruikt, dat kan niet anders.

als dat waar is, waarom wij niet?
Ik zeg niet dat ze dat moeten doen...
maar als het hele peloton aan de EPO zit en jij niet, kan je niet roepen dat je de Tour wint.

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 02, 2015 4:20 pm

Ik vind De Boer een uitstekende trainer, waarbij hij met name de laatste 2 jaar de belangrijkste reden was voor het kampioenschap.

Dit gezegd hebbende, de puntenaantallen waarmee hij kampioen is geworden zijn niet om over naar huis te schrijven.
Vreemd genoeg scoort Ajax op dit gebied nu (nog) het beste van de voorgaande 4 seizoenen...
Dat wil zeggen dat De Boer prima presteerde, maar ook het geluk had van falende concurrentie.

Beetje jammer is wel dat zijn voetbalvisie vooral degelijk is; Ajax speelt onder hem controlerend, op balbezit en voorzichtig, waarbij het teamspel voorop staat en er weinig ruimte is voor de individualisten. Dat zorgt voor resultaten, maar ook voor saai(er) voetbal.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 02, 2015 4:27 pm

Jöhnk schreef:Overmars heeft volgens mij juist een goed oog voor talent. Over de 'prospects' die hij haalt hoeven we dan ook niet te klagen.

Het zijn de directe versterkingen voor het eerste elftal (of liever: de versterkingen die als zodanig bedoeld zijn) waar we wel over mogen klagen. Maar vergeet dan zeker niet dat dit juist de versterkingen zijn waar De Boer over meepraat.

https://twitter.com/wilfredgenee/status ... 5543799808
Exact, Jöhnk.

http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... oer__.html

Sigthorsson, Theo Janssen, Derk Boerrigter, dan waren de spelers van Franks lijstje is ons lijstje.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma feb 02, 2015 4:34 pm

brigade zuid schreef:Ik zou bij de Boer wel eens willen weten hoe hij nu echt over deze selectie denkt. Hij heeft ook wel eens gezegd dat hij er niet zo nodig wat bij hoeft. Is hij net zo stekeblind als Overmars of houd hij zich in.
Ik zou hier niet te veel van verwachten. De Boer is namelijk geen huichelaar. Hij noemt Andersen niet een geweldig talent als hij hem in werkelijkheid een prutser vindt.

Ik denk dat er misschien twee spelers zijn die De Boer tegen zijn zin opstelt: Milik en Kishna. Milik moest hij op een gegeven moment wel opstellen omdat die zowel bij Polen als bij Ajax begon te scoren terwijl Sigthorsson (ondanks dat hij fitter dan ooit was, beter dan ooit trainde, et cetera) steeds moeizamer begon te spelen. Kishna kreeg een kans nadat Overmars met Raiola had gesproken. Kishna greep die kans, mocht blijven staan, maar lijkt minder krediet te hebben dan anderen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 02, 2015 4:44 pm

Dat denk ik ook, Jöhnk. Kishna omdat hij niet van bluffertjes houdt. Milik omdat hij Sig een topspits vindt.

Wat Andersen betreft, De Boer vergeleek hem onlangs met zijn broer, een groter compliment kan hij niet geven. Hij is gek van die jongen.

Plaats reactie